سرمقاله روزنامه‌های صبح سه شنبه

مرد اشتباهات بزرگ

انتصابات توفیقی،واکنش مجلس

بعد از آنکه مجلس به گزینه حسن روحانی برای وزارت علوم تحقیقات وفن آوری رأی مثبت نداد و براین اساس رئیس دولت یازدهم مجبور شد تا جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب کند ،هم اکنون عملکرد این سرپرست در برکناری برخی مدیران که به گفته نمایندگان غیر قانونی وخارج از حیطه اختیارات وی است زیر سوال رفته است.
کد خبر: ۵۹۴۶۸۴
انتصابات توفیقی،واکنش مجلس

برکناری رئیس دانشگاه علامه طباطبایی وچندین تغییردر سیستم مدیریتی این وزارتخانه باعث شده که برخی با اشاره به اینکه توفیقی «داس» بردست گرفته و همه را درو می کند از این اقدام سرپرست فعلی ، انتقاد کنند و تاکید کنند که، سرپرستی که خودش مورد وثوق مجلس نیست و از طرف نمایندگان مورد تایید نیست نمی‌تواند دستورات خارج از حیطه اختیاراتش بدهد.

 براین اساس نمایندگان مجلس با ارایه طرحی دو فوریتی برای تعیین حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه ها تلاش کردند که دایره اختیارات سرپرستان را کاهش داده ویا آنرا قانونمند کنند تاعزل روسای دانشگاهها که اخیراً توسط توفیقی سرپرست وزارت علوم صورت گرفته  پاسخی برای این تصمیم باشد.

هرچند که نتیجه تصمیم مجلس، تصویب یک فوریت این طرح شد، و بنا بر قاعده تصمیم گیری مدت زمان بررسی طرح یک فوریتی حدود یکماه در آیین نامه داخلی مجلس تخمین زده شده است اما  نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز هم اصرار دارند که  تعیین حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها را به تصویب برسانند تا سرپرست وزارتخانه ها اجازه عزل و نصب و سیاست گذاری نداشته باشند.

طیف اصولگرای مجلس بخصوص  کسانی که اقدامات شتابزده، جابجایی و عزل و نصب‌های متعدد در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها را سرگردانی اساتید، ایجاد بی‌نظمی در برنامه‌ دانشگاه‌ها و برهم زدن آرامش فضای دانشگاهی می‌دانند  و نظر مساعدی برای حضور جعفر توفیقی (درصورت معرفی احتمالی برای وزارت) در کسوت وزیرندارند، عقیده دارند که تصویب این طرح حتی اگر تا فرصت قانونی« سه ماهه سرپرستی» به تصویب مجلس برسد می تواند جلوی بسیاری از اقداماتی را که قراراست در آینده اتفاق بیفتد بگیرد.

اما مخالفان با اشاره به اینکه نباید به جای نظارت بحث تقنین را پیش کشید چنین اقدامی را مخل تعامل دو قوه می دانند و تاکید دارند که سرپرست نیز شرایطی مانند وزیر دارد و باید بتواند تصمیمات مقتضی را برای اقدامات کلان داشته باشد.

حال با تاکید براینکه تنها یک فوریت طرح ، به تصویب نمایندگان رسیده و طبق قانون مدت سرپرستی بر یک وزارتخانه حداکثر 3 ماه است و مهلت 3 ماهه سرپرستی توفیقی بر وزارتخانه علوم از 26 مرداد ماه آغاز شده و در صورت عدم معرفی گزینه پیشنهادی رئیس جمهور بر این وزارتخانه، حداکثر تا 25 آبان ماه در وزارت علوم حضور خواهد داشت ،شرایط زمانی نشان می دهد که چون بررسی طرح های یک فوریتی در مجلس طبق روال معمول زمان بر است و احتمالا خواست طراحان برای جلوگیری فوری از اقدامات توفیقی سرپرست وزارت علوم در عزل ونصب ها را محقق نخواهد کرد ؛ تصویب چنین طرحی تنها شائبه سیاسی قضیه را تقویت کرده و نمی تواند تا زمان مقرر تاثیرزیادی داشته باشد.

قاسم احمدی لاشکی نماینده چالوس و عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات در واکنش به ارائه چنین طرحی در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد: کسی که تنها سه ماه بر سر یک پست است نمی تواند تغییرات اساسی را در یک وزارت خانه بدهد چون فرد بعدی امکان دارد دست به  چنین اقدامی بزند واین فرآیند وزارتخانه را از حالت عادی خارج کند .

وی در مورد اینکه چرا در ادوار گذشته اگر تغییراتی توسط سرپرستان صورت می گرفت مجلس واکنشی نداشت اما امروز عکس العمل ها بالارفته گفت:اگر صداها درآن مقاطع در نیامده اشتباه بود.اما من نمی توانم بگویم شائبه سیاسی کاری وجود ندارد ولی اصل موضوع این است که بهتر است وزیر کارها را انجام دهد نه سرپرست چون این امر آسیب به جامعه می زند.

کار وزارتخانه نباید تعطیل شود

عبدالرضاعزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده شیروان اما درمخالفت با آنچه با عنوان چنین طرحی به مجلس داده شده تاکید دارد که سرپرست  باید بتواند نقش وزیر را بازی کند چون با حضور سرپرست نباید کار وزارتخانه تعطیل شود.

وی افزود:درست است که سرپرست ،مدت سه ماه می تواند حضور قانونی داشته باشد اما در این مدت باید بتواند کارهای یک وزارتخانه را سروسامان دهد .اگر فرض کنیم بعد از پایان سرپرستی مجددا وزیر پیشنهادی رای نیاورد آیا کارها باید بخوابد؟!

مجلس قصد توقف یک اراده سیاسی را دارد

عبدالوحید فیاضی نماینده نور،عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات ویکی از طراحان ،تاکید دارد که با نگاه مدیریتی به این امر توجه شده تاسرپرستی که تنها فرصت سه ماهه برای مدیریتش در نظر گرفته شده نتواند تغییرات چشمگیر در وزارتخانه داشته باشد.

وی درپاسخ به اینکه آیا مجلس مواضع سیاسی در این بحث اتخاذ کرده یا تخصصی برخورد کرده یاد آورشد :این اقدام کاملا تخصصی بوده چون چشم انداز برای ما مهم است. اما چیزی که مهم است ، در این مقطع سرپرست کار سیاسی کرده و روسای دانشگاه را عوض کرده و مجلس قصد جلوگیری و توقف یک اراده سیاسی را دارد.

مجلس حق وزرا را حفظ می کند

علیرضا سلیمی نماینده محلات وعضو کمیسیون آموزش وتحقیقات نیزبا اشاره به اینکه سابقه نداشته یک سرپرست تا این اندازه عزل ونصب داشته باشد تاکید کرد: مجلس باید حق وزرا را در قبال سرپرستان حفظ کند .

وی گفت:قصد مجلس این است که که حق وزیر بعدی برای انتخاب مدیران حفظ شود نه اینکه یک سرپرست که مدت زمان کوتاهی می تواند مدیر باشد شاکله یک وزراتخانه را برهم بریزد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مرا قانع كنید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
۰
۰
هردولتی باید با نیروهای مورد اعتماد خود كاركند مجلس نباید نظر خود را تحمیل كند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
۰
۰
سه قوا از یكدیگر مجزا هستند .نمی شود دولت بیاید مهره های شما را بكار بگیرد كه در كار دولت اخلال كنند!
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
۰
۰
هیچ ارتباطی به مجلس ندارد. سرپرست وزارت بهداشت دولت قبل مگر عزل و نصب نكرد؟! مجلسیون خواب بودند؟

نیازمندی ها