معاون سازمان ملی استاندارد ایران هشدار داد:

خطر زلزله در 97 درصد از مناطق مسکونی

معاون سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه 97 درصد از مناطق مسکونی کشور در خطر زلزله قرار دارند، گفت: هم اکنون در روستاها 21 درصد از ساختمانها کیفیت مناسب دارند.
کد خبر: ۶۰۲۵۵۴
خطر زلزله در 97 درصد از مناطق مسکونی

فریدون بلغاری در همایش ساخت و ساز استاندارد و فرصت‌های سرمایه گذاری در مدیریت شهری با بیان اینکه 97 درصد از مناطق مسکونی کشور در معرض زلزله قرار دارند، گفت: ایران جزو شش کشور حادثه خیز در دنیاست که از 40 نوع بلای طبیعی موجود در دنیا امکان وقوع 30 حادثه در کشورمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تهران جزو شش شهر دارای بیشتری خطر زلزله در جهان است، افزود: البته آمارها حاکی از آن است که تلفات ناشی از زلزله در کشور ما سیر نزولی دارد.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه حدود 21 میلیون خانوار در 20 میلیون واحد مسکونی سکونت دارند، اظهار کرد: 30 درصد از مسکن به صورت آپارتمان و 70 درصد غیر از آپارتمان است در حالی که براساس سرشماری سال 85 ، 40 درصد از واحدهای مسکونی دارای سازه های فلزی و بتنی بود.

بلغاری با اعلام اینکه در دو دهه اخیر سالانه چهار هزار نفر در حوادث زلزله، جان خود را از دست می دهند، گفت: براساس سرشماری سال 90، بهبود نسبی در کیفیت ساخت و ساز ایجاد شده است به طوری‌که سهم 40 درصدی بنای فلزی به 53 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سهم روستاها در ایجاد ساختمان‌های باکیفیت بسیار پایین است، افزود: هم اکنون در روستاها 21 درصد از ساختمان ها کیفیت مناسب دارند؛ به همین جهت از سال 84 تصویب نامه ای را ابلاغ کریدم که یک هم افزایی برای افزایش کیفیت تولیدات صنعتی در مصالح ساختمانی ایجاد کنیم.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه از سال 85  تاکنون بیش از هفت هزار پروانه استاندارد در زمینه های مختلف صادر شده است، اظهار کرد: در سال 85، 37 درصد تولیدات مصالح با کیفیت بود که در حال حاضر این رقم به 88 درصد از کل تولیدات مصالح ساختمانی رسیده است.

بلغاری افزود: درسال 85 فقط یک درصد از واحدهای تولید شن و ماسه استاندارد بودند که الان این رقم به بیش از 75 درصد رسیده است، همچنین سهم استاندارد در ساخت بتن های آماده از رقم 20 درصد به 80 درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمترین استاندارد در بلوک های سیمانی، بلوک پلی استایرن، موزاییک، تیرچه و بلوک های سقفی با سهم کمتر از 40 درصد مشاهده می شود.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص کاربرد علامت استاندارد مواد و مصالح ساختمانی، گفت: در سال 80، 20 پروانه در این باره صادر شده بود که این رقم در حال حاضر به 1600 پروانه رسیده است که رشد 80 برابری را نشان می دهد.

بلغاری، یکی از بزرگترین مشکلات استاندارد در مصالح ساختمانی را صدور پروانه بهره برداری از سوی مقامات محلی عنوان کرد و افزود:در اغلب موارد تولیدکنندگان برای دور زدن قوانین از مقامات محلی پروانه بهره برداری و استاندارد می گیرند که این موضوع مشکلات زیادی را برای سازمان استاندارد به وجود می آورد و اغلب تولیدات آنها بی کیفیت و بدون استاندارد وارد بازار می شود.

در ادامه این همایش، بختیاری، مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن حمل و نقل هوایی با اشاره به ساخت و ساز استاندارد در کشور، گفت: برای ساختمان های ایمن باید ساخت و ساز استاندارد در کنار مصالح ساختمانی استاندارد به کار گرفته شود.

وی افزود: کنترل و نظارت بر تولیدات مصالح ساختمانی مهمترین اقدامات ساخت و ساز استاندارد محسوب می‌شود و در صورت فعال‌ شدن بخش کنترل، مشکلات عدم اجرای استاندارد کاهش می‌یابد.

به گفته بختیاری، توجه خاص انبوه سازان به ساخت و ساز استاندارد، فرصت مناسبی را ایجاد کرده است که باید امنیت و کیفیت سرلوحه ساخت و سازها صورت گیرد.

وی با تاکید بر کنترل و نظارت بر ساخت و سازها، اظهار کرد:به تازگی دیوار پیش ساخته بتنی مناسبی که با مصالح استاندارد بکارگرفته شده ساخته شده است و امیدواریم به خوبی رواج یابد.

بختیاری بهینه سازی را در کنار استاندارسازی مناسب عنوان کرد و افزود:باید استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و بهینه سازی در کنار استانداردسازی مورد توجه قرار گیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها