راهکارهای پیروزی تیم ملی بر کره‌‌جنوبی

نه فقط دفاع نه تنها حمله

آرزوی قلبی همه ما صعود تیم ملی به جام جهانی است و خوشحالیم سرنوشت این هدف در دست خودمان است، در آستانه این بازی چند نکته به نظر من قابل توجه است:
کد خبر: ۵۷۱۹۳۸

1 ـ چوی - سرمربی کره جنوبی- به بیراهه رفت و اشتباه کرد، او ایرانیان را نشناخته است. ایرانیان در این جور مواقع برعکس آن که او تصور کرده نه‌تنها روحیه خود را از دست نمی‌دهند بلکه منسجم‌تر می‌شوند. بخصوص جاهایی که روی شخصیت ایرانی بودنمان دست بگذارند. او خیلی راحت می‌توانست بگوید تیم ما با بازی جوانمردانه تنها به فکر صعود خود است و صحبت‌هایی از این قبیل، اما این جمله‌ای که «دوست ندارم ایران به جام جهانی برود» برخلاف عرف فضای ورزش است. به نظر من این اظهارنظر چوی، بچه‌های ما را منسجم‌تر کرد و آنها با انگیزه دوچندان به مصاف کره‌ای‌ها می‌روند و ثابت خواهند کرد هیچ کس نمی‌تواند بگوید تیم ایران کجا باید باشد و همه چیز براساس شایستگی به دست می‌آید. بنابراین در وهله اول فکر می‌کنم بچه‌های ما اگر کوچک‌ترین استرسی نسبت به این بازی داشتند با این حرکت، اولین انگیزه روانی و شوک مثبت به ما وارد شد.

2 ـ واقعیت تیم ملی ایران این است که از بازی با قطر به این طرف کارلوس کرش، سرمربی تیم ایران یک استراتژی درست و خوبی پیش گرفت و همین استراتژی جواب داد. او مثل همه جای دنیا و مشخصا مثل اسپانیا که 70 درصد ترکیب اصلی خود را از بارسلونا تشکیل داده و در حال حاضر قدرت اول دنیای فوتبال است، اسکلت تیم ملی را از بازیکنان استقلال تشکیل داد. این را به این دلیل نمی‌گویم که خودم مربی استقلال هستم، اما به هر حال وقتی شما دست به چنین کاری می‌زنید، طبیعتا تیم‌تان هماهنگی بالایی دارد چون بیشتر بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی به لحاظ روحی روانی، فنی و تاکتیکی در نقاط مختلف زمین با هم هماهنگی دارند؛ موضوعی که در بازی با قطر نمایان بود. حتی آندرانیک تیموریان هم به دلیل این که در لیگ یازدهم در کنار همین بازیکنان استقلال بازی کرده است، با آنها هماهنگ بود. این وحدت تاکتیکی یکی از عوامل اصلی موفقیت تیم ما بود. تیم ملی حتی از بعضی تاکتیک‌های استقلال استفاده کرد، جایی که ما در بعضی بازی‌هایمان پژمان منتظری را در دفاع راست و خسرو حیدری را یک خط جلوتر بازی دادیم و کرش هم همــــــــین کار را انجــــــام داد، بنا براین فکر می‌کنم راهبرد خیلی خوبی بود که کرش انتخاب کرد.

3 ـ به طور طبیعی زدن بیش از چهار گل به قطر توسط ازبک‌ها نه این که غیرممکن باشد، اما به هر حال غیرمتعارف است، چون تیم قطر یک تیم ملی است و فکر نمی‌کنم از اعتبار و شخصیت ملی خود عقب‌نشینی کند. و برعکس آن چیزی که تصور می‌شود، من فکر می‌کنم آنها فراتر از انتظار ظاهر خواهند شد و ما تنها باید روی بازی خودمان متمرکز باشیم.

4 ـ در این بازی در وهله اول باید به این مساله فکر کنیم که ما می‌توانیم برنده میدان باشیم، اما با یک استراتژی خوب و حتما کرش این استراتژی را خواهد داشت؛ این که اول گل نخوریم و بعد گل هم بزنیم. امروز در فوتبال دنیا دیگر مثل سابق نیست که بگویند برد چهار بر سه بهتر از یک بر صفر است، چون شرایط فوتبال ازجمله قانون آفساید تغییر کرده و سرعت بازی نسبت به گذشته بیشتر شده است. در این شرایط اگر تیمی گل نخورد، نشان می‌دهد ساختار دفاعی خوبی دارد، بنابراین اول نباید گل بخوریم و بعد گل بزنیم چون معتقدم دندان شکن‌ترین جوابی که می‌توان به سرمربی کره جنوبی داد، این است که این تیم را شکست دهیم و آنها به پلی آف بروند.

5 ـ فوتبال در همه آسیا به صورت عمومی پیشرفت کرده است و نمی‌توان گفت کره جنوبی تیم سابق نیست. صرف نظر از ژاپن که تا حدی فاصله‌اش را با دیگر تیم‌ها حفظ کرده است، نمی‌توان گفت کره درجا زده است. آنها اگر چند سال پیش خیلی راحت لبنان را شکست می‌دادند، اما حالا در دقیقه 96 گل مساوی را به این تیم می‌زنند؛ نه به دلیل ضعفشان که به دلیل پیشرفت حریف است. در مورد فوتبال خودمان هم به همین ترتیب است، نمی‌توان گفت ما درجا می‌زنیم بلکه همه در حال پیشرفت هستند، اما نگرانی بابت این مساله است که ما با توجه به استعدادهایی که داریم، باید سرعت پیشرفتمان بیشتر شود. اگر دیدیم کره در بازی مقابل ازبکستان به ارسال‌های بلند روی آورد، واقعیت این است که تاکتیک و نقشه راه و سبک فوتبالشان سریع و کوتاه بود، چون به این شیوه اشراف دارند، اگر به توپ‌های بلند هم روی بیاورند، قدری می‌تواند خطرناک باشد، خوشبختانه مدافعان وسط و هافبک‌های دفاعی‌مان روی توپ‌های بلند مسلط هستند و از این نظر نباید نگران باشیم.

6 ـ معتقدم وقتی همه چیز دست خودمان است و به هیچ‌وجه به بازی حریفان وابسته نیستیم و باید همه تمرکزمان روی این بازی و صعود مستقیم به جام جهانی باشد. برای همین می‌گویم کاش بازی قطر ـ‌ ازبکستان با بازی ما همزمان نبود تا فارغ از آن بازی بچه‌های ما برای صعود می‌جنگیـــــدند و نیم نگاهی به تاشکند نداشتند. انتظار این است کرش که صرف نظر از مباحث تاکتیکی پیش از بازی قطر تا به حال شرایط روحی خوبی بر تیم ملی حکمفرما کرده است، در این بازی هم به همین ترتیب باشد و ما موفق شویم.

مجید صالح / کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها