انواع کابل شبکه و مشخصات شبکه‌های بی‌سیم

آشنایی با شبکه وای‌ ـ‌ فای

شناخت انواع کابل‌های شبکه و استانداردها و ملزومات شبکه‌های بی‌سیم برای شما که با شبکه و... سروکار دارید تا حدودی ضروری است، که به آن پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۵۹۹۶۱۳

انواع کابل‌های شبکه

انواع مختلفی از کابل‌های شبکه که برای اتصال وسایل شبکه‌ای به مسیریاب (روتر) و سوئیچ به کار می‌رود اصطلاحا کابل‌های رده 5 (CAT5) نامیده می‌شود. امروزه بیشتر کابل‌های شبکه موجود در بازار جزو کابل‌های CAT5e است که از قابلیت تبادل داده در حد اترنت گیگابایتی برخوردار است. جدیدترین استاندارد موجود بازار که در شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، کابل شبکه CAT6 است که چنان طراحی شده تا از استاندارد کابل‌های CAT5e قابل اعتمادتر و پرسرعت‌تر باشد. تفاوت بین این دو شامل سیم‌های داخل و انتهای آنهاست. کابل‌های شبکه ‍CAT5e و CAT6 می‌توانند به جای یکدیگر به کار برده شود و کاملا مشابه هم نیز عمل کند، به گونه‌ای که اگر شما آنها را به جای یکدیگر به کار ببرید نیز هیچ تفاوتی نمی‌کند بجز این‌که کابل‌های CAT6 خیلی گرانتر است. برای بیشتر استفاده‌های خانگی، آنچه که CAT5e ارائه می‌دهد از هر نظر برای برقراری اتصالات یک شبکه کافی است.

شبکه‌های بی‌سیم: استاندارد و اجزای تشکیل‌دهنده

یک شبکه بی‌سیم به غیر از یک تفاوت عمده از بسیاری نظر شبیه یک شبکه کابلی است. تفاوت ذکر‌شده این است که وسایل شبکه برای اتصال به یکدیگر و همچنین وصل‌شدن به مسیریاب نیاز به استفاده از کابل ندارد، چرا که از بی‌سیم استفاده می‌کند که نام ساده‌ای برای استاندارد شبکه 11/802 است. این استاندارد توسط انستیتوی مهندسان الکتریک و الکترونیک (IEEE) مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. در واقع وسایل شبکه‌ای بی‌سیم نیازی به داشتن درگاه‌های اتصال شبکه (پورت) ندارد و فقط باید آنتن بی‌سیم که بیشتر مواقع نیز به‌صورت پنهان داخل دستگاه کار گذاشته می‌شود مجهز باشد. در اصطلاح مهندسان شبکه، این آنتن‌ها در داخل یک شبکه بی‌سیم دائم با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. ما برای راه‌اندازی یک شبکه وای ‌ـ‌ فای نیاز به استفاده از یک نقطه دسترسی (access point) و یک خدمت‌گیرنده بی‌سیم (‌Wi-Fi Client) داریم.

‌نقطه دسترسی

نقطه دسترسی (AP) یک دستگاه مرکزی است که سیگنال‌های امواج وای‌ ـ‌ فای را برای مشترکان خدمت‌گیرنده وای‌ ـ‌ فای که به آن متصل است، منتشر می‌سازد. شما نمونه این نقاط دسترسی را هنگام گردش در شهر که با اسامی مختلف روی صفحه‌نمایش تلفن همراه هوشمندتان ظاهر می‌شود، زیاد می‌بینید. شما می‌توانید یک AP را خریده و برای افزودن پشتیبانی وای‌ ـ‌ فای به آن به طور جداگانه به مسیریاب یا سوئیچ شبکه کابلی خود وصل کنید. برخی از مسیریاب‌های بی‌سیم حتی به بیش از یک نقطه دسترسی دارند (مسیریاب‌های دوبل باند).

‌مشترک خدمت‌گیرنده وای ‌ـ‌ فای

مشترک وای ‌ـ‌ فای وسیله‌ای است که قادر است سیگنال‌های امواج انتشاریافته توسط یک نقطه دسترسی را تشخیص داده، به آن متصل شده و اتصال را برقرار کند. امروزه بیشتر لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها با قابلیت درون ساخت مشترک وای ‌ـ‌ فای به بازار عرضه می‌شود. وسایلی که از این قابلیت بی‌بهره‌ است نیز می‌تواند از طریق سخت‌افزارهای جانبی مثل یواس‌بی یا PCIe وای ‌ـ‌ فای ارتقا یابد و به مشترک وای ‌ـ‌ فای تبدیل شود.

نکته: از نظر فنی، شما می‌توانید از نقطه دسترسی صرف‌نظر کرده و مشترک وای ‌ـ‌ فای را در حالت اد هاک (Ad hoc mode) مستقیما به یکدیگر متصل سازید. روش اد هاک نیز درست مانند استفاده از کابل کراس اور به منظور حذف مسیریاب در شبکه‌های کابلی، پیچیده و ناکارآمد است و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها