شرکت ولوو پس از آزمون‌های متعدد روی فناوری چرخ طیار کرس اعلام کرد این سیستم می‌تواند تا 25 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کند. این شرکت در حال حاضر به فکر گنجاندن این سیستم در خطوط تولید محصولات خود است.
کد خبر: ۵۶۵۳۰۹
کاهش 25 درصدی مصرف سوخت با چرخ طیار ولوو

چرخ طیار ایده‌ای قدیمی است که در آن با چرخاندن یک چرخ فلزی سنگین، مقدار زیادی انرژی دورانی به شکل حرکت ذخیره می‌شود تا در موقع لزوم، مثلا در فواصل زمانی بین عملکرد هر پیستون تا پیستون بعدی بتواند با بازگرداندن همان انرژی ذخیره شده در خود، چرخش مداوم موتور را تضمین کند.

چرخ طیار کرس که توسط شرکت ولوو طراحی شده روی محور عقب قرار می‌گیرد. هنگام کاهش شتاب خودرو، ترمز‌گرفتن سبب چرخش چرخ طیار تا 60 هزار دور در دقیقه شده و در همین حین موتور جلوی خودرو متوقف می‌شود سپس این انرژی ذخیره شده در چرخ طیار می‌تواند از طریق یک سیستم ویژه صرف شتاب‌گرفتن مجدد شود و تا وقتی خودرو به سرعت معمول می‌رسد، از روشن‌شدن مجدد موتور و مصرف سوخت جلوگیری کند.

چرخ طیار آزمایشی ساخته شده ولوو از جنس فیبر کربن است که در خلأ می‌چرخد تا هدررفت انرژی ناشی از اصطکاک را به حداقل برساند.

همچنین وزن آن شش کیلوگرم و قطرش نیز 20 سانتی‌متر است. پژهشگران ولوو هنگام آزمودن این سیستم به این نتیجه رسیدند اگر آن را برای یک موتور چهار سیلندر به کار گیرند، می‌توانند به کاهش 25 درصدی در میزان سوخت مصرفی دست یابند.

حال آن‌که همین آزمایش روی موتورهای شش سیلندر توربو به چنین رقمی دست نیافت. در نتیجه نصب این سیستم اضافه، قدرت موتور به 80 اسب بخار افزایش می‌یابد و توانایی شتاب آن برابر با یک موتور شش سیلندر برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت بهبود خواهد یافت.

آقای درک کب که یکی از مدیران بخش مهندسی ولوو است، می‌گوید: «چرخ طیار می‌تواند انرژی لازم را برای مدت کوتاهی در خودرو تامین کند. محاسبات ما نشان می‌دهد با این سیستم می‌توان در نیمی از زمان رانندگی، موتور احتراقی خودرو را خاموش کرد».

با وجود مزایای زیاد این سیستم، محدودیت زمان آزادسازی انرژی ذخیره شده از مهم‌ترین محدودیت‌های آن است. در نتیجه بهترین استفاده از این سیستم در مواقعی همچون رانندگی در مسیرهای با ترافیک سنگین است که نیاز به حرکت و توقف متعدد دارد.

خودروهای مجهز به چرخ طیار ولوو همچون برخی خودروهای هیبریدی یا برقی می‌تواند به مصرف بهتر سوخت و در نتیجه آلودگی کمتر کمک کند.

ولوو تنها شرکتی است که چرخ طیار را در محور عقب در خودروهایی که موتور احتراقی سبب چرخش چرخ‌های جلوی آن می‌شود، به کار گرفته است. ولوو در گام بعدی می‌خواهد این فناوری را تجاری کند و آن را در مدل‌های آینده خود به کار گیرد.

منبع: gizmag 
مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها