واکنش روسیه به پیشنهاد آمریکا برای کاهش تسلیحات هسته‌ای

مسکو اعلام کرد که نمی‌تواند پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا را مبنی بر کاهش یک سومی سلاح‌های اتمی استراتژیک بپذیرد.
کد خبر: ۵۷۲۸۴۱
واکنش روسیه به پیشنهاد آمریکا برای کاهش تسلیحات هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری شینهوا، دیمیتری روگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: این بدان معناست که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا یا اصل این مساله را درک نمی‌کند یا دروغ می‌گوید و یا ناوارد و بی‌اطلاع است.

اوباما در کنفرانس برلین خواستار کاهش یک سومی تسلیحات اتمی روسیه و آمریکا شد و اعلام کرد: می‌توان امنیت در ایالت متحده و شرکای کشور را همزمان با کاهش تسلیحات اتمی با استفاده از یک بازدارندگی معتبر استراتژیک و قوی تضمین کرد.

بر اساس معاهده کاهش سلاح‌های استراتژیک که آمریکا و روسیه در سال 2010 امضا کردند، واشنگتن و مسکو متعهد شده‌اند تا ساخت و تولید کلاهک‌های خودشان را طی 10 سال آتی تا 30 درصد کاهش دهند و از 2200 کلاهک به 1550 کلاهک دست یابند.

یک کاهش یک سومی دیگر این تعداد را به 1000 کلاهک کاهش می‌دهد.

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: تا زمانی که مسکو و واشنگتن در رابطه با استقرار دفاع ضد موشکی آمریکا به توافق نرسند، مذاکره‌ای در رابطه با خلع سلاح اتمی میان این دو کشور برگزار نمی‌شود.

وی افزود: در تاریخ، ساخت یک سپر بدون ساخت شمشیر صورت نگرفته است.

روگوزین در ادامه گفت: روسیه به نیت‌های آمریکا برای محدود کردن استقرار سیستم ضد موشکی اعتماد ندارد.

 در همین حال، ولادیمیر پوتین بدون اشاره به سخنرانی اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: مسکو هرگز اجازه نقص توان هسته‌ای‌اش را نخواهد داد و ایجاد سیستم دفاع هوایی اولویتی برای صنایع نظامی روسیه خواهد بود.

پوتین تاکید کرد: ما باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که نمی‌توانیم اجازه ایجاد خلل در میزان سیستم‌های استراتژیک بازدارنده را بدهیم تا توان هسته‌ای‌مان دچار نقص شود. از این رو ایجاد سیستم دفاعی و فضایی یکی از اولویت‌های صنایع نظامی‌مان باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: مسکو در تلاش است طرحی برای توسعه نیروهای مسلح بعد از دعوت‌ها در زمینه مساله خلع سلاح هسته‌ای ارائه کند و این در واکنش به دعوت باراک اوباما از مسکو برای آغاز مذاکرات جهت خلع سلاح هسته‌ای بود.

وی ادامه داد: ما از اظهارات تحلیلگران نظامی و نظریه‌های آنها درباره خلع سلاح علیه کشورهای هسته‌ای استفاده بیشتری خواهیم کرد و مسلما باید این امر را از جهت طرح‌هایمان برای توسعه نیروهای مسلح کشور در نظر داشته باشیم. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها