براساس آمارهای اخیر که محققان دانشگاه هاروارد ارائه کرده اند، مردم 40 درصد از وقت خود را به صحبت کردن درباره خودشان می گذرانند و صحبت با دوستان یکی از لذتهای بزرگ زندگی تلقی می شود.
کد خبر: ۵۸۲۰۶۴
از خود صحبت کنید تا مغزتان شاد شود

محققان آزمایشگاه عصب شناسی عاطفی و شناختی دانشگاه هاروارد با هدف این که چرا مردم از صدای خودشان خوششان می آید و آیا این که این صدا به بخش های لذت و پاداش در مغز ارتباط دارد یا خیر این تحقیقات را آغاز کردند.

پس از انجام این تحقیقات با استفاده از فناوری اسکن مغز آنها دریافتند که وقتی مردم درباره خودشان صحبت می کنند واکنش های شیمیایی را تحریک می کنند که گویی یک لذت را تجربه کرده اند و این امر به آنها انگیزه می دهد که اطلاعات شخصی خود را به طور مرتب با دیگران به اشتراک بگذارند.

محققان با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) این آزمایش ها را انجام دادند. این ابزار تصویر برداری می توان تغییرات سطح جریان خون را در بخش های مشخصی از مغز مشخص کند.

در این روش تصاویری متناوب از مغز در حال فعالیت و سپس در حال استراحت گرفته می‌شود و از یکدیگر بطور دیجیتالی جدا می ‌شود که حاصل این پردازش عملکرد مغزی در اثر تغییرات جریان خونی در مغز را از لحاظ فیزیولوژیکی نشان می دهد.

در طی این آزمایش، محققان از 195 نفر خواستند که درباره خودشان، عقاید و ویژگی های شخصی خودشان صحبت کنند. پس از آن این افراد خواسته شد که درباره عقاید و ویژگی های شخصیتی سایر افرادی که می شناسند، صحبت کنند.

محققان در این میان جریان سطح خون را در مغز این افراد طی این بحث ها اندازه گیری کردند و سپس تفاوت های دو موقعیت را بررسی کردند.

وقتی از شرکت کنندگان خواسته شد درباره خودشان صحبت کنند، محققان متوجه افزایش فعالیت در قشر پیش پیشانی میانی شدند که به طور کلی بیشتر به تفکرات مربوط به خود مرتبط است.

آنها برای نخستین بار متوجه تغییر در «NAcc» و «VTA» شدند که هر دو بخش به آزاد کردن دوپامین مشهور هستند. دوپامین ماده شیمیایی است که سیستم پاداش و لذت مغز را کنترل می کند.

این مناطق مغزی به لذت های زندگی نسبت داده می شوند برای مثال خوردن غذاهای شیرین یا طعم دار نیز موجب آزاد شدن دوپامین در این مناطق می شود.

محققان نتیجه گیری کرده اند که نتایج این تحقیقات نشان می دهد که صحبت کردن انسانها درباره خودشان به طور ذاتی لذت بخش است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها