روحانی در برنامه دیدگاه:

مشکل از مدیریت و تصمیمات فردی آغاز می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت : مشکل از مدیریت آغاز می شود، مشکل از تصمیمات فردی شروع می شود، مشکل از عدم مشورت آغاز می شود.مگر می توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست یک رقمی کرد یا دو رقمی کرد، مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد.
کد خبر: ۵۶۶۹۰۷
مشکل از مدیریت و تصمیمات فردی آغاز می‌شود

حسن روحانی از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در برنامه دیدگاه شبکه یک سیما به بیان نظرات خود درباره موضوعات مختلف کشور پرداخت.متن کامل سخنان حجت‌الاسلام روحانی به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطیبین - ملت بزرگوار ایران کسی که اکنون در محضر شماست حسن روحانی متولد 1327 در سرخه از استان سمنان از یک خانواده مذهبی و انقلابی.

از یازده سالگی از طرف پدر موظف شدم که با کار در دوره تابستان مخارج تحصیلم را تامین کنم با کشاورزی و قالیبافی، آن روز کمی برای من سخت بود اما خیلی زود فهمیدم که روی پای خود ایستادن چقدر لذت بخش است.

 مادرم همیشه صبور و مهربان و فداکار مثل همه مادرها بود و آن روزی که برادرم در زندان، من فراری ،پدرم تحت تعقیب بود او به تنهایی خانه و فرزندان را با صبوری اداره کرد.

 تحصیلات حوزوی ام در حوزه علمیه قم به مدت ده سال بود از اساتید بزرگی در سطح همچون آیت الله سلطانی آیت الله فاضل لنکرانی ، شهید دکتر بهشتی، شهید مطهری بهره های فراوان بردم و در درس خارج از اساتید به نامی چون آیت الله سیدمحمد محقق داماد، آیت الله گلپایگانی و آیت الله حائری یزدی درس ها و فن اجتهاد را از آنها آموختم و بر روان همه آنها درود می فرستم.

 درس دانشگاهی ام در رشته حقوق بود دوره لیسانس را در دانشگاه تهران گذراندم و فوق لیسانس و دکترا در خارج از کشور. اما حقوق و درس حقوق برای من پیام مهمی داشت، نه از این دیدگاه که بسیاری از سیاستمداران بزرگ دنیا درس حقوق خواندند بلکه از این دیدگاه که درس حقوق به من آموخت چگونه باید از حقوق مردم و منافع ملی به خوبی دفاع کرد.

این درس حقوق بود که به من آموخت فرق قطعنامه شورای حکام با شورای امنیت با یک کاغذ معمولی چیست. آن که حقوق را به خوبی نخوانده است شاید این تفاوت ها را به خوبی لمس نکند.

نهضت اسلامی از سال 41، من راهبری امام و یارانش را به جان خریدم و همواره به عنوان یک سرباز در نهضت اسلامی ایستادم، سخنرانی ها منبرهای پرشور و انقلابی، بازداشت ها، تحت تعقیب قرار گرفتن ها، ممنوع المنبر شدن ها چقدر زیبا بود چه این که می فهمیدم مسیر، دستیابی به استقلال کشور، مبارزه با استبداد، آزادگی و همچنین استقرار احکام اسلام در این سرزمین است

 انقلاب شکوهمند اسلامی پیروز شد و پس از آن همواره افتخار آن را دارم که مسئولیت هایی را به عهده داشتم. همیشه نماینده مردم بودم الان هم نماینده مردم هستم. مشروعیتی که از رای مردم به دست می آید چقدر سرفرازی دارد.

20 سال با رای مردم در مرکز قانونگذاری کشور خدمت کردم. به عنوان رئیس کمیسیون دفاع و رئیس کمیسیون سیاست خارجی انجام وظیفه نمودم. بعد هم در دو دوره نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری بودم و هم اکنون نیز نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان هستم. نمایندگی امام و رهبری هم برای من افتخار داشت هر وقت خواستم با امام ملاقات کنم لطف امام شامل حال من بود و همان هفته یا هفته بعد توانستم ایشان را زیارت کنم و در طول رهبری رهبر معظم انقلاب، همیشه نماینده ایشان بودم و هم اکنون نیز نماینده ایشان در مهمترین نهاد سری کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی هستم .

خوب می دانم نزدیکی با رهبری، آشنایی طولانی و ارادت 45 ساله از سال 1347 تا امروز سرمایه بزرگی است برای من و آن کس که باید اداره کشور را به عهده گیرد. این گونه روابط نزدیک می تواند برای حل معضلات کشور به او کمک کند.

در کنار مسئولیت نمایندگی مردم و رهبری من در دوران دفاع مقدس مسئولیت های سنگینی را بر دوش داشتم. گرچه افتخار دفاع مقدس از آن شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده آنهاست اما من هم به عنوان یک سرباز سهمی داشتم: رئیس ستاد قرارگاه خاتم الانبیاء‌ آن روزگاری که فرماندهی جنگ به عهده آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، فرماندهی پدافند هوایی با حکم حضرت آیت الله خامنه ای و همچنین رئیس ستاد پشتیبانی جنگ، در ستاد پدافند درس ها آموختم، آموختم که با تخصص و همکاری با متخصصین چگونه می توان تحول بزرگی را در یک بخش پیچیده فنی به وجود آورد.

یاد شهید بابایی، شهید ستاری گرامی باد که بار سنگین پدافند بر دوش آنها بود این دنبال تخصص بودن و همکاری و تلاش بود که ما را موفق کرد در عملیات والفجر هشت در سال 1364  قادر شدیم 73 فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کنیم که دنیا را به اعجاب و تعجب وا داشت.

 اما درس دیگری نیز به من آموخت آسمان ایران، حراست از آسمان ایران که نه تنها فضای جغرافیایی که فضای فرهنگی ایران، فضای اقتصادی ایران و فضای اجتماعی ایران همواره نیاز به حراست، مراقبت و مواظبت دارد و آنگاه که تخصص و ابزار لازم فراهم شود دشمن سرکوب خواهد شد و ملت، آزاد و ملت در کنار رفاه و امنیت زندگی خواهد کرد.

 دوران دفاع مقدس با پیروزی رزمندگان اسلام پایان یافت و من بلافاصله به مدت 16 سال مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده گرفتم.

دوران افتخار آمیزی که در 8  سال اول در کنار ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی تلاش کردم. اولین دستاورد شورای عالی امنیت ملی در آن دوران بازپس گیری باقیمانده سرزمین اشغال شده توسط صدامیان، آزادی همه اسرا و آزادگان و همچنین محکومیت عراق در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان متجاوز بود.

این افتخار اول از آن این شوراست در آن مقطع حساس و سپس محکومیت صدام آنگاه که به کویت تجاوز کرد قبل از کشورهای منطقه و بعد از آن ، حمله ائتلاف در منطقه و اعلام موضع گیری بی طرفی فعال که موجب حراست از منافع ملی و امنیت ملی شد و همگان را به تحسین موضع گیری ایران واداشت.

در شورای عالی امنیت ملی در دوران هشت ساله بعد در دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی نیز اقدامات بسیار مهمی انجام گرفت از امضای تفاهم نامه امنیتی با عربستان و رابطه نزدیک و گرم با این همسایه و تا مسئله 11 سپتامبر و موضع گیری عاقلانه جمهوری اسلامی ایران در آن حادثه حساس و تا موضع ایران در اشغال افغانستان و عراق و حفظ سرزمین ایران که همه ، مقاطع بسیار حساس و مهم و تاریخ ساز برای ایران است و من افتخار دارم که در این اقدامات سهم بسزایی در تصمیم سازی و تصمیم گیری داشتم .

مسئله مهم بعدی داستان توطئه آمریکا در مسئله پرونده هسته ای در سال 1382 بعد از اشغال عراق و بغداد بود که با این بهانه می خواست کشور را در مسیر شورای امنیت تحریم یا جنگ قرار دهد و در این مقطع با اقدامات به جا، توطئه آمریکا و اسراییل به شکست منجر شد.

پس از مذاکرات تهران با سه وزیر اروپایی، مقام معظم رهبری این کار را تدبیر بدون عقب نشینی و شکست توطئه آمریکا و اسراییل دانستند و در 11 آبان 1382 اعلام فرمودند که ما توانستیم کشور را از شورای امنیت و جنگ و تحریم دور کنیم، صلح آمیز بودن پرونده هسته ای را در شورای حکام بعد از یک سال تلاش به اثبات برسانیم، فرصت لازم برای تکمیل فن آوری هسته ای به وجود آوردیم و فرصت لازم برای آنکه روابط با کشورها توسعه یابد. پایان این دوره به گونه ای بود که رهبری انقلاب از آن به عنوان مدیریت پخته و عاقلانه یاد کردند.

در اینجا لازم می دانم که بگویم همه موفقیت های شورای عالی امنیت ملی در طول 16 سال، هدایتش، ارشادش و حمایتش از آن مقام معظم رهبری بود.

حضور من در مجمع تشخیص مصلحت نظام در طول 22 سال و تصویب سیاست های کلی در امور مهم به ویژه چشم انداز 20 ساله، سیاست های کلی اصل 44 بر تجربه من در کلیه مسائل مهم کشور افزود.

 همچنین حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک و تحقیق در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی به گونه ای است که امروز ره توشه سنگینی را برای اداره آینده کشور در اختیار دارم و بر آن می بالم و افتخار می کنم.

ملت عزیز ایران ما امروز گرچه با مشکلات مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی مواجه هستیم گرچه رشد اقتصادی ما در سالی که گذشت منفی بود به جای اینکه 8 درصد باشد و پیش بینی این است که در سال جاری نیز منفی باشد گرچه سرمایه گذاری که قرار بود 8.7 درصد باشد به 1.2 درصد رسید گرچه بیکاری از 11 به 12.2 درصد افزایش یافت گرچه تورم از 10.3 به 30.5 درصد متاسفانه ارتقاء یافت.

گرچه بد اخلاقی ها در جامعه ما اوج گرفت، گرچه قیمت دارو بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد، گرچه شکاف در جامعه بیشتر و بیشتر شد اما ما در ایران با عظمت و بزرگی زندگی می کنیم که دارای منابع بسیار غنی، غنی فیزیکی و مادی و دارای نیروی انسانی ارزشمند فعال هست.

کشوری که در حساس ترین نقطه جهان قرار گرفته است. کشوری که دارای ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک ویژه خود در منطقه است. شاهراه شمال به جنوب است. دومین منبع گاز جهان و نفت جهان است.

 اما چرا مردم ما در مشکلات معیشتی باشند. مشکل کجاست؟ مشکل از مدیریت آغاز می شود، مشکل از تصمیمات فردی شروع می شود، مشکل از عدم مشورت آغاز می شود.

مگر یک نفر یا چند نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور بزرگی مثل ایران در این شرایط توطئه جهانی کشور را اداره کنند. ما نیاز به همگان داریم. ما نیاز به بهترین ها داریم. ما نیاز به مشورت دانشگاه و کارشناسان داریم.

مگر می توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست یک رقمی کرد یا دو رقمی کرد. مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد و مگر می توان در یک شعار در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ دلار باید به هفتصد تومان تقلیل پیدا کند و بعد از چند ماه دلار به چند برابر قیمت افزایش یابد.

مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی ،مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور،مشکل بی ثباتی هاست. چقدر مدیران در حال تغییر و تحول در این هفت هشت سال بودند .

مهمترین وزارتخانه استراتژیک و اقتصادی و مهم ما نفت چهار بار مدیر ارشد و وزیرش جابجا و تعویض شد. مهمترین وزارتخانه سیاسی یعنی وزارت کشور چهار بار وزیرش تغییر کرد. بانک مرکزی سه بار مسئولش تغییر کرد و نگویم از دستگاههایی که پنج بار و شش بار مسئولینش عوض شدند. ای کاش این بی ثباتی در مدیریت بود که در سیاست نیز این بی ثباتی را ما شاهد بودیم.

باور می کنند مردم عزیز و وفادار ما که از 8 آبان نود و یک تا هشت آذر91 در مدت یک ماه 37 بخشنامه و دستور العمل متفاوت در مسائل اقتصادی صادر شد. باور می کنند که در طول 5 ماه 60 بخشنامه راجع به مسائل ارزی و پولی صادر شد. این بی ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد، آرامش خواهد داد.

مردم مدیریت، مدیریت کارآمد، مردم ثبات، مردم آرامش ، قدرت آینده و آینده نگری را می خواهند. در کنار این مشکلات قانون گریزی ها حتی عدم ابلاغ مصوبات مجلس شورای اسلامی که در بسیاری از موارد رئیس مجلس مجبور به ابلاغ آنها شد. در حالی که اساس در کشور باید قانون باشد. اطاعت از قانون، مقررات، شفافیت و این می تواند اعتماد لازم را در یک جامعه به وجود آورد.

بداخلاقی‌ها، اضافه‌کردن شکافها و فاصله‌ها ، کنار گذاشتن تمام جناح‌ها به جز یک قبیله سیاسی ، منزوی کردن کارشناسان، همه از موارد اشتباهات بوده است.

آیا ما کشور بزرگی مثل ایران در شرایط حساسی که امروز قرار داریم بدون حضور همگان و استفاده از همگان قادریم از مشکلات عبور کنیم؟

در دولت من استفاده از تمام شایستگان انجام خواهد شد. در دولت تدبیر و امید همواره از متخصصین و صاحب نظران استفاده خواهد شد. شورای پول و اعتبار به قدرت خود برمی گردد. سازمان برنامه و بودجه و مدیریت برمی گردد. بانک مرکزی به استقلال خود می رسد. شورای اقتصاد که ظاهرا اخیرا بعد از 5 سال تازه یک جلسه ای را تشکیل داده است به قدرت قبلی برمی گردد.

چه می خواهم بگویم، می خواهم بگویم مردم عزیز و بزرگوار باید اداره کشور، اداره علمی باشد، باید حکمرانی، حکمرانی شایسته باشد، باید استفاده از نخبگان انجام شود، باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید مشکلات را با مردم در میان گذاشت، باید آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری فرمودند به خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسه سیاسی و اقتصادی را بی آفرینیم.

 اگر امروز مشکلات اقتصادی داریم، اگر امروز گرانی وجود دارد، بیکاری وجود دارد، اگر امروز فساد اداری وجود دارد، اگر امروز ضربه بر اخلاق و فرهنگ در جامعه ما مشاهده می شود و اگر امروز روابط ما با جهان با مشکلات فراوان توام است، همه و همه به خاطر این است که یک دولت کارآمد و یک مدیریت درست و تدبیر صحیح در کار انجام نگرفته است.

هیچ کشوری در دنیای امروز بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان توسعه نخواهد یافت. با انزوا، رشد و پیشرفت امکان ناپذیر است. جدایی از جهان، کشیدن دیوار دور کشور امکان ناپذیر است.

ما باید با تعامل سازنده بتوانیم کشور را از مشکلات نجات دهیم. با گرانی به راحتی می توان مقابله کرد. با بیکاری نیز می توان مقابله کرد. من یک نکته بسیار ساده بگویم ما 3 میلیون و 300 هزار بیکار داریم و اگر در سال 10 میلیون توریست وارد کشور شود 13.6 میلیارد درآمد ارزی و 4 میلیون اشتغال درست می شود. یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی ما می توانیم بیکاری را حل کنیم. ما با رونق اقتصادی می توانیم بر بیکاری فائق شویم. بیکاری که امروز تنها مشکل اقتصادی نیست که مشکل اجتماعی و خانوادگی و معضل فرهنگی و دهها معضل دیگر به همراه دارد.

مشکل بیکاری سبب شده است از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است.

 کارخانه های کشور بین 20 درصد تا حداکثر 40 درصد از ظرفیت فعال است. ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل صد درصد برسانیم و این کار امکان پذیر است.

در برنامه مدون من ،علاوه بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امور فرهنگی برنامه کوتاه مدت یک ماهه و صد روزه وجود دارد.

ما می توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی بتوانیم با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه ها و مراکز تولیدی که امروز مشکل دارند، مشکلات آنها را در آن مدت کوتاه حل و فصل کنیم. ما با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک های کارگشا قادر هستیم آن همه اجناسی که در گمرکات ما انبار شده است به سرعت به بازار برگردانیم. همه اینها در یک برنامه کوتاه مدت امکان پذیر است.

ما می توانیم روابط خارجیمان را با دنیا به صورت مناسبی برگردانیم. روابط خارجی، آرزو نیست که کسی دنبال آرزو باشد. روابط خارجی شناخت جهان است، دیدن واقعیت هاست، ترسیم برنامه است، هزینه فایده کردن است، قدم به قدم گام را جلو گذاشتن است و به هدف دست یافتن است.

ما کشور قدرتمندی هستیم. ایران ابرقدرت منطقه است. ایران کشور حساس منطقه است با میلیون ها دل مسلمانی  و نگاه مسلمانی که به موفقیت این کشور چشم دوخته اند. مقداری تدبیر، مقداری برنامه، مقداری دقت لازم است تا ما بتوانیم حتی معضلات اقتصادی که در سایه تحریم به وجود آمده است، آنها را نیز قدم به قدم در مسیر حل و فصل نهایی قرار دهیم. این کار امکان پذیر است.

ما باید اقتصاد کشور را از شرایط فعلی نجات دهیم. ما باید اخلاق را در جامعه احیا کنیم. فرهنگ چیزی نیست که بشود دستوری به مردم اعلام کرد. در مسائل فرهنگی با مردم باید تعامل کرد.

گرچه امروز در کشور ما بی‌اخلاقی زیاد است اما توانمندی ملت و لیاقت مدیران ما می‌تواند این برنامه را به یک حل و فصل نهایی برساند، باید نخبگان، دانشگاهیان را به هم متصل سازیم، باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کنیم، همه کار با تدبیر امکان‌پذیر است و این تدبیر، ما را به ساحل امید خواهد رساند، دولت تدبیر و امید می‌تواند مشکلات کشور را با اراده ، حمایت و سرمایه مردم، حل و فصل کند.والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها