آمریکا به جاسوسی اعتراف کرد

تنش در روابط آمریکا با اتحادیه اروپا

جاسوسی آمریکا از نهاد ها ، موسسات و نمایندگی های دیپلماتیک اروپایی باعث تنش در روابط واشنگتن بامتحدان اروپایی اش شده است،کمیسیون اروپا در بیانیه ای از آمریکا خواست درباره جاسوسی از نمایندگی های اروپایی در واشنگتن و سازمان ملل متحد، شفاف سازی کند.آمریکا نیز سرانجام اذعان کرد از نهادها و نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای اروپایی جاسوسی کرده است.
کد خبر: ۵۷۵۸۶۲
تنش در روابط  آمریکا با اتحادیه اروپا

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شینهوا ، کمیسیون اروپا در بیانیه ای از آمریکا خواست درباره جاسوسی موسسه امنیت ملی این کشور که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگی های اروپایی در واشنگتن و سازمان ملل متحد نیز از اهداف آن بوده اند، شفاف سازی کند.

کمیسیون اروپا همچنین از مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست هر چه سریع تر برای بررسی صحت این گزارش ها با واشنگتن تماس برقرار کنند.

کمیسیون اروپا خاطر نشان کرد « وضوح و شفافیت چیزی است که ما از آمریکا انتظار داریم ».

کشورهای فرانسه و بلژیک نیز درباره جاسوسی آمریکا انزجار خود را اعلام و از واشنگتن خواسته اند در این خصوص شفاف سازی کند.

برخی از مسئولان اروپایی آنچنان از این خبر خشمگین شده اند که خواستار به حالت تعلیق درآمدن مذاکرات تجاری اروپا و آمریکا برای ایجاد منطقه تجارت آزاد شده اند .

آرلم دیزیر دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه یکی از این افراد است. او می گوید اتحادیه اروپا باید با جدیت تمام به این اقدام آمریکا واکنش نشان دهد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که اروپایی ها در شرایط کنونی می توانند انجام دهند زیر سئوال بردن مذاکرات تجاری با آمریکا برای ایجاد منطقه تجارت آزاد است.

میشل بارنیه کمیسیر بازار داخلی اروپا هم گفت: اگر این جاسوسی ها درست باشد پیامدهای ناگواری خواهد داشت. چون کشورهایی که دوست و متحد هستند  از هم جاسوسی نمی کنند. بنابراین آمریکایی ها باید هرچه سریع به طور روشن توضیح دهند که چرا این کار را کرده اند.

وزیر امور خارجه ‌آلمان نیز گفت:منافع امنیتی آمریکا نمی تواند توجیهی برای جاسوسی از شرکای اروپایی این کشور باشد.

وستروله گفت:آمریکایی ها باید اتهام جاسوسی را جدی بگیرند و بدون تاخیر توضیحاتی درباره این موضوع ارائه کنند.

وزارت امورخارجه اتریش با احضار سفیرآمریکا خواستار توضیح رسمی و سریع آمریکاییها دراین باره شد.

اولاند رییس جمهوری فرانسه هم گفته اروپا تا زمانیکه جاسوسی واشنگتن در این قاره پایان نیابد با کاخ سفید هیچ مذاکره ای نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه مکزیک هم روز دوشنبه اعلام کرد این کشور که از اهداف جاسوسی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا بوده است، این موضوع را به طور مستقیم با آمریکا مطرح خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری فرانس24،آمریکا سرانجام اذعان کرد از نهادها و نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای اروپایی جاسوسی کرده است.

این اعتراف از زبان جان کری وزیر امور خارجه این کشور بیان شد که در گفتگو با کاترین اشتون رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد تحقیق برای جمع آوری اطلاعات بین کشورها چیز غیرعادی نیست.

بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن، مشاور سابق موسسه امنیت ملی آمریکا فاش کرده، اتحادیه اروپا از اهداف جاسوسی و شنود برنامه سری آمریکا بوده است.

یکی از اماکنی که آمریکا در آن جاسوسی کرده سفارت فرانسه در واشنگتن بوده است. گفته می شود سازمان امنیت ملی آمریکا برای جمع آوری اطلاعات از سفارت فرانسه در واشنگتن، در آن میکروفن کار گذاشته است.

یکی دیگر از اماکنی که آمریکا از آن جاسوسی کرده است مقر اتحادیه اروپا در بروکسل بوده  که با جاسازی میکروفن مکالمات صورت گرفته در آن را شنود کرده است.

بر اساس اسناد و مدارکی که در روزنامه گاردین انگلیس و در اشپیگل آلمان منتشر شده است آمریکا از 37 نهاد ، موسسه و نمایندگی دیپلماتیک اروپایی جاسوسی کرده است.

بر اساس این گزارش، مکالمات تلفنی ،رایانامه ها و خلاصه آنکه هیچ چیزی از دید سازمان ملی آمریکا نادیده نمانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها