دفاع ربیعی از وزارت پیشنهادی تعاون و کار و رفاه اجتماعی

متأسفانه بار تصدی مسئولیت این وزارتخانه به نام من افتاد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: واقعیت این است که قلمرو فعالیت های آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرترین قلمرو فعالیت و خدمات دولت است.
کد خبر: ۵۸۷۶۸۹
این چه سوالی است که می‌ پرسید آیا رهبری را قبول داری؟

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد علی نجفی در دفاعیه اش در جلسه بررسی رای اعتماد افزود: واقعیت این است که قلمرو فعالیت های آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرین قلمرو فعالیت و خدمات دولت است و می شود گفت هیچ خانواده ای در کشور نیست که نسبت به آموزش و پرورش و تصمیمات آن حساس نباشد و تحت تاثیر این تصمیمات قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: البته از این مهمتر رسالتی است که بر دوش آموزش و پرورش در کشور گذاشته شده و آن پرورش نسل آینده کشور و پرورش انسانهای مومن ،‌خداجو ، شایسته و کارآمد است که بتوانند از نظام جمهوری اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی دفاع کنند و بانی بهروزی و پیشرفت کشور باشند.

نجفی گفت: این فعالیت چون با روح و ذهن حساس کودکان ، نوجوانان و جوانان سر وکار دارد بسیار ظریف ، پیچیده و بسیار عمیق است لذا هر تصمیمی در مورد آموزش و پرورش  باید فارغ از شتابزدگی ، سیاست زدگی و مبتنی بر هماهنگی ، پیوستگی و استمرار و هم جهتی میان اجزای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود و بویژه استفاده از تجارب گذشته و پیروی از اندیشه و برنامه راهبردی ، اهمیت اساسی در آموزش و پرورش دارد.

وی افزود: یکی از ضعف هایی که در گذشته گرفتارش بودیم نبود برنامه راهبردی در ارتباط با  آموزش و پرورش بود لذا در طول سالیان گذشته برخی تصمیمات ضد و نقیض هم در آموزش و پرورش گرفته و اجرا شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه امروز یکی از بزرگترین امتیازات آموزش و پرورش ویکی از بزرگترین فرصتهای آن این است که اسناد بالادستی قابل احترام و باارزشی از نظر علمی وفنی و دینی تصویب شده و در اختیار آموزش و پرورش است که تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهمتر از آن سیاست های کلی آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و در سال 92 ابلاغ شده ،‌سند های مادری هستند که لااقل در بیست سال آینده اساس برنامه های آموزش و پرورش بر این دو سند گذاشته شود.

نجفی گفت: البته سند های دیگری  مانند سند چشم انداز ، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله وجود دارند که در آنها اشاراتی به وظایف و تکالیف آموزش و پرورش شده است اما آن دو سند مادر به اعتقاد ما باید مبنای کار هر وزیری در طول بیست سال آینده باشند تا در بیست سال آینده بتوانیم اهداف منظور شده در این دو سند را محقق کنیم .

وی افزود: البته این کار باید به دور از شتابزدگی صورت گیرد و شاید به همان اندازه مهم باشد که ما برای اجرای سند تحول و سیاستهای کلی باید نیروهای کارشناسی و توانمندی را به استخدام در آوریم و در اختیار گیریم که یک نقشه راه برای اجرای این دو سند تهیه کنند و یک برنامه عملیاتی در اجرای سند تحول و سیاست های کلی فراهم شود و بنده مهمترین بخش برنامه ام را همین تشکیل می دهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای زاکانی در مخالفتشان با من گفت که قصد تغییر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دارم در حالی که به هیچ عنوان این گونه نیست.

محمدعلی نجفی افزود: در همان بند اول از برنامه ام بحثم این نیست که محتوای سند تغییر کند بلکه منظورم این است که جمعی از نخبگان باید برای بررسی سند به منظور تحقق سه هدف تشکیل شود.

وی گفت: نخستین هدف بررسی عملکردهایی است که در دو سال اخیر به نام سند صورت گرفته است و اعمال اصلاحات در صورت لزوم باید در دستور کار قرار گیرد.

نجفی افزود: هدف دیگر تهیه نقشه راه برای اجرای سند و هدف دیگر بررسی محتوایی آن است زیرا در این سند پیش بینی شده است که هر 5 سال یک بار باید بررسی و بازنگری شود به همین علت باید از حالا آن را بررسی کنیم تا 5 سال دیگر که قرار است پیشنهادهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود ، مطالب آماده باشد.

وی گفت:‌ این برنامه برنامه ای چهار ساله است زیرا سند تحول در سال 90 تصویب شده است و باید در سال 95 این مطالعه و نتیجه اش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: در برنامه ای که به نمایندگان ارائه کرده ام 59 برنامه پیش بینی شده که غیر از دو مورد ، 57 برنامه مستند سند تحول و سیاست های کلی است.

نجفی گفت: در برنامه ام تقریباً همه اجزای اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی شده است پس چگونه می توانم مخالف این سند باشم در حالی که 57 برنامه از 59 مورد مبتنی بر این سند و سیاست های کلی ابلاغی با امضای مقام معظم رهبری است.

وی همچنین افزود: مسئله دیگر ، مسئله تربیت به ویژه تربیت دینی از دیدگاه بنده است ؛ معتقدم غایت آموزش و پرورش تربیت است زیرا آموزش ابزار و تربیت هدف است پس اگر تربیت در آموزش و پرورش نادیده گرفته یا ضعیف شود اصل آموزش و پرورش مهمل است.

نجفی گفت: تشبیه من در این باره این بود که نسبت تربیت به آموزش و پرورش و فرآیند آموزشی و پرورشی مانند نسبت شیرینی به قند است زیرا قند بدون شیرینی نه فقط قابل تصور نیست که اگر هم بود ارزشی نداشت پس چگونه می توانم مخالف تربیت باشم.

وی افزود: بحثی که آن زمان در آموزش و پرورش داشتیم خوشبختانه اکنون در مبانی نظری سند تحول که از پر افتخارترین اسناد است صحبت از تلفیق و تعمیم فعالیت های پرورشی داشتم نه حذف فعالیت های پرورشی.

نجفی گفت: آن زمان صحبت از این بود که معلم ، مدیر و ناظم مدرسه نیز در کنار مربی پرورشی در زمینه مسائل تربیتی ، وظیفه دارند. بحث تعمیم فعالیت ها بود. نکته عجیب است که قبلاً مطرح شد که معاونت پرورشی در زمان من ملحق شده است.

وی افزود: به دوستان گفتم والله این طور نبوده ، بعد آقای امیرآبادی گفت من زمینه سازی کردم که وزیر بعدی منحل کند. وزیر بعد از من آقای مظفر بوده که اینجاست، کجا معاونت پرورشی را منحل کرده است؟.

نجفی گفت: معاونت پرورشی و نه فعالیت های پرورشی ، بنابر دلایل ، فلسفه و تصمیمی ، دو سال پس از آقای مظفر و شش سال پس از وزارت من منحل شد چه ارتباطی با من دارد که شش سال قبل زمینه سازی کرده باشم و آقای مظفر نیز از روی آن گذر کرده باشد و وزیر بعدی آن را منحل کند واقعاً این صحبتی منصفانه نبود.

وی افزود: در گزارشی که در سال 76 دادم در همه موارد به رویکردها و چشم انداز آینده اشاره کردم و در همین گزارش اخیر نیز گفتم که پرورش اصل است و چه از نظر علمای تعلیم و تربیت و چه از نظر تفکر اسلامی ، هدف آموزش و پرورش باید پرورش باشد.

نجفی اضافه کرد: در حوزه های علمیه آن چه به عنوان تعلیم و آموزش صورت می گیرد هدفش پرورش است و معلم چه بخواهد و چه نخواهد بر دانش آموزان تأثیر تربیتی دارد.

وی گفت: اگر صفحه 51 گزارشم را ببینید در چشم انداز آینده معاونت پرورشی و فعالیت های پرورشی همان مطالبی را در سال 76 گفتم که اکنون با بیان علمی تر و مناسبت تر در مبانی نظری سند تحول بنیادین مطرح شده است.

نجفی افزود: دوستانی که در زمان وزارت من مسئول آموزش و پرورش بوده اند می دانند که قوی ترین معاونت در آموزش و پرورش معاونت پرورشی بود و می توانند شهادت دهند که فعالیت های عدیده ای در این بخش انجام شد.

وی گفت: ما به پرورش در آموزش و پرورش هویت دادیم هم هویت فنی و تربیتی و هم هویت علمی.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین گفت: مسئله دیگر ، تربیت دینی است معتقدم تعلیم و تربیت در نظام اسلامی باید دین محور باشد این فرق می کند با آموزش دین در مدارس. آموزش دین جزیی از این تفکر است.

نجفی افزود: معتقدم روح و جان همه اجزای آموزش و پرورش باید دین و تعالیم دینی باشد. معتقدم این دین و روح دینی که باید در امر تعلیم و تربیت دیده شود باید مبتنی بر تعالیم دینی فارغ از هر تحمیل باشد همان طور که در دین ما گفته شده است که لااکراه فی الدین.

وی گفت: معتقدم انتخاب دانش آموز و تقویت حس دینی در او اصل است اما این انتخاب باید آزادانه و آگاهانه باشد زیرا با تحمیل نمی توان دانش آموز را طرفدار دین کرد و دین گریز خواهد بود همچنان که در برخی موارد شده است.

نجفی افزود: ما تربیت را برای این که انسان های صالح آماده کنیم تا مراتبی از حیات طیبیه را درک کنند باید فعال کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین گفت: بنده کسی هستم که 35 سال برای این که حکومت ، دینی است در این کشور خدمت می کنم کسی که در معتبرترین دانشگاه در آمریکا تحصیل می کرد و تحصیلاتش را نیمه کاره گذاشت و به ایران آمد.

وی افزود: من بهترین پیشنهادها را برای ادامه کار در آمریکا حتی قبل از پایان تحصیل داشتم و 35 سال به عشق خدمت به انقلاب و عشق کار با شهید چمران به ایران آمدم با این حال می گویند نه فقط با تعیلم و تربیت دینی که با اصل حکومت اسلامی مخالفم.

نجفی گفت: مستند این سخن نیز این است که کسی گفته است در جلسه ای گفته ام رئیس جمهور نمی شوم چون حکومت اسلامی را قبول ندارم، آیا این منصفانه است ، شما نزد وجدان و درگاه خدا چگونه می توانید از این سخن خود دفاع کنید؟.

نجفی گفت: من کسی هستم که در زمان وزارتم سه نفر از برجسته ترین روحانیون این کشور معاونم بودند و در شورای معاونین حضور داشتند ، جناب آقای قرائتی ، دکتر اژه ای و محمدیان که هم اکنون نیز معاون آموزش و پرورش اند ولی از من سوال می کنند که ارتباط شما با حوزه علمیه قطع بود و‌ با روحانیت چه ارتباطی داشته اند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: کسی مصاحبه کرده و گفته است اکثر قریب به اتفاق معاونین ایشان فارغ التحصیل غرب و غربزده بوده اند ، مقداری انصاف خوب است این جور مصاحبه و جو سازی ها یعنی چه ؟،  شما بگویید ما با ایشان به هر دلیلی مخالفیم ولی چیزی را که به من نمی چسبد ،نچسبانید .

نجفی اضافه کرد: اکنون لااقل 80 درصد فرهنگیان به تایید خود نمایندگان از برگشت من به آموزش و پرورش دفاع می کنند و خوشحال و امیدوارند و این چه تهمتی است  که شما به فرهنگیان می زنید ؟، من 9 سال کار ارزشی کرده ام ،در آموزش و پرورش و این فرهنگیان نفهمیدند و این قدر غافل بودند  و یا فهمیدند ولی  چون چند ریال به حقوقشان اضافه شد که آنهم به علت تورم مستهلک شد چشم می پوشند بر ضد ارزشی بودن من و می گویند که آقای نجفی خوب است که برگردد به آموزش و پرورش ، این تهمت به فرهنگیان نیست؟.

نجفی گفت: این آدم های دریا دل و فداکار و انسان هایی که واقعا در حقشان ظلم می شود  و چون همه چیزشان در این خلاصه می شود که چون آقای نجفی حقوقها را اضافه کرد پس بیاید ، و این را هم به عنوان نقطه ضعف من می گویند که شما اقتصاد آموزش و پرورش  را بلد هستید.

وی افزود: در دروه من فعالیت های دینی در آموزش و پرورش اوج گرفت ، دارالقرانهای دانش آموزی در دوره بنده تشکیل شد ، فرهنگ نماز و توسعه آن در دوره بنده در آموزش و پرورش شکل گرفت و دستگاه آموزش و پرورش به عنوان برجسته ترین دستگاه قرآنی کشور شناخته شد .

نجفی اضافه کرد: من متاسفم از اینکه از خودم دفاع و تعریف می کنم ، اینکه نخواستم رئیس جمهور بشوم این است که معتقد نبودم بروم از خودم دفاع کنم در بین مردم زیرا رئیس جمهور باید از خودش و توانایی هایش تعریف می کرد.

وی گفت :‌ اکنون که خودم را ارزیابی می کنم خدا شاهد است به خاطر دفاع از 9 سال خدمتی است که فرهنگیان به این کشور کردند‌، من کسی هستم که فرهنگ نماز و ایجاد نماز خانه را در آموزش و پرورش  تشکیل دادم، زنگ بزنید از آقای قرائتی بپرسید ،نمی دانم ایشان چه جوابی می دهند.

نجفی گفت: اینکه برخی آقایان که قبلا دوست ، معاون و معلم من بوده اند امروز مخالفت می کنند و حرفهایی می زنند و می گویند آقای نجفی ،آقای نجفی قبلی نیست ، مگر شما همان آقای دهه 50 و 60 هستید ؟ من فرهنگ دینی را گسترش دادم و عمده اش در کتابهای درسی آمده است .

وی گفت : آقای دکتر حداد عادل اینجا هست ، دراکثر زمان وزارت من ، ایشان معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش و مسئول کتابهای درسی بود که ایشان جواب بدهد که آیا ما فرهنگ دینی را تضعیف کردیم در کتابهای درسی ؟.

نجفی افزود: مسئله دیگر که فرمودند تربیت معلم ها را من منحل کردم این حرف یک تهمت است ، امروز یکی از دوستان از خوزستان که مدیر کل آن زمان بود با من تماس گرفت  و گفت در ابتدای ورود شما ما 6 مرکز تربیت معلم درکشور داشتیم و درهنگام خروج شما ما 60 مرکز تربیت معلم داشتیم.

وی گفت: من تربیت معلم ها را هویت بخشیدم برنامه های تربیت معلم را در شورای برنامه ریزی به تصویب رساندم در همین گزارش ولی وقت کم است و من نمی توانم در نیم ساعت اینها را جواب بدهم.

نجفی افزود: در این گزارش صفحه 61 در موردتربیت معلم ها گفته ام 57 هزار دانشجو در آن زمان در مراکز تربیت معلم  در 15 رشته مختلف داشتیم،  17 مرکز تربیت معلم  در شورای برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی تصویب شده است و بعد توصیه من به وزیر بعدی به تربیت معلم این بود که این حجم از فعالیت برای آموزش عالی مستلزم برنامه ریزی و سیاستگذاری منسجم و واحدی است و بهترین روش آن است که همه آنها در قالب دانشگاه فرهنگیان ساماندهی شود .

وی گفت : حرفی که من 16 سال پیش گفتم سال 90 تازه در شورای عالی انقلاب تصویب شده است تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان و از عجایب روزگار این است که از اتهاماتی که به من زده اند این است که مخالف دانشگاه فرهنگیان هستم .

نجفی اضافه کرد: من 16 سال پیش گفته ام برای اینکه این حجم از فعالیتها سرو سامان یابد ، بایددانشگاه فرهنگیان تشکیل شود ،حال عده ای پز دانشگاه فرهنگیان را می د هند و بنده را متهم می کنند که مخالف دانشگاه فرهنگیان هستم .

وی گفت : معتقدم دانشگاه فرهنگیان باید ساماندهی بشود و باید وجهه و تشخص علمی پیدا کند و شرایطی ایجاد شود که دانشجو و استاد این دانشگاه در تمام پردیس های استانی احساس کمبود نسبت به دانشگاد آزاد و دولتی نکند .

نجفی اضافه کرد: من تغییر می دهم بسیاری از برنامه های اجرایی و سامان دهی و مدیریت در دانشگاه فرهنگیان را و روشن است این کار را خواهم کرد اما اینکه می گویند مخالف دانشگاه فرهنگیانم این گونه نیست.

وی گفت: من 16 سال پیش گفته ام دانشگاه باید تاسیس شود بعد از 14 سال با تایید مراجع قانونی این دانشگاه تاسیس شده است و واقعا این از عجایب و مصداق پوشاندن حق و باطل است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حرفم این است که اگر نظام مربوط به 6-3-3 اجرا شود که معتقد به آن هستم، باید اشکالات اش را برطرف کنیم.

محمد علی نجفی افزود: تقدم و تاخرها در اجرای این نظام رعایت نشده است و قبل از اینکه کتاب و معلم آماده شود، یک دفعه این نظام اجرا شد.

وی گفت: این بلایی که امروز بر سر آموزش و پرورش آمده است یک بخشی ناشی از همین شعارزدگی و سیاست زدگی هاست که من با اینها مخالفم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: آنچه که در این برنامه 59 بندی آوردم به تک تک آن معتقدم و برای اجرای آنها اقدام خواهم کرد.

نجفی گفت: دلم می خواست که واقعا خیلی از مباحث علمی، تخصصی که در کمیسیون ها مطرح شد را بیان کنم اما متاسفانه دوستان مخالف، بحث را بردند به جای دیگر و مسائل سیاسی را بیشتر مطرح کردند که جواب دادن آن وقت لازم دارد.

وی افزود: آقایان مخالفین شما در یک امر موفق شدید و آن اینکه باعث شدید 12 دقیقه از وقتم را که می بایست درباره آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت صحبت می کردم و پیام خود را برای اجرای برنامه ها به معلمان می گفتم، بیایم درباره مسائل سیاسی بحث کنم و من این کار را می کنم زیرا دوستان گفتند شبهه ایجاد شده است.

نجفی گفت: بنده به عنوان عضو شورای شهر بر اساس مصوبه این شورا با یک عده دیگر از اعضای این شورا نه تنها به قول دوستان خانم الف، با یک عده دیگر به خانواده هایی که خسارت و لطمه دیدند سر زدیم، به آن زنی که شوهرش را به ناحق از دست داده بود سر زدیم؛ شوهر وی در تظاهرات نبوده است و فقط رفته بود که دارویش را از داروخانه بگیرد و تیر خورد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر ما به اینها کمک نکنیم و نسبت به نظام علاقه مندش نکنیم، می رود به سمت رسانه های بیگانه و ما این کار را کردیم، کاری که شما باید به عنوان نماینده تهران انجام می دادید.

نجفی افزود: گزارش این کار را دو بار به مقام معظم رهبری دادیم و ایشان ارجاع دادند به شورای عالی امنیت ملی، حالا من در اینجا بدهکار شدم؛ خیلی متاسفم که مجبورم این حرف ها را بزنم ولی شما مطرح کردید.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی یک نظام ولایی است که در رأس آن باید بگوییم محور و جان، مقام معظم رهبری است، بنده و سایر دوستان روشن است که پایبند به این نظام هستیم.

نجفی افزود: این چه سوالی است که شما از من می‌پرسید که آیا رهبری را قبول داری؟ کسی که می خواهد وزیر شود ممکن است پایبند به این نظام نباشد، این وزارت چه دارد برای ما و دوستان دیگر که وزیر شویم.

وی ادامه داد: من 16 سال پیش وزارت آموزش و پرورش را ترک کردم و در تمام این 16 سال خدا می داند که یکی از اصلی ترین دغدغه هایم مسائل آموزش و پرورش بوده است و من با فرهنگیان ارتباط داشتم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من کسی نیستم که  آموزش و پرورش را رها کنم و خدا شاهد است که دو فاکتور باعث شد که من قبول کنم، در غیر اینصورت مخالف بودم که برگردم، حتی حاضر نشدم عضو شورای شهر شوم و ثبت نام نکردم.

نجفی افزود: یکی تکلیف آقای روحانی بود که گفت من به شما تکلیف می کنم و من گفتم با مقام بالاتر خواهش می کنم مشورت کنید و اگر نظرتان عوض شد من خوشحال می شوم که نیایم.

وی گفت: دوم این اصرار و بزرگواری فرهنگیان است، من از دیروز تا حالا 560 پیامک دریافت کردم و برخی از آنها موجود است و بیشتر کسانی که پیامک داده اند را نمی شناسم .

نجفی افزود: حدود 700 ایمیل برای من آمده است که ایملیم دیگر بر می گرداند و خدا می داند خیلی از اینها نوشتند ما ختم قرآن نذر کردیم برای رای آوردن شما؛ این فرهنگی کسی است که من دست رد به سینه آن بزنم.

نجفی افزود: من دست رد به گفته آقای روحانی نزدم و نمی زنم و برای همین است که در این چند روز تمام سعی خود را کردم که به نمایندگانی که از من سوال کردند توضیح بدهم و خلاف مروت می دانم که کاری کنم رای نیاورم.

وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس گفت : در کلاس های درس ریاضی من  250 دانشجو شرکت می کردند ؛ بپرسید آیا من یک کلمه حرف سیاسی می زدم ؟چون اعتقاد نداشتم وقت کلاس را بگیرم و از جایی که حقوق میگیرم حرف سیاسی بزنم .

محمدعلی نجفی با اشاره به فتنه 88 نیز گفت: از فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیت های انتخاباتی 88 شرکت داشتم ، روز سه شنبه بعد ازانتخابات از طرف دفتر رهبری به من تلفن شد و گفتند به جلسه ای در حضور ایشان بیایید ، من از طرف ستاد کسی شرکت نداشتنم انها من را دعوت کردند .

وی افزود: مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کسی هر حرفی درباره انتخابات و تقلب دارد بزند، دو تن دیگر از وزرای پیشنهادی دیگرنیز در ان جلسه حضور داشتند اینکه افتخار ماست  از ما دعوت کردند در محضر مقام رهبری در مورد انتخابات صحبت کنیم انجا پیشنهاداتی شد ،ایشان خودشان جلسه را اداره می کردند حتی تنها جلسه ای بود که خودشان وقت می دادند می گفتند شما پنج دقیقه شما  ده دقیقه.

نجفی افزود: بعد از اینکه پیشنهادات مطرح شد جمع بندی ایشان این بود که ما نباید خلاف قانون کاری کنیم و قانون، شورای نگهبان را مسئول این امرکرد ه است بنابراین اعضای شورای نگهبان دو سه نفر  نیز بودند (که آقای کد خدایی را یادم هست)گفتند شما برید بررسی کنید حرف شما فصل الخطاب است.

وی گفت: قبل از اینکه رهبری در 29 خرداد در نماز جمعه ان فرمایشات را داشته باشند مطیع این امر بودیم من کجا مصاحبه کردم ؟ خلاف این امر کجا حرفی زدم  .

نجفی افزود:آقایان می گویند شما مردم را تحریک کردید در راهپیمایی شرکت کنند بنده در هیچکدام از ان راهپیماییها قبل و بعد از 29 خرداد شرکت نکردم نمیگویم انها که شرکت کردند خلاف قانون کردند منهم مثل اقای مطهری معتقدم قبل از29 خرداد شرکت در راهپیمایی اشکال نداشت ولی اگر یک عکس یا یک شاهد  عادل بیاید بگوید نجفی را در راهپیمایی دوشنبه قبل از ان جلسه رهبری دیدم قبول می کنم اصلا راس فتنه ام؛ چرا چیزی را می گویید که اشکال دارد؟ چرا چیزی را می گویید که درست نیست ؟.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود : ما در تمام این مدت تلاش کردیم آبی بر این فتنه بریزیم که خاموش کنیم یا لااقل کمش کنیم در مقابل کسانی با هر انگیزه ای  بودند که سعی کردند بنزین بریزیند که ریختند و هنوز هم متاسفم که عده ای دارند بنزین می ریزند.

نجفی گفت: در مورد مصاحبه ای که گفتند انجام دادم بحث من در ان مصاحبه این بود که خلافی به نظام نسبت داده می شود دو حالت دارد یا این خلاف اصلا اتفاق نیفتاده که باید دامن نظام از این لکه پاک شود و اعلام کنیم ،یا این خلاف اتفاق افتاده ربطی به نظام ندارد و کار دو یا سه نفر خودسر بوده  مصاحبه من هست آقایان نه قبلش نه بعدش را نمی گویند ، بلکه می گویند گفتید اقای کروبی خوب کرد این کار را کرده، بعد هم گفتم این بحث شروعش با آقای کروبی نبوده است .

وی افزود : در یک جلسه اختصاصی شورای شهر مهندس چمران  تشریف داشت جلسه تشکیل داد بعضی از اعضای شورای شهر بودند خانواده های بازداشت شدگان آمدند این حرف را بعضی هایشان بعنوان شایعه گفتند.

اگر این شایعه را بررسی کنیم بگیم دروغه بهتره یا لاپوشانی کنیم در رسانه های بیگانه و بین مردم اشاعه پیدا کند این ریختن اتش بر فتنه است یا دامن زدن به این آتش است.

لاهوتی:سرمایه های نظام را به زباله دان تاریخ نریزیم

نماینده مردم لنگرود در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از نجفی گفت: ضمن تشکر از آقای حاجی بابایی وزیر فعلی آموزش و پرورش، شروع دفاعیه خود را از صحبت های مخالفان آغاز می کنم که یکی از دوستان مخالف گفت آموزش و پرورش از یادگاران شهیدان رجایی و باهنر است و در دوران تصدی نجفی در آموزش و پرورش لطمه وارد کردند.

لاهوتی افزود: خود این عزیزان فراموش کردند که در زمان دولت خود شهید رجایی و باهنر، نجفی مورد تأیید شهیدان رجایی و باهنر بود که به عنوان وزیر علوم دولت شهید باهنر و شهید رجایی فعالیت کرد.

نماینده لنگرود ادامه داد: نکته دیگری که این برادر مخالف مطرح کرد این بود که خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که شما با حوزه ارتباط داشتید؟ ، شما باید بروید بررسی کنید چون در دوران تصدی دکتر نجفی بود که نماز در مدارس با همکاری قرائتی پایه گذاری شد.

وی افزود: همچنین مخالفان به مدارس غیرانتفاعی اشاره کردند در حالی که تأسیس مدارس غیرانتفاعی در کشور هیچ تحمیلی به مردم نیست و هیچ کس را اجبار نمی کند که حتماً فرزند خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنید در حالی که این مدارس کمکی مالی برای کاهش هزینه های دولت است و این هیچ اشکالی ندارد.

لاهوتی ادامه داد: اگر شما مخالف این مدارس هستید طرحی در این خصوص ارائه کنید چون بدون اینکه دولت هزینه ای پرداخت کند در دوران تصدی دکتر نجفی این مدارس تأسیس شد بدون اینکه هزینه ای برای دولت داشته باشد.

وی گفت: همچنین مخالفان درباره فرهنگیان مطالبی را مطرح کردند در حالی که این بی انصافی است چون صندوق ذخیره فرهنگیان، خانه های معلم و درمانگاه مخصوص فرهنگیان در زمان دکتر نجفی تأسیس شد.

نماینده لنگرود افزود: در دوران تصدی نجفی در وزارت آموزش و پرورش کارهای متعددی انجام شد.

لاهوتی گفت: مباحثی درباره اعتقاد به نظام مطرح شد در حالی که اینها سرمایه های نظام هستند و این سرمایه های نظام را به زباله دان تاریخ نریزیم.

وی افزود: کسی که معاون رئیس جمهور بوده، رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور بوده، وزیر آموزش و پرورش بوده و در دولت شهید رجایی وزیر علوم بوده و مشاور شهید بزرگ دکتر چمران بوده است یعنی به نظام اعتقاد ندارد؟ این بی انصافی است.

لاهوتی ادامه داد: ما اگر سه مقوله تعهد، تخصص و تجربه را در کنار هم قرار بدهیم از نظر تخصص و تجربه دکتر نجفی چه کم دارد و کسی نمی تواند ایرادی به او بگیرد و در بحث تعهد نیز اگر کسی را حتی به عنوان آبدارچی در یک دستگاهی استخدام کنند از دستگاه های نظارتی استعلام می شود یعنی درباره کابینه دولت آقای رجایی از دستگاه های نظارتی استعلام نکرده اند؟ و چنین چیزی امکان ندارد.

وی گفت: در زمان وزارت دکتر نجفی برای کاهش نابرابری فاصله های آموزشی در مناطق محروم اقدامات بسیاری صورت گرفت تا فاصله ها کم شود که ازجمله آن تأسیس شوراهای آموزش و پرورش یکی از افتخارات دکتر نجفی است و این واگذاری اختیارات و کاهش تصدی گری دولت به استانداران و فرمانداران در دوران دکتر نجفی در مجلس تصویب شد.

نماینده لنگرود افزود: تأسیس سه پژوهشکده، یک دانشگاه و یکصد مراکز آموزش فنی و حرفه ای و هزاران مدرسه و تأسیس سازمان کودکان استثنایی در زمان دکتر نجفی بوده و ایشان فردی است که با تدبیر تصمیم می گیرد.

وی گفت: آقای نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دارای برنامه است و به قانون توجه دارد.

لاهوتی افزود:برخی نمایندگان مخالف پیشنهاد آقای نجفی برای وزارت آموزش و پرورش بیان کردند که وی از خانواده های فتنه بازدید کرده است.

وی گفت: آقای نجفی عضو شورای شهر بوده و این بازدید براساس مصوبه شورا بوده است وی به اتفاق اعضای شورای شهر و برای تهیه گزارش از این خانواده ها بازدید کرده است.

لاهوتی گفت: گزارشی که اعضای شورای شهر به همراه آقای نجفی تهیه کرده بودند تقدیم مقام عظمای ولایت شد .

وی افزود: در گزارش آقای نجفی به سالم بودن خانواده ها ، داشتن سابقه حضور در جبهه و ایثارگری و این که از اقشار متوسط هستند اشاره شده و  این گزارش به شورای امنیت کشور ارسال شده است و وی از طرف شورای شهر مأمور بوده است.

وی افزود: دکتر نجفی از نظر تعهد مراحل خودش را طی کرده و دارای تخصص است.

لاهوتی با اشاره به این که برخی گفته اند نجفی دکتری ندارد گفت: مگر می شود کسی که دکتری نداشته باشد به او دکتر بگویند.

وی همچنین به سابقه ایثارگری و تجربه وی اشاره کرد و گفت:امروز همه فرهنگیان چشم به راه تصمیم نمایندگان هستند.

لاهوتی گفت: کسی که یک دوره چهار ساله آموزش و پرورش را اداره کرده انتظار فرهنگیان آن است که دوباره انتخاب شود تا مشکلات آنان را برطرف کند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش دغدغه ما و همه فرهنگیان است و با توجه به تجربه ای که آقای نجفی در سازمان مدیریت برنامه ریزی دارد می تواند نگرانی های اقتصادی این وزارتخانه را برطرف کند.

لاهوتی گفت: نجفی در برنامه خود از اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش سخن گفته است که باید با تدبیر و تفکر باشد و وی با تدبیری که دارد این برنامه را اجرا می کند.

وی افزود: در گذشته 18 میلیون دانش آموز داشتیم که در شرایط کنونی 4 میلیون آن کم شده اما مشکلات آموزش و پرورش همچنان باقی است.

لاهوتی گفت: نجفی با سوابقی که دارد می تواند در حد عالی و شایسته این وزارتخانه را اداره کند.

امیرآبادی:مخالفت بنده با نجفی مخالفت با دولت نیست

امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: قبل از ورود به مخالفت اعلام می کنم با پیروی از مقام معظم رهبری پشتیبان دولت آقای روحانی خواهیم بود تا وی بتواند مشکلات اساسی مردم به ویژه مشکلات معیشتی را حل کند.

امیرآبادی خطاب به آقای روحانی اضافه کرد : مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به معنای مخالفت با دولت شما نیست اما قبول کنید که آموزش و پرورش در بعد از انقلاب اسلامی یادگار با ارزش شهیدان رجایی و باهنر و دستاورد خون هزاران شهید است .

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش منشأ تربیت اسلامی در جامعه اسلامی است و با یازده میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی فرهیخته وزارتخانه مهمی است گفت: تأکیداتی که امام راحل و مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش کرده اند نشان از اهمیت این وزارتخانه است اما متأسفانه آقای نجفی به رغم زحماتی که در طول هشت سال مسئولیت خود در این وزارتخانه داشت تغییر محسوسی در مسیر آموزش و پرورش به وجود آورد که برخی از آنها اشاره می کنم.

مخالف وزیر پیشنهادی دولت آقای روحانی افزود: طرح کلیات نظام آموزشی که مصوب شورای تغییر نظام آموزش و پرورش و نتیجه زحمات ده ساله بود با شروع وزارت وی در سال 68 بدون تأمل به بهانه اینکه فعلاً توان اجرای آن را نداریم نادیده گرفته شد .

وی خطاب به آقای نجفی ادامه داد: توجه نکردن به تغییر محتوا و روشها با رویکردهای دینی از نقاط قابل توجه مدیریت شما بوده است.

امیرآبادی تضعیف و محدود کردن مراکز تربیت معلم را از دیگر نقاط ضعف دوران وزارت آقای نجفی برشمرد و گفت: وی مقدمات انحلال امور تربیتی را مهیا کرد و عملکردش   در طول دوره وزارت نشان می دهد که در مقوله پرورشی و آموزش های دینی در آموزش و پرورش اعتقادی نداشته است و فقط موضوع آموزش و پرورش را در سایر دروس مانند فیزیک ، شیمی و حساب می داند.

نماینده مردم قم خطاب به اقای نجفی افزود : در برنامه خود آورده اید تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان با تأکید بر انس با قرآن با رویکردهای فطری جهت تکریم تعالی هویت دینی با همکاری حوزه های علمی و مراکز دینی است بفرمایید در دوران مسئولیت خود چند تفاهم نامه در این مدت با حوزه علمیه قم و مراکز دینی داشتید و چقدر حافظ و قاری قرآن تربیت می کرده اید و چند بار با مراجع عظام تقلید ملاقات داشتید؟

وی خطاب به آقای نجفی ادامه داد: با توجه به واقعیت جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان چه برنامه ای در مهمترین کانون مصون سازی و ایمن سازی رشد جوان دارید؟

امیرآبادی گفت: بنده در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نباید به مسائل سیاسی وارد شوم؛همانطور که آقای نجفی در سوابق خود آورده است حتی یک روز در مدرسه ای درس نداده و مسئولیتی در بدنه آموزش و پرورش نداشته است و غیر از هشت سال مسئولیت این وزارتخانه که در بررسی عملکرد هشت ساله وی و برنامه هایی که برای این دوره ارایه کرده است ایراداتی مانند عدم تعقل ساختاری ، نبود تغییر نظام آموزشی ، ناکارآمدی ، مشکلات کارکنان و فرهنگیان در هشت سال دوران مدیریتش و حاکمیت روشهای قدیمی در عملکرد کارنامه آقای نجفی دیده می شود.

وی افزود: آقای نجفی در برنامه های خود رجعت به گذشته کرده است که بازنگری در سند تحول و بازنگری در هوشمندسازی مدارس و نداشتن برنامه برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی و نداشتن برنامه برای تثبیت نظام آموزشی از جمله آن است.

امیرآبادی تأکید کرد: نباید در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش سیاسی شد اما می بینید رییس جمهور فرد محترمی را برای اخذ رأی اعتماد معرفی کرده که در حال حاضر یک چهره شناخته شده و شاخص سیاسی است و نه یک شاخص فرهنگی و علمی.

وی با بیان اینکه ما نمایندگان به راحتی نمی توانیم از موضوع فتنه سال 88 عبور کنیم افزود: در آن مقطع افرادی آمدند و با علم و اطلاع از قانون نتیجه انتخابات را نپذیرفتند و با قانون شکنی،‌ آن خسارت را به ملت ایران وارد کردند و اجازه ندادند نظام اسلامی از این حضور باشکوه ملت در صحنه بین المللی امتیاز بگیرد.

نماینده مردم قم خطاب به آقای نجفی ادامه داد: شما در انتخابات سال 88  در ستاد آقای موسوی بودید البته عضویت شما در ستاد آقای موسوی جرم نیست شما بی اطلاع از وضعیت کشور نبودید و با سابقه طولانی مسئولیتی با مراحل و قوانین انتخاباتی کشور آشنا هستید و می دانستید امکان 11 میلیون تقلب وجود نداشت و ندارد پس چرا آنگونه عمل کردید و با اعلامیه ها و صحبتهای خود برخی ها را به خیابان کشاندید و آن خسارت را به مال و جان مردم وارد کردید؟

وی ادامه داد: مقوله انتخابات با فتنه جداست و هر کس پس از سخنرانی تاریخی مقام معظم رهبری در تاریخ 29 خرداد 88 اقدامی انجام داد باید پاسخگو باشد و کارشان قابل گذشت نیست.

امیرآبادی خطاب به نجفی افزود: شما در مرداد سال 88 نامه ای به مراجع عظام تقلید نوشتید و آن مسائل را در آن نامه مطرح کردید البته نوشتن نامه به مراجع جرم نیست اما آیا وارد کردن اتهام ناروا به نظام مردمی و اسلامی درست است؟

نماینده قم افزود : مقام معظم رهبری پس از فتنه سال 88 دستور دادند تیمی تشکیل و از کسانی که از این موضوع آسیب دیدند سرکشی و دلجویی شود آقای نجفی بفرمایید شما چه کاره بودید و از طرف چه ارگان و نهادی وظیفه داشتید که با برخی از همفکران خود در شورای شهر تهران در منازل برخی حضور می یافتید و اعلام می کردید ما از طرف آقایان موسوی و کروبی آمده ایم و تیم منتخب نظام با حضور در منازل این موضوع را تأیید کرد.

وی خطاب به نجفی اضافه کرد: شما اخیراً پس از انتخابات امسال در کمیته آموزش و پرورش ستاد آقای روحانی اظهاراتی داشته اید که در اینجا امکان اظهار همه آنها وجود ندارد اما از شما سؤال می کنم آیا نمی دانید مقام معظم رهبری طرح تحول آموزش و پرورش را نهادی حاکمیتی می دانند چرا شما تأکید بر اجتماعی بودن آن نهاد دارید و هدفتان از این پافشاری چیست؟

امیرآبادی خطاب به نجفی با بیان اینکه امیدوارم به این سؤالات پاسخ دهید گفت: برای ارتقای منزلت فرهنگیان چه برنامه ای دارید؟ تا کی فرهنگیان باید چند شغله باشند؟ برنامه شما برای ارتقای کیفی مدارس دولتی و اصلاح روش گزینش آموزش و پرورش چیست؟ آنچه در سال 88 اتفاق افتاد را فتنه می دانید و اصلاً اعتقادی به تقلب در انتخابات سال 88 دارید؟ و آیا آنهایی که فتنه را بوجود آورده اند محکوم می کنید؟ چرا شما در شورای شهر تهران مخالف نامگذاری میدانی به نام 9 دی بودید در حالی که 9 دی چشم فتنه را کور کرد.

زاکانی: آقای نجفی شخصیتی معتدل برای اداره آموزش و پرورش نیست

زاکانی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امیدوارم به زودی با رأی اعتماد مجلس همکاری خوبی برای آینده با دولت داشته باشیم.

زاکانی افزود: امیدوارم جناب آقای روحانی دولت موفق و کارآمدی داشته باشد و آینده برای این ملت ، نورانی و پرافتخار باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بنده مخالف جناب آقای نجفی هستم و  دلایل خود را در سه چهار سرفصل عرض می کنم.

دلیل اول موضع اعتقادی جناب آقای نجفی است که با توجه به جایگاه و رویکرد آموزش و پرورش و این که نظام ارزشی اسلام با نظام ارزشی غربی تقابل دارد، منشأ این مخالفت نوع نگاهی است که جناب آقای نجفی به آموزش و پرورش و به حوزه فعالیتی دارد که برای آن معرفی شده است.

وی افزود: در نظام ارزشی اسلامی انسان بعد مادی و معنوی دارد که بی نهایت است اما در غرب فقط بعد مادی مد نظر است و در حالی که در جامعه اسلامی مسئولان باید رشد فضایل اسلامی را به عنوان یک فضیلت بپذیرند ، در غرب فقط خلق ثروت به عنوان تلاش جمعی عناصری که دور هم جمع می شوند مد نظر قرار می گیرد . در جامعه اسلامی ، فرهنگ و در غرب ، اقتصاد اصل و اساس است.

وی گفت: در جامعه اسلامی تعلیم و تربیت پیشران و محور تحول است و مسئول این تعلیم و تربیت هم آموزش و پرورش است.

زاکانی افزود: بنده از این جهت با آقای نجفی مخالفم که از بعد اعتقادی جامعیت و اعتقاد لازم را به این جایگاه آموزش و پرورش و با این نگاه اعتقادی ندارد و دلایل خود را هم اعلام می کنم حال آن که در بعد فردی ایشان ورودی ندارم و احترام زیادی هم برای آقای نجفی قائلم.

وی گفت: در فرمایش های حضرت امام (ره) و در وصیت نامه ایشان و نیز در فرمایش های مقام معظم رهبری ، قانون اساسی و همه آنچه به عنوان مستندات انقلاب اسلامی وجود دارد به این رشد فضایل و حوزه مسئولیتی توجه شده است.

زاکانی افزود: قانون برنامه پنجم توسعه در بند اول بخش الف ماده 19  بر تحول مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تأکید دارد و محصول همه اینها سند بنیادین آموزش و پرورش است که تکالیف آموزش و پرورش را مشخص کرده است.

وی گفت: در برنامه های جناب آقای نجفی و اولین بند این برنامه ها اختصاص به همین سند دارد (استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش) اگر کسی اشکالی به آقای نجفی می گیرد بخشی از این اشکال به نوع نگاه نادرستی است که ایشان به این مجموعه انسان ساز دارد و در گذشته بیش از هشت سال مدیریت ایشان تجربه شده است و در همین برنامه نیز بخش هایی از نکات حاکی از نبود برنامه برای اجرای زیرسیستم های این طرح تحول را مشاهده می کنیم لذا با توجه به دوره مدیریتی جناب آقای نجفی می توانیم این را اذعان کنیم که نگاه نادرست  و کم رنگ شدن ابعاد اعتقادی و دینی در آن سیر هشت یا نه ساله ، روح حاکم در این حوزه پرمسئولیت بود.

وی با اشاره به بخشی از اظهارات آقای نجفی افزود: ایشان می گوید "معتقدم تعابیری که در مورد آموزش و پرورش به کار برده شده است چندان درست نیست (آبان 89 ماهنامه آیین) مثلاً‌ آموزش و پرورش ما غربزده است یعنی چه ؟ کجای آموزش و پرورش حاکی از غربزدگی است؟ یا مثلاً اینکه انسان تراز غربی تربیت می کند ای کاش این کار را می کرد چون از نظر اخلاقی و تربیتی انسان تراز غربی بالاتر از چیزی است که ما در جوامع خودمان تربیت می کنیم."

زاکانی گفت: جناب آقای نجفی ما یا نتوانستیم یا نمی توانیم اساساً اگر نتوانستیم امثال شما مسئول بودید اگر اساساً آنها را بالاتر از خودمان می دانید و می گویید نمی توانید به کجراهه می روید و مسئولیت آموزش و پرورش به صلاح شما و به صلاح این کشور نیست یا در جای دیگر می فرمایید عده ای آموزش و پرورش را صرفاً ایدئولوژیک می پندارند در حالی که بخش اعظمی از آن غیرایدئولوژیک است.

وی افزود: نوع نگاهی که جناب آقای نجفی دارد اساساً از این نگاه سرچشمه می گیرد که در مقطعی در کشور دنبال شد و آسیب آن را دیدیم .

زاکانی اضافه کرد: به اعتقاد من آموزش و پرورش امروز نیازی به تحول دارد تحولی بر پایه نگاه درست انسان و مسئولیت های جامعه اسلامی و مسئولیت هایی که آموزش و پرورش باید بپذیرد و آنچه مهم است این تحول را آقای نجفی نمی تواند در جامعه ما محقق کند یعنی معتقد به  تحول از این صنف نیست  که بخواهد محقق کند.

وی گفت: به شهادت برخی دوستان در دوره ای که انتخابات ریاست جمهوری بود از ایشان سؤال کردیم که چرا نامزد نمی شوید؟ ایشان به کنایه گفتند: کسی باید نامزد شود که به حکومت اسلامی اعتقاد داشته باشد حالا این را هم اگر ایشان اینجا تفسیر کنند برای ما بسیار مهم است.

زاکانی افزود: نکته بعد شخصیت سیاسی جناب آقای نجفی است اینجا  همه خاطرات گذشته در ذهنمان مرور می شود شخصیت سیاسی جناب آقای نجفی شخصیتی معتدل برای اداره جایی به عنوان آموزش و پرورش نیست و اگر ما بحث فتنه می کنیم فتنه ملاک و شاخص است همانگونه که اگر در زمان انقلاب اگر کسی انقلابی نبود امروز انگشت اتهام به سوی او خواهد رفت و در دوران جنگ اگر کسی خانه نشینی پیشه کرد و می توانست جبهه برود اما نرفت امروز متهم است.

وی گفت: چرا ما می گوییم  آقای روحانی در 23 تیر سال 78  آن سخنرانی محکم را انجام داد و چرا افتخار می کنیم ؟ به خاطر اینکه آن روز ، روز امتحان بود در سال 88 نیز چنین بود.

زاکانی افزود: اگر ما راجع به فتنه صحبت می کنیم اصل فتنه را براندازی و طرح نظام سلطه و طرحی اسراییلی ـ امریکایی می دانیم که عده ای در داخل تصدی آن را دانسته یا ندانسته بر عهده گرفتند البته در دوم تیرماه سال 88 (حدود 11 روز بعد از فتنه) بنده از همین تریبون با نمایندگان محترم صحبت کردم و گفتم جمع زیادی هستند که معترضند  آنها سوال دارند و نظام در برابر سؤال آنها مسئول است که پاسخ آنها را بدهد برای اینکه آنها می گفتند رای ما کو؟ اما عده قلیلی هم آتش بیار معرکه هستند و آتش افروزی می کنند و نظام برای تامین امنیت مردم باید به آنها برخورد کند این یک اصل است.

وی گفت: ‌وقتی ما می گوییم فتنه ، یعنی دروغ بزرگ تقلب به ا نتخابات سالم سال 88 زدن . اگر می گوییم فتنه یعنی اتهام جنایت و تجاوز به نظام اسلامی و به ماموران این نظام مقدس وارد کردن . اگر می گوییم فتنه یعنی با شعار قانون،  قانون شکنی کردن لذا ما اساسا راجع به معترضان صحبت نمی کنیم چون آنها پاسخ خود را گرفتند و در 9 دی پاسخ فتنه گران را هم دادند بنابراین ما از کسانی صحبت می کنیم که آتش بیار این معرکه بودند.

زاکانی افزود:‌ جناب آقای ابوترابی و کاظم جلالی می توانند شهادت بدهند جناب آقای نادران هم همینطور ما شش نفر مامور شدیم برویم پیش آقایان موسوی، کروبی، هاشمی و رضایی و ببنیم مشکل کجاست ما رفتیم اولین نکته ای را که آقای هاشمی چهارشنبه بیست و هفتم تیرماه گفتند بیانشان این بود که صبح روز سه شنبه آقای خاتمی به من زنگ زد گفت ما کار داریم یعنی فردای روز انتخابات هنوز آرا شمارش می شود من گفتم وقت ندارم ظهر بیایید مجمع دارم، ظهر آقا سیدحسن خمینی، جناب آقای خاتمی و جناب آقای موسوی آمدند اینجا و نکته ای را که ایشان بیان کرد این بود که اینها معتقد به تقلب هستند و راههای قانونی را هم آقای موسوی قبول ندارد معتقد به تقلب روز شنبه بیست و سوم من عرضم این است که اگر آن روز متوجه نشدند چرا تا امروز زبان در کام گذاشته اند و صحبت نمی کنند؟ این چه مرامی است؟

وی گفت:‌ ما خدمت آقای موسوی رسیدیم خدمت آقای کروبی رسیدیم خدمت آقای رضایی رسیدیم دو بار پیش آقای هاشمی رفتیم اینها یک کلمه راجع به فتنه استدلال نداشتند ما متحیر بودیم که اعتراضشان برای چیست؟ اما آقای هاشمی جواب ما را دادند ظهر روز شنبه اینها ادعای تقلب را مطرح کردند و گفتند راههای قانونی را هم قبول ندارند.

زاکانی افزود:‌ جناب آقای لاریجانی اینجا گروه تشکیل داد برای بررسی اتهام تجاوزی که جناب آقای کروبی به نظام مقدس اسلامی زد دو گروه در مجلس تشکیل شد ما که زنده ایم ما که نمرده ایم اگر برخی دوستان می گویند اطلاعی ندارند اشکال امثال بنده است که چیزی نگفتند دو گروه تشکیل شد نظام را متهم به تجاوز کردند اما ماحصل رسیدگی به این اتهام این شد که هر دو گروه در مجلس به این نتیجه رسیدند که این از اساس ، دروغ و باطل است.

وی گفت:‌ سه نفر در قوه قضاییه مسئولیت یافتند و بررسی کردند دیدند این دروغ است به آقای کروبی گفتند شما که دیدید دروغ است چرا اعلام نمی کنید هیچ صحبتی نشد .

زاکانی ادامه داد: دوستان عزیز بی راهه نرویم کجا می رویم؟ جناب آقای نجفی در همان ایام این اقدام آقای کروبی را اقدام شجاعانه و خداترسانه اعلام کرد آقای نجفی شما بعدا از نظام و شهدا خجالت نکشیدید که بگویید این دروغ بود؟ پریروز شما در کمیسیون آموزش رویت نمی شد بگویی اصلا بحث فتنه را قبول نداری این همان فتنه ای است که همه را زمین گیر کرد .

وی در ادامه گفت: نکته دوم این که آقای کیا تاج بخش می گوید ما 10 سال برای این کار برنامه ریزی کردیم اما آقای نجفی در صحبتی که دارد بیانشان در بیانیه ای که برای مراجع دارد این است که "اسفبارتر اینکه دستگاههای امنیتی مصرانه در پی اثبات فرضیه خیال پردازانه و سراسر اشتباه برای معرفی فعالان به عنوان عوامل وابسته به بیگانه و محرکانه انقلاب مخملی هستند" اگر کسی در روز روشن نور خورشید را نمی بیند ما بنا نداریم او را مسئول و سرآمد وزیران قرار دهیم.

وی افزود:‌ ما حق نداریم عنان کار را دست کسی دهیم که ماحصلش این است که به نظام این اتهام را می زند "به راستی اعمال شکنجه های مکرر در مورد کسانی که زیر لوای اسلام زندگی می کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه پذیر است و چگونه می توان با سکوت در قبال این خشونت ، داد از اسلامی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است ؟ این روزها دریافت اخبار نگران کننده درباره سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت شدگان برنگرانی ها افزوده است"

زاکانی در این باره گفت: کمیسیون امنیت گروهی تشکیل داد و رفتند بررسی کردند اما با شرایطی مواجه شدند که 180 درجه بر خلاف این اتهامات بود این مربوط به قبل از 29 خرداد 88 نیست که فرمایش مقام معظم رهبری بود بلکه مربوط به ماه ها بعد از آن و مربوط به ماه پنجم است.

وی افزود: عرض من این است که آقای نجفی شما شخص محترمی هستید اما بنده در شورای هلال احمر بودم گروه هایی که می رفتند به منازل مردم می گفتند که قبل از شما جناب آقای نجفی با یک خانمی (خانم الف) امده بودند و در واقع می گفتند "نماینده آقای موسوی هستیم نماینده آقای کروبی هستیم چرا شما مدعی نظام نیستید این شهدایی که دادید.

زاکانی ادامه داد: آقای توکلی و آقای نادران مامور شدند این را بررسی کنند بیایند اینجا شهادت بدهند آقای توکلی بیایید شهادت بدهید چی به شما گفتند ؟

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدوارم اینجا براساس سلایق سیاسیمان تصمیم نگیریم.

عثمانی:تنها وزیری که پس از شهید رجائی جایگاه دارد آقای نجفی است

همچنین نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فتنه جدیدی در راه است و این فتنه این است که مجلس را در مقابل اراده ملت قرار دهد .

 محمد قسیم عثمانی در سخنانی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی  افزود: مجلس عاقل، معتدل و اعتدال گرا مطمئنا در این دام نخواهد افتاد و با رأی اراده مردم همراهی خواهد کرد.

وی گفت: هر کس جزو جریان فتنه بوده باشد نه آقای دکتر روحانی وی را در کابینه راه می دهد و نه مجلس به چنین فردی رأی اعتماد خواهد داد.

عثمانی افزود: موضوعات مطرح شده در خصوص فتنه تماماً جریانهای انحرافی است که می‌خواهند فاصله ای میان مجلس و ملت ایجاد کند .

وی گفت: آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه ماست و بذر فرهنگ و مدنیت در آموزش و پرورش کاشته می شود.

عثمانی افزود: دانش آموزان در دوران تحصیل در آموزش و پرورش مسیر آینده شان را انتخاب می کنند .

نماینده مردم بوکان گفت:باید برای آموزش و پرورشی که بخواهد در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد تدبیری اندیشید.

عثمانی با بیان اینکه دولت و مجلس باید در عمل اهمیت آموزش و پرورش را درک کنند افزود: آموزش و پرورش از سدسازی، راه سازی، انرژی هسته ای و از همه چیز ما مهمتر است.

وی گفت: اگر نسل فردا را امروز به درستی تربیت نکنیم چه کسانی می خواهند از فردا به جای دکتر روحانی ها، دکتر لاریجانی ها و دکتر احمدی نژادها بر کشور مدیریت کنند.

عثمانی افزود: اگر آموزش و پرورش نتواند به رسالت خودش عمل کند نباید به آینده آن امیدوار بود.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه دولت و مجلس باید به معنای واقعی اهمیت آموزش و پرورش را بداند گفت: مدیریت آموزش و پرورش باید مدیریتی کارآمد، برنامه ای و آینده نگر باشد.

عثمانی افزود: در موردآموزش و پرورش نمی توان فقط وضع موجود را مورد توجه قرار داد و همچنین نمی توان در این باره خودمان را با برنامه های خاص کوتاه مدت درگیر کنیم.

وی گفت: کارآموزش و پرورش کاری زیربنایی است  و نتیجه آن نیز در آینده مشخص خواهد شد.

عثمانی افزود: اگر امروز رضایتمندی از دکتر نجفی در میان قاطبه فرهنگیان وجود دارد ناشی از  کارهای ده - پانزده سال قبل وی است.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که چه فردی شرایط معلم شدن را دارد و چگونه باید فردی را معلم نگه داشت.

نماینده مردم بوکان افزود: برنامه های ارائه شده آقای دکتر نجفی برنامه هایی است برای اینکه چه فردی معلم شود و چگونه معلم بماند.

وی گفت: بنده از نماینده ای که در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن گفت تعجب کردم، زیرا همه نقاط قوت آقای دکتر نجفی که در برنامه های پیشنهادی نیز به آن اشاره شده بود را به عنوان ابهام بیان کرد.

عثمانی افزود: 8 سال گذشت و بعضی از دوستان راجع به معیشت معلمان صحبت نکردند و امروز عده ای خاص به فکر معیشت معلمان افتادند.

وی گفت: همین سال قبل معلمان نمی توانستند فشارهای تورمی را تحمل کنند و در این باره بیشترین فشارها را متحمل شدند.

عثمانی افزود: تنها وزیری که در میان فرهنگیان پس از شهید رجائی جایگاه دارد آقای دکتر نجفی است.

نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از صبح تا کنون صدها پیامک برای من آمده است که اگر نماینده ملتی از دکتر نجفی حمایت کن گفت: ما نه بخاطر دکتر نجفی بلکه بخاطر کشور و بخاطر جایگاه بلند معلمی وظیفه می دانیم از ایشان و برنامه هایشان دفاع کنیم .

عثمانی افزود: وقتی عملکرد دکتر نجفی را براساس شاخص و نه شعار می بینیم قابل مقایسه با قبل و بعد از خودش نیست.

وی گفت: معلم از زمانی در جمهوری اسلامی افتخار کرد که معلم است که وضع معیشتی اش درست شد.

عثمانی افزود: اگر به معیشت معلم نرسیم نمی شود انتظار داشت که معلمان مثل معلمان دهه اول انقلاب جانفشانی کنند .

وی با بیان اینکه معلم معیشتش باید تامین باشد تا دغدغه بچه خودش را سرکلاس نداشته باشد و بتواند دغدغه بچه های ما را داشته باشد گفت: به آقای دکتر نجفی کمک کنید که کمک به ایشان کمک به آموزش و پرورش و نظام است و در بحث های حاشیه ای و سیاسی نیفتیم.

عثمانی افزود: خواهشم از آقای نجفی این است که همانطور که آن زمان نگذاشتند آموزش و پرورش سیاسی شود باز هم اجازه ندهند جناحها و گروههایی به اسم اصلاح طلب و اصولگرا و جناحهای مختلفی که راهروی مجلس را پر کرده بودند آموزش و پرورش را باندی کنند.

وی گفت: آموزش و پرورش خون رگ پیکر این نظام است کمک کنید که آقای نجفی با رأی بالا و اقتدار، کشتی شکسته آموزش و پرورش را تعمیر کند و به سمت اهداف عالی نظام پیش ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی ش
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
۰
۰
انشاالله نجفی وزیر آموزش و پرورش است.
یك نفر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
سوالات امروز درس هایی از قران را می خواهم

نیازمندی ها