مقایسه 4 گوشی رده میانی در بازار تلفن‌های همراه اندرویدی

با 500 هزار تومان هوشمند شوید

چرا آی‌فون در آمریکا ساخته نمی‌شود؟

اگر صاحب یکی از مدل‌های گوشی آی‌فون باشید حتما برای یک بار هم که شده این نوشته معروف را در پشت دستگاه خود دیده‌اید که بیان می‌کند این گوشی توسط شرکت اپل در کالیفرنیا طراحی و در چین سرهم شده است.
کد خبر: ۵۸۳۵۶۰

 از همین‌رو این سوال برای بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان این شرکت وجود دارد که چرا شرکتی مانند اپل با آن همه ثروت و قدرت، خط تولید خود را در زادگاه خویش برپا نمی‌کند و برچسب ساخت آمریکا را در پشت آن نمی‌چسباند؟ تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید تا دلایل این امر را بررسی کنیم.

چین چه دارد که آمریکا ندارد؟

پاسخ ساده و بسیار کوتاه است، خیلی چیزها. چین مهندس نه چندان حرفه‌ای و متوسط زیاد دارد، نیروی کار منعطف و کم‌توقع دارد و دارای شرکت‌هایی است که با یک اشاره می‌توانند سرعت تولید خود را چند برابر افزایش دهند. شبکه تولید چین مانند یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای است که با ورود به آن می‌توان همه اجناس را یکجا خرید؛ واشر پلاستیکی می‌خواهید؟ از کارخانه کناری بخرید؛ یک میلیون عدد پیچ لازم دارید؟ کارخانه موردنظرتان چند بلوک آن طرف‌تر است؛ می‌خواهید پیچ موردنظرتان کمی متفاوت‌تر از قبلی ساخته شود؟ همه‌اش سه ساعت طول می‌کشد!

آیا فقط به دلیل دستمزد پایین کارگران، اپل چین را برگزیده است؟

خیر. تنها میزان دستمزد بخش عمده‌ای از عامل تاثیرگذار در قیمت یک جنس نیست. بد نیست بدانید ساخت گوشی آی‌فون در آمریکا تنها 200 هزار تومان به قیمت مصرف‌کننده نهایی این محصول می‌افزاید. طبعا این رقم به میزانی است که اپل و همچنین مشتریان از عهده آن برآیند. از سویی چین نیز رفته‌رفته دستمزدهای پایین و ارزان‌قیمتی را ارائه نمی‌‌کند. با این حال این کشور به یک نوآوری در زنجیره تامین کالا دست زده است. اکنون چین جایی است که کشورهای دیگر می‌توانند به کمک آن فقط قیمت تمام شده را پایین بیاورند؛ سرعت، انعطاف‌پذیری و دانش ساخت با انتقال خط تولید به چین دستخوش تغییر نمی‌شود. پس مزیت رقابتی چین در چه چیز نهفته است؟ یا بهتر است بگوییم چه چیز باعث شده تا آی‌فون در چین مونتاژ شود؟

برای مثال به یک نمونه می‌توان اشاره کرد. زمانی که استیو جابز یکباره تنها یک ماه پیش از آن که آیفون وارد بازار شود، تصمیم گرفت شیشه ضدخش جایگزین پوشش پلاستیکی اولیه نمایشگر نخستین آی‌فون شود، حدود 8000 کارگر طی 96 ساعت ده‌هزار آی‌فون را با شیشه‌هایی که نیمه شب به دستشان رسیده بود از نو مونتاژ کردند.

از سویی زمانی اپل تخمین زده بود که حدود 9 ماه طول می‌کشد تا 8700 مهندس صنایع واجد شرایط و موردنیازش را برای نظارت بر روند تولید آی‌فون استخدام کند. با این حال در کمال تعجب این کار تنها 15 روز در چین زمان برد. در حقیقت این توان و ظرفیت تولید را در کمتر جایی می‌توان یافت، ضمن این‌ که این امر هر سازنده‌ای را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

آیا راهی وجود دارد مشاغل موردنیاز برای ساخت آی‌فون به خانه خود ـ آمریکا ـ بازگردد؟

بسیاری از روسای شرکت‌های فناوری اطلاعات بر این باورند که تعطیلی مالیات روی سود خارجی، شرکت‌های تابعه‌شان را قادر می‌سازد پول و سرمایه‌شان را به خانه خود بازگردانند تا شغل‌هایی را در آنجا ایجاد بکنند. معافیت مالیاتی به تنهایی می‌تواند رقم 26 هزار میلیارد تومان در هزینه‌های اپل صرفه‌جویی کند که رقم بسیار هنگفتی است. همچنین براساس پیشنهاد جابز اگر دولت آمریکا نسبت به تربیت کادر مهندسان جدید و کارآزموده مورد نیاز اپل اقدام کند، این شرکت می‌تواند بسیاری از شغل‌های فنی را به ایالات متحده بازگرداند.

رامین فتوت‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها