توسط محققان کشورمان ساخته شد

تولید کفپوش آنتی باکتریال و ضد خش

موفقیتی دیگر توسط محققان کشورمان

گازی کردن زباله‌ های سمی بیمارستان

محققان پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از مشعل پلاسمایی موفق شدند از زباله‌های سمی بیمارستانی گاز‌هایی برای استفاده در پیل سوختی و همچنین خوراک پتروشیمی‌ها تولید کنند.
کد خبر: ۵۷۱۶۷۲
گازی کردن زباله‌ های سمی بیمارستان

دکتر حمیدرضا بزرگ‏زاده مسئول طرح پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت، پلاسما را گاز یونیزه‏ شده دانست که اتم های آن الکترون‏ های خود را از دست داده ‏اند و گفت: این حالت باعث ایجاد ویژگی‌‏هایی منحصر به‏ فرد در ماده می‏ شود و ماده رفتاری متمایز از دیگر حالت ‏های خود بروز می‌‏دهد بنابراین پلاسما به عنوان حالت چهارم ماده نامگذاری شده است.

وی قابلیت تولید دماهای بسیار بالا را از ویژگی‌های گاز پلاسما ذکر کرد و افزود: مشعل‏ های پلاسمایی یکی از منابع تولید پلاسمای گرم هستند که می ‏توانند پلاسمایی با دمای 2000 تا 10000 درجه سلسیوس را تولید کنند. این مشعل‏ ها، بدون هیچ نیازی به اکسیژن و یا سوخت فسیلی و اصطلاحا واکنش سوختنی، انرژی الکتریکی را مستقیما به حرارت شعله با دمای بالا تبدیل می‏ کنند.

بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه چنین ویژگی‏ هایی باعث شده‏ است تا از مشعل‏ های پلاسمایی برای گازی کردن زباله با اکسیداسیون ناقص برای تولید گاز سنتز استفاده شود، اضافه کرد: گاز سنتز گازی ارزشمند است که ارزش حرارتی بالا دارد و قابل ‏تبدیل به انواع فرآورده‏های نفتی است از این گاز به عنوان خوراک بسیاری از پتروشیمی‏ ها نیز استفاده می‏ شود.

مجری طرح با بیان اینکه گازی کردن زباله به روش پلاسمایی جدیدترین و پیشرفته‏ ترین فناوری تولید انرژی از زباله است، خاطرنشان کرد: این سیستم به دلیل دمای فوق العاده بالا بهترین گزینه برای انهدام و بی‏ خطر کردن زباله‏ های خطرناک و سمی مانند زباله‏ های بیمارستانی، شیمیایی و صنعتی است. این واقعیت را مرکز کنترل آلودگی اتحادیه اروپا و آمریکا تایید کرده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه، اظهارداشت: در این پروژه مطالعاتی در زمینه امکان‏ سنجی تبدیل زباله به انرژی با مشعل پلاسما انجام شد و با همکاری یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت راکتور گازی سازی پلاسمایی شدیم.

بزرگ زاده اضافه کرد: پس از راه اندازی این سیستم، با انجام آزمایش ‏های گوناگون امکان تبدیل زباله به گاز عملی شد و با استفاده از این روش موفق به تولید گازهایی مانند متان، هیدروکربورهای سبک و گاز سنتز از خروجی سیستم ابداعی شدیم.

به گفته وی، خروجی این فرآیند، گاز سنتز است که بعد از پاکسازی برای فرآیندهایی مانند جی تی ال (تولید بنزین و گازوییل) و به عنوان خوراک در پتروشیمی‏ ها استفاده می‏ شود.

مسئول طرح پلاسما با اشاره به کاربردهای گاز تولید شده از این روش در پیل سوختی، یادآور شد: یکی دیگر از مصارف این فرآیند در تولید انرژی و سوخت است که مستقیما می‏ توان برای تولید بخار آب به وسیله بویلر و به حرکت در آوردن توربین و تولید برق از آن استفاده کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها