نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» در روز افتتاحیه نیم میلیارد تومان فروخت

یکه‌تازی سهراب سپهری در اقتصاد هنر

نمایشگاه آثار تجسمی «صد اثر صد هنرمند» در روز افتتاحیه فروشی معادل 520 میلیون تومان داشت که در این بین دو تابلو از سهراب سپهری به بیشترین رقم فروخته شد. این در حالی است که پیش از این تابلویی از سپهری در حراج تهران 700 میلیون تومان فروخته بود.
کد خبر: ۵۹۴۸۱۹

به گزارش جام‌جم، جمعه شب، بیست و یکمین دوره رویداد مهم تابستانه گالری گلستان با عنوان «صد اثر صد هنرمند» با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این رویداد هنری که تا پاسی از شب ادامه داشت، 42 اثر در مجموع به مبلغ 520 میلیون تومان به فروش رسید.

در میان آثار فروخته شده، دو اثر از سهراب سپهری به ترتیب به مبلغ 250 میلیون تومان و 160 میلیون تومان فروخته شدند. این دو اثر سهراب سپهری، یکی به سبک واقعگرا روی کاغذ و دیگری یک اثر انتزاعی روی بوم بود که از مجموعه‌داران خریداری و در این نمایشگاه عرضه شده بود.

علاوه بر آثار سپهری، در نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» آثار نام‌های بزرگ دیگری مانند سیدمحمد احصایی، فریده لاشایی، جعفر روح‌بخش، ایرج زند، مش اسماعیل و نصرت‌الله مسلمیان در همان شب افتتاحیه فروخته شد.

اثر محمد احصایی شامل یک نقاشی روی کاغذ به مبلغ 12 میلیون تومان فروخته شد. فریده لاشایی دو اثر روی کاغذ هر یک به ارزش 12 میلیون تومان فروخت. از جعفر روح‌بخش نیز دو طراحی با مدادرنگی هر یک به ارزش 12 میلیون تومان فروخته شد. ایرج زند یک مجسمه برنجی به ارزش 24 میلیون تومان و مش‌اسماعیل یک مجسمه آهنی بز به ارزش 20 میلیون تومان فروختند. از نصرت‌الله مسلمیان نیز یک کار کوچک به قیمت سه میلیون تومان خریداری شد.

در بیست و یکمین دوره «صد اثر صد هنرمند» 177 اثر از 170 هنرمند متعلق به چهار نسل هنر معاصر ایران در زمینه‌های نقاشی، نقاشیخط و مجسمه در معرض تماشا و فروش قرار می‌گیرد که بلافاصله بعد از فروش هر اثر، آثار دیگر روی دیوارها آویخته می‌شود.

تعداد افرادی که آثار شب اول نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» را خریدند بین 30 تا 35 نفر بودند که البته با فروش نمایشگاه در شب‌های بعد تعداد خریداران و رقم فروش افزایش می‌یابد.

این رویداد هنری که از 1371 هر تابستان در گالری گلستان برپا می‌شود، آثار چهار نسل هنرمندان معاصر ایران را زیر یک سقف به نمایش و فروش می‌گذارد.

امسال 256 هنرمند با آثارشان برای حضور در این رویداد هنری اعلام حضور کردند که در نهایت آثار 177 هنرمند انتخاب و برای نمایش و فروش ارائه شد.

به غیر از بزرگانی که در شب اول نمایشگاه آثاری از آنان فروش رفت، آثاری از پرویز کلانتری، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه‌ای، حسین محجوبی، ژازه تباتبایی، محمدعلی ترقی‌جاه، محمدابراهیم جعفری، منوچهر معتبر، اردشیر محصص، غلامحسین نامی، بهمن نیکو، یعقوب عمامه‌پیچ، بهرام دبیری و ابراهیم حقیقی در کنار آثار هنرمندانی جوان‌تر مانند علیرضا سعادتمند، حسین چراغچی، دلبر شهباز و شهرزاد غفاری به نمایش درآمده است.

سهم پررنگ جوانان

لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم ضمن ابراز خرسندی از اقبال شایان توجه بازار هنر به آثار جوانان گفت: از 42 اثر فروخته شده در افتتاحیه نمایشگاه، بیش از 30 اثر به جوانان تعلق دارد که این مهم مایه مباهات من و بیانگر دستیابی صد اثر صد هنرمند به یکی از هدف‌هایش است.

وی افزود: در یک نگاه کلی، چهره‌های تازه و خریداران جدید، عصر جمعه آثار نام‌های بزرگ را خریداری کرده‌اند و مجموعه‌داران قدیمی آثار نقاشان جوان را به گنجینه‌هایشان اضافه کردند.

او افزود: امسال بیش از همه 20 دوره قبل، مجموعه‌داران برای فروش اثر فرستادند. البته من از هر مجموعه‌داری اثر نمی‌خرم و برای مطمئن بودن از اصل بودن کارها، از مجموعه‌داران معتبر کار می‌آورم.

بیست و یکمین دوره «صد اثر صد هنرمند» تا چهارم مهر در گالری گلستان به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 برپاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها