شهردار مشهد در آخرین نشست مطبوعاتی:

تعهدی برای شهردار آینده مشهد باقی نگذاشتم

شهردار مشهد گفت: در این دوره مدیریت شهری تمام کارهای نیمه‌تمام گذشته به اتمام رسیده و تعهدی برای شهردار بعدی مقدس مشهد باقی نگذاشتم.
کد خبر: ۵۹۱۰۶۵
تعهدی برای شهردار آینده مشهد باقی نگذاشتم

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدمحمد پژمان در آخرین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه که با حضور جمع کثیری از خبرنگاران شبکه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی برگزار شد، افزود: زمانی که 6 سال گذشته به عنوان شهردار مشهد انتخاب شدم با مدنظر قرار دادن تنگناها، کمبودها و امتیازات جدید یک زندگی آبرومندانه و پیشرفته در یک شهر مدرن برای اعتلای مشهد که پیشانی و ویترین کشور است، تلاش خود را آغاز کردم.

وی با بیان اینکه تلاش ما برنامه‌ریزی با کیفیت برای شهر بوده است، افزود: در این مدت تمام سعی بر این بود با انجام برنامه‌ریزی علمی، تخصصی و با بهره‌گیری از حداکثر تجربه واقع‌بینانه به مسائل نگاه کنیم و در این مسیر با اولویت قراردادن ضرورت‌ها و اولویت‌ها، اتفاقات و اقداماتی منطبق بر خواسته مردم رقم بخورد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های ما در دوره فعلی، توسعه متوازن و پایدار شهر بوده است، تصریح کرد: در این مدت تلاش ما توسعه عمومی شهر به دور از نگاه تبعیض‌آمیز، طبقاتی و از طرفی توجه بیشتر به نقاط کم‌برخوردارتر بوده است تا شهر به صورت پایدار و متوازن رشد پیدا کند.

پژمان از رشد شاخص‌های شهری در طول 6 سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: شهر مشهد طی چند سال گذشته در تمام شاخص‌های شهری رشد حداقل 50 درصدی داشته که بسیاری از آن‌ها چند برابر تاریخ گذشته شهر است.

وی ادامه داد: دوره فعلی شهرداری توانست تمام فعالیت‌ها و کارهای نیمه تمام گذشته را به اتمام برساند و امروزه کار نیمه تمامی وجود ندارد.

شهردار مشهد با بیان اینکه هیچ تعهدی برای شهردار بعدی باقی نگذاشته‌ام، گفت: در این مدت تمام فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در شهر براساس برنامه جاری بوده و تعهدی برای شهردار بعدی باقی نمانده است.

هرجا نظام تشخیص دهد فعالیت می‌کنم

پژمان در خصوص ادامه فعالیت خود گفت: اگر نظام تمایل نشان داد به عنوان فرزند کوچک این نظام به ارائه خدمت خالصانه و صادقانه خود ادامه می‌دهم ولی به طور قطع در شهرداری مشهد فعالیت نخواهم داشت.

وی بیان کرد: شایعات مختلفی در خصوص فعالیت من در دیگر کسوت‌ها مطرح شده که همه آن‌ها گفت‌وگوی محاوره‌ای افرادی است که نسبت به من لطف دارند اما چندین موضوع در حال حاضر مطرح است که در صورت قطعی بودن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شفاف‌سازی فعالیت‌ها و انضباط کاری اولویت شهرداری مشهد

وی در ادامه شهرداری را نهاد اجتماعی بزرگ دانست و افزود: یکی از ضرورت‌های این نهاد اجتماعی که در حال حاضر به آن عمل شده است، توجه بیش از پیش به ساختار کاری، روش‌ها، نظامات انجام کار و نیروی انسانی بوده است.

پژمان ادامه داد: سازمان شهرداری با توجه به اینکه در گذشته سازمانی سنتی بوده است و در حال حاضر برای برآورده کردن احتیاجات مردم و زائران نیازمند تبدیل شدن به شهری پویا، مدرن، امروزی و پرانرژی است که این مهم در دستور کار جدی مدیریت شهری مشهد طی چند سال گذشته قرار گرفته است.

شهردار مشهد افزود: برای انجام اقدامات با برنامه‌ریزی قبلی و حد مطلوب، باید اول ساختارها اصلاح و پویا شود که این اقدام با بهره‌گیری از خرد جمعی، توان تخصصی و مشاوران مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهای شهر و کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به شفاف‌سازی فعالیت‌ها در شهرداری تصریح کرد: شفاف‌سازی فعالیت‌ها خصوصا در عرصه مسائل مالی از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار مدیریت شهری طی چند سال گذشته بوده است تا از این طریق پاسخگویی و انجام کار از شکل دستی و سنتی به پیشرفته‌ترین شکل جریان پیدا کند.

پژمان در خصوص حاکمیت انضباط قانونی بر فعالیت‌های شهرداری بیان کرد: در این مدت در بسیاری از بخش‌ها انضباط قانونی بر فعالیت‌‎های شهرداری حاکم بوده است به نوعی که شهر با یک انضباط منطبق بر قانون اداره می‌شود و این خود یکی از تفاوت‌های مشهد با دیگر شهرهاست.

شهردار مشهد ادامه داد: در این مدت شایسته‌سالاری ملاک کاری ما محسوب می‌شده به گونه‌ای که توانستیم با بهره‌گیری از خرد جمعی افراد شایسته‌ای را برای شهر انتخاب و نمره قابل قبولی را در این زمینه کسب کنیم.

در تمام تصمیمات مصالح مردم و شهر در نظر گرفته شده است

پژمان با بیان اینکه تمام تلاش ما در این دوره پایبند بودن به مصالح شهروندان بوده است، تصریح کرد: در این دوره تمام تصمیمات گرفته شده با رعایت مصالح مردم و شهر بوده و ارائه خدمات به دور از فضای سیاسی اولویت قرار داده شده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: همچنین در این مدت سعی شد با ارائه خدمات خالصانه به مردم رفاه و آسایش را به ارمغان بیاوریم تا شهروندان و زائران احساس خوبی نسبت به مشهد داشته باشند.

به گفته وی چتر حمایت شهرداری در این مدت بر سر تمام مردم باز بوده و در این بین به عزت و احترام مردم نیز توجه شده است.

میراث 3000 میلیارد تومانی شهرداری برای شهردار آینده

پژمان با بیان اینکه از تمام روش‌های موثر برای توسعه شهر مشهد استفاده شده است، گفت: در این دوران اگر مبالغی به عنوان اوراق مشارکت منتشر شده بنا بر ضرورت بوده و در این بین منابع دریافت شده نه تنها پاسخگوی تعهدات اصل و سود اوراق است بلکه مبلغی مازاد نیز برای اداره بدون دغدغه شهر در آینده وجود دارد.

شهردار مشهد با اشاره به انجام اقدامات گسترده برای جذب سرمایه‌گذاران ادامه داد: در این اقدام آورده شهرداری به تنهایی 3000 میلیارد تومان است که استفاده از این دارایی‌ها با ضریبی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی از ایجاد بانک زمین برای شهر مشهد خبرداد و تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر مشهد نیازمند توسعه بیشتر است بانک زمین برای این شهر ایجاد و در تمام نقاط شهر برای توسعه این بانک تلاش شده است.

پژمان گفت: امروزه شهرداری مشهد دارای ذخایر زمین گسترده‌‌ای است و به نوعی معادل دوره‌های گذشته دارایی در اختیار دارد که این مهم در کنار اینکه اجرای طرح‌های شهر را امکان‌پذیر می‌کند با بهره‌برداری از این منابع می‌توان خواسته‌ها و نیازهای آینده شهر را تامین کرد.

شهردار مشهد با اشاره به طرح‌های جامع و تفصیلی بیان کرد: سیستم کار طرح‌ریزی شهری با عنوان طرح‌های جامع و تفصیلی در گذشته به شکل سنتی و قدیمی بوده است اما برای اولین بار مشهد توانست نظام مطالعات از کلان به مقیاس کوچک و بلعکس را تجربه کند.

وی ادامه داد: تهیه همزمان طرح جامع و تفصیلی نیز از دیگر اقدامات شهرداری طی این دوران بوده است.

شکل‌گیری غیررسمی مدیریت واحد شهری در مشهد با تعامل دوستانه

پژمان در ادامه در خصوص تحقق مدیریت واحد شهری در مشهد بیان کرد: ب رغم اینکه در برنامه سوم و چهارم توسعه بر شکل‌گیری مدیریت واحد شهری تاکید شده است و با توجه به اینکه این اقدام از لوازم موفقیت شهرداری‌ها محسوب می‌شود تاکنون در کشور اجرایی نشده اما شهرداری مشهد توانست به صورت غیررسمی و دوستانه با کم کردن فاصله‌ها و تضادها و از طرفی برقراری ارتباط نزدیک بین دستگاه‌های مختلف مدیریت واحد شهری را تجربه کند.

وی افزود: در این مسیر از همه دستگاه‌ها مانند استانداری، فرماندار مشهد، دستگاه قضایی، دستگاه‌های خدماتی و انتطامی و همچنین دستگاه‌های فرهنگی که در مسیر ارائه خدمات به شهروندان، شهرداری را کمک کردند، تشکر می‌کنم.

پژمان در خصوص آخرین وضعیت واگذاری مدیریت راهنمایی و رانندگی به شهرداری گفت: تقاضای شهرداری مشهد به منظور واگذاری مدیریت راهنمایی و رانندگی به شهرداری در کمیسیون شوراهای مجلس به تصویب رسیده و امیداوریم این مهم هر چه سریعتر به قانون تبدیل شود.

تلاش شهرداری برای افزایش مدت ماندگاری زائران در مشهد

شهردار مشهد در خصوص علکرد مدیریت شهری مشهد در ارائه خدمات به زائران بیان کرد: هر ساله بیش از 25 میلیون نفر به شهر مشهد سفر می‌کنند که همه آن‌ها نیازمند خدمات و امکانات جهت تحصیل رفاه هستند که بخش عمده آن باید در امر اقامت و سکونت تحقق پیدا کند.

وی افزود: با کمک‌هایی که مدیریت شهری مشهد ارائه داده است امروز بیش از 52 درصد از فضاهای اقامتی کشور در این شهر وجود دارد و در کنار آن به ایجاد مراکز اسکان ارزان قیمت نیز توجه شده است.

پژمان اضافه کرد: در شهر مشهد در کنار هتل‌های مجلل، مجموعه‌های اقامتی نیز برای افرادی با درآمد متوسط و پایین در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان برنامه‌ریزی برای احداث 35 هزار تخت ارزاق قیمت اشاره کرد.

به گفته شهردار مشهد این شهر از نظر فضاهای تفریحی مانند بوستان و مراکز خرید نیز در سطح بالایی قرار دارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده توسط شهرداری به منظور افزایش مدت ماندگاری زائران در مشهد بیان کرد: زائر برای افزایش ماندگاری خود نیازمند رفاه و تامین نیازهای خود است که در این میان مدیریت شهری مشهد به همه این آیتم‌ها توجه کرده است.

پژمان گفت: همچنین در بحث ایجاد فضای تفریحی برای زئران و مسافران به وجود محتوای فرهنگی نیز توجه شده است.

وی با بیان اینکه مشهد در تمام طول روز شهری پویا و زنده است، افزود: با توجه به اینکه شب‌های حرم مطهر رضوی حس و حال خاصی دارد و بسیاری از زائران ترجیح می‌دهند در این وقت به حرم مطهر رضوی مشرف شوند، شهرداری مشهد برای پویایی شهر خدمات خود را در زمان پیک مسافران 24 ساعته و به صورت سه شیفته ارائه می‌دهد.

پایین بودن درصد خطا در برنامه‌های شهرداری

پژمان با بیان اینکه اقدامات شهرداری مشهد در این دوره بر اساس تخصص و ظرفیت‌های علمی بوده است، گفت: در دوره فعلی مدیریت شهری مشهد با انجام برنامه‌ریزی درصد خطا بسیار پایین است چرا که محوریت انجام فعالیت‌ها اصالتا علمی و با در نظر گرفتن رضایت شهروندان بوده است.

وی افزود: به عنوان مثال حتی در زمانی که هزینه‌ای را برای مردم اضافه کردیم علیرغم اینکه ظاهری تلخ دارد بر این باور بودیم برای ادامه زندگی نیازمند این سختی‌ها و مشکلات هستیم.

سهم 4 درصدی نوسازی بافت فرسوده مشهد از درصد کشوری

شهردار مشهد با اشاره به تلاش مدیریت شهری مشهد برای جبران عقب‌افتادگی‌ها گفت: با توجه به اینکه با تلاش توانستیم بسیاری از عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم اما زمانی که خود را با سطح بین‌المللی مقایسه می‌کنیم هنوز جا برای توسعه این شهر وجود دارد.

به گفته وی مشهد طی سالیان گذشته در حوزه بهداشت و محیط‌زیست، بازیافت، حمل و نقل عمومی و... موفق بوده است.

پژمان در خصوص نوسازی بافت فرسوده گفت: در حال حاضر در کشور60 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده که 2500 هکتار آن در شهر مشهد وجود دارد.


شهردار مشهد ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته باید بازسازی بافت فرسوده کشور همراه با کمک دولت ظرف 10 سال به اتمام برسد و با توجه به اینکه در سال هفتم قرار داریم تنها 10 درصد پیشرفت حاصل شده که چهار درصد از این مقدار مربوط به شهر مقدس مشهد است.

حضور بخش خصوصی سرمایه‌ای برای توسعه شهر است

پژمان در ادامه با بیان اینکه منابع شهرداری کفایت توسعه شهر را نمی‌دهد، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، روند کاهش درآمدهای دولت و به تبع آن کاهش کمک به شهرداری‌ها باید از بخش خصوص برای توسعه شهر استفاده کرد.

وی افزود: با توجه با این مهم شهرداری مشهد از هر نوع تضمینی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مشهد استفاده کرده و از طرفی جذابیت‌های شهر را نیز برای افزایش انگیزه حضور سرمایه‌گذاران افزایش داده است.

شهردار مشهد گفت: یکی از راه‌های اصلی رشد و توسعه شهر حضور سرمایه‌گذاران است و اگر قدر این منابع را ندانیم و در نوع برخورد خود با آنان دقت لازم را نداشته باشیم، به طور قطع اداره شهر با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع مورد نیاز شهر باید توسط شهروندان تامین شود، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از این ارتباط مالی از طریق عوارضات برقرار می‌شود و شهروندان باید در این زمینه همکاری بالایی داشته باشند.

پژمان اضافه کرد: مدیریت شهری باید به فکر تامین منابع پایدار برای شهر باشد بنابراین توانستیم با تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی را ترغیب به حضور در مشهد کنیم.

شهردار مشهد بیان کرد: این مهم می‌تواند سرمایه‌ای برای آینده شهر باشد چرا که باید توجه داشت تنها اجرای طرح جامع در شهر 80 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

مشهد در آینده به شهری الکترونیک تبدیل می‌شود

وی با اشاره به رشد شهر مشهد در حوزه IT گفت: در حال حاضر بسیاری از عرصه‌های شهر مشهد الکترونیکی شده و استفاده از امکانات حوزه IT در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

شهردار مشهد گفت: زیرساخت‌های آماده شده در این زمینه نوید می‌دهد مشهد در آینده به یک شهر الکترونیک تبدیل شود.

پژمان ادامه داد: در حال حاضر 114 نرم‌افزار کاربردی لینک شده در شهرداری مشهد وجود دارد که حاصل آن انجام فعالیت‌ها با برنامه‌ریزی و دقت است.

به گفته وی استفاده از فیبر نوری به منظور افزایش سرعت تبادل اطلاعات، راه‌اندازی دیتاسنتر 2000 ترابایتی، واگذاری پاسخگویی‌های حوزه شهرسازی به 214 دفتر مهندسی و 88 دفتر پیشخوان دولت، راه‌اندازی امکان پرداخت هزینه اتوبوس، مترو، پارکینگ و به زودی تاکسی با استفاده از کارت الکترونیک و... از دیگر اقدامات شهرداری مشهد در حوزه استفاده از امکانات IT است.

در استفاده از کارهای هنری در شهر سنت شکنی کردیم

شهردار مشهد با اشاره انجام فعالیت‌های هنری در شهر گفت: از آنجا که شهرها باید زنده و پویا باشند با استفاده از هنر می‌توان در این مسیر با شهروندان ارتباط برقرار کرد.

وی ادامه داد: در این راستا شهرداری مشهد از المان‌های هنری و مجسمه‌ها برای زنده کردن شهر و برقراری ارتباط با شهروندان استفاده کرده است.

پژمان ادامه داد: از ابتدای آغاز دوره فعلی مدیریت شهری 127 المان دائمی در شهر مشهد نصب شده که 43 المان با موضوع معنویت بوده است.

شهردار مشهد گفت: همچنین در این مدت 1900 المان موقت نیز در مشهد نصب شده است.

وی بیان کرد: به عقیده برخی استفاده از ابزار هنر در شهر اقدامی هزینه‌بر است اما شهرداری مشهد با سنت‌شکنی نشان داد که با بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان می‌توان اثربخشی کارهای هنری در زندگی روزمره شهروندان را به نمایش گذاشت.

رسانه‌ها، همراه همیشگی شهرداری مشهد

پژمان در ادامه با تشکر از همراهی رسانه‌ها با دوره فعلی مدیریت شهری گفت: رسانه‌ها در توسعه یافتگی شهر و کشور نقش ویژه‌ای دارند و در این بین اگر حمایت رسانه‌ها از مدیریت شهری نبود شاهد اتفاقات مبارک در این شهر نبودیم.

شهردار مشهد بیان کرد: رسانه‌ها در این مدت با نشان دادن ضعف‌های ما و از طرفی انعکاس ناراحتی شهروندان ما را به تلاش بیشتر ترغیب کردند و از طرفی با نشان دادن رضایمتندی مردم به ما برای ادامه فعالیت دلگرمی دادند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت رسانه‌ها با حساس‌سازی و انعکاس نقد و انتقادات و پیشنهادات مردم در اعتلای پایتخت معنوی ایران بسیار موثر بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد محمودیان
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
۰
۰
جناب آقای پژمان واقعا خسته نباشید خیلی ممنون وبا تشكر از جنابعالی بخاطر اینهمه كاروفعالیتهای شبانه روزی تان كه زحمات زیادی را تقبل نمودید وباعث افتخارمردم مشهد شدیدو مطمئن باشیدخداوند متعال اجر زحمات حضرتعالی را خواهد داد.همیشه قدردان جنابعالی بوده و خواهم بود.چراكه در ابتدای شروع به كار آن عزیز عازم مالزی گشتم وهمیشه دغدغه وغصه داشتم كه چرا شهر ما نبایستی آنهمه امكانات رفاهی و زیباسازیهای آنجا را داشته باشد ولی خوشبختانه حالا كه برگشتم از كارهای ارزنده ای كه توسط آن عزیز محترم انجام گرفته احساس غرور وافتخار مینمایم .همیشه ایام سالم وتندرست باشید .برایتان موفقیتهای بزرگتری را آرزو مینمایم .امید وارم شهردار بعدی هم بتواند تكمیل كننده راه ثواب آن عزیزدوست داشتنی باشد .خداوند نگهدار شما وخانواده عزیزتان باشد.

نیازمندی ها