پژوهشگران کانادایی با شناسایی یک پروتئین جدید، به شیوه نوینی برای درمان دیابت نوع دو نزدیک شده اند.
کد خبر: ۵۸۲۵۲۰
درمان دیابت با روشن کردن یک ژن

مقاومت به انسولین که در دیابت نوع دو مشاهده می شود تا حدودی ناشی از نبود پروتئینی است که پیش از این به دیابت مرتبط نشده بود. این پیشرفت می تواند به طور بالقوه ای به پیشگیری از دیابت منجر شود.

90 درصد افراد دیابتی در سراسر جهان به دیابت نوع دو مبتلا هستند. دیابت بیماری دشواری است که در آن سلول های بدن نمی توانند از قند استفاده کنند.

دکتر «الکسی شژتسکی» از مرکز تحقیقات بیمارستانی دانشگاه «سنت جاستین» با همکاری دانشگاه مونترال کانادا کشف کرد مقاومت به انسولین که در دیابت نوع دو مشاهده می شود تا حدی ناشی از نبود پروتئینی است که  پیش از این به دیابت مرتبط نشده بود.

وی گفت: کشف کردیم «پروتئین Neu1» با تنظیم میزان اسید سیالیک بر روی سطح سلول ها، جذب قند را در سلول های بدن «روشن» یا «خاموش» می کند.

این دانشمند اظهار کرد: اکنون در تلاش برای یافتن راهی هستیم تا میزان و عملکرد «Neu1» را در افراد مبتلا به دیابت احیا کنیم. اگر بتوانیم ته مانده های اسید سیالیک را از روی سطح سلول برداریم، گیرنده های انسولین مجبور می شوند کار آنها را که جذب قند خون است به خوبی انجام دهند.

به گفته وی، این کار می تواند به پزشکان امکان کاهش انسولین درمانی را داده و اپیدمی دیابت نیز کاهش می یابد.

نتایج این تحقیقات بر روی موش ها در نشریه دیابت منتشر شده و شژستکی و همکارانش دراکنون در حال آزمایش نتایج خود بر روی بیماران دیابتی هستند.

اگرچه دیابت نوع دو در ابتدا با رژیم غذایی ورزش و دوری از دخانیات درمان می شود اما اگر میزان انسولین از سطح طبیعی کاهش یافت پزشکان سعی می کنند میزان طبیعی این هورومون را با دارو احیا کنند.

بر اساس آمار مرکز کنترل بیماری های آمریکا تعداد افرادی که در سراسر جهان به دیابت مبتلا می شوند به سرعت در حال افزایش است در آمریکا روند ابتلا به این بیماری بین 1995 تا 2010 ،به طور متوسط 82 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در اوکلاهما این میزان 226 درصد افزایش داشته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها