رسانه‌های غربی و عربی در حجم گسترده‌ای خبر مربوط به کشته شدن بیش از 600 نفر در اثر استنشاق گازهای شیمیایی اعصاب را منتشر کردند

دولت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرد

همزمان با حضور بازرسان سازمان ملل در سوریه که به درخواست دولت دمشق و به منظور بررسی ابعاد جنایت گروه‌های تروریستی صورت گرفته است، روز گذشته صدها نفر از مردم در حومه دمشق بر اثر گازهای شیمیایی کشته شدند. رسانه‌های غربی و عربی بلافاصله دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کردند. این در حالی است که دولت سوریه با محکوم کردن این اقدام ضدبشری هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان خود را بشدت تکذیب کرده و می‌گوید هرگز از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد.
کد خبر: ۵۹۰۳۸۲

در همین حال رسانه‌های غربی و عربی در حجم گسترده‌ای خبر مربوط به کشته شدن بیش از 600 نفر در اثر استنشاق گازهای شیمیایی اعصاب را پخش کردند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) با تکذیب این خبر اعلام کرد انتشار این اخبار با این هدف صورت می‌گیرد که کمیته تحقیقات شیمیایی سازمان ملل منحرف شود و نتواند به ماموریت خود عمل کند. گروه‌های مخالف سوریه با انتشار فیلمی از کشتار کودکان مدعی شدند که آنها ظرف 24 ساعت گذشته در حملات شیمیایی کشته شده‌اند. منابع امنیتی سوریه می‌گویند ارتش سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد. در همین رابطه، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین، تأکید کرد: ارتش سوریه نه علیه غیرنظامی‌ها و نه حتی خود تروریست‌ها از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد. الزعبی تصاویر و گزارش‌هایی را که در رسانه‌ها منتشر شده و به این حادثه منسوب شده غیرواقعی و ساختگی دانست و گفت: این تصاویر از پیش ضبط شده و تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

بنا بر ادعای مخالفان سوریه چند منطقه در حومه دمشق به ویژه غوطه شرقی و غربی هدف حملات موشکی قرار گرفته که برخلاف گذشته این حملات خرابی زیادی به جای نگذاشته است، اما پس از لحظاتی تعداد زیادی از ساکنان این مناطق دچار حالت خفگی شده‌ و پس از مدتی جان خود را به این دلیل از دست داده‌اند.

بنا براین گزارش بسیاری از کشته‌شدگان زن و کودک هستند و کار جمع‌آوری و شمارش اجساد در اطراف دمشق ادامه دارد. هنوز نوع ماده شیمیایی به کار رفته در این حملات که مخالفان مدعی آن هستند مشخص نشده، اما برخی منابع از استفاده گاز سارین در این حملات خبر داده‌اند. بنابر این گزارش مناطق مختلفی در اطراف دمشق از جمله منطقه جوبر، شهرک زملکا و شهرک عین‌ترما در نزدیکی پایتخت سوریه هدف حملات شیمیایی قرار گرفته است.

در واکنش به این خبرها، ویلیام هیگ، وزیر دفاع انگلستان ضمن ابراز نگرانی نسبت به گزارش‌های منتشر شده در باره حمله شیمیایی در سوریه، تحقیقات در این مورد را خواستار شد. وزیر خارجه انگلیس از دولت سوریه خواست به بازرسان آژانس بین‌المللی اجازه دهد منطقه مورد ادعای مخالفان را بازرسی کنند. هیگ در بیانیه خود اعلام کرد هر طرفی که مسئول این حمله باشد باید نسبت به این اقدام پاسخگو باشد.

تیم تحقیقات سازمان ملل که از دو روز قبل وارد سوریه شده، قرار است سه منطقه در این کشور را بررسی کند. یکی از این مناطق «خان‌العسل» است که دو ماه قبل هدف حمله شیمیایی مخالفان قرار گرفت. تیمی از بازرسان روسی ماه گذشته این منطقه را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد مخالفان از گاز اعصاب «سارین» در این حمله استفاده کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها