اخبار دهه کرامت

سبک زندگی اسلامی و رضوی بهترین سوغات برای زائران است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: ارائه سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره حضرت رضا(ع)، بهترین هدیه و سوغات برای زائران حرم مطهر رضوی است.
کد خبر: ۵۹۶۶۵۶
سبک زندگی اسلامی و رضوی بهترین سوغات برای زائران است

به گزارش جام جم و به نقل از ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، دکتر سید احمد علوی در بازدید از فعالیت‌های فرهنگی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در حرم مطهر به مناسبت دهه کرامت، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت رضا(ع)، اظهار داشت: انتقال معارف ارزشمند قرآن و اهل بیت(ع) مهم‌ترین رسالت آستان قدس رضوی است و به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی حرم مطهر رضوی به کانون نشر و توسعه معارف و فرهنگ والای اسلامی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در طول سال صدها خطیب و سخنور برجسته، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در قالب برنامه های سخنرانی، پرسش و پاسخ، حلقه های معرفت و نشست‌های تخصصی به تبیین و تشریح مبانی دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌پردازند.

دکترعلوی با بیان این‌که ارائه سبک زندگی اسلامی و رضوی بهترین توشه و سوغات برای زائران بارگاه منور رضوی است، اظهار داشت: احادیث و روایات ائمه هدی(ع) نقشه راه انسان و کامل‌ترین منابع برای زندگی سعادتمندانه بشریت است.

وی افزد: باید این فرهنگ ناب برگرفته از اسلام اصیل را به صورت یک برنامه عملیاتی و کاربردی به مسلمانان و کسانی که به دنبال زندگی مطلوب برای رسیدن به کمال هستند، ارائه دهیم.

وی با اشاره به توصیه موکد آیت الله واعظ طبسی بر لزوم پرداختن به فعالیت‌های علمی،‌ پژوهشی و فرهنگی، تصریح کرد: با تدابیر و همت بلند تولیت آستان قدس رضوی، 70 درصد بودجه این مجموعه صرف امکانات سخت‌ افزاری و نرم‌افزاری فرهنگی می شود تا معارف اسلامی و رضوی به بهترین شکل ممکن توسعه و گسترش یابد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز در بیش از یک میلیون متر مربع فضای زیارتی حرم مطهر رضوی، خدمات متنوع فرهنگی و رفاهی به زائران ارائه می‌شود و بحمدالله فعالیت‌های جامع این بارگاه قدسی، به الگوی مراکز مذهبی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: ترویج معارف اسلامی، فعالیت‌های فرهنگی و حرکت در مسیر تبیین و شناساندن سیره حضرت رضا(ع)، مهم‌ترین کار آستان قدس رضوی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

علوی ضمن تقدیر از مدیران و خادمان فرهنگی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، بیان داشت: چاپ کتاب سبک زندگی منشور زندگی از منظر امام رضا(ع) در شمارگان یک میلیون نسخه اقدام درخور توجهی است که در دهه کرامت سال جاری صورت گرفت.

رونمایی پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی به زبان مالایی

مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی از راه‌اندازی پایگاه‌ اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی به زبان مالایی هم‌زمان با دهه‌ کرامت رضوی خبر داد.

حسین یوسفی با بیان این مطلب عنوان کرد: پایگاه‌ اطلاع‌رسانی با زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و فرانسه در دهه‌ی کرامت سال گذشته راه‌اندازی شده و در آن خدمات گسترده‌ای به زائران غیرایرانی ارائه می‌شود.

وی افزود: امسال نیز اداره‌ کل روابط عمومی آستان قدس رضوی در دهه‌ کرامت رضوی پایگاه‌ دیگری را به زبان‌ مالایی رونمایی می‌کند.

یوسفی با بیان این‌که کشور مالزی از کشورهایی است که مسلمانان زیادی در آن زندگی می‌کنند، افزود: برای خدمات‌رسانی به مسلمانان مالایی تمامی بخش‌های پایگاه اطلاع‌رسانی فارسی در این پایگاه‌ لحاظ شده و نخستین و مهم‌ترین اخبار ترجمه شده به این پایگاه انتقال پیدا کرده است.

یوسفی ادامه داد: این پایگاه اطلاع‌رسانی بخش‌هایی هم‌چون زندگی‌نامه‌ی حضرت رضا(ع)، شخصیت امام هشتم(ع)، صفات امام رضا(ع) و القاب ایشان، معرفی مجموعه‌ی آستان قدس رضوی، معرفی تولیت معظم این مجموعه، نقشه‌ی حرم مطهر رضوی، داستان‌هایی از زندگی ائمه‌ی اطهار(ع)، معرفی اماکن متبرکه و تاریخچه‌ ، صحن‌ها و رواق‌ها را شامل می‌شود.

مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی با بیان این‌که اخبار این پایگاه‌ها در سرویس‌های فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و اجتماعی تقسیم بندی می‌شود‏ًٌَُْ‏‎ْ، اظهار کرد: زیارت مجازی، گزارش‌های تصویری با تیتر و عنوان‌های ترجمه شده، مطالب مناسبتی ملی و مذهبی و معرفی شهر مشهد برای غیر ایرانیان شامل موقعیت جغرافیایی مشهد مقدس،آب و هوا و مناطق دیدنی که به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود، بخش‌های متنوع و جذاب این پایگاه‌ را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که از بخش‌های جذاب این پایگاه، مصاحبه با تازه‌مسلمانان و گزارش از سیر اسلام آوردن آن‌هاست، ادامه داد: زیارت مجازی از بخش‌هایی است که در پایگاه‌های غیرفارسی آستان قدس رضوی با استقبال روبه‌رو شده و در این پایگاه جدید نیز لحاظ شده است.

آیین متبرک کردن 58 پرچم مزین به نام مبارک امام رضا(ع) برگزار شد

آیین متبرک کردن 58 پرچم مزین به نام مبارک حضرت رضا(ع) در آستانه میلاد فرخنده آن حضرت در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی برگزار شد.

، 58 پرچم متبرک شده به نام امام رضا(ع) قرار است سه‌شنبه آینده 8 صبح همزمان با خجسته سال‌روز میلاد امام رضا(ع)، در 58 میدان مزین به نام مبارک حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در سراسر کشور به اهتزاز در آید.

سرهنگ حیدر بابا احمدی، مدیر اداره فضاسازی و عملیات تبلیغی سازمان بسیج مستضعفین کشور، در این مراسم گفت: بعد از متبرک شدن این پرچم‌ها به نام حضرت ثامن الحجج(ع)، با رمز مقدس یا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در 26 شهریور ماه جاری، ساعت 8 صبح این پرچم‌ها طی تشریفات خاص نظامی همزمان با برافراشته شدن پرچم نو بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با حضور نیروهای مسلح استان‌ها و آحاد جامعه در میادین متبرک به نام حضرت به اهتزاز در می‌آید.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری درباره ویژگی‌های پرچمدار امام رضا(ع) گفت: این پرچم‌ها به لحاظ ظاهری با سایر پرچم‌ها تفاوتی ندارد، اما به خاطر انتصاب و متبرک بودنش به نام حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) دارای روحی بزرگ است.

وی خواندن نماز اول وقت را یکی از ویژگی‌های پرچم‌داران امام رضا(ع) عنوان کرد و افزود: طبیعتا پرچم امام رضا(ع) را دست فرد بی‌دین نمی‌دهند. در روایتی آمده است که هرکس نماز ندارد، دین هم ندارد. لذا پرچم‌دار ایشان باید اهل نماز باشد.

ماندگاری ادامه داد: دیگر ویژگی پرچم‌دار امام رضا(ع)، با حیا بودن است و پرچم‌دار امام رضا(ع) باید چشم، گوش، زبان و شهوت با حیا داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی سوم پرچم دار حضرت، بیان کرد: هر کس ولایت داشته باشد، دین هم دارد و این امر خود حاکی از آن است که پرچم‌دار امام رضا(ع) باید پرچم‌دار ولایت باشد.

در پایان این مراسم، نمایندگان 20 سپاه از سراسر کشور، پرچم‌های خود را از حجت‌السلام و‌المسلمین ماندگاری، سرهنگ بابا احمدی و عباس سعادت، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) دریافت کردند.

رونمایی از 5 کتاب هنری با موضوع رضوی

به مناسبت دهه کرامت رضوی و هم‌زمان با ویژه برنامه‌ی شب شعر «ملکوت هشتم»، 5 کتاب هنری با موضوع رضوی که توسط موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تالیف شده، رونمایی می‌شود.

مدیرعامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: «شمیم بهشت2»، «از پشت پنجره2»، «سلطان علی‌بن موسی‌الرضا(ع)»، «مجموعه نمایشنامه‌های کودک رضوی» و «مهمان خراسان» عناوین این کتاب‌هاست.

وی یادآور شد: شب شعر «ملکوت هشتم» 24 شهریور با حضور 15 نفر از شاعران برجسته استان و کشور از جمله محمدعلی مجاهدی، علیرضا قزوه، حمیدرضا برقعی، سید عبدالله حسینی، غلامرضا سازگار، محمدجواد غفورزاده و غلامرضا شکوهی برگزار می‌شود.

افتتاح نسخه اینترنتی سامانه آرشیو دیجیتال مراسم حرم رضوی

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی از افتتاح نسخه اینترنتی سامانه یکپارچه آرشیو دیجیتال مراسم حرم مطهر رضوی در شب ولادت حضرت رضا(ع) خبر داد.

محمد جواد هاشمی نژاد با بیان این خبر گفت: سامانه یکپارچه آرشیو دیجیتال با هدف قرار دادن محصولات دیجیتال معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار کرد: فیلم‌ها و صوت‌های ضبط شده در حرم مطهر و عکس‌های اماکن‌ متبرکه رضوی، فایل‌های تولید شده این معاونت و همچنین فایل‌های گرافیکی که در حرم مطهر رضوی طراحی و چاپ می‌شوند در این سامانه به صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

هاشمی‌نژاد بیان کرد: یکی از راه های استفاده از این سامانه به منظور دسترسی راحت‌تر کاربران به محصولات، وب کیوسک‌های نصب شده در حرم مطهر رضوی است که با اتصال فلش، می‌توان اطلاعات مورد نظر را از آن‌ها دریافت کرد.

وی ادامه داد: در گذشته تنها همکاران سازمان مرکزی آستان قدس رضوی می‌توانستند از این امکان استفاده کنند و امید می‌رود نسخه اینترنتی آن تا شب ولادت حضرت امام رضا(ع)، به آدرس share.aqr.ir افتتاح شود. در صورت رونمایی از این سامانه، تمام برنامه‌های برگزار شده در حرم مطهر پس از 24 ساعت قابل دانلود است.

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای امسال شیوه ارسال تصاویر را به گونه‌ای تغییر داده‌ایم که کیفیت تصاویر سه برابر شده است.

هاشمی‌نژاد اضافه کرد: راه اندازی نسخه عربی سایت در دو بخش تلویزیون اینترنتی رضوی و وب سایت برای مخاطبین عرب زبان، دیگر فعالیت سایت رضوی تی وی از ابتدای امسال است.

وی به استقبال از دانلود فیلم از رضوی تی وی، اشاره کرد و یادآور شد: امکان دانلود فیلم در رضوی تی وی، در سال 92 راه اندازی شد که در حال حاضر حدود 130 فیلم شامل کلیپ‌ها، نماهنگ‌ها، تواشیح و خلاصه سخنرانی‌های مهم حرم بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: ارتقای ارسال دل نوشته در سال 92، یکی دیگر از فعالیت‌های رضوی تی وی بوده و این امکان را برای کاربران ایجاد کرده است که در حین مشاهده تصاویر، متنی را برای حضرت ارسال کند.

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این بخش از آبان 90 راه‌اندازی شده و تاکنون حدود 21 هزار دل نوشته برای وب سایت ارسال شده است که امکان زیارت نیابتی را به آن اضافه کرده‌ایم. به این صورت کاربر در دل نوشته خود، چنانچه درخواست زیارت نیابتی داشته باشد، اعلام می‌کند و خادمان فرهنگی آستان مقدس حضرت رضا(ع) به نیابت از آن‌ها زیارت می‌کنند.

هاشمی نژاد ارتقاء سرورهای سخت افزاری را یکی از فعالیت‌های وب سایت در سال جاری عنوان کرد و گفت: ارتقاء سرور های سخت افزاری و جدید کردن زیر ساخت‌های آن، از اقدامات سال جاری است.

وی همچنین از افتتاح سایت خانه وحی در هفته آینده خبر داد و افزود: سایت خانه وحی، وب سایتی وی‍ژه تلاوت های ضبط شده در حرم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها