عناوین روزنامه‌های صبح دوشنبه

پلیس، قربانی گشت ارشاد

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح چهارشنبه

دور زدن با شیوه قانونی

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون؛ وام ازدواج نگرفته‌اید؟ گزارش کنید،دور زدن با شیوه قانونی، افزایش لحظه به لحظه فشار بر مرسی، گزارش بانک مرکزی از تورم 50 درصدی، پرونده 450.000.000 یورویی دولت در دادسرا و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۷۶۱۲۷
دور زدن با شیوه قانونی

سیاست روز: دور زدن با شیوه قانونی

ساخت و سازهای غیر مجاز را که بگیریم به یکی یا دو تا و یا حتی ۱۰۰۰ تا هم ختم نمی شود.ساخت و ساز غیر مجاز در تهران همچون یک قارچ سمی رشد کرده و فراگیر می شود.

کافیست کمی پارتی داشته باشیم و یا به عبارتی با چم و خم قوانین شهرداری آشنایی نسبی داشته باشیم تا بتوانیم سند ساخت یکی از آن برج های دوست داشتنی را در دستان خود ببینیم.

برج هایی که تعدادشان رو به افزایش چشمگیری گذاشته و گویی خارج از ضوابط مدرن شهرسازی ساخته می شود.

بحث ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر تهران بود.یکی از موضوعاتی است که اعضای شورای شهر نیز به آن انتقاد داشته و معتقدند شهرداری باید پاسخگو باشد.

عباس شیبانی مسن‌ترین عضو شورای شهر تهران که بارها به ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران انتقاد کرده بود و حتی تاکید کرده بود که شخصا ساختمان‌های بالای ۴ طبقه را خراب خواهد کرد در جلسه دیروز بار دیگر تاکید کرد که نباید شهرداری اجازه ساخت ساختمان‌های بالای ۴ طبقه را بدهد.

وی از اعضای شورای شهر تهران خواست تا بیشتر در این موضوع کنکاش کنند و راهکار مناسبی را ارائه کنند.

معصومه ابتکار دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در حمایت از صحبت‌های شیبانی گفت: در برخی از مناطق شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم و این سؤال پیش می‌آید که نمی‌دانیم مجوز این ساختمان‌ها که به صورت برج هم هستند را که می‌دهد؟

وی تصریح کرد: درمناطق یک، دو، سه، پنج و ۲۲ ساختمان‌های عجیب و غریبی ساخته می‌شود که حتی در منطقه ۲۲ شاهد هستیم که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر به جمعیت قبلی منطقه اضافه شده است.

ابتکار ادامه داد: موضوعی را که آقای شیبانی مطرح کردند موضوع مهمی است و جا دارد در خصوص طرح تفصیلی و طرح جامع بازنگری مجددی شود.

در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده نیز موافق صحبت‌های خانم ابتکار و آقای شیبانی هستم گفتم بنده در هفته چندین نامه در خصوص اینگونه مشکلات می‌نویسم و به شهرداری ارسال می‌کنم.

وی گفت: بنده نیز موافقم که نباید در مناطق تهران برج‌سازی صورت گیرد اما ما هم نمی‌توانیم ساختمان‌های بالای ۴ طبقه را محدود کنیم و در واقع این موضوع عملیاتی نیست.

این در حالی است که استانداری تهران نیز چندی پیش در خصوص این ساخت و سازهای غیرمجاز هشدار داده و خواستار پیگیری شهرداری شده بود.

استاندار تهران در این خصوص گفت : از شهرداران خواسته شد با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز برخورد کنند و بدون اغماض جلوی اجحاف و تخلفات را بگیرد.

مرتضی تمدن تأکید کرد: از فرمانداران و شورای تأمین شهرستا‌ن‌ها درخواست شده که به شهرداران در اجرای احکام مربوط به تخلفات ساختمانی کمک کند.

پاسخ شهرداری: تراکم فروشی نداریم

معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: سالهاست در شهرداری تهران تراکم سیار و پیش فروش وجود ندارد و فروش تراکم های غیر مجاز سال های قبلبوده و در دوران فعلی مدیریت شهری انجام نشده است.

حسین محمد پورزرندی با بیان اینکه هر آنچه که در شهرداری تهران تحت عنوان واگذاری تراکم مطرح است ، تراکم کاملا قانونی و مجاز بوده و بر اساس ضوابط و مقررات است افزود: پیش فروش تراکم برای اداره شهر را کاملا غیر واقعی و مردود دانست.

وی با اشاره به اینکه ممکن است اذهان عمومی از تراکم سیار ، فروش تراکم های غیر مجاز، سنوات پیشین مدیریت شهری را به یاد داشته باشند افزود: آنچه اهمیت دارد این است که در شهرداری تهران در دوره فعلی مدیریت شهر و در ۷-۶ سال گذشته به هیچ وجه واگذاری تراکم سیار با پیش فروش تراکم انجام شده است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: این امر نه تنها بعد از تصویب و اجرای طرح تفصیلی بلکه پیش از آن و در این دوره مدیریت شهری اتفاق نیفتاده است.

پورزرندی افزود: شهرداری برای صدور مجوز و تراکم ساختمانی مجاز باید حقوق شهر را دریافت کند و این حقوق نیز کاملا قانونی و بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تنظیم شده است.

وی اظهار کرد: شهرداری می تواند حقوق شهری را به صورت نقدی، قسطی و با تخفیف و یا با جا به جایی با حقوقی دیگر از مالک ارائه کند که این موضوع واگذاری تراکم سیار نیست و تدابیر مدیریتی بر اساس مصوبات قانونی برای گرفتن حقوق شهر و اجرای قانون مصوب است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران تصریح کرد: واگذاری تراکم در پهنه های مختلف شهر تهران بر اساس یک چارچوب قانونی است و در طرح تفصیلی نیز به همین شکل پروانه ساختمانی صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: در طرح تفصیلی تهران برای صدور پروانه ساختمانی ضوابط قانونی کاملا مشخص است و در این طرح و اجرای آن اساسا موضوعی به نام تراکم سیار وجود ندارد.

اما این پاسخ از سوی شهرداری در حالی داده می شود که وزیر راه و شهرسازی معتقد است متخلفین راه دور زدن قانونی را یاد گرفته اند.

علی نیکزاد گفت : شهرداری باید جلوی ساخت و ساز غیر مجاز را در پایتخت بگیرد زیرا قوانین حاکم بر شهر سازی توسط متخلفین با ابزار کمیسیون ماده پنج دورزده می شود.

نیکزاد با اشاره به طرح تفضیلی در شهر ها گفت:طرح تفضیلی برنامه ای ۱۰ ساله برای شهرها است که باعث می شود کمیسیون ماده ۵ فعال نشود.

وی در ادامه این مطلب با اشاره به این موضوع که شهرداری تهران باید جلوی ساخت وسازغیرمجاز را بگیرد تصریح کرد: افراد حقوقی هستند که بخواهند تغییر کاربری دهند و شهرداری باید جلوی ساخت و ساز غیر مجاز را در پایتخت بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با تاکید بر اینکه متخلفین با ابزار کمیسیون ماده پنج قوانین را دور می زنند اظهار داشت : این موضوع در تهران معنی ندارد قوانین حاکم بر شهر سازی را متخلفین توسط کمیسیون ماده پنج دور می زنند و این باعث شده حداکثر تراکم و تغییر کاربری را داشته باشند و همان طرح تفضیلی که مد نظر شورای اسلامی شهر تهران است را اعمال کنند.

گفتنی است تغییر هرگونه کاربری، افزایش هرگونه تراکم به صورت موردی و یا جامع و یا تقلیل تراکم در قالب مصوب از طریق کمیسیون ماده پنج سازمان مسکن و شهرسازی صورت می گیرد.

یکی از خوانندگان سیاست روز در همین خصوص با اشاره به دامنه فعالیت های کمیسیون ماده ۵ می گوید: این کمیسیون از قدرت وتوانایی زیادی در جا به جایی مبالغ کلان برخوردار است و می تواند یک دارایی کم ارزش وگاه بی ارزش را به ثروتی چشم گیر تبدیل کند که نمونه آن در حال حاضر هم وجود دارد.

این شهروند برای مثال به یک نمونه از تخلفات کمیسیون پنجی در دوران یکی از شهرداران سابق اشاره کرده و تصریح می کند:در زمان وی یکی از افراد صاحب نفوذ سعی داشت تا با استفاده ازقدرت کمیسیون ماده ۵ زمین خود به وسعت چندین هکتار در جنوب تهران را که خارج از نقشه تهران قرار داشت تغییر کاربری داده و به محدوده شهری وارد سازد.

این شهروند که مایل به افشای نامش نیست ،ادامه می دهد:این شخص با استفاده از تغییراتی که شهردار وقت در بدنه کمیسیون ماده ۵ ایجاد کرد و نیز توان و اختیارات این کمیسیون زمین مذکور را به محدوده شهری وارد ساخت ، و از این راه ثروتی هنگفت به دست آمد.

به گفته این تهرانی این تنها نمونه ای کوچک از قدرت و توانایی کمیسیون ماده ۵ در درآمد زایی است در حالی که چنین اقدامی خارج از ضوابط و اختیارات تعریف شده در قانون تاسیس کمیسیون فوق است.

جام جم

اولین مدال طلای ایران در بازی​های ​آسیایی داخل سالن
وام ازدواج نگرفته‌اید؟ گزارش کنید
ضرورت مهار قیمت‌ها در آستانه رمضان
ضرغامی: مشکل پخش بازی والیبال با کوبا وخیم‌تر می‌شود

کیهان

بحران مصر خبر اول دنیا آیا ارتش کودتا می‌کند؟
رئیس کل سازمان توسعه تجارت: کالاهای اساسی و دارو کماکان ارز مرجع و مبادله‌ای می‌گیرند
احمدی‌نژاد در دیدار با پوتین:نیروگاه بوشهر نماد همکاری‌های سازنده ایران و روسیه است
تحلیلگران در غرب:انتخابات نشان داد مردم ایران نظام را امین رأی خود می‌دانند

سیاست روز

مهره نامبارک در کمین کرسی مرسی
دور زدن با شیوه قانونی
گره مسکن؛ بازار ارز یا تعادل عرضه و تقاضا
عملیاتی شدن توافقات تهران – مسکو

مرد سالاری

سایه سنگین گرانی 50درصدی بر سر خوراکی‌ها
شمارش معکوس برای سقوط مرسی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:«رجال سیاسی» مختص مردان نیست
ارسال گزارش کامل پرونده تسهیلات 450 میلیون یورویی به دادسرا

جمهوری اسلامی

افزایش لحظه به لحظه فشار بر مرسی
احمدی‌نژاد رکورددار دریافت تذکر از مجلس
دو انفجار تروریستی در محله شیعه‌نشین پاکستان 93زن وکودک را به خاک و خون کشید
آغاز پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی

رسالت

مرسی اولتیماتوم ارتش مصر را رد کرد
آژانس با حملات سایبری هسته ای مقابله کند
کالاهای اساسی ارز مرجع و دارو ارز مبادله‌ای می‌گیرند
تروریست‌هایی از 29 ملیت به اسارت ارتش سوریه درآمده‌اند

تهران امروز

اعتراض شدید ایران به حملات سایبری آمریکا
دور تازه بحران در مصر
گزارش بانک مرکزی از تورم 50 درصدی
روزهای خلوت مراکز معاینه فنی

ابتکار

همه مصرعلیه مرسی
هاشمی رفسنجانی: «رجال سیاسی» مختص مردان نیست
پرونده 450.000.000 یورویی دولت در دادسرا
قازاده پس از 4 سال سکوت خود را شکست؛ چرا سال 87 مساله هسته ای حل نشد؟

آفرینش

آزمون نهایی هجدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور 13و 14 تیر برپا می شود
صبوری و برنامه‌ریزی برای عبور از تنگناها از ضرورت‌های سیاسی است
نیروگاه بوشهر نماد همکاری‌های سازنده بین ایران و روسیه
احتمال استعفای دولت مصر

خراسان

سایه کودتای نظامی بر سر مصر
آغاز عرضه مستقیم کالا در 400 نمایشگاه
آیا امپراتوری خاکستری در مصر احیا خواهد شد؟
روزی که مرگ بر آمریکا ذکر فرشتگان شد

دنیای اقتصاد

نرخ ارز مطلوب برای تولید
صعود سکه با طلای جهانی
نگرانی بخش خصوصی از پیامدهای بودجه 92
انتظارات آی‌تی از دولت آینده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها