سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه هم اکنون متوسط سرانه مصرف هر ایرانی در طول شبانه روز 250 لیتر و حتی تا 400 لیتر هم افزایش می یابد ، اعلام کرد: ایرانی‌ها دو برابر کل جهان آب هدر می‌دهند
کد خبر: ۵۸۰۷۰۹
ایرانی‌ها 2 برابر کل جهان آب هدر می‌دهند

علیرضا دایمی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره آخرین وضعیت مصرف آب کشور در فصل تابستان، با بیان اینکه افزایش دمای هوا در روزهای اخیر، موجب افزایش مصرف آب در کشور شده است، گفت: اگرچه وضعیت کنونی منابع آب قابل قبول بوده و حجم بارش های کشور در سال آبی جاری متوسط است، اما با توجه به رشد مصرف آب در روزهای اخیر به دلیل افزایش دمای هوا، تامین مطلوب آب مستلزم همکاری مصرف کنندگان و رعایت مصرف در حد معمول است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام اینکه حدود 24.5 میلیارد متر مکعب آب در مخازن، سدها ذخیره شده بود و این آمادگی را برای توزیع در تابستان امسال را داشتیم، تصریح کرد: با وجود آنکه مخازن پر بود ظرفیت شبکه توزیع توان لازم را برای تامین مصارف بالا را ندارد و در شرایط  گرمای بیش از اندازه مردم باید صرفه جویی و مدیریت کنند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه یک شاخص جهانی برای مصرف آب خانگی وجود دارد که میزان مصرف به ازای یک نفر در شبانه روز تعریف شده است، اظهار داشت: در ایران 250 لیتر در شبانه روز به ازای یک نفر است و در برخی مناطق به 400 لیتر نیز می رسد متوسط جهانی 130 لیتر که در شهرها 80 لیتر ودر روستاها 50 لیتر اختصاص یافته است و کشور ما جز مصرف کنندگان دنیا شناخته شده است که این امر به تفاوت فرهنگ‌ها برمی گردد.

مصرف روزانه 22 میلیون لیتر آب در تهران

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد آب یعنی معادل 86 میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود، تبیین کرد: در تلاش هستیم با تغییر الگوی کشت و آبیاری مصرف را کنترل و کشور را به نرم جهانی برسانیم.

دائمی با یادآوری اینکه بکارگیری از ابزارهای اقتصادی و توزیع بسته های آموزشی در بین مدارس و سازندگان تجهیزات را سه عامل برای  استفاده بهینه و کنترل آب در کشور عنوان کرد و تاکید کرد: در بخش سازندگان تجهیزات پیشرفت خوبی نداشتیم اگر هم اکنون لوازم تجهیزات شیرآلات را بررسی کنیم عامل اصلی افزایش مصرف آب را نشان می دهد.

وی همچنین مصرف آب شهر تهران را در روزهای اخیر 22 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: شهروندان تهرانی نیز صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنند.

جزئیات اجرای طرح‌های جدید آبی

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی دو تصفیه خانه در شمال شرق و شمال غرب تهران به عنوان بزرگترین تصفیه خانه در حال اجرای کشور، تاکید کرد: پیش بینی می شود با بهره برداری از این طرح ها مشکلات این بخش حل خواهد شد.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، یادآور شد: طرح غدیر در سه مرحله در استان خوزستان اجرا می شود که مرحله نخست از محل رودخانه کرخه آب را به آبادان و خرمشهر منتقل می کند مرحله دوم انتقال آب به اهواز از طریق شادگان و سوسنگرد است که در دو ماه آینده به اتمام می رسد  و مرحله سو کیفیت آب این منطقه است که در تلاش هستیم از آب مخزن سد دز آب را منتقل کنیم.
 
دائمی با بیان اینکه طرح دیگر نیز برای شرق و غرب کشور اجرا می شود، خاطرنشان کرد: همچنین در مرداد ماه سالجاری سد شهر بیجار در استان گیلان و سد البرز در استان گلستان به بهر برداری می‌رسد. (مهر)

newsQrCode
برچسب ها: آب سد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها