دستاوردی دیگر از محققان ایرانی

سوخت بیودیزل از روغن کتان در ایران تولید شد

توسط محققان کشورمان صورت گرفت

تولید حلال های سبز برای تصفیه گاز طبیعی

محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فنی تولید حلال‌های سبز و دوستدار طبیعت برای تصفیه گاز طبیعی دست یافتند که استفاده از آن در پتروشیمی‌ها علاوه بر کاهش خوردگی موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.
کد خبر: ۵۷۲۸۱۲
تولید حلال های سبز برای تصفیه گاز طبیعی

دستیابی به تکنولوژی‌های نوین برای جایگزینی مواد شیمیایی مصرفی در صنعت نفت به منظور کاهش آلاینده‌ها، حذف مسائل خوردگی و کاهش مصرف انرژی مورد توجه محققان قرار دارد.

در این راستا محققان پژوهشگاه صنعت نفت اجرای طرح پژوهشی در زمینه مایعات یونی به عنوان حلال‌های سبز به عنوان ترکیبات «fine chemicals» با ارزش افزوده بسیار بالا و استفاده از آنها در فرآیند تصفیه گازهای طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

مهندس پرویز احمدی- رئیس واحد فرآورده‌های ویژه پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به مزایای این ترکیبات گفت: این ترکیبات به عنوان جایگزین حلال‌های آلی فرار به عنوان حلال‌های سبز و بدون وجود مسائل زیست محیطی و خوردگی مطرح هستند.

وی با بیان اینکه در این پژوهش موفق به تولید حلال یونی شدیم، افزود: از این ترکیبات به عنوان یک محیط بدون آلاینده و حذف خوردگی برای گازهای اسیدی به عنوان جایگزین آمین‌ها می‌توان استفاده کرد.  

رئیس واحد فرآورده‌های ویژه پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه این ترکیبات ضد آتش هستند، اظهار داشت: استفاده از این ماده ریسک را برای اجرای فرایندهای شیمیایی قابل اشتغال به حداقل می‌رساند.

احمدی به بیان کاربردهای این ماده پرداخت و یادآور شد: مایعات یونی در تصفیه گاز طبیعی به کار برده می‌شود. استفاده از ترکیبات یونی موجب کاهش مصرف انرژی در صنایع گاز و افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های گاز می‌شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها