برای اولین بار در جهان صورت گرفت

بازسازی عملکرد کبد با کمک سلول‌های بنیادی

محققان ژاپنی موفق شدند با تزریق سلول بنیادی به موش کبد تولید کردند. موفقیت روش آنها نشان می‌دهد که به جای پیوند کامل کبد برای درمان نارسایی آن، می توان هزاران جوانه کبد را به فرد بیمار تزریق کرد و این جوانه‌ها کار کبد را انجام دهند.
کد خبر: ۵۷۶۹۳۱
تولید کبد با تزریق سلول بنیادی به موش

تاکنون سعی این بوده که در آزمایشگاه اندام یا عضو را با بکارگیری سلول های بنیادی پرورش دهند و بعد آن را به بدن پیوند بزنند اما دانشمندان ژاپنی نشان دادند بافت های نابالغ می‌توانند به جای آزمایشگاه در بدن میزبان بالغ و کارآمد شوند.

جوانه کبدی به مجموعه‌ای از سلول های کبد به اندازه چهار تا پنج میلی‌متر گفته می‌شود که قابلیت تبدیل به یک کبد کامل را دارند.

آزمایشی که دانشمندان ژاپنی را به گفته خودشان انگشت به دهان کرد و محققان دیگر آن را هیجان انگیز توصیف کردند، با سه نوع سلول آغاز شد؛ دو نوع سلول بنیادی و سلول‌های بندناف.

دو روز بعد اتفاق عجیبی افتاد. پروفسور تاکانوری تاکبه پژوهشگر ارشد تحقیق، آن را چنین توصیف کرد: ما صرفا سه نوع سلول را با هم مخلوط کردیم و دیدیم که آنها به شکلی غیرمنتظره‌ خود را طوری سازماندهی کردند که یک جوانه کبدی سه بعدی را تشکیل دادند، یعنی یک کبد ابتدایی.

این جوانه‌ها بعد به موشی که نارسایی کبد داشت تزریق شد.دو روز بعد جوانه ها بالغ شدند و با رگ‌ های موش ارتباط پیدا کردند و مثل سلول کبد انسان شروع به کار کردند.

۱۰روز بعد این سلول ها شروع به تولید یکی از مهمترین پروتئین های بدن، آلبومین ، کردند.
 
برای اینکه فعالیت این جوانه ها از نظر پالایش سموم بررسی شود، دانشمندان دو نوع دارو به موش میزبان دادند. نتیجه به گفته محققان ژاپنی بسیار شبیه به اتفاقی بود که در بدن یک انسان بالغ می‌افتد.

به این ترتیب روشن شد جوانه‌های کبدی نباید الزاما تبدیل به یک عضو بالغ و کامل شوند و می توانند در کبد نارسا جایگیر شوند و فعالیت آن را بازیابی کنند و همانطور که پروفسور «تاکبه» می‌گوید ثابت شد پیوند جوانه های کبد می تواند روشی برای درمان نارسایی کبد باشد.

دکتر «وارونا آلوویهاری» متخصص پیوند کبد در بیمارستان «کینگز کالج لندن» می گوید ویژگی اصلی این تحقیق این است که نشان می دهد یک مخلوط سلولی ساده می تواند تمایز پیدا کند و به یک بافت بسیار پیچیده تبدیل شود و بخوبی در بدن یک حیوان عمل کند.

دکتر «دوشکو ایلیچ» متخصص سلولهای بنیادی در «کینگز کالج» می گوید این شیوه بسیار نویدبخش است و جهش عظیم رو به جلوست.

با وجود اهمیت این تحقیق، به نظر کارشناسان تا زمانی که بشود کبد را در آزمایشگاه کشت کرد و بعد به بدن بیمار پیوند زد حداقل 10سال دیگر زمان لازم است.

اما به گفته «مالکولم آلیسون» متخصص سلولهای بنیادی بیمارستان «کوئین مری» لندن این تحقیق نشان داد واقعا ممکن است که از سلول های پوست فردی که در حال مرگ به علت نارسایی کبدی است کبدهای کوچکی تولید کرد و به بیمار پیوند زد.

حدود سه ماه پیش، پژوهشگران آمریکایی در آزمایشگاه کلیه موش تولید کردند اما روش آنها شامل استفاده از یک داربست برای سوار کردن سلول ها روی آن بود.

سال گذشته هم متخصصان انگلیسی سلولهای پوست را تبدیل به سلول قلب کردند تا شاید روزی در تولید بافت های پیوندی کارآیی پیدا کند.

دانشمندان پیش از این با استفاده از سلول های خود فرد موفق به تولید مثانه شده‌ بودند اما تولید اعضای توپر و متراکم مثل کبد و کلیه بسیار دشوارتر است.

اما حتی اگر هم این کشف به تولید کبد پیوندی منتهی نشود، به گفته متخصصان می توان از آن برای بررسی تاثیر داروهای جدید بر روی کبد انسان استفاده کرد، کاری که انجام آن بر روی انسان بدلیل خطر مسمومیت بسیار دشوار است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد محبوب كنفی
India
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
۰
۰
دو سه هفته قبل وقتی كه نتایج تحقیقات پروژه دكترایم ، راجع به تمایز سلولهای بنیادی حاصل از پالپ دندان به سلولهای انسولین ساز بتا و كاشت آنها به بدن موشهای دیابتی و درمان آنها ، در مجله cytotherapy برای انتشار قبول شد ، از ترس اینكه این مهم به نام كشور محل تحصیلم ثبت نشود و با توجه به اینكه بالای نود در صد از هزینه های این پروژه شخصا پرداخته شده بود بر آن دیدم تا این خبر پیشتر در مطبوعات و رسانه های داخل كشورم اعلام و به نام ایران منظور گردد. تقریبا به بالای ده تا پانزده رسانه خبری ایمیل زده و ماجرا را دقیقا شرح دادم اما از قرار معلوم خون دانشمندان ژاپنی رنگینتر است .
با سپاس فراوان
محمد محبوب كنفی
India
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
۰
۰
و این هم متن ایمیلهای ارسالی بنده .....

با عرض سلام
اینجانب محمد *** دانشجوی سال آخر مقطع دكتری PhD در رشته (Regenerative Medicine ) پزشكی ترمیمی یا درمان بوسیله سلولهای بنیادی، هستم . بنده در انستیتوی تحقیقاتی Medicine Manipal Institute of Regenerative ، دانشگاه مانیپال (Manipal University ) مشغول به تحصیل هستم . اخیرا پس از دو سال تحقیق مستمر بروی موضوع تحقیقاتی دكتری خود، موفق به جدا سازی سلولهای بنیادی مزانشیمی از مغز دندانهای شیری( Dental pulp stem cells )شدم و درنهایت در محیط آزمایشگاه پس از تمایز دادن این سلولها به سلولهای انسولین ساز و كپسوله كردن آنهاو پیوندزدن آنها به بدن موشهای دیابتی موفق به درمان موشها و رفع علایم دیابت از آنها شدم .
در ابتدای سال ٢٠١٣ عنوان و نتایج این بررسی در قالب مراسم نمایش پوستر های علمی در دانشگاه مانیپال ، بعنوان بهترین كار علمی ، جایزه اول در میان ١٥٠ موضوع تحقیقاتی در مقطع دكترا را ، به خود اختصاص داد كه در همان زمان این موضوع در روزنامه تایمز هند منعكس گردید.
اخیرا نتایج حاصله و گزارش تحقیقات در قالب یك مقاله علمی در مجله علمی cytotherapy آمریكا ، پس از طی مراحل مقدماتی در شرف چاپ شده است كه بناست ، ظرف سه تا چهار روز آینده نمایه گردد.
از آنجایی كه اكثر فعالیتهای علمی و هزینه های تحقیقاتی توسط اینجانب انجام و هزینه شده است بنده به عنوان نویسنده اول این مقاله و یك ایرانی مفتخرم تا كشورم را از رویداد علمی مطلع نمایم لذا بدینوسیله از شما عزیزان تقاضای همكاری جهت اطلاع رسانی این موضوع علمی را مینمایم .
در صورت نیاز به مدارك و یا اطلاعات بیشتر لطفا با شماره تماس یا آدرس پست الكترونیكی بنده تماس حاصل بفرمایید.
00919962**4305
با سپاس فراوان
محمد *******
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها