یک روزنامه آمریکایی از اقدام روسیه در ارسال موشک های ضد دریایی پیشرفته به سوریه خبر داد و عنوان داشت که این موشک ها امکان برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را از بین می برند. نیویورک تایمزنوشت: از این موشک ها می توان برای مقابله با هر گونه مداخله نظامی خارجی در سوریه استفاده کرد.
کد خبر: ۵۶۳۴۷۹
سوریه به سلاح  پیشرفته روسی مجهز شد

محموله اخیر تسلیحات ارسالی روسیه به سوریه شامل موشک های پیشرفته «یاخونت» با برد ۲۹۰ کیلومتر است. این موشک‌ها که بیش از شش متر طول دارند قادر به حمل دو نوع کلاهک انفجاری و یا ضد زرهی هستند.

به نوشته نیویورک تایمز سوریه اولین بار در سال ۲۰۰۷ سفارش ۷۲ موشک به همراه پرتاب کننده آنها را داده بود که اولین محموله در اوایل سال ۲۰۱۱ به این کشور ارسال شد. در این گزارش به نقل از دو مقام ارشد دفاعی آمریکا آمده محموله اخیر روسیه به سوریه شامل سیستم های هدایت راداری پیشرفته بوده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که نمی‌داند چرا رسانه‌ ها سعی دارند تا در این مورد حساسیت ایجاد کنند.

وزیر خارجه روسیه افزود: ما ارسال تسلیحات به سوریه را براساس توافقات فی مابین دو کشور پنهان نمی‌کنیم. ارسال این تسلیحات ناقض هیچ یک از توافقات بین‌المللی و یا قوانین ما نیست.

روسیه از سال‌ها پیش فروش موشک‌ های مدل یاخونت به سوریه را آغاز کرده است. به گزارش منابع خبری توافق بر سر ارسال این موشک‌ ها به سوریه به سال ۲۰۰۷ میلادی بازمی‌گردد.

گفته می‌شود یاخونت هایی که اخیرا در اختیار دمشق قرار گرفته به سیستم رادار فوق پیشرفته‌ ای مجهز هستند که قدرت مانور و دقت نشانه‌ گیری آنها را نسبت به مدل‌های قبلی به مراتب افزایش داده است.

کارشناسان نظامی آمریکایی معتقدند به این ترتیب نیروی دریایی سوریه به سلاحی دست یافته که می‌ تواند هر گونه تلاش برای محاصره دریایی این کشور یا برقراری مناطق پرواز ممنوع را با شکست روبرو کند.

در سال ۲۰۱۱ نخستین واحد از ۷۲ واحد موشکی روسیه به دمشق ارسال شد. هر واحد یاخونت شامل موشک‌ ها، سه موشک‌ نداز و یک خودروی فرماندهی است. موشک‌ ها سه مرحله‌ ای هستند .

«نیک براون» سردبیر هفته نامه معتبر «جینز دیفنس» به نیویورک تایمز گفت این موشک‌ها توان رزمی نیروی دریایی رژیم سوریه را افزایش داده و تهدیدی برای کشورهایی خواهد بود که قصد ارسال اسلحه به مخالفان از طریق دریا را دارند.

براون موشک‌های روسی را نابود کننده واقعی کشتی توصیف می‌کند. در مدل‌های پیشرفته یاخونت هر موشک به راداری تجهیز شده که قادر است سامانه دفاعی شناورهای هدف را کاملا از کار بیندازد.

ارسال این موشک ها در حالی است که صدور موشک‌ های روسی به سوریه پیش از آغاز ناآرامی‌ های این کشور در ماه مارس ۲۰۱۱ با واکنش‌ مخالفت‌آمیز اسرائیل روبرو شده بود.

چند ماه پیش از ارسال این موشک‌ها، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی اقدام مسکو را عامل "پیچیده شدن اوضاع منطقه" خوانده و هشدار داده بود که ارسال موشک‌ های یاخونت به سوریه کمکی به برقراری صلح و ثبات نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین تلاش کرد مسکو را به خودداری از ارسال موشک به دمشق ترغیب کند اما ناموفق ماند.

هفته‌ گذشته نیز خبر ارسال سامانه دفاع ضد موشکی «اس ۳۰۰» روسیه به سوریه موجی از نگرانی و مخالفت را در میان کشورهای غربی و اسرائیل به همراه داشت.

روسیه در روزهای اخیر به تقویت ناوگان دریایی خود در شرق دریای مدیترانه نیز اقدام کرده است. تلویزیون دولتی قبرس صبح جمعه، ۱۷ مه، تصویر سه شناور روسی را نشان داد که در بندر لیماسول این کشور پهلو گرفته‌اند. این ناوگان شامل یک ناوشکن، یک نفتکش و یک کشتی محافظ است.

این سه کشتی به ناوگان دریایی روسیه در اقیانوس آرام تعلق دارند و ابتدای هفته‌ گذشته از کانال سوئز عبور کردند. اشپیگل آنلاین به نقل از منابع نزدیک به ارتش قبرس نوشت، دو ناو جنگی دیگر روسی بین قبرس و بندری در سوریه که پایگاه دریایی روسیه در آن مستقر است در تردد بوده‌اند.

منابع خبری روسیه روز جمعه گزارش دادند چهار سامانه دفاع موشکی «اس ۳۰۰» که قرارداد فروش آن‌ها در سال ۲۰۱۰ امضا شده، در اختیار ارتش سوریه قرار گرفته و با حضور مشاوران نظامی روسی در چهار منطقه از خاک این کشور مستقر شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها