پلیمرها برای نجات جان انسان ها آمدند

ساخت رگ واقعی با کمک رگ مصنوعی

دانشمندان رگ های خونی مصنوعی تولید کرده اند که از سلول های بنیادی تولید شده و تا 9 ماه در بدن باقی می ماند.
کد خبر: ۵۸۰۲۷۷
ساخت رگ های خونی مصنوعی از سلول های بنیادی

شبکه هایی از رگ های خونی که از سلول های انسانی گرفته شده در سطح مغز موش ها رشد داده شده است، این رگ های خونی تا 9 ماه شبیه رگ های خونی طبیعی کار می کنند.

تحقیقات پیشین با استفاده از روش های مشابه در تولید رگ های خونی بادوام ناکام مانده بود و این رگ ها وقتی که در بدن حیوانات رشد داده می شد عملکردی از خود نشان نمی داد.

براساس اعلام محققان، توانایی دانشمندان برای ترمیم یا رشد رگ های خونی جدید می تواند پایه ای برای درمان های جدید بیماری های قلبی و دیابت باشد.

محققان در شرح این تحقیقات علمی که نتایج آن در مجله مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده فرآیندی را توصیف کرده اند که چگونگی استفاده از یک نوع سلول بنیادی انسانی را برای تولید سلول های اولیه عروقی که به نوبه خود رگ های خونی را شکل می دهند، شرح می دهد.

این سلول ها پس از آن که در سطح مغز موش کاشته شد، ظرف دو هفته به رگ های خونی کار آمد تبدیل می شود و تا 280 روز این عملکرد موثر خود را ادامه می دهد.

سلول های مشابه نیز به جای مغز زیر پوست کار گذاشته شده نیز موجب تشکیل رگ های خونی شده است، اما این نوع رگ ها عمر کوتاه تری داشتند و برای تولید رگ های خونی به پنج برابر بیشتر سلول ابتدایی نیاز داشتند.

دکتر «راکش جین» از بیمارستان عمومی ماساچوست که این تحقیقات را هدایت می کرد، گفت: تیم ما یک روش موثر برای تولید سلول های ابتدایی عروقی از سلول های بنیادی انسانی یافته و از آنها برای تولید شبکه هایی از رگ های خونی مهندسی شده در موش های زنده بهره گرفته است.

وی افزود: فناوری سلول های بنیادی نیروی بالقوه قابل توجهی برای عرصه پزشکی ترمیمی به همراه داشته است اما چالش گرفتن سلول های کارآمد از سلول های بنیادی پرتوان القایی هنوز به قوت خود باقی است.

پزشکی ترمیمی شاخه ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیا بافت یا اندام آسیب دیده یا از دست رفته بوده که باتوجه به نوع رویکرد و روش درمانی به انواع گوناگونی شاخه بندی شده است. سلول درمانی ، درمان با استفاده از سلول‌های خود بیمار، درمان با استفاده از سلول‌های دهنده غیرخودی، درمان با عوامل رشد، استفاده از پروتئین‌های نوترکیب، استفاده از مولکول‌های کوچک، مهندسی بافت و ژن درمانی انواع مختلف پزشکی ترمیمی به شمار می رود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اعظم
United States
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
۰
۰
با سلام لطفا راجع به موادسازنده رگهای مصنوعی هم توضیح بدید ممنون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها