چکیده سومین روز و ششمین جلسه علنی مجلس

دفاعی کوبنده برای پاسخ به منتقدین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت ظهر جلسه علنی امروز، رسیدگی به بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری ، حسین دهقان وزیر پیشنهادی دفاع ،عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و محمد رضا نعمت زاده وزیر پیشنهادی صنعت ،معدن و تجارت را در دستور کار خود قراردادند.
کد خبر: ۵۸۸۱۸۱
دفاعی کوبنده برای پاسخ به منتقدین

به گزارش جام جم آنلاین، سومین روز و ششمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور با سخنان موافقان ومخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری آغاز شد.

بررسی صلاحیت مصطفی پورمحمدی

مخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری عقیده داشتند کارنامه پورمحمدی در دوران وزارت کشور و سازمان بازرسی مقابله با بی‌عدالتی را نشان نمی‌دهد و عملکرد وی در وزارت اطلاعات، وزارت کشور و سازمان بازرسی رای منفی وزیر پیشنهادی دادگستری را به دلیل عملکرد وی طی این سال‌هاست به همراه خواهد داشت.

مخالفان همچنین خواستار پاسخگویی  پورمحمدی درباره قراردادها و پرونده های مرتبط با خود در سال‌های اخیر شدند این نمایندگان به برخی ازتخلفات پورمحمدی اشاره کردند و تاکید داشتند که در زمان وزارت کشور 200 میلیارد اعتبارات داخلی برداشت می شود و به شرکت تعاونی وزارت کشور داده می شود که پرونده آن موجود است.

اما موافقان در مقابل عقیده داشتند که پورمحمدی سطح تصمیم سازی را دولت ارتقاء می بخشد و شخصی است که بتواند در مسائل امنیتی و قضایی با اشراف به این حوزه نظرات صریح خود را برای ارتقاء سطح تصمیم گیری بگوید و موجب کارایی هرچه بیشتر دادگستری شود.

موافقان، پورمحمدی را مدیری کارآزموده با کوله باری از تجربه در حوزه امنیتی، قضایی و یکی از شایسته ترین افراد در حوزه قضا دانسته و تاکید داشتند رانت خواران از نام او هراس دارند؛و دستهای کوتاه شده از بیت المال امروز با او دشمن هستند.

مهدی کوچک زاده نماینده تهران ، احمد بخشایش نماینده اردستان در مخالفت و محمد حسن ابوترابی فرد نماینده تهران ،عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان ،کریم زارع نماینده آباده وشمس الله بهمئی نماینده رامهرمز در موافقت با وزیر پیشنهادی به صحبت پرداختند.

پورمحمدی: برای منتقدم دعای عاقبت به خیری کردم

در ادامه مصطفی پور محمدی در دفاع از عملکرد خود گفت: کسی که امروز برای آن طرف آب مطلب فراهم می‌کند و قبلا شعارهای سوپرحزب‌اللهی می‌دادمن برای خودم و این منتقدم دعا کرده‌ام که عاقبت به خیر شویم.

پورمحمدی با اشاره به جلسه رای اعتماد برای وزارت کشوری خود در دولت احمدی‌نژاد، تاکید جلسه رای اعتماد برای وزارت کشور در آن دولت با سر و صدای زیادی همراه بود. همچنین برای توضیح در مورد پرونده سه هزار میلیارد تومانی هم درگیری‌ها در مجلس بسیار شدید بودو کار به جایی رسید که من 72 دقیقه همراه با سکوت نمایندگان صحبت کردم و باز هم دوستان خواهان ادامه صحبت بودند. تصورم این بود که امروز فضای آرام‌تری خواهیم داشت اما چنین نشد.

گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری در ادامه به سخنان مخالفانش در مورد سابقه او در وزارت کشور، گفت: می‌گویند که در وزارت کشور چه کرده‌ام؟ هیچ پرونده مبارزه با فسادی نبوده است، همین‌طور در سازمان بازرسی کل کشور؛ این بی‌عدالتی کجا بود؟ شما مگر دوست دولت گذشته نبودید، آیا شما معتقدید که در دولت گذشته فساد وجود داشته است؟ اگر شما می‌گویید که دولت گذشته فاسد بوده من تمام این اتهام‌ها را می‌پذیرم. اگر سکوت کرده‌ام تاوان آن همین است. عدالت تاوان دارد، عدالت و اصرار بر حق تاوان دارد.

پورمحمدی افزود:از من می‌پرسند که چرا وزارت کشور را رها کرده‌ام و بعد خودشان می‌گویند که بنده از وزارت کشور اخراج شده‌ام. حالا می‌گویند وزارت دادگستری که چیزی نیست، چرا سازمان بازرسی را رها می‌کنم؟ من در این مورد توضیحی نمی‌دهم. آقای دکتر لاریجانی می‌دانند که در این خصوص چه چیز گذشته است و می‌توانند در این مورد توضیح دهند. من وارد نمی‌شوم اما عدالت تاوان دارد، 10 روز است که من به عنوان نامزد وزارت دادگستری معرفی شده‌ام و پنجاه شبکه ماهواره‌ای، سایت، روزنامه و مجله علیه من مطلب می‌نویسند، به همین دلیل از رییس‌جمهور خواسته‌ام که معرفی مرا پس بگیرد و از شما می‌خواهم که به من رای ندهید. البته من نمی‌خواهم منتقدانم در اینجا را به آن لیست اضافه کنم. 10 روز دیگر برای رسانه‌های آن طرف خوراک فراهم کرده‌ایم.

پورمحمدی خطاب به نمایندگان، اظهار کرد: بیاییم برای عدالت بیشتر وقت بگذاریم. به خاطر مسائل سیاسی، عدالت و منافع کشور در حاشیه قرار گرفته است. مشکلات برطرف نشده و این اتفاقات به خاطر غلبه مسائل سیاسی بوده است. بیایید این فضا را تغییر دهیم. عدالت را واقعی و جدی بگیریم.

گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری ادامه داد: من به عنوان وزیر دادگستری که اگر مورد عنایت شما باشد برای آن انتخاب خواهم شد، برای خودم یک رسالت بزرگ‌تر قائل هستم و آن این است که وزیر عدالت، خادم عدالت و مبلغ عدالت باشم تا بتوانیم مصوبات عادلانه داشته باشیم و جلوی رانت‌خواری و بروز فساد در دولت را بگیریم و از دولت، مبارزه با فساد را شروع کنیم. فضای مبارزه با فساد را به درون دولت ببریم. حالا که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری معرفی شده‌ام امیدوارم بتوانیم خودمان عامل مبارزه با فساد باشیم.

وزیری که موافق و مخالف نداشت

حسین دهقان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح نیز بدون داشتن موافق ومخالف در پشت تریبون قرار گرفت ودر مورد برنامه کاری خود گفت:هرگونه اقدام خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، متناسباً منجر به تهدید منافع و امنیت ملی دشمن متجاوز خواهد شد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: صبح امروز حکیمی به من گفت شما که مخالفی ندارید، قاعدتا موافقی هم ندارید.

دهقان تاکید کرد: واقعیت راهبردی جمهوری اسلامی آن است که مجموعه‌ای از تهدیدات گوناگون فراروی امنیت ملی ایران است. راهبرد بازدارندگی مؤثر از طریق مجموعه فعالیت‌های سخت‌افزار، نرم‌افزاری حاصل می‌شود که طی آن دشمن متقاعد گردد هرگونه اقدام خصمانه متناسباً منجر به تهدید منافع و امنیت ملی او خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های وزارت دفاع در حوزه تولید قدرت سخت و دیپلماسی دفاعی بر این اساس تنظیم و به مورد اجرا گذارده خواهد شد، البته ما هیچگاه در طول تاریخ ملتی متجاوز به دیگران نبوده‌ایم، لکن همواره در مقابله با تهاجم بیگانه با تمام توان ایستاده‌ایم و دشمن را از کرده خود پشیمان کرده‌ایم.

دهقان تاکید کرد: رئوس برنامه‌های بنده، تولید و تأمین هدفمند تجهیزات و خدمات موردنیاز نیروهای مسلح، نوآوری نهادی، تحقیقات و تولید علم و فناوری برای مقابله و غلبه بر تهدیدات، توانمندسازی وزارت دفاع جهت ایفا و اجرای نقش و وظایف و ماموریت، ارتقای ظرفیت تولید قدرت نرم از طریق دیپلماسی فعال دفاعی، تصویرسازی مناسب از نیروهای مسلح، تأمین متقابل نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه، ارتقاء منزلت اجتماعی و معیشت کارکنان نیروهای مسلح است.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح مقتدر تضمین‌کننده امنیت و بسترسازان پیشرفت و تعالی کشورند، گفت:‌ لازمه پیشگیری از وقوع تهدیدو مقابله با آن، افزایش قدرت بازدارندگی با توجه به الزامات دفاع همه‌جانبه است و بهره‌مندشدن از قدرت دفاعی مطمئن مستلزم مشارکت همه قوا در سازمان‌های ملی و آحاد مردم در تولید قدرت ملی است.

بررسی صلاحیت وزیر یازدهم دولت یازدهم

عباس آخوندی یازدهمین وزیر پیشنهادی دولت بودکه امروز،در جلسه علنی بعدازظهر، صلاحیتش برای تصدی پست وزارت راه وشهرسازی بررسی شد.

بیژن نوباوه وعلی اصغر زارعی نمایندگان تهران به عنوان مخالف وزارت آخوندی ،و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود و سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده میناب و رودان  با تقسیم وقت بین خود و همچنین احمد جباری نماینده بندرلنگه و حسین‌زاده نماینده نقده نیز با تقسیم وقت در موافقت با وی سخن گفتند.

مخالفان عباس آخوندی با انتقاد از برنامه‌هایی که در دوران تصدی وزیرپیشنهادی بر وزارت مسکن و شهرسازی عملیاتی نشده تاکید داشتند که برنامه‌هایی وی مبتنی بر راهبرد، نه عملیات است.

نمایندگان مخالف با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دورانی که تصدی وزارت مسکن را برعهده داشته خاطر نشان کردند که آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی ،نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نداده است.

مخاففان همچنین یادآور شدند وزیر پیشنهادی ،و دوستانشان با رفتارهای خود در انتخابات سال 88 تصورات اشتباه برای میرحسین موسوی ایجاد کرده و باعث شدند ایشان اعلام پیروزی کند.

اما موافقان در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از ادامه طرح مسکن مهر توسط او همراه با اصلاحاتی در آینده در صورت انتخاب خبر دادند وتاکید داشتندباید از ابتکارات آقای آخوندی استفاده کرد.موافقان وزیر پیشنهادی و برنامه‌های وی در زمینه توسعه حمل و نقل را بسیار جدی و جامع‌نگر دانستند و از نمایندگان خواستند با رای قاطع به انتخاب وی کمک کنند.

رعایت حقوق و دفاع پایدار ازشهروندان

عباس آخوندی در دفاع از برنامه هایش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد برنامه هایش بر چند اصل حاکم است که از آن جمله می توان به عدالت، رعایت حقوق شهروندان، کارایی، پذیرش تولید ثروت برای کسانی که در این کشور می خواهند سرمایه گذاری کنند و مقابله با فساد اشاره کرد.

وی با بایان اینکه با توجه به این اصول برنامه های خود را در بحث راه وشهرسازی ارایه کرده ام، اضافه کرد: طرح های صنعت حمل و نقل و تاسیسات زیربنایی پرهزینه و سرمایه بر است و دولت در حال حاضر در وضعیتی است که منابع محدودی برای اجرای این طرح ها دارد.

آخوندی در ادامه به عدالت به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه خود اشاره کرد و گفت: انعکاس این اصل در چارچوب عدالت جغرافیایی، توزیع مناسب، رقابتی در تمام سرزمین خواهد بود نه اینکه تمام منابع در تهران متمرکز شود.

وی افزود: رعایت حقوق و دفاع پایدار شهروندان از دیگر محورهای اصولی برنامه من به شمار می آید که براین مبنا حق دسترسی ایمن و آزاد به منابع وزارت راه و شهرسازی، شبکه راه ها و کسب و کار در صدر برنامه های من قرار دارد.

به گفته وی، کارایی با توجه به سرمایه گذاری انباشت شده در صنعت حمل و نقل و کاهش مخاطرات یکی از مسایل اینجانب در دوران تصدی وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

آخوندی سپس مقابله با فساد را یکی دیگر از محورهای برنامه خود برشمرد و گفت: هیچ گاه توسعه با فساد به دست نخواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها