اسد: نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه یک میلیارد دلار هزینه دارد

اعلام آمادگی سوریه برای برقراری آتش بس

معاون نخست‌وزیر سوریه در مصاحبه‌ای گفت این احتمال وجود دارد که دولت بشار اسد در مذاکرات ژنو2 خواستار آتش‌بس شود، اما تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو 2 هنوز اعلام نشده است.
کد خبر: ۵۹۸۸۸۰

به گزارش ایسنا قدری جمیل، معاون نخست‌وزیر سوریه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین گفت: درگیری سوریه به بن‌بست رسیده است و دولت سوریه به خاطر آینده کشور در نشست ژنو خواستار برقراری آتش‌بس خواهد شد.

وی افزود: نه مخالفان مسلح و نه دولت اسد ظرفیت شکست دادن طرف دیگر را ندارند. در همین حال اقتصاد سوریه نیز حدود صد میلیارد دلار طی دو سال دچار زیان شده است. قدری جمیل گفت: اگر مخالفان مسلح پیشنهاد صلح را بپذیرند این آتش‌بس زیر نظر ناظران بین‌المللی خواهد بود و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بر آن نظارت خواهند کرد.

وی طی مصاحبه خود در پاسخ به این‌که چه پیشنهادهایی قرار است از جانب دولت سوریه در ژنو مطرح شود، گفت: مسائلی چون پایان دادن به مداخله خارجی، برقراری آتش‌بس و اجرای روندی سیاسی و مسالمت‌آمیز در مسیری که مردم سوریه از آن بتوانند به عنوان حق تعیین سرنوشت خود بدون مداخله خارجی استفاده کنند.

دولت سوریه پیش از این هم بارها برای حضور در اجلاس موسوم به «ژنو 2» اعلام آمادگی کرده بود با این وجود مخالفان دولت، همواره با گذاشتن پیش‌شرط از حضور در این نشست بین‌المللی سر باز زده‌اند. کنفرانس ژنو 2 پیشنهاد روسیه برای مشارکت دولت و گروه‌های مخالف سوریه به منظور تشکیل یک دولت انتقالی است.

هشدار اسد

سخنان معاون نخست‌وزیر سوریه درحالی منتشر می‌شود که بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور نیز در سخنانی به طرف‌های خارجی هشدار داده و گفته است کشورش به برنامه نابودی سلاح‌های شیمیایی پایبند است اما این کار ممکن است تا یک سال طول بکشد.

به گزارش ایسنا، اسد افزود: چنین روندی هزینه زیادی می‌برد. برخی برآورد می‌کنند حدود یک میلیارد دلار. اگر دولت آمریکا آماده است هزینه این کار را بدهد و مسئولیت انتقال مواد سمی به ایالات متحده را می‌پذیرد، حاضریم این سلاح‌ها را تحویل آمریکا دهیم.

وی با اذعان به این‌که دولت دمشق تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد، اعلام کرد: این مساله دیگر از کسی مخفی نیست. حمله شیمیایی حومه دمشق که در آن حدود هزار نفر کشته شدند تعرض به قوانین بین‌المللی بود اما دولت دمشق عامل این حملات نبود بلکه جناح مخالف دست به چنین اقدامی زده است. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی از گاز سارین استفاده کرده‌اند. رئیس‌جمهور سوریه تصاویر پخش شده در اینترنت در خصوص حملات شیمیایی سوریه را رد کرد و گفت: در اینترنت جعل اسناد بسیار روی می‌دهد.

رئیس‌جمهوری سوریه درخصوص شمار کشته شدگان سوری از زمان آغاز بحران در این کشور نیز گفت: ده‌ها هزار سوری درجریان این اقدامات تروریستی و انفجارهای انتحاری به قتل رسیدند که از این میان شمار سربازان دولتی به بیش از 15 هزار نفر می‌رسد.

در کشور ما جنگ داخلی وجود ندارد و دمشق اکنون در حال مقابله با حملات القاعده است. حدود 80 تا 90 درصد شبه نظامیانی که در سوریه می‌جنگند از اعضای گروه القاعده هستند.

ادامه فشارهای غرب

این سخنان در حالی بیان می‌شود که فشارهای غرب برای تصویب یک قطعنامه جدید ضدسوری درجریان است. در همین رابطه جان کری وزیر خارجه آمریکا در آستانه اجلاس عمومی سازمان ملل از شورای امنیت خواست در راستای اجرایی کردن طرح روسیه و آمریکا درباره سوریه گام بردارد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد باید طرح مسکو و واشنگتن درباره جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه اجرایی شود و افزود: شورای امنیت باید هفته آینده که اعضای آن گرد هم خواهند آمد در این راستا گام بردارد. در همین خصوص یک منبع آگاه در سازمان ملل گزارش داد بندهای مربوط به حمله نظامی یا استفاده از زور علیه سوریه در پیش‌نویس طرحی که در دومین نشست اعضای دائم سازمان ملل مطرح شده بود، حذف شده است و رایزنی درباره طرح پیشنهادی آمریکا، فرانسه و انگلیس ادامه دارد.

از سوی دیگر فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در حمایتی آشکار از گروه‌های تروریستی در سوریه اعلام کرد فرانسه گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» را به سلاح مجهز می‌کند. اظهارات اولاند در حالی است که «فرانسوا فیون» نخست‌وزیر سابق فرانسه در سفر به روسیه از موضع پاریس در قبال سوریه انتقاد کرد و گفت این امر واکنش‌های تندی را علیه وی در داخل جریان چپ‌گرای حاکم فرانسه به‌وجود آورده است.

روزگذشته درخبری اعلام شد دو گروه ارتش آزاد سوریه و نیروهای موسوم به دولت اسلامی عراق و شام به درگیری‌های اخیر خود پایان داده و یک آتش‌بس را امضا کرده‌اند. در درگیری بین این دو گروه طی هفته گذشته ده‌ها نفر از نیروهای دوطرف کشته و زخمی شدند. این بزرگ‌ترین اختلاف بین گروه‌های تروریستی در سوریه توصیف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها