خودروی پرنده موسوم به Transition همان‌طور که از نامش پیداست با این هدف به صنعت خودروسازی قدم گذاشته است که بتواند تغییر و تحولات چشمگیری را در صنعت خودروسازی ایجاد کرده و ابزار یا واسطه‌ای برای گذر از خودروهای زمینی به خودروهای پرنده باشد.
کد خبر: ۵۹۱۸۱۴
رویای خودروهای پرنده محقق می‌شود

این خودرو که از سوی شرکت خودروسازی آمریکایی Terrafugia طراحی شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک به بازار عرضه شود، نخستین پرواز عمومی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. نخستین پرواز عمومی این خودرو در ایالت ویسکانسین در یک دوره زمانی 20 دقیقه‌ای برابر علاقه‌مندان به صنعت هوانوردی به نمایش گذاشته شد. این خودرو ترکیبی از خودرو سدان و یک هواپیمای جت بوده و قرار است تا سه سال آینده به بازارهای تجاری راه پیدا کند. ترانزیشن ماه گذشته (مرداد) در نمایشگاه هوایی EAA که در شهر اشکوش ایالت ویسکانسین برگزار شد نیز به نمایش گذاشته شده بود. این خودروی چهار چرخ فقط دو صندلی دارد. ویژگی منحصر به فرد آن، داشتن بال‌هایی است که برای پرواز از آنها استفاده می‌کند. وقتی بال‌ها تا شده و به‌عنوان بخشی از خودرو در بدنه آن جاسازی می‌شوند، این خودرو از نظر ظاهری شبیه خودروهای معمولی است که می‌تواند به آسانی روی سطح زمین حرکت کند. سوخت مصرفی این خودروی پرنده، بنزین بدون سرب است.

به گفته شرکت سازنده، طراحی و ساخت این پرنده آهنین حدود هفت سال به طول انجامیده است. نخستین پرواز آزمایشی خودروی پرنده ترانزیشن سال گذشته انجام شد که در این پرواز آزمایشی، پرنده آهنین هشت دقیقه‌ در آسمان پرواز کرد. در این پرواز عمومی، Transition بر فراز آسمان به پرواز درآمده و پس از آن خودروی پرنده از هواپیما به یک خودروی معمولی تبدیل شده و مسافتی را نیز روی باند پرواز حرکت کرد. به گفته مقامات سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، این وسیله که می‌تواند یک خودروی جاده‌ای معمولی باشد، بیش از هر چیز به‌عنوان یک هواپیمای ورزشی سبک مورد توجه قرار گرفته است. البته مالک این خودروی پرنده به شرط داشتن گواهینامه رانندگی و گواهینامه خلبانی می‌تواند سوار آن شود. علاوه بر این باید در یک آزمون اختصاصی نیز شرکت کرده و این آزمون را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد و در نهایت یک دوره 20 ساعته آزمایشی پرواز با این خودرو را نیز تکمیل کند تا بتواند سوار بر پرنده آهنین رهسپار آسمان شود. بنابراین به نظر می‌رسد هدایت این خودروی پرنده کار چندان آسانی نباشد.

اگرچه ترانزیشن یک خودروی مجهز به فناوری‌های پیشرفته است، اما به گفته منتقدان برای این‌که بتواند شبیه خودروهای پرنده فیلم‌های علمی ـ تخیلی باشد، همچنان راهی طولانی پیش‌رو دارد، اما شرکت Trafugia در پاسخ به این انتقادها، تصاویری از طرح‌های اولیه خودروی پرنده مدل TF-x را منتشر کرده است که در مقایسه با مدل رونمایی شده از خودروی Transition از ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته‌تری برخوردار است.

این مدل از خودروی پرنده ساخت این شرکت خودروساز، به اندازه‌ای کوچک است که در یک پارکینگ جا می‌گیرد و برای پرواز از سطح زمین نیز به باند پرواز اختصاصی نیاز ندارد. اگرچه خودروی Transition برای صعود از سطح زمین به باند پرواز نیاز دارد، اما TF-x می‌تواند به کمک چرخ‌های گردان روی بال‌ها که از عملکردی شبیه به چرخ‌های گردان بالگرد برخوردار است، از موقعیت عمودی به سمت هوا پرواز کند.

بنابراین کاربر یا به عبارتی راننده یا خلبان آن پرنده می‌تواند این خودرو را به طور مستقیم از سطح جاده، پارکینگ یا از میان حجم انبوهی از اتومبیل‌هایی که در ترافیک سنگین به دام افتاده‌اند به پرواز درآورد. اگرچه حتی در چنین شرایطی نیز لازم است فضایی به قطر 30 متر در اطراف خودرو وجود داشته باشد تا بال‌ها باز شده و خودرو برای پرواز آماده شود. اگرچه این خودرو فقط دو صندلی دارد، اما از ظرفیت استقرار چهار مسافر با راحتی یک خودروی معمولی برخوردار است.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، این خودرو می‌تواند مسافتی معادل 800 کیلومتر را بدون توقف پرواز کند. ظرفیت باک بنزین این خودرو 87 لیتر است که میزان سوخت مصرفی آن در هوا نیز حدود 18 لیتر در ساعت است. البته یک باک سوخت می‌تواند سوخت مصرفی برای 800 کیلومتر را تامین کند، اما اگر بخواهد روی سطح زمین حرکت کند سوخت مصرفی آن حدود هفت لیتر در هر یکصد کیلومتر است.

به گفته کارشناسان، طراحی و تولید خودروهای پرنده هنوز در آغاز راه است و باید منتظر باشیم با رفع نواقص و محدودیت‌های موجود، خودروهایی شبیه به خودروهای پرنده که در فیلم‌های علمی ـ تخیلی دیده‌ایم بر فراز آسمان‌ها به پرواز درآید. مدل TF-X که به نظر می‌رسد در مقایسه با خودروی پرنده Transition پیشرفته‌تر باشد هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته و قیمت نهایی آن هم اعلام نشده است.

شرکت خودروسازی Terri fugia امیدوار است نمونه‌های کاربردی مدل TF-X را بین 8 تا 12 سال آینده برای فروش آماده کند. البته با وجود این که قرار است این خودرو پیشرفته‌تر باشد، شرایط در نظر گرفته شده برای رانندگان یا خلبانان هیچ تغییری نمی‌کند.

خودروهای پرنده به روایت تاریخ

ساخت خودروهای پرنده ازجمله موضوعات جالب توجه در صنعت خودرو است که از گذشته‌های دور دانشمندان زیادی در این زمینه به تحقیق پرداخته‌اند. خودروهای پروازی همیشه در ذهن مردم از جایگاه خاصی برخوردار بوده است و مخترعان از دهه 30 میلادی برای ساخت نمونه‌هایی از خودروهای پرنده در تلاش بوده‌اند. Curtiss نخستین خودروی پرنده‌ای است که طرح اولیه آن سال 1917 روی کاغذ ترسیم شد و نمونه‌ای از آن نیز ساخته شد. این خودروی پرنده چند بار به طور آزمایشی به پرواز درآمد، اما هیچ گاه عملیاتی نشد. پس از آن فردی به نام جس دیکسون، سال 1940 طرح جالبی از خودروهای پرنده ارائه کرد که بسیاری بر این باور بودند بهترین طرح ارائه شده برای خودروهای پرنده است، اما این طرح با درگذشت دیکسون متوقف شد و هیچ گاه به نتیجه نهایی نرسید.

Conv Air Car خودروی پرنده‌ای است که سال 1946 ساخته شد و مورد آزمایش قرار گرفت. در حقیقت، این خودرو هواپیمایی بود که به یک خودرو چسبیده بود، اما این قسمت هواپیما قابل جداسازی و جمع‌ شدن بود. این خودروی پرنده 66 پرواز را با موفقیت پشت سر گذاشت، اما با وجود آن که به تولید انبوه رسید به علت پروازهای ناموفق بعدی هیچ‌گاه به بازار عرضه نشد. Curtisswright خودروی پرنده‌ای بود که قرار بود به عنوان جیپ پرنده در اختیار نیروهای ارتشی قرار گیرد تا ماموریت انجام مانورهای خطرناک را عهده‌دار شود، اما با توجه به هزینه بالایی که باید برای ساخت آن اختصاص داده می‌شد، اوایل دهه 60 پرونده این گروه از خودروهای پرنده برای همیشه بسته شد. پس از آن طراحان خودرو تصمیم گرفتند کار جدیدی را به اجرا گذارند و در نهایت تصمیم گرفتند خودرویی جاده‌ای که کوچک‌تر و ارزان‌تر از بالگردها باشد، طراحی کنند، اگر چه در آغاز همه کارها بخوبی پیش می‌رفت، اما این نیز رها شد و به نتیجه نرسید.

سال 1971 یک شرکت بزرگ آمریکایی تصمیم گرفت خودروی پرنده بسازد. این خودرو ـ که ترکیبی از یک خودروی فورد و بال‌های یک هواپیما بود ـ یک سال پیش از تولید انبوه دچار نقص فنی شد و پرونده‌آن برای همیشه بسته شد.

Super Sky cycle خودروی پرنده‌ای است که چهره زیبایی ندارد، اما در حقیقت قانونی‌ترین خودروی پرنده‌ای است که سال 2009 با گرفتن مجوز راهی آسمان شد. راننده این خودرو باید گواهینامه موتورسیکلت و رانندگی داشته باشد، قیمت این خودرو نیز در مقایسه با دیگر خودروهای پرنده به مراتب کمتر است. PAL–v one یک خودروی پرنده دیگر و نتیجه زحمات یک طراح هلندی است که در ارتفاع 1200 متری از سطح زمین پرواز می‌کند و بنابراین دیگر به گواهینامه خلبانی نیاز ندارد. شرکت Terrafugia از جمله شرکت‌های معروف در صنعت خودروسازی و بویژه تولید خودروهای پرنده است که نخستین خودروی پرنده خود را سال 2009 به پرواز درآورد. این خودرو در نتیجه تغییرات کلی از نظر ظاهری به هواپیماها شباهت بیشتری دارد، اما یکی از ویژگی‌های این خودرو که شاید بتوان آن را یک ویژگی نامطلوب دانست، گران‌قیمت بودن آن است. قیمت نهایی برآورد شده برای این خودرو حتی از یک لامبورگینی آخرین مدل هم بیشتر است. اما‌ آخرین خبرها در دنیای خودروهای پرنده نیز رونمایی از خودروی پرنده این شرکت است که تا سه سال آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

فرانک فراهانی‌جم / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها