بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در اظهاراتی اعلام کرد کسی جرات حمله نظامی به سوریه را ندارد

قطعنامه جدید ضدسوری روی میز‌شورای امنیت

منابع خبری از توافق روسیه و آمریکا درباره پیش‌نویس قطعنامه جدیدی علیه سوریه خبر می‌دهند که در ارتباط با نحوه از بین بردن سلاح‌های شیمیایی این کشور است. برخی کشورهای غربی ازجمله انگلستان، آلمان و فرانسه نیز از این پیش‌نویس استقبال کرده‌اند. هنوز دمشق در این باره واکنشی نشان نداده است.
کد خبر: ۶۰۱۰۹۳

به گزارش ایسنا، در پی توافق پنج عضو دائم شورای امنیت بر سر این پیش‌نویس قطعنامه سوریه، این شورا باید آن را به رای بگذارد تا در صورت تصویب برای دمشق لازم‌الاجرا شود. در این پیش‌نویس روسیه نیز موافقت کرده تا در صورت اجرا نشدن قطعنامه از سوی دولت سوریه، مجازات‌هایی علیه دمشق وضع شود.

سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه عصر پنجشنبه اعلام کرد: ما با هم‌پیمانان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و چینی خود بعد از روزها مذاکره، بر سر قطعنامه سوریه به توافق رسیدیم.

یک دیپلمات آمریکایی حاضر در سازمان ملل این قطعنامه را یک قطعنامه تاریخی و بی‌سابقه در تاریخ شورای امنیت قلمداد کرد و گفت: قطعنامه‌ای که قرار است در شورای امنیت به رای گذاشته شود، دولت سوریه را تحت نظارت بین‌المللی قرار می‌دهد و تخطی از آن برای دمشق عواقبی به دنبال خواهد داشت. در صورت تصویب این قطعنامه در شورای امنیت این اولین قطعنامه‌ای خواهد بود که درباره سوریه در این شورا تصویب می‌شود. پیشتر روسیه و چین پیش‌نویس چند قطعنامه علیه دمشق را وتو کرده بودند.

در پیش‌نویس قطعنامه جدید به طور مشخص از دخالت نظامی یا اقدام نظامی علیه سوریه سخن به میان نیامده، اما تاکید شده در صورتی که دولت دمشق به بندهای قطعنامه عمل نکند، شورای امنیت می‌تواند مطابق بند هفتم منشور سازمان ملل مجازات‌هایی را برای دمشق در نظر بگیرد. وزیر امور خارجه فرانسه از قطعنامه پیشنهاد به اعضا شورای امنیت سازمان ملل در زمنیه امحای سلاح شیمیایی سوریه ابراز خرسندی کرد. در همین حال بازرسان سازمان ملل می‌گویند حداکثر تا روز سه‌شنبه دوباره عازم سوریه خواهند شد تا اماکن نگهداری سلاح‌های شیمیایی در سوریه را مورد بازرسی قرار دهند.

کسی جرات حمله را ندارد

این در حالی است که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید کسی جرات حمله نظامی به سوریه را ندارد و درصورت وقوع چنین حمله‌ای ما آماده هستیم.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دیدار با هیاتی که برای دیدار با وی به دمشق رفته بودند، تاکید کرد: اوضاع در سوریه الان بسیار مطلوب است. رهبران سوریه هم‌اکنون از حمایت قاطع ملت خود برخوردار هستند و گروه‌های خارجی که به داخل سوریه آمده‌اند، دیگر هیچ برنامه‌ای ندارند و در حالت تدافعی قرار گرفته‌اند و این ارتش سوریه است که ابتکار عمل را در دست دارد.

رئیس‌جمهوری سوریه در بخش دیگری از سخنانش، خوشحالی‌ خود را از توافق آمریکا و روسیه برای انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه ابراز داشت و گفت: ما هزار تن ماده شیمیایی داریم که به باری بر دوش دولت تبدیل شده است و از بین بردن ‌آن نیازمند وقت و صرف هزینه‌های بسیار است و محیط‌زیست را تهدید می‌کند. وی ادامه داد: سلاح‌های شیمیایی یقینا هدف غربی‌ها نبود، آنها می‌خواستند توازن قدرت را در سوریه به نفع مخالفان تغییر دهند و از اسرائیل حمایت کنند، اما ما اکنون توپ را به زمین آنها انداخته‌ایم و آنها را در مجامع بین‌المللی و حتی در داخل کشورهای خود به چالش کشیده‌ایم.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره حزب‌الله و ایران نیز گفت: ما مطمئنیم که جنگ ما و هم‌پیمانانمان با دشمن، جنگ تمامی جبهه مقاومت علیه دشمن است و اگر خدای‌نکرده به دمشق آسیبی برسد، حزب‌الله و تهران یقینا هدف‌های بعدی دشمنان خواهند بود. ما مطمئنیم سید وفا (سیدحسن نصرالله) می‌تواند پاسخگوی هرگونه دشمنی علیه سوریه باشد، گرچه اطمینان داریم که دشمن چنین جسارتی نخواهد کرد.

 

کمک به مخالفان

در یک تحول دیگر، کشورهای به اصطلاح دوست سوریه با برپایی نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بر افزایش کمک‌های خود به مخالفان سوریه تاکید کردند. آنها تاکید کردند این کمک‌ها در اختیار ائتلاف مخالفان سوری و تمامی نهادهای زیر نظر این ائتلاف قرار خواهد گرفت. شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین تاکید کردند که باید هرچه سریع‌تر به حل و فصلی سیاسی درباره بحران سوریه دست یافت.

در یک خبر دیگر اعلام شد به دنبال اعلام 13 گروه تندروی سوری مبنی بر به رسمیت نشناختن ائتلاف مخالفان سوریه، احمد جربا، رئیس این ائتلاف به همراه فرمانده نظامی آن راهی سوریه شدند تا با گروه‌های تندرو به‌مذاکره بپردازند. سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه نیز به این کشور رفته است تا بنابر اعلام ائتلاف مخالفان سوری «صفوف مخالفان را متحد و مانع گسترش تفرقه میان آنها شود.» این خبرها در حالی منتشر می‌شود که درگیری‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها