کشت چغندر قند در خوزستان احیا می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از احیا و توسعه مجدد کشت چغندر قند در اراضی شمالی استان پس از دو دهه خبر داد.
کد خبر: ۵۶۹۶۲۹

کیخسرو چنگلوایی در نشست احیا و توسعه کشت چغندر قند افزود: سودآوری چغندر قند در مقایسه با سایر محصولات از مزیت نسبی بهتری برخوردار است. وی ابراز امیدواری کرد، با مساعدت مسئولان وزارت جهادکشاورزی، کارخانه قند اصفهان و همکاری نمایندگان شوش، دزفول و اندیمشک در مهر سال جاری حداقل 2500 هکتار از اراضی شمال استان زیر کشت مجدد این محصول برود.

وی از تخصیص 50 درصد یارانه خرید بذر، استفاده از تسهیلات بانکی با سود 7 درصد برای کشاورزان، بیمه محصول، تشکیل کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان، مروجان و مهندسان کشاورزی و استفاده از مهندسان ناظر آموزش دیده خبر داد.

چنگلوایی گفت: کشت چغندر قند نه تنها در تناوب و پایداری کشت مؤثر است بلکه باعث رونق اقتصادی، اشتغال و درآمدزایی نیز می‌شود. رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: کشت این محصول علاوه بر سود آشکاری که برای کشاورزی و تولید کننده دارد، دارای سود پنهانی است که کل کشاورزان منطقه از آن بهره‌مند خواهند شد. وی یادآور شد: به دلیل تعطیل کارخانجات قند شهرستان‌های دزفول و اهواز ده سال است چغندر قند در اهواز کشت نمی‌شود. استان خوزستان در دهه 70 با تولید سالانه حدود 500هزار تن چغندر قند، قطب اصلی این محصول در کشور به‌شمار می‌رفت، ولی با تعطیلی دو کارخانه قند دزفول و اهواز که خوراک اصلی آنان چغندر قند بود، کشت این محصول رو به افول رفت و ذرت جایگزین آن شد. هر دو کارخانه قند دزفول و اهواز به علت مشکلات مالی و مدیریتی کماکان تعطیل است و برنامه‌ای برای فعالیت مجدد این دو واحد تولیدی وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها