موافقت اوباما مخالفت کری

بارقه‌های امید برای جلوگیری از جنگ افروزی‌های آمریکا

گمان می‌رود طرح روسیه برای کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه مورد توجه و پذیرش اوباما قرار گرفته است اما او اعتقاد دارد که این طرح نتیجه تهدیدات نظامی علیه سوریه است. در کنار این موضع جان کری وزیر خارجه این کشور گفته است این کار تلاش ما برای حمله نظامی را متوقف نمی‌کند.
کد خبر: ۵۹۵۷۶۱
بارقه‌های امید برای جلوگیری از جنگ افروزی‌های آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین در حالی که دنیا در تلاش است تا از جنگ طلبی‌ها و جنگ افروزی‌های آمریکا جلوگیری کند تناقض گویی‌های مقامات واشنگتن باز هم شک و تردید‌هایی را در افکار عمومی ایجاد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شش شبکه تلویزیونی این کشور، طرح ارائه شده از سوی روسیه برای نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه را مثبت ارزیابی کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، از دولت سوریه خواسته است که تسلیحات شیمیایی این کشور را به عنوان «راهی برای جلوگیری از حمله احتمالی» در اختیار جامعه بین الملل قرار دهد. لاوروف پس از دیدار خود با «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه در مسکو در جریان کنفرانسی خبری این پیشنهاد را مطرح کرد.

هر چند این پیشنهاد مورد توجه آمریکا و انگلیس قرار گرفته است، اما معارضان مسلح سوریه که از طرح مسکو درخصوص قرار گرفتن تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی و موافقت دمشق با آن، خشمگین هستند، روسای جمهور این دو کشور را به «دروغگویی» و «فریبکاری» متهم کردند.

«باراک اوباما» در این مصاحبه اعلام کرد : پیشنهاد روسیه برای نظارت بر تسلیحات شیمیایی سوریه یک پیشرفت قابل توجه است.

اوباما طرح مسکو را بالقوه مثبت نامید، اما تاکید کرد که بدون تهدید نظامی، احتمال کمی وجود داشت که بتوان به نقطه فعلی رسید.

طرح روسیه مورد استقبال بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و وزیر خارجه سوریه هم قرار گرفته است.

دیوید کامرون نخست انگلیس هم گفته است؛استقبال سوریه از طرح روسیه گامی بزرگ برای حل بحران است.

اوباما در خصوص رایزنی با روسیه در این خصوص گفت:از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، خواسته ام تا با همکاری با مسکو این نکته را تعیین کند که آیا می توان طرح روسیه در مورد سوریه مبنی بر نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه را عملی کرد یا خیر.

اوباما تأکید کرد که اگر نتایج همکاری جان کری با مقامات روسیه در این زمینه مثبت باشد وی نیز آن را می پذیرد.

در طرح مسکو، از حکومت سوریه خواسته شده است تا همه سلاحهای شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.

اما جان کری وزیر خارجه آمریکا که تحت تأثیر فشارهای صهیونیست‌ها قرار دارد با قاطعیت گفته است،اظهارات لاوروف درباره جلوگیری از حمله به سوریه با تحویل سلاح های شیمیایی این کشور یک لفاظی است.

وی گفت:این اظهارات نمی‌تواند دلیلی برای توقف تلاش‌ها برای راضی کردن کنگره به این حمله باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها