رئیس مجلس در اجلاس روز جهانی مساجد:

آمریکا اصلاً قابل اعتماد نیست

لاریجانی آمریکا را غیرقابل اعتماد دانست و گفت: اینکه امام(ره) فرمودند آمریکا شیطان «اکبر» است یک تعارف نبود. آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست. این مساله در حوادث مختلف جهان قابل مشاهده است. اگر نجاتی برای ملت‌ها به ویژه برای ملت ایران که داعیه‌دار تفکر دینی است وجود دارد، در ارتباط صمیمی و واقعی با روحانیت و مساجد شکل می‌گیرد، کلید نجات در اینجاست.
کد خبر: ۵۹۰۲۵۴
آمریکا اصلاً قابل اعتماد نیست

علی لاریجانی با اشاره به نقش علما و مساجد در حوزه اقتصادی، گفت: در حوزه اقتصادی با شرایط نامساعدی روبرو هستیم، ساماندهی این شرایط نیازمند تدبیر دولت جدید است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید یکسره به موضوع نقدینگی، گرانی و رکود تولید بپردازد، گفت: این مساله از مدت‌ها قبل گوشزد شد اما توجهی به آن نشد.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: سابقه اجرایی و توان مدیریتی وزرای جدید باید به کمک حل مشکل رکود تولید و کاهش نرخ تورم بیاید و تا تولید در بخش‌های کشاورزی، دامداری و صنعت محور فعالیت‌های اقتصادی قرار نگیرد وضعیت نابسامان اقتصادی تداوم خواهد یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تولید را به صرفه دانست و افزود: اگرچه تولید در شرایط فعلی صرفه دارد ولی باید تسهیلات بانکی با اولویت به بخش‌های مختلف تولید اختصاص یابد.

لاریجانی با اشاره به نقش مساجد در هدایت مردم به سمت بخش‌های تولید و کارآفرینی، گفت: مساجد می‌توانند به تولید و کارآفرینی کمک کنند. آنان باید به جای درخواست از مسئولان برای استخدام در دستگاه‌های دولتی، مردم را به امور تولیدی تشویق کنند. ادارات از نظر نیروی انسانی متورم هستند، علاج کار، کوچک‌سازی دولت است در غیر این صورت کل بودجه کشور باید صرف امور جاری شود.

وی کارآفرینی در کنار صرفه‌جویی در منابع انرژی را نیاز امروز اقتصاد کشور دانست و افزود: صرفه‌جویی در انرژی امروز از اهمیت مضاعفی برخوردار است. متوسط مصرف انرژی در ایران بیشتر از کشورهای جهان است. در کشورهای پیشرفته مصرف انرژی خانگی از ایران به مراتب کمتر است.

رئیس قوه مقننه مصرف بالای انرژی را در کشورهای نفت‌خیز شایع دانست و افزود: متاسفانه در کشورهای نفت‌خیز به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی توجهی نمی‌شود.

لاریجانی با اشاره به قصد مجلس در تصویب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: هدف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، کاهش مصرف انرژی بود ولی چون بد اجرا شد نتیجه‌ی معکوس داد از این رو باید در شیوه اجرا اصلاحاتی اتفاق بیفتد. صرفه‌جویی در آب، برق و سایر انرژی‌ها حیاتی است و اصلا گلوگاه اقتصاد کشور در این بخش است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در بعد سیاست داخلی به دلیل وجود مقام معظم رهبری بسیاری از دغدغه‌ها برای سلایق مختلف کشور برطرف شده است، گفت: ولایت فقیه، رکن ایران اسلامی و عامل پایداری و قدرتمندی کشور است. آن پیر روشن‌ضمیر شرایط امروز ایران و جهان را به روشنی پیش‌بینی و ولایت فقیه را پایه و رکن سیاسی تعیین کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تنوع سیاسی باعث فربه شدن فکر سیاسی می‌شود به شرطی که قواعد سیاسی رعایت شود. قواعد سیاسی در ایران قانون اساسی و چارچوب‌های آن است البته در این موضوع یک نکته ظریف نهفته است که گاهی مورد غفلت قرار گرفته است و آن، همراهی علمای اسلامی و مساجد با حقیقت سیاسی است.

لاریجانی با تشریح دلایل سیاسی کودتای 28 مرداد، گفت: چرا دیگر حرکت‌های سیاسی موفق نشدند ولی در 28 مرداد، کودتا موفق شد. یکی از علل این موضوع اجازه‌ای بود که مصدق از مجلس برای اختیار داشتن در قانونگذاری کسب کرد.

وی از مجلس اجازه خواست تا شش ماه اختیار قانونگذاری به دولت سپرده شود که پس از پایان این مدت درخواست تمدید آن را مجددا مطرح کرد ولی آیت‌الله کاشانی به درستی به این مساله اعتراض کرد ولی مصدق به جای علاج این مشکل، مجلس را با رفراندوم منحل کرد و دچار اشتباه استراتژیک محاسباتی شد. شاه و غرب نیز از این خلاء نهایت بهره را بردند و دو هفته بعد کودتا رقم خورد.

نماینده مردم قم متذکر شد: مذهبیون و آیت‌الله کاشانی پای ملی شدن صنعت نفت هم ایستادند و یقینا اگر نمی‌ایستادند قانون ملی شدن صنعت نفت از آن مجلس خارج نمی‌شد. با این وضع پس از مدتی گفتند آخوندها و روحانیون به خانه‌هایشان برگردند در حالیکه توده‌های مردم از طریق روحانیت و مساجد حامی سیاست‌مدارانشان هستند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود آمریکا را غیرقابل اعتماد دانست و افزود: اینکه امام(ره) فرمودند آمریکا شیطان «اکبر» است یک تعارف نبود. آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست. این مساله در حوادث مختلف جهان قابل مشاهده است. اگر نجاتی برای ملت‌ها به ویژه برای ملت ایران که داعیه‌دار تفکر دینی است وجود دارد، در ارتباط صمیمی و واقعی با روحانیت و مساجد شکل می‌گیرد، کلید نجات در اینجاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تقویت ارتباط روحانیت و مساجد با سیاست را گوشزد کرد و افزود: تقویت ارتباط روحانیت و مساجد با سیاست باید عمیق باشد. البته منظورم کارهای حزبی نیست. علما و مساجد باید پرتحرک و بانشاط باشند.

لاریجانی تدوین قانون جامع مساجد را یک حسن برشمرد و افزود: با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، امور مساجد و دولت، قانون جامع مساجد در مجلس شورای اسلامی تدوین خواهد شد اما نباید این نکته را از یاد برد که مساجد نباید دولتی شوند.

وی متذکر شد: با فرض استقلال مساجد، ساماندهی وضع مساجد و کمک‌های دولتی قابل قانون شدن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تبیین نقش بین‌المللی روحانیون و مساجد، گفت: در امور بین‌المللی با سنگ‌اندازی‌های آمریکا که طی یک دهه اخیر بیشتر شده است، مواجهیم. راه ملت ایران در صیانت از منافع ملی باید توسط سیاستمداران با جدیت دنبال شود.

لاریجانی افزود: استراتژی در این مسیر مهم است اما تاکتیک‌ها بر حسب شرایط متغیر می‌شود. برای صیانت از حقوق ملت باید پایداری و استقامت کرد. دفاع از حقوق هسته‌یی و سایر حقوق ملت مساله امروز ایران است و باید شرایط برای مردم شفاف شود.

نماینده مردم قم متذکر شد: ‌دفاع از حقوق ملت نیازمند تاکتیک است. در این حوزه از نفوذ کلام علما باید استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جنایاتی که در سال 67 نسبت به قبله اول مسلمانان اتفاق افتاد، اشاره کرد و افزود: پس از جنایتی که درباره مسجدالاقصی در سال 67 اتفاق افتاد تلاش شد این جنایت به فراموشی سپرده شود اما با ابتکار سازمان کنفرانس اسلامی این هدف محقق نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: صهیونیست‌ها به بهانه‌ها و طرق گوناگون نسبت به مسجدالاقصی جفا کردند و سکوت مرگبار کشورهای اسلامی باعث تداوم آن شد.

لاریجانی مساله فلسطین را موضوع اصلی جهان اسلام دانست و افزود: اجلاس گرامیداشت روز جهانی مساجد برای احقاق حقوق ملت فلسطین است. با طراحی انجام شده بازی جدیدی به عنوان صلح تقلبی طراحی شده است و نشست‌های بی‌ثمر نشانه این مساله است. این نشست نوعی پاسخ به اقدامات دیپلماتیک و نمادین کشورهای غربی است.

نماینده مردم قم تصریح کرد: جایگاه و قداست مسجد برای امت اسلامی اهمیت زیادی دارد. در روایات متعدد، حسنات فراوان برای افرادی که در راه مسجد قدم برمی‌دارند بیان شده است. در روایات مساجد بازار آخرت نام گرفته است. مسجد پایگاه تمدن‌ساز برای تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده است. ممکن است سیاستمداران خود را به خواب بزنند و نخواهند اهمیت مسجد را ببینند ولی مسجد حقیقت خود را در سازندگی جوامع و انسان‌ها نشان می‌دهد. سمت و سوی جهانی به سمت شرایط ایستایی پیش می‌رود چرا که نگاه مادی‌گرایانه بر صحنه‌ی بین‌المللی مستولی است. رگه‌های این تفکر از دوره رنسانس به وجود آمد و پس از جنگ جهانی دوم کاملا بر صحنه بین‌الملل مسلط شد.

وی افزود: اگر از معنویت و دین هم سخنی گفته شد بیشتر به عنوان کالای فرهنگی نگریسته شده است. در نگاه مادی‌گرایانه آرامش روانی در کنار آب و نان لحاظ می‌شود و به دین به عنوان تئوری سعادت محور برای جامعه و انسان‌ها نگریسته نمی‌شود. نتیجه این رویکرد، خلاء معنوی در زندگی بشر است که طی سه دهه اخیر بیش از گذشته خودنمایی می‌کند البته در برخی کنفرانس‌ها به این مساله اشاره شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز در بسیاری از کنفرانس‌ها به خلاء معنوی اشاره می‌شود اما آنچه که مسلم است دنیای امروز دچار فقر معنوی است. برخی متفکران غربی به این مساله پرداخته‌اند. یک متفکر غربی انسان‌ها را دچار حیرانی، سردرگمی، آویزان و بدون پشتوانه می‌داند. فقر معنوی جهانی نمود و حقیقت دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: جایگاه مذاهب بعد از تغییرات بین‌المللی از استقلال افتاد و دچار آفت شد و به حاشیه رفت. مذاهب گوناگون قدرت حرکت و نشاط به زندگی بشریت را یا ندارند یا کم دارند و بهار فکر اسلامی در همین دوران است. گرایش به فکر اسلامی در غرب در چنین شرایطی بیشتر شده است هر چند که طی دو دهه اخیر به خاطر ساماندهی تروریست‌ها و انجام ترورهای فراوان تلاش شد حرکت معنویت‌گرای اسلامی در افکار عمومی تخریب شود ولی گرایش به قرآن و حقیقت اسلامی بیشتر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گرایش پایه در غرب که گرایشی مادی‌گرایانه است، کنار گذاشته نشد و تلاش شد مذهب حاشیه‌نشین شود اما نمی‌توان جلوی گرایش فطری بشر و حقیقت را گرفت. مردم در غرب و آمریکا به دریافت حقیقت علاقه‌مند شدند آن هم در آماج بمباران تبلیغاتی حکام غربی‌شان.

لاریجانی تصریح کرد:‌ مزدوران غرب آتش تفرقه بین مذاهب را برافروخته نگه داشتند و از این نظر وظیفه سنگینی بر دوش علمای اسلام است تا عطش بشریت و حقیقت تامین شود. کار بر روی گسترش معنویت و طرق تامین آن متناسب با گرایش‌ها و فرهنگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. سیاستمداران و صاحبان رسانه‌ها نیازمند شناخت بیشتری از حقیقت معنویت هستند البته موسسات مختلف شیعه‌شناسی در حوزه علمیه قم تاسیس شده است اما باید با نگاه به نیاز قاره‌های مختلف امور سامان یابد.

وی با ابراز تأسف از شرایط به وجود آمده توسط دیکتاتورهای اسلامی، گفت: شرایط بسیار غم‌انگیزی از سوی دیکتاتورهای اسلامی بر ملل اسلامی تحمیل می‌شود. از شعارها و دغدغه‌های مردم در انقلاب‌های کشورهای اسلامی مشخص می‌شود که گرایش‌های اسلامی برجسته‌تر از سایر گرایش‌ها هستند. اگرچه این گرایش‌ها ممکن است اشتباه هم کنند و باعث سوء‌استفاده دیگران شود ولی تمایل به گرایش اسلامی کاملا مشهود است.

نماینده مردم قم الگوی ایران و انقلاب اسلامی را ملاک عمل مسلمانان در کشورهای اسلامی دانست و افزود: مساجد در ترویج فرهنگ اسلامی پایه اصلی هستند. علمای روشن‌اندیش در جهان اسلام دغدغه وضعیت مردم و عزت مسلمانان را دارند.

وی متذکر شد: جریان دیکتاتورمآبانه در جهان اسلام یک حقیقت است که علاقه‌ای به ترویج گرایش‌های اسلامی ندارد به همین دلیل با سرکوب کردن، مانع‌تراشی می‌کند. شرایط حاکم بر مساجد بحرین و حوادث اخیر در مصر از نمونه این مسائل است. با تخریب فیزیکی مساجد و زیر سوال بردن جایگاه و قداست آنها، بر سر تمایل مردم به گرایش‌های اسلامی تلاش می‌شود.

لاریجانی زایش گروه‌های افراطی در جهان اسلام را از موانع گرایش مردم به حقیقت اسلام دانست و افزود: در بسیاری از گروه‌های تروریستی ردپای جریان‌های استکباری دیده می‌شود. در افغانستان، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه به شکل‌گیری جریان تروریستی تندرو کمک کرده‌اند که اسناد آنها موجود است. یا وقتی عراق اشغال شد، آمریکایی‌ها گفتند می‌خواهیم تروریسم را سرکوب کنیم اما ما سند داریم که سفیر آمریکا با تروریست‌ها جلسه گذاشت و به آنان کمک تسلیحاتی کرد تا گرایش حق‌طلبانه مردم را سرکوب کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: افراط‌گری جریان وهابیت در دنیای اسلام مصیبت‌هایی را به وجود آورده است. این فرقه سایر فرق اسلامی را کافر می‌پندارد، این گروه به جنگ با دشمنان اسلام، تکفیر شیعیان، صوفیه، شافعی، مالکی و سایر فرق اسلامی می‌پردازد، با پول و امکانات وسیع این تفکر را ترویج می‌کند. آموزش‌هایشان را نیز در مساجد انجام می‌دهند، ‌این موضوع به بلایی در جان جهان اسلام تبدیل شده است.

لاریجانی حلقه فشار گروه‌های افراطی و چالش‌های به وجود آمده توسط غربی‌ها را عامل تلاش بیشتر روحانیت در ترویج اندیشه و افکار درست اسلامی برشمرد و افزود: در چنین شرایطی وظیفه علما بسیار سنگین است. روشنگری در دنیای اسلام اهمیت بسیار بالایی دارد که نیازمند توجه به ملاحظاتی است. روشنگری نباید منجر به فرار گروه‌های اسلامی شود، حرکت‌های اسلام ناب محمدی باید در این شرایط با دوراندیشی و فهم عمیق شرایط توام باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طرح برخی مسائل در کشورهای مختلف اسلامی بعضا مخرب و عامل سوء استفاده گروه‌های تندرو است. کسی که در مسجد صحبت می‌کند باید متوجه انتشار سخنانش در سایر مکان‌ها باشد. باید مراقب کلمات و سخنان در مساجد باشیم.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی نباید همه حقایق معنوی و اسلامی را بیان کرد بلکه حقایقی باید بیان شود که در جهان اسلام وحدت‌آفرین شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دانشجوی ایرانی
Netherlands
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
۰
۰
درود بر دكتر لاریجانی كه یار باوفای انقلاب است , امریكا یك شیطان بزرگ است , مهد تروریست بین المللی جهان , امروز تروریست های افراطی در سوریه و عراق توسط ارتش امریكا آموزش می بینند , حمایت از سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین ) , كودتاهای آمریكای لاتین و حمایت از دیكتاتورها در قرن ٢٠ , كودتا در مصر امروز , حمایت از دیكتاتورهای خاورمیانه مثل ال سعود و ال خلیفه , كشتار مردم پاكستان , جنگ ویتنام , بمباران اتمی ژاپن در هیروشیما و ناكازاكی كه جنایت علیه بشریت بود , حمایت از شاه معدوم ایران كه جنایات فراوان علیه ملت مسلمان ایران كرد , كودتا طبس علیه انقلاب نوپای ملت مسلمان ایران , حمایت از صدام در جنگ با ایران , هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ارباس ایران در خلیج فارس , حمایت از ضد انقلاب , تحریم علیه ملت ایران ,
توهین و اهانت به مقدسات ١/٥ میلیارد مسلمان در جهان به اسم آزادی و دموكراسی , رواج فرهنگ همجنس بازی در بین مردم دنیا , امریكا جرسومه فساد جهان است و رابطه با امریكا فقط موجب ضرر است . باید به چشم باز به مسایل جهان نگاه كرد , دوران فرمانروایی آمریكایی ها به پایان رسیده است .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها