بیمه ایران و بانک‌های توسعه صادرات،‌ پرشیا و رفاه کارگران جزو لغو تحریمی‌ها هستند

رای دادگاه اروپا به لغو تحریم 7 بانک و موسسه ایرانی

دادگاه اتحادیه اروپا با ناکافی دانستن دلایل دولت‌های اروپایی برای مسدود کردن دارایی‌های هفت شرکت و موسسه اقتصادی ایرانی و یک شخصیت حقیقی، رای به لغو مسدودی دارایی‌های این شرکت‌ها داد.
کد خبر: ۵۹۴۵۶۷

به گزارش جام‌جم، شورای اتحادیه اروپا این بانک‌ها و موسسات را به بهانه ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و آنچه تلاش‌های مرتبط با دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌نامد، تحریم کرده بود. گرچه این اتهامات همواره ازسوی ایران رد شده و گزارش‌های رسمی حاکی از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای کشورمان است، اما دایره تحریم‌ها علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایران در دو سال گذشته وسعت یافته است. با این وجود، بانک‌ها و موسسات ایرانی به این موضوع اعتراض حقوقی کردند و سرانجام این تلاش‌ها و رای دادگاه اتحادیه اروپا بار دیگر نشان داد که بهانه‌های اعلام شده برای این تحریم‌ها واهی بوده و پشتوانه قانونی ندارد. پیش ازاین نیز دادگاه‌های اروپایی از جمله دادگاه عالی انگلیس رای به لغو تحریم بانک‌های ایرانی داده بودند که نمونه آن بانک ملت است. متعاقب آن تحریم دو بانک صادرات و سینا نیز لغو شده بود.

دیروز رویترز با اعلام این خبر نوشت: دادگاه عمومی اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد اتحادیه اروپا باید تحریم هفت شرکت ایرانی شامل پست‌بانک، بیمه ایران،‌ کشتیرانی گودلاک وابسته به کشتیرانی ایران، بانک توسعه صادرات ایران،‌ بانک پرشیا (که سهامدار آن بانک‌های ملت و تجارت است)، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی (وابسته به وزارت نفت) و بانک رفاه کارگران را لغو‌کند.

بانک بین‌المللی پرشیا در لندن پایتخت انگلیس مستقر است. 60 درصد سهام این بانک به بانک ملت و بقیه به بانک تجارت ایران تعلق دارد. شرکت کشتیرانی گودلاک نیز که مقر آن در دبی قرار دارد، گفته می‌شود از شرکت‌های وابسته به کشتیرانی ایران است.

براساس حکم دادگاه اروپا، از ناصر باطنی، رئیس سابق شرکت کشتیرانی ایران هم که دو سال پیش در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت، رفع‌تحریم شده است.

گرچه دادگاه اعلام کرده که این حکم قابل‌تجدیدنظر خواهی است، اما با توجه به این‌که پیشتر سه بانک بزرگ ایران نیز با درخواست فرجام‌خواهی اتحادیه اروپا مواجه نشده بودند و توانسته‌اند حکم قطعی لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه خود را از دادگاه عمومی اروپا دریافت کنند، این بار نیز به نظر نمی‌رسد که مشکلی در مسیر اجرای حکم صادر شده وجود داشته باشد.

با این حال حکم لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این موسسات فورا به مورد اجرا گذاشته نمی‌شود و شورای اروپا دو ماه فرصت دارد تا درباره حکم صادر شده درخواست تجدیدنظر بدهد.تسنیم نیز در این باره نوشت: اتحادیه اروپا که این شرکت‌ها را به اتهام مشارکت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحریم و اموال آن‌ها را بلوکه کرده است، می‌تواند با رجوع به دیوان عالی اتحادیه اروپا نسبت به حکم دادگاه عمومی اروپا اعتراض کند.

با وجود این دادگاه عمومی اروپا که دومین مرجع قضایی عالی‌رتبه در اروپاست تصریح کرد: اتحادیه اروپا نتوانسته است شواهد کافی در مورد مشارکت این شرکت‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد.

البته به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری آلمان، تقاضای بانک تجارتی ایران ـ اروپا (که سهامداران طرف ایرانی آن را بانک‌های صنعت و معدن، ملت وتجارت تشکیل می‌دهند و برخی تجارایرانی-آلمانی در آن سوی میز آن هستند) و بانک ملی ایران برای رفع مسدودی از سوی این دادگاه رد شده است.به گفته رسانه‌های غربی، تصمیم دادگاه اتحادیه اروپا در لغو تحریم چند موسسه ایرانی تلاش غرب برای اعمال فشار بیشتر به ایران را به چالش کشیده است.

روایت رسانه‌های غربی از بن‌بست کمیته تحریم ایران

در همین حال خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش داد که سیاست‌ها و راهبردهای دولت جدید ایران، کمیته تحریم علیه ایران را با دو دستگی شدید مواجه کرده است.

بنابراین گزارش، کمیته ۱۵ عضوی تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل به ریاست گری کوئینلان، سفیر استرالیا در سازمان ملل متحد پنجشنبه هفته گذشته به سبب بروز بن‌بست درباره ایران، نتوانست تصمیمی علیه تهران اتخاذ کند. به گزارش ایرنا، به نوشته این خبرگزاری، سفیر استرالیا به عنوان رئیس این کمیته نیز در نشستی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل از ناتوانی اعضای شورای امنیت برای تائید گزارش به گفته او، موارد نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران خبر داده بود.

همزمان رویترز نیز پس از این شکست دیپلماتیک آمریکا در کمیته تحریم ایران گزارش داد، نماینده آمریکا می‌گوید که واشنگتن به رفع نگرانی‌های هسته‌ای ایران امیدوار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها