کدام داروها مثل نقل و نبات مصرف می شود؟

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بالاترین میزان مصرف غیرمنطقی دارو را به خود اختصاص می‌دهند.
کد خبر: ۵۸۱۵۷۵
کدام داروها مثل نقل و نبات مصرف می شود؟

نوشین محمدحسینی، عنوان کرد: علاوه بر مسکن ها و آنتی بیوتیک ها این مشکل را در داروهای مربوط به فشار خون و دیابت هم داریم و بیمار بدون مراجعه به پزشک، خودسرانه دوز قرص‌های فشار خونش را بالا و پایین می‌کند.

وی درباره تجویز غیرمنطقی دارو از سوی پزشکان نیز گفت: تعداد پزشکی که به عمد و به اصرار تجویز غیرمنطقی داشته باشد، بسیار پایین است. ممکن است گاهی در تشخیص اشتباه شده و تجویز اشتباه باشد ولی تجویز غیرمنطقی تعمدی آمار بسیار کمی دارد."

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو درباره پزشکانی که داروهای یک کمپانی بخصوص را برای بیمار تجویز می‌کنند، گفت: بسیار کم دیده‌ام پزشکی تحت تاثیر تبلیغات اقدام به نسخه‌نویسی کند. البته ویزیتورها تاثیرگذار هستند ولی تعیین‌کننده نیستند و اینکه تعمدا به قصد تجارت نسخه نوشته شود، چندان فراگیر نیست. البته وجود همین تعداد اندک هم به علت فرهیختگی این قشر، آسیب‌زننده و آزاردهنده است و باور عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

محمد حسینی با بیان اینکه شاخص‌های تجویز دارو در سال 90 و 91 رو به منطقی شدن داشته‌اند، گفت: شاخص‌های تجویز نشان می‌دهد فعالیت‌های انجام شده در راستای فرهنگ‌سازی برای تجویز و مصرف منطقی دارو موفقیت‌آمیز بوده است.

وی ادامه داد: البته ایجاد تغییرات فرهنگی کار ساده‌ای نیست و زمان‌بر است، ولی در مصرف کورتیکواستروئید‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی تغییراتی ایجاد شده است. ( ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها