سختی و فشردگی کار، حقوق و مزایای نه‌چندان چشمگیر یا تاخیر در پرداخت پاداش‌ها و دستمزدها برای جامعه معلمان واژه‌های غریبی نیست، اما سرباز معلم‌هایی که کار در وزارتخانه‌ای به بزرگی آموزش و پرورش وسوسه‌شان کرده، وزن این واژه‌ها را بیشتر از هر معلم دیگری درک می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۰۴۴۵
دشواری‌های سرباز معلمی

سرباز معلم‌ها افراد زیرپرچمی هستند که پذیرفته‌اند در ازای دریافت حقوق و مزایایی بیشتر از سربازان عادی، به مدارس مناطق محروم و دورافتاده بروند و در عین حال که کسری نیروی انسانی در آموزش و پرورش را جبران می‌کنند خود نیز دوران سربازی را با آسودگی بیشتر تمام می‌کنند.

اما اوضاع برای همه سرباز معلمان به این آرامی طی نمی‌شود. یکی از این معلمان امریه‌ای که در یکی از مدارس سلماس تدریس می‌کند در تماس با جام‌جم از وعده‌های روزهای نخستین جذب سرباز‌معلم‌های همدوره‌اش می‌گوید، از روزهایی که یکی از مسئولان آموزش و پرورش در پادگان برای آنها از پایه حقوق‌های 450 هزار تومانی، از حقوق‌های بالای 500 هزار تومان، از تسهیلات ویژه برای متاهلان و از احتمال قریب به یقین استخدام آنها حرف می‌زد و مزایای سربازمعلمی را آنچنان با آب و تاب می‌شمرد که همه داوطلبان برای سربازمعلم شدن تردیدها را کنار گذاشتند.

او خودش جذب این وعده‌ها شده است، خوب نیز یادش مانده در روزهای تصمیم‌گیری، همراه داوطلبان دیگر به این موضوع فکر می‌کرد دو سال تدریس در مدرسه که عایدی مالی‌اش بسیار بیشتر از خدمت سربازی در پادگان است و دیگر اسلحه به دست گرفتن و پست دادن و شرکت در فعالیت‌های نظامی نیز در کار نیست به همه سختی‌هایش می‌ارزد.

اما حالا این سربازمعلم پشیمان است، چون می‌گوید حقوقش فقط 213 هزار تومان در ماه است که دو ماه یکبار پرداخت می‌شود و کفاف زندگی دو نفره با همسرش را نمی‌دهد در حالی که فشردگی کار نیز امکان مرخصی گرفتن را از او گرفته و دیگر تردیدی برای ترک معلمی در او باقی نگذاشته است.

البته آن طور که او می‌گوید در مناطق شهری و روستایی سلماس حتی در برخی دیگر از شهرهای استان آذربایجان غربی او تنها سربازمعلمی نیست که چنین تصمیمی گرفته، چون تاکنون چند نفر از سربازان امریه‌ای از معلمی انصراف داده و گذران خدمت سربازی در پادگان را به خدمت در مدارس ترجیح داده‌اند.

سکوت آموزش و پرورش

گفته‌های این سربازمعلم شاید قابل تعمیم به همه همکاران او نباشد، شاید راه این گلایه را نیز برای مسئولان آموزش و پرورش باز بگذارد که چرا رسانه‌ها یکطرفه به قاضی می‌روند و به گفته‌های چند معترض استناد می‌کنند، برای همین جام‌جم در تماس‌های مکرر با روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش قصد داشت تاخیر در پرداخت حقوق‌ها، کم بودن دستمزد‌ها و دشواری‌های سربازمعلم‌ها برای پیگیری مسائل اداری را علت‌یابی کند و از تعداد معلمان منصرف شده باخبر شود که هماهنگ نشدن مصاحبه با معاون اداری این وزارتخانه تمام این پرسش‌ها و ابهامات را بی‌پاسخ گذاشت.

سربازمعلم؛ آری یا خیر؟

مشوق‌های مالی همیشه جزو بهترین عوامل ایجاد انگیزه در افراد شناخته می‌شود. حالا اگر این مشوق‌ها به افرادی داده شود که با انگیزه کارکردنشان به نفع یک نظام تمام می‌شود، شکی نیست هزینه‌کردن در این بخش، سرمایه‌گذاری است نه خرج کردن.

وضع سربازمعلم‌ها هم این گونه است یعنی اگر آموزش و پرورش برای ایجاد انگیزه در این افراد تلاش کند سود آن به سیستم آموزشی کشور می‌رسد.

اما در کنار ایجاد انگیزه و بها‌دادن به وضع معیشت سربازمعلم‌ها که هم حق آنهاست و هم به بهبود کیفیت تدریس‌شان کمک می‌کند باید به گزینش درست این افراد نیز توجه کرد تا بهترین و شایسته‌ترین افراد در جایگاه معلمی قرار بگیرند.

با این حال آن طور که خبر می‌رسد این موضوع همیشه با دقت صورت نمی‌گیرد به طوری که مدیر یکی از مدارس روستایی شهرستان شوشتر در گفت و گو با جام‌جم از تجربه کار با چند سربازمعلم می‌گوید که در دوره خدمت نه دل به تدریس می‌دادند و نه تعهدی نسبت به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشتند. او حتی از سربازمعلمی حرف می‌زند که در ساعات کلاس، دانش‌آموزان را مجبور به واکس‌زدن کفش‌هایش می‌کرد یا از آنها می‌خواست برایش خوردنی بیاورند.

این مدیر مدرسه که در روستایشان معلمی هم می‌کند به این نتیجه رسیده که بیشتر سربازمعلم‌ها چون تجربه تدریس ندارند و فقط به واسطه داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی به کار گرفته می‌شوند و از آنجا که عمر کاری خود را بیشتر از دو سال نمی‌بینند، آموزش‌های باکیفیتی ارائه نمی‌دهند به طوری که معلمانی که در پایه بعد دانش‌آموزان آنها را تحویل می‌گیرند باید دوباره مباحث درسی سال قبل را برایشان تکرار کنند.

در واقع، این گفته‌ها به کیفی‌نبودن بخشی از این نیروها اشاره دارد که البته مسئولان آموزش و پرورش این موضوع را نمی‌پذیرند، ولی کارشناسانی همچون محمد الهی بر آن اذعان دارند.

این کارشناس آموزشی که خود سال‌ها در وزارت آموزش و پرورش مدیریت کرده و با مسائل سربازمعلم‌ها از نزدیک آشنا بوده گرچه به عملکرد برخی از این نیروها نقد دارد، اما از آنجا که معتقد است به علت کمبود معلم رسمی بسیاری از مدارس مناطق روستایی در خطر انحلال قرار دارد و بیم ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌رود، حضور سربازمعلم‌ها برای نگهداشتن دانش‌آموزان در مدرسه ضروری است.

او با این حال از آموزش‌های ناکافی سربازمعلمان گله دارد. الهی، بیشتر سربازمعلم‌ها را جوانان کم‌تجربه صاحب فوق‌دیپلم یا لیسانس می‌داند که برای معلم شدن آموزش ندیده‌اند بویژه آموزش‌های فرهنگی که لازمه شغل معلمی است.

به همین پیشنهاد می‌دهد دلیل گزینش سربازمعلمان همان طور که برای معلمان رسمی، سفت و سخت گرفته می‌شود به همان اندازه جدی گرفته شود تا امر تعلیم و تربیت به دست شایسته‌ترین افراد سپرده شود.

گلایه‌ها را منتقل کنید

کیفی‌ نبودن بخش زیادی از جامعه سربازمعلم‌ها البته موضوعی نیست که معاون وزیر آموزش و پرورش آن را بپذیرد.

فاطمه قربان در گفت‌وگو با جام‌جم سربازمعلم‌ها را نیروهای باانگیزه‌ای می‌داند که با میل و رغبت، دوره سربازی را در آموزش و پرورش می‌گذرانند، همان نیروهایی که به گفته او بررسی‌ها نشان می‌دهد که می‌توانند به لحاظ کیفی هم فعالیت کنند.

قربان، آموزش‌های سربازمعلم‌ها قبل از اعزام به محل خدمت را کافی می‌داند همچنین از نظارت مستمر کارشناسان آموزشی بر عملکرد آنها سخن می‌گوید، همین طور از نحوه گزینش‌ها دفاع می‌کند و توضیح می‌دهد در بازدیدهای مکررش به مدارس ابتدایی مناطق مختلف کشور تا به حال گزارشی دال بر کم‌کاری سربازمعلم‌ها دریافت نکرده و حتی در یکی از بازدیدهایش با معلم فعالی آشنا شده که جزو سربازمعلم‌ها بوده است.

او همه این اطلاعات را به جام‌جم داد تا نتیجه بگیرد سربازمعلم‌ها نیروهای خدمت‌رسان به سیستم آموزشی کشور هستند و اگر در گوشه‌ای از کشور سربازی تخلفی می‌کند تقصیر به گردن مدیر مدرسه‌ای است که آن کم‌کاری در آن رخ داده است.

قربان در عین حال وجود مشکلات احتمالی را رد نکرد به همین علت از مدیران، دانش‌آموزان و اولیای آنها خواست تا اگر سربازمعلم بی‌کیفیتی را دیدند موضوع را با اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه در میان بگذارند.

سربازمعلمی، نیازمند اصلاح

روزی که تصمیم گرفته شد از سربازان به عنوان معلم استفاده شود، ذهنیت تصمیم‌گیران این بود که سربازان تحصیلکرده به جای بایکوت شدن در پادگان‌ها می‌توانند نیروهایی اثرگذار باشند و خلأ کمبود معلم را در مدارس جبران کنند.

این استدلال درستی بود و هست، چون هنوز هم اعتقاد بر این است که کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش بویژه در مناطق روستایی و عشایری را به هیچ طریقی جز به کارگیری سربازمعلمان نمی‌توان جبران کرد، اما موضوع این است که این سربازان تنها در شرایطی می‌توانند به کمک سیستم آموزشی بیایند که تخصص و تجربه داشته باشند نه این که مدارس، حیاط خلوتی برای گذران بی‌دغدغه دوره خدمت سربازی‌شان باشد.

شاید بهترین روش برای کیفی‌کردن طرح سربازمعلم این باشد که این نیروها فقط از میان سربازانی که در رشته‌های مرتبط با معلمی تحصیل کرده‌اند، انتخاب شوند یا اگر افراد انتخاب‌شده هیچ‌گاه معلم نبوده و سابقه تدریس نداشته‌اند آموزش‌های قبل از اعزامشان به نحوی باشد که از آنها در یک دوره کوتاه، معلمی با حداقل استاندارد‌ها بسازد.

وقتی همه این جزئیات کنار هم قرار گرفت آن گاه نوبت پرداختن به مشوق‌ها می‌رسد تا رفع دغدغه‌های معیشتی سربازان، آنها را به معلمانی با انگیزه و متعهد تبدیل کند که باری از دوش نظام آموزشی بردارند.

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۸
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
۰
۰
پادگان بهتر از سرباز معلمی هست
ص.ثلاث.كرمانشاه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
۱
۰
سلام من بهترین دوران زندگی ام رادر سرباز معلمی میگذرانم كاش میدانستی بچه های یك روستای دور افتاده چه قدر معصوم اند.من به همه ی آن ها نماز خواندن واخلاق درست نشان داده ام یك تار موی كوثر دانش آموز كلاس اولم را باتمام پول آموزش پرورش عوض نمی كنم الهی هر چه بلا ومصیبت هست از روی سر این بچه ها دور بشه
m
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
۱
۱
ما كه حقوقمون 139999 تومن هست كه بعضی وقتا 4ماه به تاخیر میندازنش
یكی به من بگه مدت خدمت سرباز معلمی چقدر است؟
ممنون میشم
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
با عرض سلام و خسته نباشید من سریاز معلم استان همدان هستم و لیسانس دارم و هنرستان فنی درس میدم و حقوقم فقط 58 هزار تومان هست. كجا باید گلایه كنم؟
عبدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
چه كسی میگه نحوه ی تدریس معلمان وظیفه كم كیفیت است .اگر كسی هست بیاد وروشهای تدریس ما را(سرباز معلمان)را ببینه كه از خیلی از معلمان رسمی كه شاید بیش از 20 سال سابقه دارند خیلی بهتره ونتیجه خوبی هم داره درست است بی تجربه ایم اما نیروی جوانی وهمچنین حس مسئولیتی كه نسبت به خدا در قبال این بچه های پاك وساده را هیچ وقت فراموش نخواهیم كرد به امید موفقیت همه اموزگاران برای آبادی ایران
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
۰
۰
سلام
بنده سرباز معلم در یكی از شهرستانهای استان البرز هستم كه امروز مسئول آموزش به من گفت اگر فلان كار را نكنی میزنم زیر گوشت...تیتیش مامانی... و 10 تهمت ناروا كه بنده تنها به علت سرباز معلمی سكوت كردم . خواهشمندم رسیدگی كنید من آماده همكاری هستم
داود پویانژاد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
۰
۰
سلام
وضع این دوستمون خیلی خوبه
ما یك سال هست كه سرباز معلم شدیم , تو استان البرز, با مدرك لیسانس, حقوقمون ماهی 65 هزار تومنه, فكر كنم سرباز عادی بیشتر از ما حقوق میگیره!
با وجود اینكه یك سال از سرباز معلمی ما میگذره, هنوز دفترچه بیمه یا خدمات درمانی نداریم, نه من, هیچ سرباز معلمی نداره.
كافیه یه سر به وبلاگ سرباز معلما بزنین و نظرات سرباز ها رو بخونین تا ببینین امریه گرفتن و سرباز معلم شدن, همچین آش دهن سوزی نیست.
Sarbaz-moalem.blogfa.com
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
۰
۰
سلام به همه ی سرباز معلم های عزیز كه همه اونارو سرباز حساب میارن نه معلم......
وقتی كادر اداری،معلم ها،مدیر،آبدارچی و... همه همه مارو سرباز میدونن چطور دل به كار بدیم....
وقتی اندازه یك معلم رسمی كار می كنیمو آخر ماه اونا میگیرن 1میلیون 200هزار تومن ما میگیریم 70هزار تومن چیزی به نام انگیزه میمونه؟؟؟؟؟
مگه وقتی هم دانشگاه دولتی هم آزاد تو مقطع ارشد یا مقاطع دیگه قبول میشیم بهمون اجازه میدن درس بخونیم تا عمرمون تلف نشه؟؟
ما هممون سربازیم با 24 ماه خدمت نه 21ماه...............
پس لطفا نگید ما كیفیت نداریم بگید بعضیا مدیریت ندارن!!!!!!!
با تشكر از لطفتون كه این موقعیت و در اختیار ما قرار دادید.
سرباز معلم
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
۰
۰
سلام
شما كه از حال سرباز معلمان خبر نداری این ها هیچی خدمت لب مرز مدرسه ای كه سه ساعت با ماشین تا سلماس دوره وبعضی وقت پیاده رفتن در زمستان .....
اموزش و پرورش می خواهد مدارس خالی نباشد. با چه قیمتی؟ و چه كسی ضرر می بیند؟ خدا میداند!
mojtaba
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
۰
۰
سلام میخواستم بدونم برای رشته ی فوق دیپلم الكترونیك امریه معلمی میده آموزش و پرورش یا نه؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
۰
۰
من سرباز معلم هستم و در یكی از روستا های جلفا به نام انیق هستم.
خدا شاهد ما وقتی كه رفتیم اداره چنان به ما محبت كردند كه من فكر كردم می خوان گول مون بزنند.
محل خدمت تعیین شد با ماشین خودمون رفتیم كه 5ساعت طول كشید اونم 2 ساعت خاكی نه از این خاكی های خودمون مثل راه مرگ بود.
رفتیم مدرسه نه برق نه آب كلا بجز یك اتاق و چند تا وسیله هیچ امكاناتی نبود.با كلی پیگیری كه كردیم گفتن شما برید یك هفته ای حل می كنیم .كه هنوز 1 سال از اون یك هفته می گذره هیچی نشده.(در ضمن روستا برق آب و تلفن داره)
به زور یك سرویس الكی درست كردیم اونم با چند پرده . حمام هم كه تا دو ماه نمی رفتیم تا وقت برگشتن.
ما پول كتاب تمام بچه ها را گرفتیم و به مدیر مجتمع دادیم. اما از كتابها 3 دست نبود وقتی گفتیم 3 دست از كتاب ها كم هست گفت از شهر چند كتاب كهنه پیدا كنید كتاب نیست.تا اینكه رفتیم انباری اداره اونجا به ما گفتند كه كتاب هست ما تعداد كتابی كه پولش را دادید به شما دادیم .ما هم چاره ای نداشتیم تا پول كتاب را از جیب خودمان دادیم.
مدرسه را تا بهمن بدون نفت سپری كردیم . چون مدیر مجتمعی می گفت من پول كرایه ماشین را نمی توانم بدهم.مجبور شدیم مقداری از پول مدرسه را خودمون دادیم.
180هزار تومان حقوق ما هست در حالی كه كرایه آمد از آنجا به خانه 150هزار تومان هست.
انصاف هست.
خیلی حرفهادیگری هم داشتم كه وقت حوصله زیاد می خواد.
سلیمان
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
۰
۰
سلام من سرباز معلمم در استان البرز متاهل هم هستم حقوقمونو كه تا برج نه ندادن یدفعه دادن بعدش هرماه با هزارتا عشوه و.... با تاخیر دادن تا عید از عید 94 تا به امروز (تیر94) حتی یك ریال هم به ما ندادن.....من كه متاهلم حقوقم تو حكم كارگزینیم 225 هزارتومنه كه هیچ وقت 225تومنو نمیدن هزار جور كسورات داره....بعضی برخوردها هم خیلی جالب نیست.....موفق باشید
كاش اونایی كه میان این طرح هارو پیاده میكنن یذره خودشونو جای اون بنده خداهایی كه سرباز معلمن بذارن تا بفهمن سه چهار ماه حقوق ندادن به سربازی كه همه چیزش گردن خودشه(غذا،جابجاییو.....)یعنی چی.....كاش یذره درباره قوانینش بگن خدا شاهده خیلیا از خود مسئولان اموزش پرورش هم چیزی از قوانینش نمیدونن ....یا علی
محمدجواد حق وردی
-
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۰
سلام
من یك سرباز معلمم كه تو هنرستان باید استاد كار میشدم و هفته ای 24ساعت میرفتم.
ولی به دلیل كمبود معاون اجرایی ناحیه گفتن شما معاون اجرایی شو.
حالا دیگه باید هفته ای 44ساعت میرفتم مدرسه چرا،فقط به خاطر دانش آموزان و اینكه كار خدا پسندانه ای انجام بدم قبول كردم.
حقوقی كه هزینه ایاب و ذهاب هم نمیشه رو هر وقت عشقشون میكشید واریز میكردن و اگرم یموقع میخواستم فعالیت اضافی انجام بدم از طرف همكاران ناحیه و مدرسه با گفتن حرف هایی چون (تو كه استخدام نمیشی الكی خودتو اذیت نكن)و امثال این حرف ها دلسرد میشدم بعضی وقت ها هم اگر یك ذره وجدان درد میگرفتن یه تقدیر نامه كه به نظر من هیچ ارزشی نداره بهم میدادن تا سرم شیره بمالن و هفته ای بیست ساعت اضافه بیام.
ناراحت نیستم و شكایت نمیكنم چون من با خدا معامله كردم.
هیچكس انتظار نداشت كه من بتونم تو این پست كار ها رو درست انجام بدم ولی بر خلاف نظر ها همچین درخشیدم كه به مدیر هنرستان وقتی كه گفتم:برا سال تحصیلی بعد معاون اجرایی به ما تعلق میگیره یا نه؟ در جوابم گفت خودت هستی و دیگه معاون اجرایی میخایم چیكار.
خخخخخخ
انقدر درست كار و كاری بودم كه همكاران رسمی و پیمانی كه از زیر كار در میرفتن لطف میكردن و زیرآبمو میزدن تا انگشتان اشاره ای كه به دلیل بی كفایتی اونها به سمتشون نشانه رفته بود رو كمتر كنن.
حالا شما ها هی بگید كه سرباز معلم ها بی كفایتن و بی تجربه
اگر مسئولان میدان بدهند خیلی كار ها انجام خواهیم داد
اگر مشكل مالی یه سرباز معلم كه توقع زیادی هم نیست رو برطرف كنن دیگه لزومی نداره بره سمت شغل دومی كه باعث میشه از وقت و تمركزی كه باید سر كلاس داشته باشه بزنه و در نهایت بگن كه بی كفایت هست.
تا وقتی كه ما ایرانی ها بجای پرداختن به باطن و درون افراد به ظاهر و... اونها توجه كنیم مشكلی حل نمیشه و به فردایی كه هیچ وقت نمیرسه موكل میشه.
در پناه ایزد منان
master
-
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۰
۰
سلام من سرباز معلمی هستم كه سال قبل ۲۴ ساعت حكم زده بودند برام ولی به زور ۳۶ ساعت در هفته برامون تدریس زدند كه ما هم تدریس كردیم ولی با این وجود نه به ما اضافه كار زدند نه حقوق خودمونو الان ۸ ماه هست كه ندادند دستموم هم به جایی بند نیست امسال هم ۳۶ ساعت زوری بدون حقوق باید تدریس كنیم اخه كسی نیست به این مسولان بفهمونه ما هم آدم هستیم و حق و حقوقی برای خودمون داریم هر كس حداقل برای رفتن به مدرسه تاكسی سوار می شود . قانون ساعت تدریس را هم برای همه یكسان كنند .
از شهرستان خوی استان آذربایجان غربی
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۰
۰
سلام من سرباز معلمم پشیمانم پشیمان هم خودمو بدبخت كردم هم زن بچمو خدایا منو ببخش نه حقوقی میدن نه دفترچه بیمه درست حسابی ای خدا چكار كنیم به كی بگیم
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
۰
۰
سلام،تاریخ اعزامم95/12/19میباشه.و میخام واسه سرباز معلم اقدام كنم .یه سوال دارم..اگر در شهر خودت نیفتادی خوابگاه و غذاو....میدن یا نه.خواهشا جواب سوالم رو بدین ...ممنونم...09390467778جواب رو بفرستین به شماره تلفنم ...منتظر جوابتون هستم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها