«پیشران» از توسعه نرم‌افزار آموزش زبان در شرکتی خلاق می‌گوید

زبان‌آموزی درهمه حال، درهمه جا

خانواده ها فریب تبلیغات موسسات زبان را نخورند

زبان یک مهارت است، مثل مهارت رانندگی که جز با تمرین، تکرار و تلاش، تسلط بر آن امکان‌پذیر نیست.اغلب فعالیت‌های مهارتی، نیاز به گذر زمان و کسب تجربه دارد، اما بسیاری از زبان‌آموزان در موسسات آموزش زبان می‌خواهند هر طور که شده در کمترین بازه زمانی، زبان خارجی را یاد بگیرند و به اصطلاح ره صدساله را یکشبه طی کنند.
کد خبر: ۵۶۶۳۵۰

از آنجا که هر تقاضایی در بازار ـ اعم از تقاضای مثبت یا تقاضای مخرب ـ همواره عرضه ای متناسب برایش پیدا می شود، در بازار موسسات آموزش زبان نیز این داستان صادق است و برای نیازهای زبان آموزان عجول، راه های میانبری پیشنهاد می شود که معمولا نیز این راه ها نتیجه نمی دهد و بجز اتلاف وقت و پول، نتیجه دیگری برای زبان آموز به بار نمی آورد.

علاوه بر موسسات، افراد مختلفی با عنوان مدرس زبان تلاش می کنند از تب بالای بازار برای جذب زبان آموز استفاده کنند و با وعده های وسوسه کننده، زبان آموز را از راه صحیح آموزش زبان به چاه می اندازند.

البته بدیهی است بسیاری از مدرسان زبان و موسسات آموزش زبان های خارجی برای کمک به یادگیری بهتر زبان آموز، فعالیت های موثری انجام می دهند و نوشتن این گزارش به معنای نادیده گرفتن زحمات آنها نیست، بلکه در این نوشتار می خواهیم به برخی شگردهای غیرواقعی در فرآیند یادگیری زبان اشاره کنیم تا زبان آموزان با دید وسیع تری، مدرسان آموزش زبان خارجی را انتخاب کنند.

مدرک آیلتس در 3 ماه

فرض کنید می خواهید در دانشگاهی در خارج از کشور تحصیل کنید، اما برای گرفتن پذیرش تحصیلی در این دانشگاه، نیاز به مدرک زبان «آیلتس» با نمره 6 داشته و سه ماه هم بیشتر زمان ندارید.

در این شرایط شاید شما هم وقتی در این موقعیت اضطراری قرار بگیرید، جذب تبلیغات گسترده و فریبنده ای می شوید که در آن به شما وعده می دهند در زمانی کمتر از سه ماه می توانید مدرک زبان آیلتس بگیرید.

حال اگر سطح زبان شما در مرحله پیشرفته ای است و زمان زیادی را برای تمرین زبان صرف کرده اید، پس حتما می توانید بدون گذراندن این دوره ها، براحتی مدرک آیلتس بگیرید، اما اگر سطح زبان شما ضعیف یا در حد متوسط است، مطمئن باشید هیچ فردی با این سطح زبان نمی تواند در مدت زمان سه ماه آیلتس با نمره 6 بگیرد.

مسئول یکی از آموزشگاه های زبان به «جام جم» می گوید: نباید فریب این گونه تبلیغات را خورد. گرفتن مدرک زبان آیلتس طی سه ماه یا تسلط کامل به این زبان در این بازه زمانی برای افراد مبتدی غیرممکن است، این گونه آگهی ها بیشتر به منظور جذب زبان آموز و دریافت شهریه انجام می شود و واقعیت ندارد.

وی می افزاید: تجربه چند ساله به ما ثابت کرده است افرادی که معلومات متوسطی از زبان دارند، اگر تمام زندگی شان را وقف زبان کنند؛ یعنی از صبح تا شب فقط زبان بخوانند، می توانند حداقل طی شش ماه مدرک آیلتس با یک نمره متوسط بگیرند و آنها با تلاش زیاد احتمالا می توانند 20 سطح زبان را که در موسسه آموزش می دهیم در شش ماه بگذرانند، اما کمتر از این زمان برای زبان آموزان مبتدی و متوسط امکان پذیر نیست.

البته این زمان پیش بینی شده برای تدریس خصوصی زبان است و متقاضیانی که می خواهند به صورت فشرده و غیرخصوصی زبان بخوانند، می توانند با صرف پنج ساعت زمان در موسسه و چند برابر این زمان در منزل، در عرض 10 ماه به سطح آیلتس با نمره 6 برسند.

انگلیسی در خواب

با یک جستجوی ساده در اینترنت و آگهی روزنامه ها، با راهکار عجیبی به نام «انگلیسی در خواب» آشنا می شوید.

مبتکران این روش مدعی هستند چون ذهن انسان در زمان خواب، ناخودآگاهش به کار می افتد و ضمیر خودآگاه کمرنگ تر می شود، در نتیجه ذهن انسان برای پذیرش اطلاعات آماده تر است و مقاومت کمتری برای یادگیری نشان می دهد.

مبلغان انگلیسی در خواب بر این باورند که اگر شما در حین خواب به واژه های زبان انگلیسی گوش کنید، پس از بیدارشدن از خواب متوجه می شوید به طرز عجیبی دایره لغات شما افزایش پیدا کرده است و می توانید لغاتی را به خاطر بیاورید که هیچ وقت در زمان بیداری آن را مطالعه نکرده اید.

اما بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند شاید این روش بتواند تاثیر کوچک و نامحسوسی، آن هم نه بر روی همه افراد داشته باشد، اما توسل به انگلیسی در خواب مثل این است که شما بخواهید صدها کیلومتر راه را با پای پیاده بروید و در انتظاری طولانی و طاقتفرسا بخواهید روزانه چند کلمه زبان در ضمیر ناخودآگاه تان نقش ببندد.

یکی دیگر از مدیران موسسه آموزش زبان به «جام جم» می گوید: حتی در بازار هم سی دی های آموزش زبان در خواب توزیع می شود، اما این روش جز کلاهبرداری معنای دیگری ندارد. ما طی سال ها کارکردن با زبان آموزان مختلف هرگز ندیده ایم کسی با یادگیری در خواب بتواند به سطح زبان قابل قبولی برسد و تنها راه تضمینی و قطعی برای یادگیری زبان، تمرین زیاد، قرارگرفتن در محیط انگلیسی زبان و تلاش مستمر در زمان بیداری است.

از تب زبان آموزی تا تجارت آموزشی

این روزها حتی در بسیاری از مهدهای کودک کشور هم آموزش زبان انگلیسی ارائه می شود و این موضوع را هم به عنوان یک امتیاز ویژه برای مهدهای کودک به حساب می آورند، اما در مقام عمل شاهدیم تقریبا در همه مهدهای کودکی که مدعی آموزش زبان هستند، بچه ها فقط تعدادی کلمه انگلیسی یاد می گیرند و در واقع، کسی در این مهد های کودک زبان یاد نمی گیرد.

با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، بازار کلاس زبان رفتن دانش آموزان هم پررونق می شود، اما به دلیل این که معمولا این دوره های آموزشی با بازشدن مدارس تعطیل می شود و خانواده ها فقط برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان بچه ها را به کلاس زبان می فرستند، در نتیجه نمی توان انتظار داشت این دوره های آموزش زبان به یادگیری اصولی زبان خارجی در دانش آموزان ایرانی منجر شود.

حتی برخی خانواده ها به صورت یک رسم دیرینه به کلاس زبان نگاه می کنند و با آغاز فصل تعطیلات و با تقلید از رفتار خانواده های دیگر، فرزندان شان را به کلاس زبان می فرستند و حتی در بسیاری از موارد، خود خانواده ها هم توقع ندارند کودکشان پس از فراغت از کلاس های آموزشی، قادر به صحبت کردن به یک زبان خارجی باشد.

جدای از کودکان، حتی در بسیاری از بزرگسالان نیز آموزش زبان خارجی بیشتر از این که فعالیتی هدفمند باشد، به صورت تبی است که خیلی ها را می گیرد و در واقع بیشتر از این که آموزش زبان برای یادگیری زبان باشد، در بسیاری از اوقات زبان آموزی به عنوان فعالیتی برای عقب نماندن از قافله دوستان و آشنایان و چشم و هم چشمی هاخلاصه شده است.

با گسترش «جو زبان آموزی» بسیاری از افراد از این فضا نهایت استفاده را می برند و به سودهای کلان می رسند؛ وجود سی دی های آموزش زبان خارجی در بازار که ادعا می کنند می توانند کاری کنند که حتی فرد بی سواد نیز در 90 روز انگلیسی را با تسلط صحبت کند، محصول مدیریت نکردن این پتانسیل و اشتیاق بالای زبان آموزی در کشور است.

بی شک یکی از مقصران اصلی بروز چنین وضعی، سیستم آموزشی مدارس کشور است که نمی تواند حتی طی شش سال آموزش مستمر زبان، به دانش آموز فن صحبت کردن و درک زبان خارجی را آموزش دهد.

البته تب یادگیری زبان در کشور ما به خودی خود اشکال خاصی ندارد، اما وقتی مجموعه های آموزشی کشور اعم از دبیرستان ها، دانشگاه ها و موسسات خصوصی آموزش زبان ـ نتوانند این تب و تاب و اشتیاق را در مسیر صحیح هدایت کنند و با آموزش های عملی و علمی دقیق، زبان آموزان را به یادگیری سریع و کاربردی زبان سوق دهند، در نتیجه باید منتظر ماند و دید که این تب اولیه بزودی خاموش شود و تا چند صباحی بیشتر دوام نیاورد.

جام جم / امین جلالوند

newsQrCode
برچسب ها: زبان آموزی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها