رئیس‌جمهوری سوریه، تاکید کرد که به برنامه نابودی تسلیحات شیمیایی کشورش پایبند است ولی هشدار داد که این کار ممکن است تا یک سال طول بکشد و یک میلیارد دلار هزینه بردارد چرا که این کار از نظر فنی، یک عملیات خیلی پیچیده است.
کد خبر: ۵۹۸۷۱۷
آماده تحویل سلاح‌های شیمیایی به آمریکا هستیم

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: چنین روندی هزینه زیادی می‌برد. برخی برآورد می‌کنند حدود یک میلیارد دلار. اگر دولت آمریکا آماده است هزینه این کار را بدهد و مسئولیت انتقال مواد سمی به ایالات متحده را می‌پذیرد، حاضریم این سلاح‌ها را تحویل آمریکا دهیم.

رئیس‌جمهوری سوریه در این مصاحبه از موضع آمریکا درباره بحران داخلی در این کشور انتقاد کرد و گفت: واشنگتن بر عکس مسکو، تلاش کرده است در مسائل داخلی و حکومتی سوریه دخالت کند.

اسد با تأکید براینکه به اجرای برنامه منهدم کردن تسلیحات شیمیایی این کشور کاملاً متعهد است بار دیگر گفت که سوریه مسئول حملات شیمیایی 21 اوت نیست.

وی در ادامه با اذعان به اینکه دولت دمشق تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد، اعلام کرد: این مسأله دیگر از کسی مخفی نیست. حمله شیمیایی 21 اوت که در آن حدود هزار نفر کشته شدند تعرض به قوانین بین‌المللی بود اما دولت دمشق عامل این حملات نبود بلکه جناح مخالف دست به چنین اقدامی زده است. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی از گاز سارین استفاده کرده‌اند.

اسد ضمن رد اتهامات مطرح شده علیه دولت سوریه در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: این احتمال وجود دارد که تسلیحات شیمیایی مورد استفاده در سوریه توسط یک دولت خارجی به سوریه آورده شده باشد. گاز سارین گاز آشپزخانه خوانده می‌شود و این مساله به این خاطر است که هر کسی می‌تواند در خانه خود آن را تولید کند. ما می‌دانیم که همه شورشیان توسط دولت‌های خارجی حمایت می‌شوند.

رئیس جمهوری سوریه همچنین تصاویر پخش شده در اینترنت در خصوص حملات شیمیایی سوریه را رد کرد و گفت: در اینترنت جعل اسناد بسیار روی می‌دهد.

بشار اسد همچنین گفت که دولت سوریه متعهد است تا همه شرایط توافقنامه پیشنهادی روسیه را عملی سازد.

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: به طور کلی وقتی ما به عنوان کشور سوریه قراردادی را امضا می‌کنیم همواره به قرارداد امضا شده متعهد هستیم.

رئیس جمهوری سوریه در عین حال خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص پیشنهادش درباره اقدام نظامی علیه دمشق گفت: به مردم خود گوش کن و از خرد جمعی تبعیت کن.

بشار اسد با اشاره به اینکه افرادی که در جریان درگیری‌ها با نیروهای دولتی کشته شده‌اند اغلب تروریست هستند گفت: این جنگ است و جنگ نمی‌تواند بدون خونریزی باشد.

وی ضمن رد این ادعا که کشورش به دلیل تهدیدهای واشنگتن با انضمام به معاهده منع سلاحهای شیمیایی وامحای سلاحهای شیمیایی در زرادخانه موافقت کرده است ،افزود: این امرهیچ ارتباطی به تهدید ندارد و سوریه تحت هیچ شرایطی تسلیم اینگونه تهدیدها نمیشود.ما طرح روسیه را به خاطرنیازها وباورهای خود پذیرفتیم.

اسد عنوان داشت، هیچ ارتباط مستقیمی میان سلاح‌های شیمیایی و درگیری داخلی سوریه وجود ندارد.اگربخواهیم به سوی دستیابی به یک راهکار سیاسی حرکت کنیم میتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: جنگ سوریه یک جنگ داخلی نیست، زیرا جنگ داخلی به معنای حضور 80 یا 83 نژاد مختلف نیست که در داخل کشور ما می‌جنگند و از سوی کشورهای خارجی حمایت میشوند.

رئیس جمهوری سوریه درخصوص شمار کشته شدگان سوری از زمان آغاز بحران گفت: دهها هزار سوری درجریان این اقدامات تروریستی ، ترورها، انفجارهای انتحاری به قتل رسیدند که از این میان شمارسربازان دولتی به بیش از 15 هزار تن می رسد. در کشور ما جنگ داخلی وجود ندارد و دمشق در حال حاضر در حال مقابله با حملات القاعده است. حدود 80 تا 90 درصد شبه نظامیانی که در سوریه می‌جنگند از اعضای گروه شبه نظامیان القاعده هستند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
۰
۰
به نظرم ار بی عدالتی دنبا و سازمان ملل و... اینه كه اسرائیل هنوز سلاح شیمیایی و بدتر از اون سلاح های اتمی دارد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها