روزنامه «هافینگتون‌پست» انتخاب رئیس‌ جمهوری میانه‌رو در ایران و تغییر فضای سیاسی ایران و آمریکا را فرصتی جهت پایان مناقشه هسته‌ای دانست و نوشت:آمریکا باید از فرصت روی کار آمدن رئیس‌جمهوری میانه‌رو در ایران استفاده کند، و در این راه از فشار تحریم‌ها برضد ایران، بکاهد.
کد خبر: ۵۸۲۸۴۶
کاهش تحریم‌ برای پایان مناقشه هسته‌ای

«جوئل روبین» دراین یادداشت با اشاره به نامه اخیر 131 عضو مجلس نمایندگان آمریکا (که 17 نفر آن‌ها جمهوری‌خواه بودند) به «باراک اوباما» و درخواست آن‌ها از وی برای استفاده از دیپلماسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران، آن را پاسخی به انتخاب «حسن روحانی» در ایران توصیف کرده و نوشته است که چنین اعلام حمایتی از به کارگیری دیپلماسی در برابر ایران، در کنگره آمریکا بی‌سابقه بوده است.

هافینگتون‌پست می‌افزاید: این مذاکرات باید از طریق تغییر محرک‌های سیاسی در واشنگتن و تهران تقویت شود. همچنین بسیار مهم است که از تجربیات کسانی که در مذاکرات دیپلماتیک دشوار دخیل بوده‌اند، نظیر «توماس پیکرینگ» و «بیل لورز» که زمانی با شوروی طرف بودند، استفاده کرد. این دو در مقاله‌ای که اخیرا منتشر کرده‌اند، آورده‌اند: «به عقیده ما، دولت اوباما با به کارگیری دیپلماسی خلاقانه و مستمر هنوز هم می‌تواند به تغییر رویه روابط ایران و آمریکا، رسیدن به توافق هسته‌ای اولیه و گشایش احتمالی باب مذاکره بر سر موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه، کمک کند.

نویسنده این یادداشت در مورد تغییر فضای سیاسی آمریکا در قبال ایران می‌نویسد: ارزیابی مجدد واشنگتن در احتمال مذاکره با ایران هم بسیار جالب توجه است، به خصوص زمانی که وضعیت کنونی را با یکسال قبل مقایسه می‌کنیم. تابستان گذشته بود که گروهی در آمریکا در طول رقابت‌های انتخاباتی مجدانه برای اقدام نظامی علیه ایران تلاش می‌کردند. اما الان حرف‌های کاملا متفاوتی شنیده می‌شود. اکنون عمدتا درک کرده‌اند که اقدام نظامی علیه ایران در مرحله آخر قرار دارد و در صورت انجام هم، تنها برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق می‌اندازد و موجب نابودی آن نمی‌شود.

«جوئل روبین» با اشاره به اینکه تغییر فضای دو کشور بعد از هر انتخابات، فرصتی است که باید از آن استفاده کرد، می‌گوید: استفاده از این موقعیت نیازمند آن است که شناخت خوبی از حقایق برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد. یکی از نکات مهم است که سرویس‌های اطلاعاتی هم در آمریکا و هم در اسرائیل تاکید کرده‌اند که ایران هنوز تصمیم سیاسی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را اتخاذ نکرده و حتی در صورتی هم که چنین تصمیمی بگیرد، چندین سال با رسیدن به انباری از تسلیحات هسته‌ای قابل استفاده، فاصله دارد. بنابراین هنوز زمان و فضای کافی برای انجام مذاکراتی که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، وجود دارد.

وی می‌افزاید: از آنجا که موقعیت دستیابی به راهکاری برآمده از مذاکرات هنوز وجود دارد، هدف از بحث‌ها باید متقاعد کردن ایران به عدم حرکت به سمت بمب هسته‌ای باشد. رسیدن به موافقتنامه‌ای قابل اتکا با ایران، قابل اعتمادترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است. هرچند هنوز خیلی زود است که بخواهیم انتظار داشته باشیم توافق هسته‌ای حاصل شود، اما می‌توان به موافقتنامه‌هایی محدود اما اعتمادساز دست یافت. این موافقتنامه‌هاست که مشخص می‌کند فرصت کنونی تا چه حد واقعی است و ضمنا موجب اعتمادسازی در روند مذاکرات می‌شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی ش
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
۰
۰
اگر اوباما عاقل باشد كه نیست به این روزنامه گوش میده و میگه : چشم
خسرو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
۰
۰
همه كارهای آمریكا در این چند سال اخیر برخلاف قراردادالجزایر بوده. چطور می شود به كشوری اعتماد كرد كه زیر امضای خودش می زند؟ به منافقین پول می دهد این یعنی دخالت در امور داخلی. تحریمهای یكجانبه این یعنی برخلاف اصل حكمیت بین المللی. تازه 46 سال است اسراییل قطعنامه242 را اجرا نكرده از گل نازكتر بهش نگفتند ولی سه تا قطعنامه سیاسی كه با هدف باج خواهی بر ضد ما تنظیم كردند از همه طرف فشار می آورند تا قبولش كنیم. من كه یك فرد عادی هستم زیر بار این موضوعات نمی روم. مسئولین اجرایی كه اشراف بیشتری بر امور دارند باید تصمیمی بگیرند كه مشكلات حل شود و ضمن تعامل با كشورهای دیگر عزت نفس ملی خودمان هم حفظ شود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها