بعد از بلندترین برج آجری جهان، دو اثر دیگر تاریخی گلستان در راه ثبت در فهرست آثار جهانی هستند تا سه ضلع مثلت آثار جهانی استان را تکمیل کنند.
کد خبر: ۵۸۲۱۲۷
2 اثر تاریخی گلستان در راه یونسکو

به گزارش مهر، شهر تاریخی جرجان و دیوار بزرگ تاریخی گرگان دو گزینه ای هستند که قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارند تا مثبت سه گانه آثار جهانی را در گلستان تکمیل کنند.
 
نخستین اثر تاریخی شمال کشور با عنوان برج قابوس تیرماه سال گذشته به عنوان پانزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد.
 
قربان عباسی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این زمینه می گوید: هر اثری که در فهرست آثار جهانی ثبت می شود تبعات مثبتی دارد و در حوزه های مختلف مانند تحولات اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی تاثیر می گذارد.
 
وی اظهار داشت: در یکسال گذشته با ثبت برج قابوس در فهرست اثار ملی، اتفاقات مثبتی برای استان گلستان و شهر گنبد کاووس رخ داد که این تحولات جز با همکاری مردم و بین دستگاهی ممکن نبود.
 
وی عنوان کرد: در استان گلستان 2500 اثر تاریخی و طبیعی وجود دارد و برای ثبت جهانی فرآیند کار بسیار سخت است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: در واقع با ثبت جهانی یک اثر تاریخی می وانیم، قابلیتها و داشته های خود را به رخ جهانیان بکشیم و ظرفیتها را جهان معرفی کنیم که این امر در جذب گردشگری تاثیر بسزایی دارد.
 
وی یادآورشد: بعد از ثبت جهانی برج قابوس به دنبال ثبت دو گزینه دیگر استان در فهرست آثار جهانی هستیم که دیوار تاریخی گرگان و شهر تاریخی جرجان از جمله آن است.
 
عباسی با اشاره به مزایای ثبت جهانی یک اثر تاریخی گفت: تنها با گذشت یکسال از ثبت جهانی برج قابوس شاهد رشد 56 درصد جذب گردشگر نسبت به سال قبل از آن در استان هستیم و بی شک هر چه آثار ثبت جهانی افزایش یابد، شمار گردشگران نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت.
 
 مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: با کارشناسی و راهنمایی سرکار خانم زینب آخوند بای، کارشناس یونسکو، دیوار بزرگ گرگان که بیش از 200 کیلومتر طول دارد از گزینه های استان برای ثبت جهانی معرفی شد که در صدد فراهم کردن مقدمات کار هستیم.
 
وی یادآورشد: همچنین گزینه دیگر، شهر جرجان بوده و امیدواریم با ثبت این دو اثر، بتوانیم از ظرفیتهای گلستان در حوزه میراث تاریخی بیشتر بهره مند شویم.
 
مدیرکل میراث فرهنی گلستان درباره دیوار تاریخی گرگان گفت: دیوار بزرگ گرگان، طولانی ترین اثر معماری ایران باستان و بعد از دیوار چین دومین دیوار تاریخی جهان با ۲۰۰ کیلومتر طول، در دشت گرگان و ترکمن صحرا قرار دارد. این دیوار از شرق دریای خزر در خواجه نفس شروع  و از شمال آق ‌قلعه و گمشیان گذشته پس از پیمودن شمال گنبد به طرف شمال غرب رفته و در کوه ‌های «پیش ‌کمر» محو می‌شود.
 
وی یادآورشد: در نوشته‌های تاریخی ، دیوار بزرگ گرگان را که مانعی در برابر بیابان‌ گردان آسیای میانه بوده به نام های سد اسکندر ، سد انوشیروان ، سد فیروز ، دیوار دفاعی، قزل آلان ، مار سرخ و … نامیده‌اند و مطالب گوناگونی در مورد آن بیان داشته‌اند.
 
شهر تاریخی جرجان از جمله آثار تاریخی گلستان است که با قدمت حدود هفت هزار ساله کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی است و هم اکنون برنامه ریزی برای ثبت این اثر در فهرست آثار تاریخی جهان انجام شد و این شهر با قدمت بالا در نوبت ثبت جهانی است.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها