رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار ایدز در کشور، تامین منابع و همکاری‌های بین بخشی را دو اصل مهم در اجرای برنامه‌های کنترل ایدز در کشور خواند و بر لزوم تقویت این دو اصل تاکید کرد.
کد خبر: ۵۹۹۱۸۰
اعلام آخرین آمار مبتلایان به ایدز

دکتر عباس صداقت، با اشاره به آخرین آمار اعلام شده از وضعیت ایدز در کشور، گفت: تا اول تیر امسال حدود 26 هزار مورذ بیمار اچ ای وی مثبت  در کشور ثبت شده است؛ این آمار بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ماهانه جمع‌آوری و هر سه ماه یک بار توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم در این آمارها آن است که همچنان بیشترین موارد ابتلا به اچ آی وی را میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد شاهدیم. البته با مشارکت دیگر سازمان‌های همکار، در دهه گذشته در زمینه بروز این بیماری در مصرف کنندگان تزریقی مواد، بسیار خوب کار شد و به این ترتیب از سرعت شتابان شیوع اچ آی وی میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد و همچنین در بین زندانیان کاسته شد.

صداقت افزود: همچنین آمارها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی محافظت نشده افزایش یافته است. همچنین انتقال در میان زنان نیز مقداری افزایش یافته است.

"شیشه" تهدیدی برای برنامه‌های کنترل ایدز در کشور

وی ادامه داد: مصرف‌ مواد روانگردان شبه آمفتامین که تحت عنوان "شیشه" معروف است، تهدید دیگری برای برنامه کنترل ایدز در کشور است. البته جوان بودن جمعیت کشور را نیز باید درنظر گرفت؛ به طوری که حدود 46.5 درصد از موارد ثبت شده ابتلا به ایدز در کشور 25 تا 34 ساله هستند که این موضوع اهمیت این گروه سنی از لحاظ ابتلا به اچ آی وی را نشان می دهد.

بی‌اطلاعی حدود 55 هزار مبتلا از بیماری خود

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در عین حال گفت: بر اساس مدل‌های ریاضی تخمین زده می‌شود که حدود 70 تا 80 هزار مورد ابتلا به اچ ای وی در کشور وجود داشته باشد. یعنی پیش‌بینی می‌کنیم حدود 50 تا 55 هزار مبتلا به این بیماری وجود دارند که از وضعیت ابتلای خود خبر ندارند. با توجه به اینکه ابتلا به این بیماری مشخصه بالینی و ظاهری خاصی ندارد، توصیه‌ ما بویژه در جوانان و نوجوانان، تاکید بر شناخت راه‌های پیشگیری از این بیماری است. همچنین خانواده‌ها باید بدانند و یاد بگیرند که چه تهدیدهایی ممکن است فراروی فرزندان‌شان وجود داشته باشد.

وی در این باره ادامه داد: خوشبختانه اکنون توانسته‌ایم دسترسی به تمام تسهیلات مرتبط با این بیماری از جمله برنامه‌های مشاوره، مراقبت و آزمایش اچ آی وی را به صورت کاملا رایگان و محرمانه در کشور راه‌اندازی کنیم؛ اما باید شرایط طوری فراهم شود که خانواده‌ها و به ویژه جوانان بدانند و به دیگران نیز بیاموزند که این خدمات را باید از کجا دریافت کنند. شماره ‌تلفن این مراکز از طریق تلفن 118 در هر منطقه قابل دسترسی است. ( ایسنا) 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها