رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:انگیزه‌ها برای مقابله با ایران وجود دارد و هنوز آمریکایی‌ها انگیزه این را دارند که با جمهوری اسلامی ایران تسویه حساب کنند.
کد خبر: ۶۰۱۲۸۴
در جلسات خصوصی همان حرفی را بزنید که پای میکروفن می‌زنید

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت سالروز شکست حصر آبادان که جمعه شب در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد افزود:اینکه رئیس جمهور آمریکا می‌گوید در پی براندازی نظام اسلامی نیستیم به این معناست که آنها نمی‌توانند این کار را انجام دهند وگرنه دلشان می‌خواهد.

لاریجانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها زیر لفافه‌ سخنان شان درباره ایران، همچنان بغض خود را نشان می‌دهند البته در چند روز اخیر بیان آنها بیان متفاوتی است.

رئیس مجلس گفت: آنچه برای ما مهم است و با تجربه گذشته باید به آن توجه کنیم عمل آنها است، ما نیازی به الفاظ نداریم بلکه به رفتار آمریکایی‌ها نگاه می‌کنیم.

وی با اشاره به تحریم هایی که آمریکایی‌ها برضد کشورمان اعمال کرده‌اند افزود: اگر آنها معتقدند زمان حل مسائل هسته‌ای است و تلاش جمهوری اسلامی نیز حل این مسئله است نباید درپی زیاده‌خواهی باشند و تصور کنند ایران از مقاومت و راهی که می رود، خسته است.

رئیس مجلس گفت:جمهوری اسلامی عزت مندانه از دستاوردهای خود صیانت کرده است.

وی تأکید کرد: یک راه بیشتر برای آمریکایی‌ها وجود ندارد و آنها باید زبان تهدید را بردارند سپس با ایران به تفاهم برسند.

لاریجانی افزود: اینکه می‌گویند پرونده جنگ روی میز است در واقع نباید پز جنگ به ایرانیان بدهند ما می‌گوییم با ایران این شوخی‌ها را نکنید چرا که کسی از مانورهای شما نمی‌هراسد و با زبان دیپلماتیک مسئله را حل کنید.

رئیس مجلس گفت: صادقانه رفتار نمایید و در جلسات خصوصی همان حرفی را بزنید که پای میکروفن می‌زنید. این درست نیست که پشت میکروفن می‌گویید که از حقوق ایران دفاع می‌کنید ،سپس در جلسات خصوصی مطرح می‌کنید اگر ایران این توانمندی را بیابد موازنه منطقه عوض می‌شود.

لاریجانی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: مگر موازنه ای بر اساس تعهدات بین المللی ایجاد شده است که تغییر می کند؟ و شما نگرانید یا شما مدیر صحنه هستید؟

وی افزود: این همان دغلکاری شماست و اگر معتقدید ایران حقوق هسته‌ای دارد باید آنچه را در پشت میکروفن می گویید در جلسات خصوصی نیز به آن پایبند باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زمینه برای اینکه در مسیر راه حل هایی ایجاد شود وجود دارد اما رمز کار این است که زبان تهدید بر ضد ایران نداشته باشید و بپذیرید که مسئله از راه دیپلماتیک حل می شود.

لاریجانی گفت:این دستاورد از طریق روحیه مجاهدت و پایداری به دست آمده است و باید به آن بها داد.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه که آن زمان در کنار صدام بودند امروز نیز اضطراب‌های اشتباهی دارند افزود: تغییراتی به وجود آمده که بسیار مهم است؛ ازجمله عراق تغییر یافته و اکنون همسایه و دوست ماست.

لاریجانی افزود  ترکیه کشوری است که رهبرانش از دوستان ایران هستند هر چند اختلاف نظرهایی به ویژه در مسئله سوریه وجود دارد اما در بسیاری از امور همکاری دارند.

رئیس مجلس گفت: یکی از نتایج مقاومت ما این بود که سرنوشت مسلمانان در منطقه تغییر کرد.

وی اضافه کرد: شرایط ما با روسیه تغییر کرده است و برخی کشورهای منطقه از گذشته تجربه کسب کرده‌اند و ملاحظاتشان عوض شده است.

لاریجانی با بیان اینکه جریان تکفیری بلای مهمی برای مسلمانان به شمار می‌رود، گفت: نه تنها برای شیعیان بلکه برای زیدی‌ها و حنفی‌ها و سایر مسلمانان نیز خطر بزرگی است چراکه فقط خود را قبول دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تکفیری‌ها موجودات عجیبی هستند، گفت: همان کشورهایی که 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردند اکنون به این موجودات تندرو کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دفاع و پایداری مردم آبادان و خوزستان و ملت ایران برای کشور عزت ایجاد کرده است، گفت: ما از جریان‌های مردم‌سالار حمایت می‌کنیم و از فلسطین به دلیل اینکه مظلوم است حمایت کنیم اما در پی کشورگشایی نیستیم.

لاریجانی اضافه کرد :انگیزه‌های گسترده ای برای مقابله با ایران وجود دارد اما شرایط تغییر کرده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه روحیه جهادی در همه بخش‌های کشور زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند گفت : برای موفقیت در حوزه دیپلماتیک باید از نظر اقتصادی قوی باشیم و شرایط کشور به سمت شکوفایی اقتصادی و توجه به تولید پیش رود.  

وی با اشاره به اینکه ما بارها گفتیم اشتباهاتی در داخل کشور روی داد که نتیجه‌اش واردات از چین و دیگر کشورها شد و به تولید لطمه زد و بیکاری به وجود آمد افزود: دولت باید روی رونق تولید سرمایه‌گذاری کند.

لاریجانی همچنین با بیان تاریخچه ای از روند شکست حصر آبادان و مسائل سیاسی و بین المللی آن زمان، سالروز شکست حصر آبادان را روز نماد عزتمندی ملت ایران به ویژه مردم آبادان در تاریخ ملت ایران خواند و گفت : حرکت مردم آبادان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز یکی از مسائل مهم در تاریخ انقلاب است.

وی افزود: از مدت‌ها پیش رژیم شاه از مردم انقطاع یافته بود و تحرکاتی را که در بطن جامعه روی می‌داد متوجه نمی‌شد از این رو نکته بسیار مهم این است که نظام‌های غیر مردم‌سالار به این شکل دست پیدا می‌کنند و این مختص رژیم شاه نیست همانطور که در رژیم‌های دیکتاتوری عرب نیز مانند مصر و رژیم مبارک دیدیم.

لاریجانی اضافه کرد: یکی از شهرهایی که شهید مطهری به آن خیلی علاقمند بود شهر آبادان بود و خرمشهر و آبادان جزو معدود شهرهایی بودند که شهید مطهری در آنجا سخنرانی می‌کرد چرا که هم منطقه تأثیرگذاری بودند و هم نشانگر این بود که جریان مذهبی، دینی و روشنفکر در بطن آبادان و خرمشهر وجود دارد و بیدار هستند در حالی که رژیم به آن توجه نکرده یا درک درستی نداشت.

وی با بیان اینکه خوزستان نقش عمیقی در دفاع مقدس داشت اما اگر آبادان سقوط می‌کرد مشکلاتی برای دیگر شهرها مانند اهواز نیز به وجود می‌آمد، اظهار داشت: ممکن بود تئوری صدام نیز تا حدودی محقق شود چرا که او می‌خواست قسمتی از سرزمین‌های عرب را جدا کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه راجع به دفاع مقدس صحبت‌های زیادی شده است، اما باید به این سؤال جواب داد و یا حداقل در آن تأمل کرد، گفت: چرا صدام به ایران حمله کرد و شرایط را برای خود آسان دید؟ آیا انگیزه‌هایی که آن زمان برای همراهی صدام بود از بین رفته یا اینکه چه تغییراتی پیدا کرده است؟ و اگر وجود دارد قدرت برای این کار هست یا شکل و شرایطش تغییر کرده است؟

وی ادامه داد: در این تردیدی نیست که در آن زمان این تصور را یافته بود که شرایط ایران از نظر انقلابی به هم ریختگی دارد و علائم آن نیز وجود داشت و ارتش ایران قدرت دفاع ندارد و در درون آن تغییرات به وجود آمده و اینکه در فضای سیاسی کشور کاملا درگیری است؛ بنی‌صدر فلش اصلی خود را به جای بیرون به سمت داخل قرار داده بود و دائم با رهبران حزب جمهوری اسلامی مثل شهید بهشتی و حضرت آقا درگیر بود و مکاتبات آن وجود دارد.

لاریجانی افزود: مردم ایران انقلاب کردند و می‌خواستند در کشورشان دموکراسی به وجود آید، در کشورهای اطراف ما فقط سوریه مقداری با ما رفاقت داشت و حافظ اسد کمک می‌کرد، لیبی هم تا حدودی حمایت می‌کرد؛ بقیه کشورها به جز دو کشور که موضع بی‌طرف داشتند با ما در حال ستیز بودند.

وی گفت: در واقع آنها از این موج بیداری اسلامی و انقلاب ایران بیم داشتند که در 2- 3 سال اخیر نیز که موج آن از تونس آغاز شد شاهد آن بودیم.

لاریجانی افزود : یکی از روسای همین کشورهای منطقه نقل می‌کرد که وقتی صدام قرار بود به ایران حمله کند دو روز قبل پادشاه یکی از کشورها به من زنگ زد و گفت شما به او کمک کنید و من در پاسخ به آنها گفتم که باید مطالعه کنم.  

لاریجانی اضافه کرد: وی می‌گفت صدام معاونش را نزد من فرستاد و کمک نظامی خواست، او می‌گفت ما کمکی نکردیم اما کشورهای دیگر خیلی کمک کردند.

رئیس مجلس گفت :  به یکی از سران کشورهای بزرگ منطقه که خیلی به صدام کمک کرده بود گفتم چرا اینقدر کمک کردید، در پاسخ جواب داد: ما فقط 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم.

وی با بیان اینکه از نظر بین‌المللی نیز آمریکایی‌ها ستون مهم خود را در منطقه که ایران بود از دست داده بودند، اظهار داشت: در ابتدا خیلی تلاش کردند شرایط ایران را به نفع خود رقم بزنند اما روشنگری امام و حرکت انقلابی مردم آنها را مأیوس کرد و ستیز خود را به طور جدی آغاز کردند.

وی گفت : معاون وزیر خارجه وقت آمریکا با صدام توافق و در طول جنگ از آنها پشتیبانی کرد که مسئول اطلاعات ارتش عراق به خوبی آن را شرح داده است که چگونه آمریکایی‌ها به آنها کمک می‌کردند.

لاریجانی گفت: فرانسه و آلمان دیرفهم بودند، آنها باید به ایران کمک می‌کردند اما به دلیل اینکه عراق یکی از اقمار شوروی سابق بود به او کمک کردند.

وی افزود : یاسر عرفات هم همین اشتباه را کرد به خاطر شعارهای انقلابی ایران در ابتدا کنار ما بود اما به خاطر کمک مالی صدام به سمت وی رفت.

رئیس مجلس گفت : این دیرفهمی برای شوروی نیز وجود داشت و تقریبا همه کشورهای مهم طرف صدام را گرفتند؛ در این شرایط سخت بود که امام آن را آسان می‌کرد و حضور ایشان دلگرمی به نیروهای رزمنده می‌داد.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در مسئله جنگ تحمیلی خیلی اشتباه کردند و دلیلی نداشت که درگیر شوند، افزود: امروز نیز این مشکل را دارند و دنباله رو آمریکا هستند.

رئیس مجلس با بیان اینکه مسئله بنی‌صدر مسئله مهمی بود که در ایران به وجود آمد گفت : امام(ره) خیلی تلاش کرد بنی‌صدر را نگه دارد تا نخستین رئیس‌جمهور ایران دچار مشکل نشود.

وی افزود: زمانی که امام راحل فرماندهی کل قوا را از بنی صدر گرفتند و مجلس نیز او را عزل کرد ، شرایط سیاسی در داخل تغییر یافت و نیروهای انقلاب امیدوارشدند و به صحنه سیاسی بازگشتند.

در پایان این مراسم لوح یادبودی به رئیس مجلس شورای اسلامی اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها