نوبت‌بندی آب در تهران در دستور کار نیست

تهرانی‌ها ۱۵ درصد مصرف آب را کاهش دهند

در تصور برخی ایرانی‌ها متاسفانه صرفه‌جویی با مفاهیمی منفی چون خسیس بودن و سختی کشیدن برابر شده است، در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته دنیا که اتفاقا برای ما نماد پیشرفت و موفقیت هستند، الگوی صرفه‌جویی سال‌هاست که به وظیفه شهروندی تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۸۳۰۳۶
این روزها صرفه‌جویی به صرفه است

در فرهنگ برخی خانواده‌ها تا اجبار نباشد، صرفه‌جویی جایی ندارد، یعنی اگر بنزین لیتری 20 تومان باشد، نیازی به صرفه‌جویی نیست، اما اگر قیمت همین بنزین به لیتری 700 تومان برسد، پس حالا باید تن به صرفه‌جویی داد و مثلا خودرو را برای توقف‌های کوتاه که قبلا نیازی به خاموش‌کردن نبود، خاموش نگه داشت و مواردی از این قبیل.

دوستی که ساکن شهری در کشور کاناداست، تعریف می‌کند برای استفاده از ماشین لباسشویی فقط ساعات خاصی از شبانه‌روز را در نظر می‌گیرد، مثلا صبح خیلی زود یا نیمه شب که میزان هزینه برق کمتر از ساعات اوج مصرف است، دقیقا برعکس زمانی که در ایران بوده و هیچ وقت برای استفاده از ماشین لباسشویی یا هر وسیله پرمصرفی زمان را در نظر نمی‌گرفته است.

بر اساس آمارهای اعلام شده در کشور پرآبی مانند آلمان مصرف سرانه آب فقط حدود 130 تا 145 لیتر در شبانه‌روز است، در حالی که در کشور ما هم اکنون متوسط سرانه مصرف آب حدود 270 لیتر در شبانه‌روز است.

با این تفاسیر باید بدانیم که صرفه‌جویی نه یک اجبار که یک وظیفه و سرمایه‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود؛ خصوصا در این روزها که بسیاری از مناطق کشور با مشکل کمبود و قطعی آب درگیر هستند.

صرفه‌جویی به معنی سختی کشیدن نیست و بارها راه‌های ساده صرفه‌جویی اعلام شده که مرور آن در این روزها به نظر می‌رسد مصداق کامل کمک به حفظ منابع مهم انرژی در کشور است.

ـ برای وضو گرفتن، مسواک کردن، شستشوی صورت یا اصلاح صورت نیازی نیست تمام مدت آب را باز نگه دارید. با این کار دست‌کم در مصرف چند لیتر آب صرفه‌جویی می‌کنید.

ـ برای آبیاری گل‌ها و درختان نیازی به استفاده بی‌رویه از آب نیست. به جای این‌که شیلنگ آب را در باغچه رها کنید، با سطل یا آبپاش گیاهان را سیراب کنید.

ـ این روزها اگر خودرویتان را نشویید، اتفاقی نمی‌افتد و اگر مجبور به انجام این کار هستید، به جای شستن خودرو با شیلنگ از چند بطری آب استفاده کنید.

ـ حمام کردن در مدت زمان 30 تا 60 دقیقه در همه جای دنیا منسوخ است، برای دوش گرفتن به بیش از ده تا 20‌دقیقه زمان نیاز نیست. لطفا برای حمام کردن زمان بگیرید تا متوجه شوید که با ترک عادتی نادرست تا چند هزار لیتر می‌توان صرفه‌جویی کرد.

ـ هر نوع اتلاف آب (حتی در حد یک قطره در هر چند دقیقه)، شکستگی لوله‌ها و هدر رفتن آب را بررسی و تعمیر کنید.

ـ ماشین‌های لباسشویی معمولا مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند، پس از تعداد دفعات استفاده از آن بکاهید.

ـ و مهم‌تر از همه اگر کسانی را سراغ دارید که احیانا توجهی به مصرف آب ندارند، لطفا به آنها هم اطلاع‌رسانی کنید.

آوید طالبیان - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها