توصیه های ایمنی بانک مرکزی؛

چگونه از کارت های بانکی محافظت کنیم

بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های امنیتی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را در چند بخش ارائه و از شهروندان خواست تا با رعایت این نکات، از سوءاستفاده‌های احتمالی در امان باشند.
کد خبر: ۵۷۴۳۳۵
چگونه از کارت های بانکی محافظت کنیم

این بانک در توصیه‌های مربوط به نگهداری کارت بانکی آورده است:

توصیه می‌شود از کارت بانکی برای انجام مبادلات خُرد روزمره استفاده شود. بنابراین از اتصال حساب‌هایی که گردش مالی قابل توجه دارند، به کارت بانکی اجتناب شود و برای کاربردهای تجاری و انتقالات کلان وجوه، ارجح است از وب‌سایت بانکداری اینترنتی و خدماتی نظیر ساتنا و پایا استفاده شود.

همچنین در انجام مبادلات روزمره مالی، تنها موردی که باید به طرف مقابل به منظور انجام تبادل وجه اعلام شود، صرفا شماره کارت، حساب یا شبای مربوط به خود است و تنها کلاهبرداران وانمود می‌‌‌کنند که برای انتقال وجه، باید از کارت ارزی خود استفاده و مشتری را ترغیب به استفاده از منوی انگلیسی به منظور انتقال وجه می‌کنند.

با توجه به مسئولیت شهروندان در حفظ و نگهداری کارت‌های بانکی خود، لازم است در این خصوص دقت کافی را به عمل آورده و به هیچ عنوان کارت خود را در اختیار غیر قرار ندهند.

بانک مرکزی افزود: به منظور ابطال کردن کارت خود در زمان مفقودی کارت، نسبت به یادداشت کردن شماره سریال 16 یا 19 رقمی روی کارت یا شماره حساب متصل به کارت و شماره تماس خدمات مشتریان بانک صادره‌کننده کارت و نگهداری آن اقدام شود.

در صورت مفقودی یا سرقت کارت در اسرع‌وقت مراتب به شعب یا میز امداد بانک صادرکننده کارت اعلام یا از طریق اینترنت‌بانک یا تلفنبانک نسبت به مسدودی و ابطال کارت به منظور پیشگیری از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی اقدام شود.

از پذیرش هرگونه درخواست افراد ناشناس به‌منظور استفاده از خدمات بانکی به واسطه کارت شما اکیدا اجتناب شود.

هنگام استفاده از خدمات بانکی دقت شود مشخصات و جزئیات کارت برای دیگران قابل مشاهده نباشد.

توصیه‌های مربوط به رمز کارت

این اطلاعیه افزود: در انجام مبادلات روزمره مالی تنها موردی که باید به طرف مقابل به منظور انجام انتقال وجه (کارت به کارت) اعلام شود، صرفا شماره کارت، حساب یا شبای مربوط به خود است و از اعلام کردن سایر اطلاعات از قبیل، رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت، کد اعتبارسنجی (2CVV)، تاریخ انقضای کارت و...، حتی به بانک خودداری شود.

همچنین از نوشتن رمز عبور رو یا پشت کارت یا نگهداری آن در مجاورت کارت جدا اجتناب شود و توصیه اکید می‌شود رمز کارت خود را صرفا در ذهن خود نگهداشته و از یادداشت آن در محل‌هایی (از قبیل ذخیره در تلفن همراه یا هر حافظه قابل حمل دیگر) که در دسترس افراد غیر می‌تواند قرار گیرد، اجتناب به عمل آید.

رمزهای عبور نیز با دقت انتخاب شود و این انتخاب چندان ساده نباشد که افراد غیر بتوانند آن را حدس بزنند. برای مثال تاریخ تولد، شماره شناسنامه، 1234، 2222 و... نباشد.

بانک مرکزی هشدار داد: تاکید می‌شود در مقاطع زمانی دلخواه نسبت به تغییر رمز‌های کارت‌ اقدام شود. این امر بویژه در مواردی که احتمال می‌رود اشخاص ناشناس به هر طریقی از رمز عبور آگاهی یافته، از ضرورت دوچندانی برخوردار می‌شود.

در تماس‌های تلفنی، پیامکی و نیز ارتباط از طریق پست الکترونیک، از بازگو کردن مشخصات محرمانه خصوصی کارت بانکی (رمزها، کد اعتبارسنجی و تاریخ انقضا) برای دیگران خودداری شود.

جایگزینی بانک قرض‌‌الحسنه رسالت

بانک مرکزی در اطلاعیه دیگری تصریح کرد: به اطلاع سپرده‌گذاران صندوق قرض‌الحسنه مهروطن می‌رساند، با توجه به کندی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخگویی به مردم و با تصمیم بانک مرکزی، «بانک قرض‌الحسنه رسالت» جایگزین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شد.

سپرده‌گذاران می‌توانند از شنبه 8‌/‌4‌/‌1392 بتدریج به شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت مراجعه کرده و نسبت به دریافت کارت شبکه شتاب اقدام کنند.

بدیهی است با دریافت کارت شتاب، سپرده‌گذاران صندوق یاد شده می‌توانند سپرده‌های خود را از تمامی خودپردازهای شبکه بانکی در سراسر کشور دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها