گفت وگو با اکبر عراقی، وکیل پایه یک دادگستری

ریزه‌کاری‌های ‌تقسیم ‌ارث

تعداد فوت‌شدگانی که هیچ وارثی ندارند و اموالشان در نهایت به نفع دولت ضبط می‌شود، زیاد نیست. در ازای آن بیشتر فوت‌شدگان، ورثه‌ای عریض و طویل دارند که وقتی اموال میانشان تقسیم می‌شود به هر کدام سهم ناچیزی می‌رسد. در مقابل برخی نیز سهم‌الارث قابل توجهی دارند به طوری که با تقسیم ارث میان آنها زندگی هر کدامشان از این رو به آن رو می‌شود.
کد خبر: ۵۸۶۳۴۵
ریزه‌کاری‌های ‌تقسیم ‌ارث

در بین این دو گروه یعنی چه آنها که ارث اندکی از متوفی می‌برند و چه آنها که با سهم‌الارث خود به رفاه می‌رسند، کسانی هستند که یا به دنبال تبانی برای بیشتر سهم بردن هستند یا به دنبال حذف بقیه ورثه، اما قوانین ارث و سهم هر یک از افراد از آن کاملا مشخص است و آن طور که اکبر عراقی، وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید هیچ فردی نمی‌تواند فرد دیگر را از رسیدن به ارث محروم کند، در حالی که اگر در جایی در حق برخی افراد اجحاف شود راه محاکم دادگستری، طرح شکایت و تلاش برای احقاق حقوق از دست رفته نیز برای آنها باز است.

با این که نحوه تقسیم ارث در قانون روشن است برخی ورثه برای تصاحب اموال به نفع خود تلاش می‌کنند. در برخی خانواده‌ها نیز برادران سعی در حذف خواهران از پروسه تقسیم ارث دارند و در بیشتر موارد موفق هم می‌شوند. اگر دختری چنین وضعی پیدا کرد بهترین راه برای احقاق حقوقش چیست؟

موفقیت احتمالی برادران یا هر وارثی در تصرف بظاهر قانونی اموال متوفی فقط منحصربه ارث نیست و در هر مورد که امکان تهیه و جعل سند حتی سند عادی علیه شخص یا اشخاصی وجود داشته باشد، می‌تواند مصداق پیدا کند.

اما در موضوع ارث، دختر یا هر ورثه‌ای که حقوقش (سهم‌الارث وی) در معرض تضییع قرار گرفته است باید در مرحله اول وارث‌بودن خود و ثبت وجود ترکه یعنی اموال (ولو با اسناد عادی) برای مورث (متوفی) را اثبات کند، یعنی باید ثابت کند او وارث متوفی است و متوفی هم اموالی داشته است.

در گام دوم او باید مدارک محکمه پسند یا شهودی دال بر جعلی و غیرواقعی‌بودن اسناد و مدارک وارث یا وارثین جاعل را به دادگاه صالحه (که در این مورد خاص، دادسرای محل اقامت جاعل یا جاعلان یا محل وقوع جرم است) با طرح دعوی کیفری ارائه کند. در مورد دعاوی حقوقی نیز ابطال اسناد مالکیت وراث جاعل را در رابطه با اموال غیرمنقول، از دادگاه محل وقوع اموال و در رابطه با اموال غیرمنقول از دادگاه محل اقامت خوانده یا خواندگان مطالبه کند.

این وضع در مورد برخی مادران هم صدق می‌کند، یعنی فرزندان با این که می‌دانند مادر در خانه پدری حق و حقوقی دارد و از بابت مهریه طلبکار است، سهم او را نادیده می‌گیرند. این گروه از زنان برای احقاق حقشان باید چه کار کنند؟

در مورد این افراد هم وضع به همین شکل است. در واقع مادر (زن متوفی) نیز مثل هر وارث دیگری که حقوقش (سهم‌الارث وی) مورد تضییع قرار گرفته است باید وجود اموال هنگام فوت متوفی و جعلی یا غیرواقعی بودن هرگونه انتقال به نام غیر را اثبات کند و سپس از محل ترکه یا اموال متوفی، سهم‌الارث و مهریه خویش را از همه وراث با طرح دعوی حقوقی، از دادگاه ذی‌صلاح مطالبه کند.

اگر برخی ورثه با همکاری یکدیگر موفق به محروم‌کردن ورثه دیگر از ارث شدند آیا ورثه‌ای که از ارث محروم مانده‌ است بعد از تقسیم ارث از سوی آنها می‌تواند این موضوع را از مراجع قانونی پیگیری کند؟ او باید به کجا مراجعه و چه دادخواستی مطرح کند؟

از لحاظ قانونی هیچ یک از وراث و حتی مورث (کسی از او به دیگران ارث می‌رسد) نیز حق محروم کردن، وراث یا وارثین دیگر را ندارند که در صورت تحقق عملی آن (که یا از طریق تأمین اسناد مجعول اعم از رسمی و عادی صورت می‌گیرد یا از طریق تقسیم غلط ارث که آن هم طبق ماده 601 قانون مدنی باطل محسوب می‌شود) مدعی (شخص متضرر از ارث یا تقسیم آن) باید به دادگاه صلاحیتدار مراجعه کرده و دادخواست ابطال به طرفیت جاعل یا جاعلان و در تقسیم غلط ارث، به طرفیت همه وراث را به مرجع قضایی ارائه کند.

در برخی موارد دیده می‌شود مادر خانواده پس از فوت شوهرش یا بقیه وراث بعد از مرگ پدر حاضر به تخلیه خانه برای تقسیم ارث نمی‌شوند. آیا آنها چنین حقی دارند و اگر ندارند بقیه وراث باید به چه طریقی آنها را از ادامه این کار بازدارند؟

با استناد به ماده 867 قانون مدنی که مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی پس از ادای حقوق و دیون وی را به رسمیت می‌شناسد نه تنها مادر بلکه هیچ ورثه‌ای چنین حقی ندارد، اما گاه این تصرف غیرقانونی در خانواده مشاهده می‌شود که در این صورت تک‌تک وراث یا همه با همکاری یکدیگر می‌توانند با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه محل وقوع ملک، اجبار او به تخلیه و تقسیم ترکه یا فروش آن و حتی اجرت‌المثل ایام تصرف غیرقانونی را مطالبه کنند.

گاهی اوقات نیزدر مورد ورثه‌ای که برای تقسیم ارث به دادگاه رفته‌اند، دیده شده یک یا چند نفر از وراث در دادگاه حاضر نمی‌شوند و پروسه تقسیم ارث به علت سنگ‌اندازی‌های آنها بلاتکلیف می‌ماند. در این وضع ورثه باید چه کار کند؟

اصولا و طبق ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی، حاضرنشدن خوانده یا خواندگان، مانع تداوم رسیدگی نیست و دادگاه باید جلسه رسیدگی را حتی بدون حضور خوانده یا خواندگان (وراث دیگر) ادامه دهد و با صدور حکم غیابی تکلیف وراث و سهم‌الارث آنها را مشخص کند. این حقی است که برای وراث در قانون به رسمیت شناخته‌شده و آنها می‌توانند عمل به متن قانون را از دادگاه بخواهند.

اگر در وصیت‌نامه شخصی تاکید شده باشد که فلان ورثه از ارث محروم است یا ماترک میان همه فرزندان به طور مساوی تقسیم شود آیا این وصیت‌نامه قابل استناد و اجراست؟

با استناد از مفهوم مخالف ماده 843 قانون مدنی که وصیت تا ثلث ترکه را نافذ می‌داند نظر به این که ارث و بهره‌مندشدن از آن با فوت مورث و وجود وارث تحقق پیدا می‌کند یعنی ارث به محض فوت فرد ایجاد می‌شود و متوفی قادر به انجام هیچ‌گونه عمل حقوقی نیست پس محروم ماندن برخی وراث از ارث باطل است و محمل اجرا ندارد، مگر در مورد یک سوم ترکه که شخص وصیت‌کننده می‌تواند آن را برای برخی ورثه وصیت و وراث دیگر را از آن محروم کند.

پس طبیعی است اگر این یک سوم برای عده‌ای خاص از ورثه کنار گذاشته شده باشد کسی نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند و بقیه وراث باید دو سوم باقیمانده اموال را میان خود تقسیم کنند. به این ترتیب آن لفظی که گفته می‌شود فلانی ورثه خود را از ارث محروم می‌کند و این موضوع را در وصیت‌نامه‌اش قید خواهد کرد، قابل استناد نیست و قابلیت اجرا ندارد.

اصلا در موضوع ارث، وصیت‌نامه چقدر ارزش دارد چون دیده شده حتی وصیت‌نامه‌ای که به صورت محضری تنظیم شده قدرت اجرایی ندارد و در بیشتر مواقع وراث زیر بار مفاد آن نمی‌روند؟

طبق شرع و ماده 843 قانون مدنی، مفاد وصیت‌نامه اعم از رسمی و عادی تا سقف یک سوم ترکه بدون اجازه وراث معتبر است و کسی حق نادیده گرفتن آن را ندارد.

اگر یکی از فرزندان در زمان حیات پدر یا مادر به آنها کمک مالی کرده باشد و آن پول مثلا صرف خرید خانه، ماشین یا باغ شده باشد بعد از مرگ آنها این مبلغ چطور محاسبه و به شخص بازگردانده می‌شود؟ آیا وراث می‌توانند از پرداخت این مبالغ به شخص مورد نظر خودداری کنند؟

فرزند یا فرزندان می‌توانند بقیه طلبکاران متوفی، با استناد به اصل عدم تبراع و ماده 336 قانون مدنی، با فهرست‌کردن هرگونه مساعدت مالی به والدین خود و با ارائه دادخواست حقوقی به طرفیت وراث دیگر در محل اقامت آنها و بر اساس آخرین شاخص روز تادیه (به نرخ روز)، حقوق خود را مطالبه کنند.

حالا اگر شخصی فوت کند و فرزندی نداشته باشد اموالش به چه طریق میان طبقات ارث تقسیم می‌شود؟

از آنجا که طبقات ارث، طبق ماده 862 قانون مدنی، سه طبقه است در صورت نبود هر طبقه، ارث به طبقه بعد می‌رسد. طبق قانون، طبقات ارث عبارتند از طبقه اول: پدر و مادر و اولاد و فرزندان فرزندان، طبقه دوم: اجداد و برادر و خواهر و طبقه سوم: عموها و عمه‌ها و خاله‌ها و دایی‌ها و فرزندان آنها.

بدیهی است در صورت نبود طبقه اول، نوبت به طبقه دوم و بعد از آن به طبقه سوم می‌رسد و اگر هیچ یک از این طبقات وجود نداشته باشد طبق ماده 866 قانون مدنی، اموال بدون وارث به نفع دولت‌ ضبط می‌شود.

مالیات بر ارث یکی از موضوعاتی است که ورثه همواره از آن بیم دارد. بگویید چرا دولت چنین مالیاتی را پیش‌بینی کرده و مبنای محاسبه آن چیست؟

اصولا مالیات بر درآمد و اموال و حقوق مالی اشخاص تعلق می‌گیرد و از آنجا که سهم‌الارث نیز یک نوع مال یا حقوق مالی وراث محسوب می‌شود طبق قانون مالیات‌های مستقیم، بر اساس تعرفه‌های مشخص که تا میزان خاصی نیز معاف از مالیات است مشمول مالیات می‌شود. میزان این مالیات طبق مواد 19 و 20 این قانون از 9 تا 70 درصد محاسبه می‌شود که میزان آن در طبقات سه گانه ارث، متغیر و متفاوت است.

البته میزان این مالیات چون برمبنای ارزش منطقه‌ای محاسبه می‌شود و معافیت‌های مالیاتی نیز در آن اعمال می‌شود، مبلغ آن قابل توجه نیست. در حالی که این مالیات فقط برای اموال دارای سند که سابقه ثبتی دارند، اعمال می‌شود به طوری که اسناد غیررسمی و اموال منقول و هر گونه مالی که سابقه ثبتی نداشته و نقل و انتقال رسمی نیز درباره آن صورت نمی‌گیرد، مشمول مالیات نمی‌شود.

مریم خباز / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۹ انتشار یافته: ۱۱۶
ربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
۰
۱
سلام پدرم چند سال پیش فوت كردوبعداز مرگ پدر تقسیم ارث شد چون منوبرادر وخواهرام كوجك بودیم در خانه پدر بودیم وپس از ان برادرم فوت كرد ایا ارث برادر فوت شده به مادر میرسد وایا چگونه میشود متشكر
سید مرتضی
-
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
تمام سهم برادرتان در صورت مجرد بودن به مادرتان میرسد
نازنین جعفری
-
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۰
۲
اگر یكی از فرزندان فوت كرده باشد و بعد از چند سال والدین فوت شوند ، ایا ارث به فرزندان ان فرزند فوت شده(نوه) میرسد یا خیر؟
مهین
-
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
اگر یكی ازفرزندان راضی به فروش خانه ای كه به ارث رسیده است نباشد می توان حكم فروش خانه را بگیرند وخانه را به مزایده بگذارند و پول خانه را به او بدهند
سید مرتضی 09177810582
-
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
خیر
Javid
-
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۳
اگر در زمان حیات یك پدری مسلمان فرزندش بطور علنی تغییر مذهب داده باشد، ایا پدر می تواند بطور رسمی و ثبت در دفتر خانه پسرش را از ارث محروم كند، یا خیر؟
و دوم اینكه بعد از فوت این پدر فرزندان دیگر می توانند به استناد اینكه برادرشان تغییر دین داده، همدستی كنند و برادر غیر مسلمانشان را از ارث پدر محكوم كنند یا خیر؟ ممنون
علی اكبر
-
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
۰
۰
اگر خانواده فوت كرد . خونه به اسم همسر این شخص باشد ارث این خونه به كی میرسه
خواهر زاده خانم یا خواهر زاده آقا البته در صورت نداشتن برادر خواهر اینجور چیزها
فرشته سادات
-
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۱۳
سلام.من سه برادر بزرگتر دارم و از پدر ارث زیادی به جا مونده.مثلا یك ملك تجاری به ارزش ١٥٠ میلیارد تومان.من به دلیل عدم آشنایی با مسایل حقوقی،حدودا عرض میكنم خدمتتون كه برادر بزرگم در زمان بیماری پدرم یك وكالتنامه از پدر گرفتن برای یك خانه دو طبقه ٣٠٠متری در پایین شهر.و اون خونه رو به برادرم دادن و قولنامه زدن و سند و...
گویا در بینابین این مسأله برادم یك امضای اضافی از پدرم گرفته و برای خودش مشاركتنامه و سند تنظیم كرده به استفاده از همون یك امضا و اكنون برای ملك پدرم سند زده برای خودش در حدی كه به برادرام اجازه داخل شدن هم نداده حتی تهدید به مرگ كرده برادرم رو بخصوص كه اسلحه شكاری هم داره.حالا من در جزییات نیستم و یكی از برادرهام دنبال این كاره و امید داریم كه بتونیم حقمون رو پس بگیریم. برادرم دو شاهد داره كه شهادت بدهند كه امضا به چه صورتی از پدر گرفته شده تا نیت كلاهبرداری برادر بزرگم ثابت بشه.از طرفی مادرم میگن قاضی حتما بررسی میكنه كه چطور پدرمون یك منزل نهایتا یك میلیاردی رو با تشریفات كامل انتقال داده و یك ملك به این مهمی رو تنها در یك بند و یك امضا بخشیده به برادرم؟
من از زبان خودم گفتم شاید ناقص باشه چون من اطلاعات حقوقی ام بالا نیست و زیاد هم بامن كه فرزند كوچك خانواده هستم و تنها ٢٥ سال دارم صحبت نمیكنند.خواهشا نظرتون رو بفرمایید آیا حق الهی ما قابل بازگشت هست؟ این هم بگم برادرم سابقه كلاهبرداری غیر از این هم داشته و كلا ادم زرنگ و البته بی وجدانی هست و بسیار هم ثروتمنده.لطفا راهنمایی كنید
كاظم
-
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
۰
۰
با سلام من برادری داشتم كه بر اثر تصادف فوت نموده است وراث او پدر ومادر وهمسر وی میباشند در ضمن در هنگام فوت همسر برادرم باردار وحالا فرزندان او به دنیا امده اند ان هم دو پسر میخواستم بدانم سهم الارث بچه ها چگونه است
سید مرتضی 09177810582
-
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
همسر یك هشتم
پدر یك ششم
مادر یك ششم
الباقی به صورت مساوی بین دو فرزند
مصطفی
-
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
۰
۰
با سلام
مادر بنده چند سال پیش از دنیا رفته و پدر ایشان(پدر بزرگ بنده) در قید حیات هستند ، اما دچار فراموشی و الزایمر می باشند و خاله ها و دایی ها به یكی از دایی ها وكالت داده اند و اموال پدر بزرگ بنده را ما بین خودشان تقسیم نموده اند . ( این كار را نیز بدون اطلاع از بنده و خواهرانم كه نوه به حساب می آییم انجام داده اند ) .
آیا مادرم كه قبل از پدرش فوت شده و در قید حیات نیست سهمی از اموال پدر بزرگ نمی برد . ما كه نوه های این مرد هستیم و وارث درجه 2 بحساب می آییم از اموال سهمی نمی بریم ؟
سید مرتضی
-
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
مادامی كه طبقه یك از وراث مجود داشته باشد طبقه دوم حق و حقوقی ندارد
میترا
-
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
۰
۱
دو سال پیش پدرم فوت كرده ، سه خواهر و یك برادر دارم كه قبل از فوت پدر دینشان را عوض كردند و مسیحی شدن ، آیا ایشان از پدر ارث میبرن و چگونه میتوانم مسیحی بودن آنها را اثبات كنم ؟
ali bizhani197
-
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
۰
۰
با سلام آیا همسر و مادر متوفی به جز منزل و خودرو از اموال دیگر متوفی نیز ارث میبرند؟؟؟؟؟؟ 
سید مرتضی 09177810582
-
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
فقط همسر از قاعده متفاوت ارث میبرد.
یعنی
مادر مثل تمامی وراث از تمامی اموال ارث می برد .
و زوجه طبق قانون جدید از همه اموال
م
-
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
۰
۰
سلام،پدر من حدود 8ماه است فوت كرده، پدر بزرگ و مادربزرگم در قید حیات هستن، و از دارایی پدرم ارث میبرن،میخوام بدونم اگه پدربزرگ یا مادربزرگم از دنیا برن برادرهای پدرم از دارایی پدرم ارث میبرن؟
سید مرتضی 09177810582
-
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
سلام .
از دارایی مرحوم پدرتان یك ششم به پدربزرگتان و یك ششم دیگر به مادر بزرگتان ارث میرسد.
حال بعد از فوق پدربزرگ یا مادر بزرگتان تمامی اموالشان( هم اموال اكتسابی و هم اموال میراثی) به وراثشان ( كه شما در وراث نمی باشید )به ارث خواهد رفت.
شهاب
-
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
سلام
بله.
در صورت فوت پدر بزرگ یا مادر بزرگ شما اگر فرزند دیگری داشته باشند به اونها ارث میرسه و نه به شما
محمد
-
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
یه سوال داشتم اگر فرد فوت كرده باشد وزمینی داشته باشد،و وصیتی نداشته باشد و سه پسر و یك دختر داشته باشد چند دانگ سهم پسرها و چند دانگ سهم دختر
امیر
-
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
۰
۰
سلام خواهشا سریع جواب بدین.در تقسیم ارث خانه باغ به چه كسی میرسد
صمد
-
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
۰
۳
با سلام.مادر من سال 80 فوت نموده و پدرم زن دوم گرفته كه از او فرزندی ندارد و سال 94 پدرم فوت نموده . پدر یك مغازه و یك واحد مسكونی دارد نحوه تقسیم ارث چگونه است .؟ با تشكر
مریم
-
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
۰
۳
پدرم یك دستگاه كامیون داشت كه در قید حیاط برادرم به زور ماشین را برداشته بود و برای خودش كار میكرد و از درآمد آن به پدرم نمیداد.الآن هم كه پدرم فوت كرده كامیون را بدون اجازه ورثه فروخته است.اكنون نمیدانیم سند ماشین به اسم پدرم بوده یا غیر قانونی به اسم خودش زده است.حالا ما میتوانیم حقمان رابگیریم؟
علی
-
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۰
۱۰
سلام خواهشا سریع پاسخ بدین
پدری كه 4 فرزند داشته 2 دختر و 2پسر.یك دختر و2 پسرش ازدواج كرده اند تنها 1دختر مجرد دارد.سهم الارث این دختر چجوری محاسبه میشود؟با توجه به اینكه این دختر 19ساا سن دارد و ازدواج نكرده وبالتبع جهزیه ای هم برای او فراهم نشده
مهدی خناری نژاد
-
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۱
۰
سلام.درقباله مادر فوت شده بنده یكی از بند شروط خرید زمین و ساخت منزل در مكان مشخص شده كه از این ملك و خانه نیمی به نام مادرم شود كه این شرط در مكان دیگری اتفاق افتاد آیا این شرط را وارث میتواند مطالبه كند در ضمن مجری این شرط پدرخوانده وارثان میباشد. با تشكر
fatemeh
-
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
۰
۰
سلام .پدر و مادر من در قید حیاط هستند برادرانم با هر ترفند و حیله ای كه شده پدرم رو مجبور میكنن كه زمین هاشو بفروشه و به اونهابده این اموال ارثی هستند كه باید بین بقیه فرزندان هم تقسیم بشه حالا من كه دختر خانواده هستم میتونم از پدرم طلب ارث كنم یا نه یا میتونم از پدرم شاكی باشم كه چراارث رو داره میفروشه و به پسراش میده
پس حق من این وسط چی میشه میشه ادعای داشته باشم لطفاراهنمای كنید ممنونم
عنوان
-
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
بخشی از جواب سوال شما در بالا نوشته شده، «اگر برخی ورثه با همكاری یكدیگر ....» را بخوانید.
masoud
-
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
۱
۱
باسلام،درحادثه رانندگی پدرومادرم درماشین خودم بعلت وازگونی جان سپرذن،درگزارش پلیس بفوت دردم اشاره شده،اماپزشك فانونی ساعت ودقبقه نزده،برای انحصاروراثت میفرماین بایدمشخص بشه كه زمان فوت چه ساعتی بوده ودرواقع كدام ازان دیگری ارث میبرند،باعتایت بزمان فوت دریكروز ودفن ان بزرگواران، الان چكاربایدكرد وراهكارقانونی یاشرعی ان چیست،هردودربك خودرودریك سانحه جابجا فوت كردن، چطورمیشه زمان دقبق انراپس ازخاكسپاری اعلام كرد؟ ممنون میشم راهنمایی كنین.
علی
-
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
۰
۰
با سلام .پدرم خودرویی كه برا خودش بود را سندش را به نام من زد،آیا من میتوانم از طریق قانون ماشین را ازش بگیرم؟.در ضمن سندی كه به نام منه دست پدرمه،آیا میشه ازش بگیرم یا نه؟؟؟لطفا جواب بدین
بهروز
-
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
سلام آقا علی بله شما مالكید ولی احترام به پدرت از همه چیز واجب تره امیدوارم كار اشتباهی نكنی كه بعد پشیمون بشی
سعید
-
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
۰
۰
با سلام،هفت نفر وارث هستیم كه دو نفر تقاضای تقسیم ماترك كردن،دادگاه حكم بر مزایده داده و تجدید نظر هم حكم رو تأیید كرده،الان دادگاه خودش حكم رو اجرا میكنه یا باید یكی از اون دونفر كه تقاضای تقسیم ماترك دادن برن تقاضای اجرای حكم كنن؟؟یا اینكه هركدوم از وراث میتونن تقاضای اجرای حكم كنن؟؟باتشكر
افشین مرادیان
-
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
سلام با عرض خسته نباشید. ما یعنی مادرم و پنج تا دایایم و یه عمه م اموال والدینشون یك خونه-زمین های كشاورزی ومغازه است حالا میخواستم بدونم كه دایی های من میتونن همه چیز رو بین خودشون تقسیم كنند كه قانونی هم باشه یا نه؟
لیلا
-
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۱
۰
با سلام مادر من دو دانگ منزلی را به نام داشت بعد از فوتش پدرمان آن منزل را فروخت و پولش را برای خودش برداشت و از نظر مالی وضع خوبی دارد و از زن دوم هم پنج فرزند دارد كه همه بزرگ شده اند و از سهم مادرمان چیزی به ما نداد. در صورتی كه در مضیقه هستیم و با مشكلات زیادی زندگی می كنیم چند با او صحبت كردم ولی می گوید تا زنده هستم چیزی به شما نمی دهم خدای نا كرده بعد از فوتش تكلیف ما چیست لطفا راهنماییم كنید ممنونم
بهرام جانعلی زاده
-
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۰
۱
سلام، شخصی فوت كرده كه دو فرزند و همسر دارد و مادرش نیز زنده است، آیا مادر آن شخص از مال و اموال فرزندش سهم میبرد؟
احمد
-
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
سلام برادرم بعد پدرم فوت كرده ودختری ۱۰ساله دارد آیا به دخترش ارث ازپدرم میرسد ممنون اگه زود جوابشو بفرستین
نقشبندی ازكوردستان
-
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
سلام خواهشمند است درمورد نحوه تقسیم زمین های موروثی كشاورزی كه دارای سند ملكی وآمارگیری باشد بین ورثه كه یك یا چند نفر ازآنها حاضر به تقسیم نیستند ازطریق دادگستری راهنمایی بفرمایید چون چهار سال از فوت مرحوم پدرم گذشته و دونفر ازبرادرانم حاضر به تقسیم ده قطعه زمین كشاورزی معادل تقریبی چهل هكتار می باشد نیستند وبطور نابرابر وهرسال ازهرقطعه استفاده میكنیم كه سبب اختلاف خانوادگی شده ،خواهشمند است راهنمایی فرمایید چون چندین بار جلسه تشكیل دادیم ولی به نتیجه نرسیدیم
فاتحی
-
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
همه اموال منقول و غیر منقول وثبت شده منوفی قابل تقسیم است، اموال غیر ثبتی با توجه به استشهاد شهود و تاییدیه شورای شهر یا روستا جنبه اصالت گرفته و قابل تقسیم میباشد
نیره السادات
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
۱
۱
پدرم 2 سال است كه فوت كرده و مادرم و بقیه ی وراث راضی به تقسیم اموال منقول و غیر منقول نمیشوند و من نیاز دارم اگر بخواهم تقسیم تركه كنم چه قدر زمان میبره تا سهمم رو به من بدهند .
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
۰
۰
ببخشید یك سوالی داشتم،
مادربزرگ من شوهرش فوت كرده و فقط دختر داره، منم تنها نوه پسری هستم،
بعد از فوت مادربزرگ ارث چگونه تقسیم میشه؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
۰
۰
سلام من یه عمو داشتم . در امریكا خانه دارد .زن هم دارد ولی بچه ندارد تنها وارثاش یه برادر و یه خواهر دارد. اموالش چی میشه
محمد یزدانی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
۰
۰
با عرض سلام و خسته نباشید
پدری بدون وصیتنامه فوت میكند كه از همسر اولی كه فوت كرده تنها یك دختر و از همسر دوم دو پسر و یك دختر دارد
سهم دختر همسر اول چیست؟ ... با تشكر
ارم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
باسلام پدر بزرگم فوت نموده و زن و دختر ایشان كه مادرم بود قبل از پدر بزرگم در سالهای قبل فوت نموده بودنددرضمن بنده عمه زنده هم دارم(خواهر پدربزرگم) لطفا نحوه تقسیم ارث را بیان بفرمائید.باتشكر.
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
۰
۱
من مادرم فوت كرده4خواهر و 3برادرو پدرم هم هست چگونه پول دیه اش تقسیم بندی میشود.
برای پدر چگونه میراث میرسد وبرای پسر چه گونه وبرای دختر چه گونه است
فرهاد
United Kingdom
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
۰
۰
با سلام
من فرزند ارشد خانواده دارای دو برادر و یك خواهر هستم پدرم دارای یك خانه و یك مغازه فرش فروشی كه توسط برادر كوچك خانواده هست اداره میشود
پدرم قبل إز فوت اموال خود را تقسیم كرده ولی إز نظر من نامساوی است لطفا به من كمك كنیدچكار كنم.
من و یكی إز برادران و خواهرم در خارج إز كشور زندگی میكنیم و همه ازدواج كردیم پدرم برأی آن برادری كه در ایران هست یك خانه مستقل خریده و مغازه فرش فروشی با تمام اجناس داخلش ولی برأی من و برادر و خواهر و مادر خانه ای كه خود فعلا با مادرم در آن زندگی میكند به طور مساوی بین ٤ نفر به جز برادر تقسیم شده و این إز نظر من نامساوی است حالا چه باید كرد
عصمت
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
۰
۰
باسلام پدر ومادر من هردوفوت كرده اند ولی برادر بزرگم سنگ اندازی میكندومی گوید باید به من وكالت بدهید تا ارث پدر راتقسیم كنم ولی ماكه سه خواهر ویك برادر دیگر هستیم به وی اعتماد نداریم لطفا بفرمابید كه ما چه كار كنیم ضمنا ما می خواهیم به یك نفر دیگر ازبین خود وكیل انتخاب كنیم با تشكر
عباس روستایی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
۰
۰
سلام وقتتون بخیر عرضم در مورد ارث. مادر اینجانب مقدراری زمین كشاورزی و یه ساختمان كلنگی بجا گذاشته مورد اینجانب در مورد ساختمان كلنگی هستش كه برادرای مادرم ساختمان را تخریب و دو ساختمان احداث نمودن كه جمع مساحت زمین ساختمانی 400متر میباشد. سوالم اینكه مادرم چگونه ارث ساختمانی رو بگیره قضیه این ملك چگونه میباشد باتشكر.
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
۰
۰
سلام.پدر بزرگ من دو دختر و یك پسر دارد.پدر بزرگ مادریم سواد ندارد .سوالم اینه ایا پسرش میتواند وقتی كه پدرش زنده اس از بی سوادی او سو استفاده كند وتمام اموالش را به نام خود كند؟ایا پدر میتواند اموالش را پس بگیرد .وسهم دختران خود را بدهد .باتشكر
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
۰
۱
باسلام .درسال 83 با مبایعه نامه ووكالت كلی از پدرم بابت یك اپارتمان كه احداثی یك شركت تعاونی میباشد اقدام به خریدكردم وشهود یكی از برادرانم ومادرم امضا كردند در سال 85 پدرم به رحمت خدا رفت با داشتن یك زمین دیگر از پدرم انحصار وراثت كردم وچون اپارتمان خریداری شده سند ندارد ان رانیز جزو ماترك به اشتباه اعلام كردم .با ارائیه مدارك از طریق داور حكم داوری واجرائیه كه بنده را مالك وقائم مقام اعلام كرد گرفتم وان را به تعاونی دادم وانها نیز بنده را مالك میدانند .اما مالك زمین این مجتمع سازمان عمران میباشد كه با معرفی شخص اول ازطرف تعاونی به عمران انها سند را به نام پدرم صادر سپس با ارائه مدارك .ایا با ارائیه این اجرائیه وطول كشیدن رسیدن به سند وفوت یكی از وراث این اجرائیه قابل اعتبار میباشد .یعنی سازمان عمران این اجرائیه را قبول میكند كه بنده را به اداره ثبت معرفی كند .باتشكر بسیار
نادر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
۰
۰
استاد محترم .سوالی قبلا كردم متاسفانه جواب را خیلی خوب متوجه نشدم .عرض كردم با این حكم اجرائیه كه بنده را مالك شناخته سازمان عمران كه مالك زمین است بنده را به عنوان مالك میشناسد واگر دراین مدت ورثه ای فوت كند این حكم اجرائیه كه اجرای احكام نیز رفته معتبر وقابل اجراست .متوجه نشدم اگر مدارك كامل باشد یعنی چه .با عرض معذرت از وكیل محترم.
علی زنگوی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
با سلام.در سال 64پدر فوت شده در همان سالم انحصار وراثت شده و پرداخت شده.در سال 93ملك مرحوم رو در خواست سند دادیم از استانه.با توافق وراثا سند به نام مادر مان در خواست دادیم و صادر شد حال بعد فوت مادر باید مجددانحصار وراثت شود و چند درصد سهم دارای و مالیات میباشد.با تشكر
مجید
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
۰
۰
سلام وعرض احترام ماپنج برادرودو خواهرستیم مادرم هم در قید حیاط است.ایا برای تقسیم مال پدری خودمان میتوانیم اقدام كنیم در ضمن پدر ما وصیت نامه هم دارد(یكی از برادرمان هم قبل از پدرم فوت شده)لطفامارا راهنمایی بفرماید وزودتر جواب من را بدهیدممنون.
علی اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
۰
۰
با سلام و عرض ادب
پدربزرگم چند سالیه كه فوت كردن. وصیت كردن بصورت دست نویس. همه اموال منقول و غیر منقول رو بین فرزندان تقسیم كردن. فقط حساب بانكی ایشون برای شش فرزند از هفت فرزند گنگه. حساب بانكی ایشون در زمان بیماری توسط یكی از فرزندانشون تخلیه شده. هیچ نوشته ای هم موجود نیست. آیا فرزندان دیگر از لحاظ قانونی میتونن مدعی باشند؟
علی اكبر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
احتمالا پدربزرگ بنده بخاطر اینكه پولش تو حسابش مالیات نخوره با توجه به بیماری وعدم سلامت كامل توسط فرزند به بانك مراجعه كرده و پول رو به حسابش انتقال داده. اصلانم مشخص نیست كه میخواسته پول بین فرزندان تقسیم بشه یا داده بهمون یه نفر. فقط میخوام بدونم پیگیری عقلانی هست یا خیر؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
۰
۰
با سلام.درسال76 پدرم به رحمت خدارفت.ازایشان یكباب منزل مسكونی ویكباب سرقفلی مانده بود كه پس ازپرداخت مالیات برارث.با فروش منزل مسكونی سهم الارث وراث كه شامل چهار خواهرونا مادری بود پرداخت گردید. وبابت سرقفلی نیزكه ابنجانب وبرادرم درآن سالهای سال به كسب وكارمشغول بودیم به قیمت آن روز محاسبه ومبلغ آن به خواهران ونامادری پرداخت گردید.درازای آن یك صلح نامه دستی بین ما تنظیم گردید كه درآن قید شده بود. خواهران ونا مادری بابت سرقفلی مغازه كلیه حق وحقوق خودرا دریافت كرده وسهم خود را به من وبرادرم واكذارنموده اند.درضمن بغیر از آن صلح نامه یك وكالت نامه محضری هم تنظیم كردیم .كه وراث من وبرادرم رادرمورد واگذاری سرقفلی به خود ویا بغیر مجاز كرده بودند .حال پس ازگذشت چند سال دوتن ازخواهران وهمچنین نامادری هم فوت نمودند كه قانونا وكالت نامه های محضری ایشان نیز باطل گشته است .حال ازشما عاجزانه درخواست راهنمایی دارم تا بفرمایید چگونه میتوانیم من وبرادرم. حق خودرا نسبت به مالكیت سرقفلی موجود ثابت نماییم. با تشكر فراوان.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
مادر من فوت كرده و برادرهایش در زمان حیاتش سهم ارثیه پدریش را تقسیم كرده اند و سهم مادر من را ندا ه اند.من الان میتوانم سهم ارث مادرم را از برادرهایش یعنی دایی هایم مطالبه كنم?
آزیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
۰
۰
سهم الارث مادرم از فروش املاك بر جای مانده به چه میزان است
افشین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
۰
۱
لطفا بگوئید درارث وسایل خانه بین دختر و پسر چگونه است؟
majid
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
۰
۰
با سلام
پدربزرگ بنده فوت شده ولی ما فقط از داشتن یك باب منزل و دامداری ایشان اطلاع داریم ولی گویا ایشان جاهای دیگر چند تا دیگه هم منزلو و حساب هایی بانكی ای داشته ك از آن ها اطلاعی نداریم .چگونه میتوان از دارایی هاش مطلع شد؟
باجی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
۰
۰
با سلام.پدرم فوت كرده.ویه مغازه لوازم یدكی داشته.پدرم وصیت هم نداشته.حالا این مغازه باكلی جنس داخلشه.باید چطوری تقسیم بشه.ما سه خواهر وسه برادر ومادرمون هستیم.لطفا هرچه زودتر پاسخ دهید.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
۰
۰
سلام من از ازدواج اولم پسری دارم. بتازگی متوجه شدم 9/5 سال پیش فوت كرده خانمش و پسرش دوتایی اموالشو بین خودشون تقسیم كردن به من خبر ندادن اگر وكیل بگیرم چقدر هزینه اش میشه و آیا وكیلی هست كه پولشو وقتس سهم ارث پسرم مشخص شد از اون برداره یا اول پولشو میگیره چند درصد میگیره لطفا راهنمایی كنین و یك وكیل خوب با تجربه به من معرفی كنین
....
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
۳
۰
اگر پدری اموالش را به پسرانش ببخشد ایا بعد از فوتش دخترانش می توانند اموال را تصرف كنند
عباس معتمدی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
۱
۰
سلام من فرزندخوانده هستم پدرخوانده ام فوت كرده آیا ارثی به من تعلق میگیرد
عباس معتمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
تشكر از شما . متاسفانه پدرخوانده ام وصیت نامه نداشتند ایا درقانون جدید ارث به من تعلق میگیرد؟ یك عمو دارم كه ادعای تمام اموال را دارد و مادرم نیز یك چهارم سهم دارد و من هیچی سهم ندارم و حتی درخواست تقسیم وسایل خانه را عمویم داده در حالیكه سند خانه به نام مادرم میباشد
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
سلام منزل ما ورثه است ومادرم وبرادر معلولم انجا زندگی میكنند امروز از طریق یكی از دوستان مطلع شدیم ملك بدلیل مهریه همسر برادرم به مناقصه گذاشته شده حال انكه ما ورثه بیخبریم ایا دادگاه ویا مراجع قانونی میتوانند این گونه اقدام كنند من چه كاری باید انجام بدم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
۰
۰
باسلام
پدر بزرگم سال 85فوت شده قبل از فوت شدن یه مغازه ای روبه نام مادر بزرگم زوده هیچ كس از فرزندانش خبر نداشتن به نام مادر بزرگم زده ثبتی نیست یاسندار نیست حتا تو بنگاه هم ننوشتن هردوتاشونم بی سواد بودن بردن بیرون همسایه نوشته دادن چتد نفر امضا كرده اونایی ك امضا كردن 2یا 3نفرشون فوت شدن الان یك یا دونفرشون درقید حیاط هستن حالا وراث میتونن مغازه رو از مادرشون بگیرن یانه
ممنون میشم راهنماییم كنین تشكر
الهه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
۰
۰
سلام برادر من از ارث پدرم كه یك خانه هست صدو هفت میلیون میبره مادرم اون سهمو ازش خریده یعنی نقدی بهش داده و سند بنام كرده اما تو سند مبلغ قید نشده فقط بنام مادرم شده دونگش ایا بعدها میتواند ادعایی داشته باشد كه مبلغی نگرفته وهمینطوری سهمشو بنام مادرم كرده وادعای سهم میتواند بكند
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
۰
۰
سلام. پدرم فوت كرده و در انحصاروراثت وراث از جمله مادرم مشخص شده اند ولیكن پس از اقدام برای تقسیم اموال، ثبت اسناد سندها را بنام فرزندان ارسال كرده و مادرم را بدون اطلاع خودش از ارث محروم كردند؟ آیا این كار قانونیست؟؟!!! و راه حل احقاق حقوق مادرم چیست؟ لطفا" راهنمایی فرمائید. ممنون.
فروتن
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
۰
۰
باسلام آیا میتوانم با وجودبیماری و نابینایی و پیری پدرم در اختلافات ملكی از حقوق ایشان دفاع كنم
باوقار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
۰
۰
باسلام پدربزرگم سال84فوت شدن و پدرم به تازگی فوت شدن پدربزرگم خانه ای دارد كه مادربزرگم درآن زندگی میكند ولی سند به نام پدربزرگم هست.میخواستم ببینم اگرالان بخواهند ارث را تقسیم كنندبه ماارث میرسد یاخیر
رضا شهابی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۲
۰
۱
با عرض سلام وخسته نباشید.ملكی كه بعد از فوت پدر،یكی از وارث بخواهد ان ملك را بخرد و همه راضی باشد فقط یكی از انها حاصر به فروش سهم خود نباشد،چكار باید كرد؟
سید عطا احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
۰
۰
با سلام و خسته نباشی خدمت شما بنده سوالی در مورد ارث داشتم مادر بنده و داییهایم یك عمو داشتند كه بچه نداشت و بعداز فوت عمویشان دائیها دارایی عمو را بین خود تقسیم كردن و سراغی از مادرم و خاله ام نگرفتن و مادرم به خاطر حجب و حیا دنبالش نرفته ٱیا الان یا خدای نكرده بعد از فوت مادرم ما میتوانیم حق و حقوق او را از دائیهایمان طلب كنیم
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
۰
۰
سلام، پدرم درقید حیات هستند یك خانه در روستا از خانه های بنیاد مسكن كه وام داده اند ودارای سند رسمی است ولی هنوز سندش در رهن بانك یا در بنیاد مسكن است به صورت قولنامه ای به اسم من كرده و دوسال است كه وام خانه رو خودم پرداخت میكنم.همراه با یك زمین كه چسبیده به خانه ایا الان یا بعد اززمان فوت پدرم میتونن ادعایی داشته باشند
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
سلام بعد از فوت پدر برادر بزرگ ما بدون هماهنگی و رضایت ما .از مستاجر پد ر مبلغ 8 میلیون تومان دریافت نموده و در پشت برگه اجاره نامه هم ثبت و امضا نموده . در حال حاضر هم مسئولیت آن را نمیپذیرد . ما تحت چه عنوانی از ایشان میتوانیم به محاكم قضایی شكایت كنیم . خیانت در امانت و یا تصرف در اموال غیر ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون.
آفرین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
با سلام دایی بنده امسال به رحمت خدا رفتند و فرزند و همسر ندارند مادر من سال گذشته فوت كردند ما سه خواهر و یك برادریم از طرفی دایی بزرگتر ما كه ده سال قبل فوت شده اند دارای یك فرزند خوانده دختر هستند كه شناسنامه هم دارند حال ما نمیدانیم به چه شكل درخواست انحصار ورثه كنیم أیا ایشان هم ارث میبرد و سهم الارث هر فرد چقدر هست
متشكرم از پاسخ های خوبتون
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
با سلام
یك منزل مسكونی كه وراث آن هر كدام خودشان قصد خرید آن را از بقیه وراث دیگر دارد و هیچكدام كوتاه نمی آیند ، اولویت خرید ملك به ترتیب با كیست ؟ و چه كسی بطور قانونی از همه محق تر است كه ملك را از بقیه بخرد؟
وراث دو پسر و چهار دختر میباشند .
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
باسلام پدرشوهر من دوماه هست فوت كرده و قبل ازفوتشون یه خانه به من وهمسرم بخشیده و به نام همسرم هست از پولی كه از سر فروش یك زمین بود و به همه فرزندها بطور نامساوی داد الانكه فوت كردن ورثه آیا میتونن اون خانه رو جز سهم ما حساب كنن و به ما از باقی اون پول ندن؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
سلام مادرم سال 84 فوت كرده پدرم سال 88زن گرفته یه دختراز او دارد الان كه پدرم فوت كرده سهم ارث زن بابا و دخترش چطور محاسبه میشه؟ایا مادرم كه فوت كرده ارث میبرد
هناسه
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
با سلام
پدر بزرگ بنده در زمان قید حیاتشون یك ملك رو بعنوان فروش به نام دایی‌هام زد و سند ثبتی براشون گرفت منتهای امر در واقع هیچ پولی دریافت نكرده و فقط خواسته كه مادرم را اینگونه از ارث محروم كند و با دور زدن قانون عملاً مادرم رو از ارث محروم كرد. سؤالم اینه آیا مادرم الآن میتونه ادعای سهم‌الارث ضایع شدۀ خودش را داشته باشد یا خیر؟
فایق
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
۰
۰
سلام . مادر بزرگ و مادر من بعد ازفوت پدربزرگم سهم الارث خود را به نام دایی ام كرده اند یعنی بدون هیچ چشم داشتی به او بخشیده اند . دایی ام هم همه دارایی خود را كه شامل همان سهم الارث عمه و مادر بزرگم هم می شود به نام همسر ودخترانش زده است ، حالا كه دایی ام فوت كرده آیا مادر و مادرربزرگم می توانند آن سهم الارث را از زن زن دایی ام پس بگیرند؟ دایی ام پسر ندارد
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
۰
۰
با سلام و خسته نباشید
پدر بزرگم در زمان حیات و از طریق شورای محل و چند شاهد حق پدرم را طبق برگه ای مشخص كرده و وصیت به ایشان داده است كه این برگه حد و حدود زمین ها پدرم میباشد كه توسط پدر بزرگم امضا كرده و شورای محل نیز مهر زده است .. الان خواهر پدرم اعتراض كرده و شكایت كرده میخواستم ببینم این برگه اعتبار دارد یا نه؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
۰
۰
پدر بزرگم‌ قبل از فوتش یعنی سال ۶۰ برای ساخت باغ روستایی از پدرم پول میگرفت.پدرم هم زیاد كمك كرد بهش.حالا عمه هام میگن ما از باغ ارث میبریم....چنین حقی دارند یا نه؟
دوما اینكه در زمان عروسی پدرم،پدربزرگم خانه روستایی را كتبا به پدرم بخشید...باز عمه ها زیر بار این نامه مكتوب نمیروند...باید چكار كرد با تشكر!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
۰
۰
با سلام
در احضار ورثه كه توسط دادگاه صورت میگیرد آیا برگه هایی كه پدر در زمان حیات به فرزندان خود برای مشخص كردن حق فرزند طبق وصیت نامه به آنها داده است معتبر است یا نه ؟؟
محبوب الله
Afghanistan
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
۰
۰
سی سال ازفوت پدرم میگذرد برادران كلان ترم تمام ارث ومیراث بجا مانده درخدمت شان هست
ازهمان پول عروسی كردند حالاصاحب چندین فرزند ونواسه اند
من امروز می خواهم زمین خودرا جداكنم
آیا ازحاصل زمین كه طی این مدت مصرف كردند به من ندادند حالا من می توانم ادعا كنم
از آن چیزی كه طی سی سال به نفع خودشان به مصرف رساندند
پونه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
۰
۲
با سلام
دایی من چند ماه پیش فوت كردن. ایشون فرزندی نداشتن و فقط یك همسر دارن. همچنین از بین خواهر و برادرشون فقط یك خواهر در قید حیات هست در حالی كه یك خواهر و برادر نیز قبلا فوت شده اند. میخواستم بدونم ارث به چه صورت تقسیم میشه؟ به همسرشون و همینطور خواهر زندشون، و آیا به فرزندان خواهر و برادر فوت شدشون هم ارث میرسه؟
الی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
۰
۰
سلام ببخشید ادمین جان پدرم فوت كردن بعد وصیت نوشتن ولی محضری نیست فقط چند نفر پاش امضا كردن بعنوان شاهد من میتوانم چون محضری نشده اعتراض كنم بهش كه طبق قانون باشه
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
۰
۰
با سلام پدر من چند ماه پیش فوت كردن نحوه تقسیم دارایی سوال داشتم ایشان از مادر من ك چند سال پیش فوت كردن ۲ پسر و ۲ دختر دارند و از زن دوم شون ۱ دختر دارند آیا مهریه این خانم را هم بر گردن ورثه میباشد و بعدا اموال را تقسیم كرد
نگین
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
۰
۰
سلام و خسته نباشید
پدربزرگ من ١٠ سال پیش فوت كردند و قبل از مراسم چهلم پدرم از شرایط بد روحی مادر استفاده كردند و از ایشون وكالت گرفتند برای انحصار وراثت دنبال كارها باشن و با ارث مادرم به نام خودشون خونه خریدند ایا میشه حق مادرمو پس گرفت ؟
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
۰
۰
با سلام
بعد از فوت پدر آنچه در خانه است و از اموال پدر محسوب می شود مانند اشیا قیمتی، انگشتر، ماشین ریش تراشی و دیگر چیزها چگونه باید تقسیم شود؟
خاطره
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
۰
۰
سلام و عرض ادب پدرم فوت شدن و ماشینی دارن كه میخوام بدونم آیا بین دو فرزندشون یعنی من و برادرم تقسیم میشه یا به برادرم فقط می رسه...؟
آیا مركب فقط به پسر میرسه؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
۰
۰
مادرم فوت كرد ولی ارث او نزد یكی از برادرهای كه سند به نام اوهست .حال اوگفته باید درخواست برای مطالبه اموال بنویسید آیا درست هست اگر اره لطفا متن آن رو می نویسد.با تشكر
Ramin
Seychelles
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
۰
۰
سلام مادر من فوت كرده الان پدرم فقط از ۲ برادر دیگر من حمایت مالی میكنه و من همینجوری موندم و همه پولا داره ب اونا میرسه چند تا خونه و مغازه داریم ك ب اسم مادرم بوده الان من میتونم از طریق قانون حقم رو بگیرم در صورتی ك پدرم زنده س
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
۰
۰
سلام یه پدركه زنده است میتواند به سه پسرخود ارث بدهدوبه سه دختردیگر ارث ندهد؟بعدازتقسیم ارث بین سه پسرمتوجه این كارشدیم اباكاری میتوان كردالبته پدرحواس پرتی داردویه مدتی الزایمر
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
۰
۰
پدری كه درقیدحیات هستن میتواندفقط به چندفرزندخود ارث بدهدوچندفرزنددیگر ارث ندهددرواقع بااین كارفرزندان دیگررامحروم ازترث كند؟
نینا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
۰
۰
سلام.عموی من فرزندی ندارد.زن و دو خواهر دارد.پدر من فوت كرده.ایا ارثش به دو دختر ما كه برادرزاه ایم ،میرسد؟
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
۰
۰
با سلام
آیا صد در صد معلول ذهنی لایعقل كه تحت تكلف مادرش است مشمول سهم الارث پدری میشه؟
یعنی مادرش میتونه سهم پسری برای اون طلب كنه؟
اگر قبل از تقسیم ارث مادر بمیره وضعیت كفالت به چه صورته؟
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۱
۰
۰
سلام خسته نباشید. پدرم دو سال فوت كردن. حالا میخواهیم تقسیم ارث كنیم.
ایا تقسیم بین خواهر برادرام به چه صورتی خواهد بود.جدیدا از شخصی شنیدم سهم دختر و پسر مساوی خواهد بود!؟
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
۰
۰
سلام. خیلی ممنون از پاسخگویتون.
سوال دیگر اینكه ما دو تا خونه داریم نزدیك هم هستن هردو منزل مستقلن ولی برای هردو یك سند گرفته شده! با بررسی هایی كه انجام شد خونه با ابعاد كوچك به سهم بنده میوفته و دیگری به خواهر و برادرام.حالا اگه بخوام سهم از این خونه وردارم راه حل شما چیست. اگه برای خونه سند دار قول نامه بگیریم چقدر از ارزش كاسته میشه. لطفا یك راه حل پیشنهاد بدین ممنون میشم.
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
۰
۰
سلام. خیر. سهم بنده با خانه كوچك تر به اتمام میرسه. و من سهمی در خانه بزرگ تر ندارم. این بحث بصورت توافقی انجام شده. فقط مشكل اینجاست كه برای خانه ها یك سند مشترك گرفته شده. حالا اگه بخواهند خانه كوچك رو به نام بنده بزنند تكلیف سند دار بودن خانه ها چی میشه!! امیدوارم منظورم و رسونده باشم. با تشكر
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
۰
۰
سلام
برادر بنده یه منزل مسكونی كه از اموال پدرمان هست سند به نام خودش زده چطوری شو نمیدونیم میشه كاریش كرد و پس گرفت؟
mohammad
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
۰
۰
سلام
پدر من 40سال هست كه به رحمت خدا رفته من سهم یكی از دو برادرم كه به رحمت خدا رفته است را طبقه وصیتنامه كه پدر نوشته و سهم آن را از ارث مشخص كرده خریده ام الان برادر دیگرم ادعا دارد سهم ان برادرم زمین مورد نظر كه در وصیت به آن اشاره شده نمیشود ادعای آن درست است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
۰
۰
سلام
اكر زنی شوهرش فوت كنه ولی فرزندی نداشته باشند زن فقط یك جهارم اموال همسرش بهش میرسه
بقیه اموالش به كی میرسه ؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
۰
۰
خواستم بدونم اینكه پدرم تمایلی به گرفتن ارث پدری از برادرانش ندارد و ما در مضیغه ی مالی هستیم ایا من میتونم اقدام به گرفتن ارث نامبرده بكنم یا خیر
mhm
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
۰
۰
سلام اگر شوهر كسی فوت كند . و بعد او ازدواج كند .باز هم میتواند نسبت به اموال او سهم ببرد .در ضمن فرزند هم نداشته باشد
الهام
Germany
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
۰
۱
با سلام
بنده مادربزرگم فوت كردن و پدر من تقریبآ در سن 35 سالگی خونه رو 17 18 سالی میشود ترك كرده است و هیچ خبری هم نداریم ازش كه بعد فوت مادر بزرگم عموهایم گواهی فوت پدر من را از طریق قانون درست كرده اند سوال اول من آیا به من ارث میرسد؟یا اینكه فرض میشود كه قبل از مادر بزرگم فوت كرده چون گواهی را بعد مادر بزرگم گرفتن؟ سوال دوم آیا سهم املاك كه به اسم مادر بزرگم بوده بین خواهر و برادر به طور مساوی تقسیم میشود ؟
یعقوب
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
۰
۰
سلام اگر كسی به پسر بزرگش ارث پدری دهد وبه ثبت برساند و بعد از مرگ پدر پسر بزرگش كه ارث پدری گرفته است از برادر یا خواهران خود ارث پدری بخواهد میتواند از آنها ارث پدری بگیرد
HG
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
۰
۱
سلام و خسته نباشید. پدر بزرگ ما سال 1350 فوت كردند، كه ورثه ایشان شامل یك همسر، 2 پسر ، و 3 دختر هستند كه انحصار ورثه شدند، مادر بزرگمان هم در سال 1365 به رحمت خدا رفتند. سهم مادر بزرگم هم عمویم برداشتند. در سال 1377 پدرم به رحمت خدا رفتند. البته این را هم ذكر كنم كه ارث زمین زراعی موقوفه می باشد. یك سال بعد از فوت پدرم، مادرم به اصرار عمویم برای پرداخت وجه اجاره زمین به اداره اوقاف میروند و پس از پرداخت وجه، در اجاره نامه وارث پدرم (مادرم و اسم 3 عمه ام ذكر شده و ضامن هم عمویم هستند) و اثر انگشت مادرم در آن وجود دارد. در یك اجاره نامه مربوط به سال های زنده بودن پدرم در جای وارث اسم پدرم و عمویم آمده و یك ضامن دارد كه در قید حیات است. حالا عمه هایم در خواست ارث از ما دارند. 1- آیا چنین مدركی می تواند دلیل بر موجود بودن صرف سهم عمه هایم در زمین های ما باشد ؟ (عمویم تقریباً تمام زمین هایش را فروخته و سال پیش به رحمت خدا رفتند) 2- اگر چنین باشد من برای اثبات امكان جعل در اجاره نامه چه كارهایی میتوان انجام دهم؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
۱
۰
با سلام، در صورتی كه یكی از ورثه متوفی قبل از انحصار وراثت فوت كنند آیا به فرزندان ورثه ارث تعلق می گیرد یا خیر؟ پیشاپیش از پاسخ شما متشكرم.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
۰
۰
با سلام و تشكر از شما.
من مردی ۴۰ ساله مجرد هستم كه بعلت بیماری قادر به ازدواج تا پایان عمر نیستم .
پدرم فوت شده و مادرم در قید حیات میباشند .
آیا میتوانم اكنون كه در قید حیات هستم از طریق قانونی كلیه اموال و پس اندازهایم در بانك را به نام یك موسسه خیریه بزنم تا بعد از فوت من تمامی آنها به همان موسسه خیریه برسد .
البته فقط درصورت فوت من .
لطفا اگر اینكار امكان پذیر هست بفرمایید.
زهرا منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
۲
۰
با سلام
۳ خواهر هستیم كه مدت ۱۱ سال است برادارنمان نمیگذارند ارث خود را دریافت كنیم. جدیدا هم یكی از برادران برگه دست نویسی رو كرده كه ۱۰۰ متر اضافه تر به او میرسد و امضای بقیه برادرانم در آن هست ، كه البته آنها منكر شده اند البته مهر انجمن روستایی در سال ۶۹ هم پای آن هست، درستی یا نادرستی اش را نمیدانم ولی برادرم پایش را در یك كفش كرده كه تا ۱۰۰ متر را به من ندهید نمیگذارم به ارثتان برسید
تا این زمان به خاطر احترام حواهر برادری كوتاه آمده ایم ولی دیگر میخواهیم به حق خود برسیم . چه باید بكنیم و مراحل چیست
زمین در یك شهر كوچك اصفهان است و سند ندارد
ما مشكلی با ۱۰۰ متر نداریم بقیه برادران چون باید از ارث آنها كه سالهای قبل گرفته اند كم شود با این قضیه مشكل دارند.
خواهش میكنم فوری پاسخ ما رو بدین
با تشكر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
4 برادر هستیم كه در زمان حیات پدر یكی از برادرمان كه متاهل و فاقد فرزند بود در سانحه تصادف
به لقاء الله پیوست بعد از فوت پدر برادر بزرگمان بدون اطلاع ما دو برادر منزل برادر فوت شده را فروخت و به قول خودش طبق قانون دادگاه یك هشتم منزل را به همسر و بقیه اش را هزینه امور خیریه در روستا كردسئوال: آیا ایشان بدون اطلاع ما 2 برادر مجاز به همچكاری بوده است ؟؟
ایا ما دو برادر می توانیم از این منزل كه ایشان فروخته سهم بگیریم ؟؟
آیا اینكار نیاز به انحصار ورثه داشته اگر داشته چرا دادگاه امضاء ما را نگرفته است ؟؟
آیا ممكن است دادگاه بعلت عدم امضاء از ما- برادر بزرگمان وصیت نامه جعلی یا غیر جعلی در زمان حیات پدر یا بعد از فوت او تنظیم و به دادگاه ارائه كرده باشد ؟؟عذر می خواه طولانی شد
علی منصوری
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۲
باسلام:برادر بنده فوت شده اند ودارای همسر وفرزند میباشند پدر ومادرم نیز در قید حیات هستند چگونگی تقسیم ماترك ایشان به چه نحوه است؟باتشكر
عباس گوی ابادی
Russian Federation
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
۰
۰
سلام خسته نباشید . ما ده تا خواهر برادریم که سهم الرثمون از خانه ی مادری مشخص شده و من که پسر هستم دو سهم دارم تمام خواهر برادرهایم به یکی از خواهرانم خانه رو وکالتی فروختن و فقط سهم من مونده من نمی خواهم سهمم رو بفروشم و دوست دارم نگه دارم ولی پافشاری میکنن که باید سهم فروخته بشه دولت در مورد سهم من چه تصمیمی میگیره؟؟

نیازمندی ها