وقتی صحبت از قوانین وضع شده در مورد زنان در عربستان سعودی می‌شود، باید خود را آماده هر موضوع عجیب و غریب کنیم.
کد خبر: ۶۰۱۶۶۱
فراخوان زنان عربستانی برای رانندگی

نداشتن حق رانندگی در خیابان‌ها و نداشتن اجازه حضور در مکان‌های عمومی بدون یکی از محارم خود، فقط گوشه‌ای از محدودیت‌هایی است که بر زنان عربستان تحمیل می‌شود. تمام انتقادهای داخلی و بین‌المللی نیز تاکنون راه به جایی نبرده و تاثیری در تغییر رفتار مردان سیاستمدار عربستان نداشته است.

حال با این وضع و اوضاع، خود زنان این جامعه به فکر افتاده و در تلاش هستند تا بتوانند مقداری از این محدودیت‌ها بکاهند. یکی از این افراد خانمی به نام ایمان النفجان است.

وی که هماهنگ‌کننده فراخوان برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان است، در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت: زنان عربستانی در بیست و ششم اکتبر(چهارم آبان) با رانندگی در جاده‌ها، خواسته خود را به گوش حکومت خواهند رساند.

وی افزود: امیدواریم شمار زیادی از زنان در پاسخ به این فراخوان در جاده‌ها و خیابان‌ها رانندگی کنند.

آن‌گونه که شبکه العالم گزارش داده، صفحه فراخوان برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان، چند ویدئو از رانندگی بانوان آن کشور در روزهای اخیر را منتشر کرده است.

همچنین تصاویر مردان و زنان حامی این فراخوان روی صفحه یادشده منتشر شده است. در همین حال، فعالان عربستانی می‌گویند 11 هزار امضا برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور جمع‌آوری شده است.

چندی پیش نیز شیخ عبداللطیف آل الشیخ، رئیس جدید هیأت امر به معروف و نهی از منکر عربستان که دارای گرایش‌هایی نسبتا معتدل است، اعلام کرد ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان هیچ‌گونه پایه و اساس دینی ندارد البته خود عبداللطیف گفته است برای تغییر سیاست نظام عربستان در زمینه رانندگی زنان اختیارات لازم و کافی ندارد.

از سوی دیگر، قوانین صریح درباره ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان باعث شده پلیس این کشور طی چند ماه گذشته زنانی را که رانندگی کرده و محدودیت‌ها را به چالش کشیده‌اند، بازداشت کرده و به اتهام بر هم زدن نظم عمومی محاکمه کنند.

حسین خلیلی‌ -‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها