پناهندگی اسنودن به روسیه؛

روابط واشنگتن - مسکو تیره شد

در پی موافقت مسکو با دادن پناهندگی سیاسی به ادوارد اسنودن مأمور سابق آژانس امنیت ملی و افشاگر اسناد مخفی آمریکا ، تنش در روابط امریکا و روسیه بالا گرفت.
کد خبر: ۵۷۸۸۳۸
اسنودن آمریکا و روسیه را به جان هم انداخت

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه سرگئی ناریشکین رئیس دومای روسیه روز جمعه گفت کشورش قرار است به ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که واشنگتن وی را به اتهام جاسوسی تحت پیگرد قرار داده است پناهندگی سیاسی بدهد.

ادوارد اسنودن روز جمعه در بخش ترانزیت فرودگاه شِرِمِتی یِوو در مسکو با شماری از مقامات برجسته ی روسیه و برخی از فعالان حقوق بشر دیدار کرد.

ویاچسلاو نیکونوف از اعضای پارلمان روسیه در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه ، از تصمیم اسنودن برای  درخواست پناهندگی از دولت روسیه خبر داد.

در همین حال باراک اوباما در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین شخصا و به طور مستقیم نگرانی‌های آمریکا را در خصوص نحوه برخورد مسکو با مسئله ادوارد اسنودن مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا مطرح کرد ولی هیچگونه پیشرفتی در زمینه درخواست واشنگتن از روسیه مبنی بر اخراج اسنودن از روسیه حاصل نشد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید پیشتر درباره تماس تلفنی اوباما و پوتین روسای جمهور امریکا و روسیه گفته بود: این مذاکره عمدتا درباره ادوارد اسنودن بوده است.

کارنی روسیه را به در اختیار قرار دادن یک «تریبون تبلیغاتی» به اسنودن  متهم کرد.

در بیانیه کاخ سفید درباره تماس اوباما و پوتین به هیچ نکته ای در زمینه آمادگی پوتین برای فرستادن اسنودن به آمریکا اشاره نشده است.

گفته می شود ادوارد اسنودن که به دنبال پناهندگی در یک کشور خارجی است، در روز بیست و سوم ژوئن با پروازی از هنگ کنگ به این فرودگاه وارد شده و تمام این مدت را در بخش ترانزیت فرودگاه سپری نموده است.

"ادوارد جوزف اسنودن " 30 ساله کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی این کشور (NSA) از برنامه جاسوسی دولت اوباما پرده برداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها