در این روزهای گرم، سفر رفتن مانند یک انجام وظیفه آن هم از نوع سخت و طاقت‌فرساست، اما چه باید کرد؟ مدرسه‌ها تعطیل شده و بچه‌ها تفریح می‌خواهند!
کد خبر: ۵۷۴۳۲۲

گرمی و سردی هوا هم آنها را بی‌خیال سفر نمی‌کند، اما دردسر از زمانی شروع می‌شود که به دلیل تغذیه نامناسب و تغییر در عادات غذایی روزانه و در پی آن افزایش تعریق پوستی و کاهش آب بدن، مشکل مرموز و آزاردهنده یبوست دامن مسافران را می‌گیرد. این مشکل شوخی‌بردار نیست و می‌تواند از کودک تا بزرگسال را گرفتار کند. غذاهای کنسروی، ساندویچی، رستورانی و تنقلاتی چون چیپس، پفک، کلوچه و نخوردن میوه و سبزی و البته دیر به دیر رفتن به دستشویی و نشستن زیاد و نبود تحرک در طول سفر از دلایل عمده بروز این مشکل است.

چه کنیم تا گرفتار یبوست نشویم؟

ـ حتما صبحانه بخورید. صرف صبحانه فشار کافی برای دفع را فراهم می‌کند. قبل از خوردن صبحانه یک لیوان آب ولرم یا شیر سرد بنوشید و در جا نرمش کنید.

ـ‌ ناهار را با سالاد شروع کنید. بیشترین و بهترین فیبر را می‌توان از طریق مصرف انواع سالاد کاهو، کلم، خیار و گوجه فرنگی به همراه مقداری روغن گیاهی به دست آورد. اگر سالاد در دسترس نبود از ماست ترش استفاده کنید. اسید لاکتیک موجود در این فرآورده لبنی به علت تخمیر در روده، باعث تحریک و تخلیه سریع مدفوع می‌شود.

ـ در طول سفر از مصرف ترشی و شور اجتناب کنید؛ چرا که اغلب غذاهای آماده سدیم بالایی داشته و با محبوس‌کردن آب در بدن، موجب تورم پاها و فشار مضاعف به قلب و کلیه می‌شود.

ـ در وعده شام میزان مصرف برنج و نان را کم کنید و از غذاهای حاضری خودمانی مثل آب دوغ خیار یا نان و پنیر همراه سبزی خوردن، هندوانه، طالبی یا انگور استفاده کنید.

ـ اگر به دلایلی در طول سفر امکان تهیه و مصرف سبزی و میوه نداشتید پودر سبوس تهیه کرده و آن را با ماست، سالاد یا به همراه آب میل کنید.

ـ از مصرف انجیر و آلوی تازه یا خشک در طول سفر غافل نشوید. تحقیقات نشان داده است که این دو میوه به دلیل دارا بودن قندی به نام سوربیتول مانند یک ملین عمل می‌کند.

ـ اگر ناغافل دچار یبوست شدید از دانه‌هایی چون اسفرزه یا خاکشیر استفاده کنید. این دانه‌ها با جذب آب، لزج و ژله‌ای‌شده و باعث افزایش حجم مدفوع و موجب تحریک روده‌ها می‌شود.

ـ بدون نظر پزشک از قرص‌ها یا گیاهان طبی ملین استفاده نکنید. مصرف زیاده از حد این مواد زمینه را برای یک دوره یبوست پی در پی فراهم می‌کند. این را هم بدانید مصرف ترکیبات افیونی، کدئینی، داروهای ضدافسردگی و قرص‌های آهن و کلسیم می‌تواند بر شدت یبوست بیفزاید.

ـ غفلت از نوشیدن آب بخصوص در طول سفر موجب کم آبی بدن می‌شود و از طرفی چون گرمای هوا بخش عمده آب را از طریق تعرق پوستی دفع می‌کند از میزان آب بدن بخصوص دستگاه گوارش کاسته‌شده و در نتیجه مدفوع سفت و خشک می‌شود. این را هم بدانید قهوه، چای پر رنگ، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های بسیار شیرین تشدیدکننده یبوست هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها