با حربه سلاح شیمیایی کلید خورد؛

سناریوی جدید غرب برای دخالت نظامی در سوریه

به دنبال انتشار گزارش هایی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، کشورهای غربی-عربی و رسانه های آنها با نسبت دادن این حملات به دمشق به دنبال فضاسازی برای مداخله نظامی در سوریه هستند. برخی از سناتورهای جنگ طلب آمریکایی مانند جان مک کین همین مسئله را بهانه خوبی برای اقدام نظامی واشنگتن علیه دمشق ارزیابی کرده اند.
کد خبر: ۵۹۰۶۴۲
سناریوی جدید غرب برای دخالت نظامی در سوریه

روز چهارشنبه خبر حمله موشکی تروریستهای مورد حمایت محور ضد سوری به منطقه الغوطه در حومه دمشق که صدها کشته و مجروح به جا گذاشت توجه رسانه های خارجی را به خود جلب کرد.

این حمله که همزمان با سفر بازرسان سازمان ملل به سوریه رخ داد، بار دیگر به دشمنان منطقه ای و بین المللی دمشق فرصت داد با اتهام افکنی و بهره گیری از این موقعیت، به دنبال زمینه سازی برای اقدام نظامی علیه حکومت سوریه باشند.

در نخستین واکنشی که از سوی کشورهای غربی اعلام شد دولت آمریکا از تایید ادعاها مبنی بر دست داشتن حکومت بشار اسد در این حملات خودداری کرد. وزارت خارجه آمریکا با اعلام این که هنوز مدرکی قطعی در مورد صحت این ادعا به دست نیامده از دستور باراک اوباما برای تحقیقات بیشتر در این خصوص خبر داد. هر چند برخی از سناتورهای جنگ طلب آمریکایی مانند جان مک کین همین مسئله را بهانه خوبی برای اقدام نظامی واشنگتن علیه دمشق ارزیابی کرده و از کاخ سفید خواستند این فرصت را از دست ندهد.

حمله گروههای تروریستی مسلح به حومه دمشق واکنش اتحادیه اروپا را نیز برانگیخت. روز پنج شنبه سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحقیق کامل و فوری دراین خصوص شد. وی با بیان اینکه بروکسل با نگرانی زیاد گزارش های مربوط به به کار گیری سلاح شیمیایی را مشاهده کرده، خواستار بررسی سریع و کامل چنین اتهاماتی شد.

در همین روز «گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان از دولت سوریه خواست تا به بازرسان سازمان ملل اجازه دسترسی به محل مورد نظر در نزدیکی دمشق را بدهد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «احمد داوود اوغلو» همتای ترک خود گفت: ما درباره گزارش های رسیده درباره بکار گیری گازهای سمی در نزدیکی شهر دمشق نگرانیم. در صورت صحت چنین گزارش هایی باید بگوییم که این اقدامات بسیار ظالمانه است.

در این میان خصمانه ترین موضع را دولت فرانسه گرفت. «لوران فابیوس» وزیر خارجه این کشور چنین حمله ای را ددمنشانه خواند. وی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی اعلام کرد اگر گزارش ها واقعیت داشته باشد، اقدام نظامی بین المللی علیه عاملان این جنایت اجتناب ناپذیر است.

دولت فرانسه نیز در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی جهان از جنایات تروریستها و نقش حامیان آنها از جمله فرانسه در ادامه کشتار و ناامنی و بی ثباتی در سوریه، حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و بدون اینکه در انتظار نتایج گزارش تحقیقات سرویس های اطلاعاتی در این خصوص بماند، انگشت اتهام را به سوی حکومت سوریه گرفت. "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس با اتخاذ موضعی مشابه پاریس، ادعا کرد چنین حمله ای طرفداران بشار اسد را با این واقعیت که حکومت وی به شیوه ای جنایتکارانه و وحشیانه قصد حفظ قدرت را دارد، آشنا می کند.

همچنین ترکیه که از زمان آغاز بحران در سوریه گوی سبقت را در انتقاد و حمله به حکومت این کشور از دشمنان غربی و عربی دمشق ربوده است طی واکنشی انفعالی خواستار اعمال تحریم های جدید علیه سوریه شد. به ادعای احمد داوداوغلو وزیر خارجه این کشور، سوریه تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است. وی با این حال اشاره ای به موضوع دخالت نظامی در سوریه نکرد.

این حملات از سوی رژیم صهیونیستی با واکنشی که انتظار می رفت روبرو شد. تل آویو از اینکه غرب در مورد جنگ سوریه دست روی دست گذاشته به شدت انتقاد کرد. یوال اشتاینیتز وزیر امور امنیتی و راهبردی رژیم صهیونیستی در گفتگو با رادیو اسرائیل با گرفتن ژست طرفداری از مردم سوریه و در حمایت از گروههای تروریستی گفت: طی دو سال گذشته هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از کشتار مردم سوریه توسط حکومت این کشور انجام نگرفته است.

این در حالی است که تل آویو از زمان قدرت گیری شورشیان مسلح در سوریه ضمن حمایت از آنان به منظور تضعیف دولت سوریه حملات نظامی را به خاک این کشور ترتیب داده است. اظهارات و موضع گیری های فوق در کنار انتشار اخبار ضد و نقیض و تصاویر تکان دهنده از حملات روز چهارشنبه و نسبت دادن آن به دمشق توسط رسانه های وابسته، نشان از سناریوی جدید دشمنان سوریه برای پیشبرد اهدافشان در منطقه دارد.

ادعاهای غرب و رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می شود که هنوز هیچ سند و مدرکی مبنی بر دست داشتن دمشق در حملات مذکور به دست نیامده است. علاوه بر این ارتکاب چنین جنایتی در حالی که بازرسان ویژه سازمان ملل برای تحقیق در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در خاک سوریه حضور دارند و در حالی که هر روز خبرهای فراوانی درباره موفقیتها و پیروزیهای پیاپی ارتش سوریه بر گروههای تروریستی منتشر می شود، از بی خردی عاملان آن حکایت داشته و موید تلاش برنامه ریزی شده شورشیان مسلح و حامیان آنها برای اعمال فشارهای بیشتر به حکومت سوریه است.

همانطور که «الکساندر ژاسپکین» سفیر روسیه در لبنان می گوید مخالفان سوری از تسلیحات شیمیایی برای محکومیت نظام سوریه در مجامع بین المللی و صدور قطعنامه علیه این کشور استفاده می کنند. به اعتقاد وی مخالفان سوری با پرتاب موشک از مناطقی که تحت سیطره دارند قتل عام الغوطه را رقم زدند. بر این اساس آنها هر زمان که خواستار محکوم کردن نظام سوریه در مجامع بین المللی بوده اند از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده اند.

به نظر می رسد ناتوانی جبهه غربی-عربی و صهیونیستی دشمنان سوریه پس از ناتوانی در تضعیف نظام این کشور با وجود کمک های هنگفت مالی، نظامی و لجستیکی به شورشیان مسلح، اکنون به دنبال دستاویزی برای مشروعیت بخشیدن به مداخله نظامی مستقیم خود در این کشور از طریق متهم کردن نظام سوریه به جنایتی که گروههای تروریستی مورد حمایت غربی ها، برخی رژیمهای عربی، ترکیه و رژیم صهیونیستی مرتکب شدند، هستند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها