موزه بزرگان دین و مطبوعات ایران، امروز به طور رسمی گشایش می‌یابد

افتتاح 2 موزه در ماه روزه

امروز و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) شاهد افتتاح دو موزه تخصصی در کشور خواهیم بود، نخست موزه بزرگان دین که با حضور جمعی از علمای دینی در مجموعه ارگ آزادی گشایش می‌یابد و دیگری موزه تخصصی مطبوعات ایران که در محل بقعه سرقبرآقا آغاز به کار می‌کند.
کد خبر: ۵۸۲۱۴۳

به گزارش جام‌جم، موزه بزرگان دین که راه‌اندازی‌اش از بهمن ماه سال گذشته شروع شده است امروز با حضور جمعی از علما و فقهای کشور در مجموعه ارگ آزادی تهران گشایش می‌یابد. این موزه با به نمایش گذاشتن سردیس،‌ آثار و زندگینامه بزرگان دین اسلام در دوره‌های مختلف با هدف معرفی آنها و آثار باقیمانده از این بزرگان به نسل‌های آینده ایجاد شده است.

آتوسا مومنی، معاون میراث فرهنگی کشور درباره این موزه به جام‌جم گفت: جایگاه علما و مراجع دین اسلام باید برای نسل‌های بعدی تبیین شود که با راه اندازی این موزه نسل‌های حاضر و آینده با یافته‌های علمی و خدماتی این بزرگان نسبت به دین اسلام و جامعه آشنا می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که از کتاب بزرگان دین نیز در حاشیه افتتاح این موزه رونمایی می‌شود، یادآور شد: کتاب زندگی، شخصیت و اقدامات بزرگان دین نیز همزمان با افتتاح موزه بزرگان دین توسط علمای حاضر در مراسم رونمایی می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور راه‌اندازی موزه بزرگان دین را یکی از ضرورت‌های روشنگری درباره مقام شامخ علما و پاسداشت این مواریث معنوی ایران دانست.

مومنی هدف از راه‌اندازی این موزه را ادای دین به تلاش‌ها و مجاهدت‌های علما و بزرگان دین اسلام در طول تاریخ و بیان نقش محوری آنها در تحولات جامعه زمان خود و معرفی آنها و آثار باقیمانده از این بزرگان به نسل‌های آینده دانست و گفت: ما در کشور شاهد موزه‌های تخصصی در موضوعات مختلف هستیم ولی متاسفانه جای موزه بزرگان دین در این میان خالی بود به همین منظور و با تلاش‌ها و پیگیری‌های ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی شاهد محقق شدن این امر هستیم.

وی با اشاره به دعوت از ائمه جمعه، فقهای عظام، علما و بزرگان دین برای حضور در این مراسم معنوی و ملی گفت: امیدواریم با این اقدام بنیان ارتباط تنگاتنگ این فرهیختگان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان متولی حفظ و حراست از ارزش‌های تاریخی، ملی و مذهبی، بیش از پیش تقویت شود.

موزه مطبوعات ایران

موزه مطبوعات ایران از دیگر موزه‌هایی است که امروز پس از حدود یکسال از زمانی که ایده راه‌اندازی آن در معاونت مطبوعاتی می‌گذرد، افتتاح می‌شود.

مهدی نورعلیشاهی، مدیر موزه مطبوعات ایران راه‌اندازی این موزه را گامی در جهت آشنا کردن مردم، علاقه‌مندان و دانشجویان روزنامه‌نگاری با سیر تحولات مطبوعات کشور و آشنایی با بزرگان این صنف دانست و به جام‌جم گفت: محل این موزه مکانی است تاریخی به‌نام خانه سرقبر آقا که از سازمان امور اوقاف و خیریه برای راه‌اندازی موزه اجاره شده است. وی افزود: این خانه تاریخی در میان باغی است که در آن افراد مشهوری از دوره قاجار به خاک سپرده شده‌اند که می‌توان به روزنامه‌نگارانی چون ناظم‌الاطباء و سعید نفیسی اشاره کرد.

مدیر موزه مطبوعات ایران درباره اشیاء و اقلامی که در این موزه نگهداری می‌شود، گفت: طی فراخوانی که برای غنی کردن اشیاء این موزه داده شد، بسیاری همکاری کردند و طبق توافقی که با برخی موسسات و نهادها همچون موسسه روزنامه اطلاعات و مرکز اسناد و کتابخانه ملی صورت گرفت، اسنادی در اختیار موزه قرار گرفت و برخی از اشیاء و اسناد نیز از کلکسیون‌داران خریداری شد.

به گفته وی، تالار مشاهیر روزنامه‌نگاری، سالن نمایش اولین دستگاه‌های چاپی مطبوعات ایران از جمله دستگاه چاپ سنگی و پدالی برای نشان دادن سیر تکاملی دستگاه‌های چاپ، نمایش اسناد و نسخه‌های کمیاب دوره قاجار و وسایل و تجهیزات خبری آن دوره از جمله اشیاء مهم به نمایش درآمده در این موزه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها