گزارش

ارگ‌ کریمخانی در تصرف اداره‌جات دولتی

استقرار پنج اداره دولتی در اتاق‌های ارگ ‌کریمخانی درحالی صورت می‌گیرد که پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه در حال آماده‌سازی است.
کد خبر: ۵۸۷۵۲۳

هم‌اکنون پایگاه‌ آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه، نیروهای کارگاه مرمتی آثار دوره زندیه، مدیریت ارگ کریمخانی و پایگاه بافت تاریخی شیراز و اداره میراث ‌فرهنگی شهرستان شیراز در این مکان مستقر هستند.

یکی از کارشناسان پرونده مجموعه زندیه در این باره معتقد است: ورود نیروهای اداره‌جات دولتی در ارگ‌ کریمخانی خارج از ضوابط تعیین شده است و تخلف محسوب می‌شود.

مهدی‌ پارسایی در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی می‌گوید: تخلیه وسایل اداره‌جات دولتی در ارگ ‌کریمخانی غلط و تخلف محسوب می‌شود، چرا که طبق قوانین و ضوابط تصویب شده از ارگ کریمخانی باید به عنوان یک بنای تاریخی با کاربری موزه‌ای بهره‌برداری شود. 

وی می‌افزاید: در سال 76 مصوبه‌ای تعیین شد مبنی بر این‌که از ارگ کریمخانی به‌عنوان موزه منطقه‌ای فارس استفاده شود و در سال‌های بعد قرار شد از این مکان تاریخی به‌عنوان موزه تاریخ و هنر دوره زندیه بهره‌برداری شود؛ اتفاقی که نه‌تنها به‌طور جدی محقق نشده، بلکه اکنون شاهد تصرف این مکان تاریخی از سوی اداره‌جات دولتی هستیم.

به گفته این پژوهشگر، با ورود اداره‌های میراث فرهنگی به ارگ کریمخانی‌ فقط دو یا سه اتاق برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی باقی می‌ماند، این درحالی است که دادن کاربری اداری به این مکان تاریخی دور از ضوابط مصوب محسوب می‌شود.

پارسایی تصریح می‌کند: اکنون شرایط ارگ کریمخانی به‌نقطه‌ای رسیده که به جای آن که هر روز یک قدم به وضع مطلوب نزدیک‌تر شود، با مدیریت ناصحیح از شاخص‌های کارشناسان برای ثبت در فهرست آثار جهانی فاصله می‌گیرد. بنابراین به مسئولان میراث ‌فرهنگی پیشنهاد می‌شود برای اداره‌های میراث ‌فرهنگی از بناهای تملک‌شده دیگر در بافت تاریخی شیراز استفاده شود؛ چراکه ارگ ‌کریمخانی در شرایط مناسبی قرار ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها