ظریف: امیدواریم آمریکا مانع شکل‌گیری جنگ جدیدی در منطقه شود

ارسال پیام‌ هشدارآمیز تهران به واشنگتن درباره حمله به سوریه

وزیر امور خارجه با بیان این‌که فعلا قصدی برای مذاکره مستقیم با آمریکا درباره سوریه نداریم، اظهار کرد: در این مورد پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده و اگر لازم باشد، به همین روش ادامه می‌دهیم.
کد خبر: ۵۹۵۶۷۵

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف پس از بازگشت از عراق، در جمع خبرنگاران افزود: امیدواریم آمریکا به هشدارهایی که در این پیام‌ها داده شده است، توجه کند و مانع شکل‌گیری یک جنگ جدید در منطقه شود. وزیر امور خارجه با بیان این‌که سیاست‌های کلی و هماهنگی‌های پرونده هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی و به ریاست رئیس‌جمهور پیگیری می‌شود، گفت: وزارت امور خارجه مسئول تعیین سطح، ضرورت و استراتژی مذاکره است و مذاکرات هسته‌ای در سطحی برگزار خواهد شد که اراده سیاسی لازم برای رسیدن به یک راه‌حل در آن متبلور شود. وی با بیان این‌که احساس می‌کنیم تاکنون چنین اراده سیاسی از طرف مقابل نشان داده نشده، ادامه داد: امروز شرایط جدیدی وجود دارد که البته به معنای کوتاه آمدن از اصول نیست؛ بلکه به معنای تلاش برای رسیدن به تفاهم براساس منافع مشترک است.

استفاده از مذاکره‌کنندگان سابق در ترکیب تیم جدید مذاکرات هسته‌ای

وی با تاکید بر این‌که انتخاب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای براساس رویکرد دولت تدبیر و امید در روابط بین‌الملل و داشتن نگاه کارشناسی به موضوع هسته‌ای است، اظهار کرد: از اعضای حاضر در دو تیم قبلی (تیم دکتر روحانی و تیم‌های مذاکره‌کننده در دولت‌های نهم و دهم) و هم از افرادی جدید که در وزارت امور خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط حضور دارند، استفاده می‌شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مهم آن است که این افراد، توانمندی پیگیری مذاکره را داشته باشند و نقش سازنده‌ای را برای پیشبرد اهداف مذاکره که حراست از دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان ایران، حفظ حقوق مردم و رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی است، ایفا کنند.

ظریف افزود: رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را برای امنیت ملی و ثبات کشور و برای حضور فعال و موفق کشور در عرصه بین‌المللی ضروری می‌دانیم.

وی با بیان این‌که برخی از اعضای این تیم انتخاب شده‌اند، گفت: منتظر معرفی دیگر اعضای تیم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم تا با یک تیم منسجم، مذاکرات را پیگیری کنیم. ظریف درباره صحبت‌های طرف‌های 1+5 مبنی بر این‌که در مواضع خود در مذاکرات آلماتی 2 اصرار دارند، بیان کرد: آنها باید با رویکرد جدید وارد مذاکره شوند و نشان دهند اراده سیاسی آنها برای حل موضوع است.

دیدار وزیر خارجه با مراجع تقلید در نجف

سفر دو روزه وزیر امور خارجه کشورمان به عراق در حالی دیروز پایان یافت که دیدار با مراجع تقلید در نجف و زیارت عتبات عالیات از برنامه‌های دومین روز سفر محمدجواد ظریف بود.

به گزارش ایرنا، ظریف صبح دیروز از کربلای معلی وارد نجف اشرف شد و سپس به دیدار آیت‌الله بشیر نجفی از مراجع تقلید رفت. ظریف صبح دیروز همچنین با آیت‌الله اسحاق فیاض نیز دیدار و درباره مسائل مورد علاقه دو طرف گفت‌و‌گو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آیت‌الله سیستانی نیز درباره مسائل منطقه‌ای، فتنه طایفه‌گرایی و افراطی‌گری گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد.

ظریف همچنین با عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ظریف در این دیدارها درباره موضوعات مهم منطقه، جهان اسلام و روابط دو ملت و دو کشور ایران و عراق به تبادل نظر پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها