افزایش عطش یزد برای مصرف آب و برق

بادگیرهایی که خاطره شدند + عکس

سرپرست نمایندگی اداره میراث فرهنگی شهرستان یزد از مرمت بادگیر دولت‌آباد به عنوان بلندترین بادگیر جهان خبر داد.
کد خبر: ۵۸۴۶۳۶
مرمت بزرگترین بادگیر جهان در یزد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمدرضا فلاحتی گفت: بخشی از عملیات مرمت بزرگترین بادگیر جهان که در مجموعه باغ تاریخی باغ دولت‌آباد یزد قرار دارد، انجام شده است.

وی افزود: باغ دولت آباد که با شماره ثبت 774 در فهرست آثار ملی ثبت شده، مربوط به دوره زندیه است و بادگیر آن از نظر ارتفاع بلندترین بادگیر جهان لقب گرفته است.

فلاحتی یادآور شد: مرمت بادگیر ارزشمند بنا به عنوان یک پروژه امانی، زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی از  محل اعتبارات استانی مرمت می‌شود.

باغ دولت‌آباد، محل اقامت حاکم وقت (خان یزد) بوده که توسط «محمدتقی خان بافقی» معاصر «شاهرخ میرزا افشار» و «کریمخان زند» در سال 1160 هجری قمری ساخته شد.

این باغ شامل فضایی چون عمارت هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین، عمارت تالار آیینه، عمارت سر در اصلی، اصطبل و اشتر خان، عمارت سر در جنوبی و ... است.

ارتفاع بادگیر آن از سطح زمین 33.80 متر است و فضای سبز این باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ، گل محمدی، درختان میوه بومی و سازگار با محیط از جمله انگور و انار است و به وسیله قنات دولت آباد مشروب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها